Aktualnie na LinkedInie obserwujemy coraz więcej treści ciekawych, eksperckich, angażujących – użytkownicy piszą posty, udostępniają ciekawe artykuły, nagrywają wideo, piszą dłuższe artykuły. Dlatego zapytaliśmy ekspertów o to, dla kogo jest LinkedIn, dlaczego warto prowadzić tam komunikację, kogo obserwować i skąd czerpać wiedzę.
Zobacz również
>>>LinkedIn: strona firmowa i/czy profil osobisty? [opinie]
>>>LinkedIn: najciekawsze polskie strony firmowe [przegląd]
>>>LinkedIn: najciekawsze zagraniczne strony firmowe [przegląd]
Łukasz Kosuniak
Konsultant marketingu B2B, autor książki „ABC Marketingu B2B”, prelegent konferencji na temat marketingu i sprzedaży w B2B. Specjalizuje się w marketingu B2B opartym o umiejętne korzystanie z danych oraz nowoczesne narzędzia marketing automation i social selling.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
5 polskich kont osobistych, które marketerzy powinni śledzić na LinkedInie?
- Jarosław Sokolnicki – Microsoft Polska – dzieli się wiedzą z zakresu Internetu Rzeczy, Industry 4.0, Rozwoju sztucznej inteligencji oraz promuje polskie firmy rozwijające najnowocześniejsze technologie informatyczne. Bardzo aktywny, dbający o najwyższą jakość publikacji;
- Igor Bielobradek – ekspert marketingu B2B, autor bloga, podcaster, wnosi do dyskusji o roli marketerów w B2B wiele dyscypliny, chętnie odpowiada na pytania i komentarze pod publikacjami;
- Piotr Kaczmarek–Kurczak, wykładowca akademicki, konsultant biznesowy, przedsiębiorca – dla mnie źródło wiarygodnych informacji, badań i raportów o innowacyjnych firmach i modelach biznesowych. Każda wypowiedź mocno udokumentowana źródłami i badaniami. Dla mnie wzór dobrych praktyk eksperckich wypowiedzi w sieciach społecznościowych – atrakcyjnie i angażująco, ale też rzetelnie;
- Wiktor Łyczko – prowadzi unikalny na rynku kanał wideo B2B Power Talks, w którym praktycy sprzedaży i marketingu B2B dzielą się swoją wiedzą. Poleca też często wartościowe źródła o integrowaniu sprzedaży i marketingu B2B;
- Marcin Sokołowski – weteran social sellingu, wdrażał go w środowisku korporacyjnym – dzieli się wiedzą z zakresu social sellingu, marketingu B2B i social advocacy.
5 zagranicznych kont osobistych, które marketerzy powinni śledzić na LinkedInie?
- Pat Flynn – z dzielenia się wiedzą o biznesie internetowym stworzył swoją niepowtarzalną markę – warto obserwować i bezwstydnie kopiować jego praktyki, do czego zresztą sam zachęca;
- Gary Vaynerchuk – charyzmatyczny przedsiębiorca, influencer, autor światowych bestsellerów o nowoczesnym prowadzeniu biznesu. Jego aktywność treściowa jest niedościgłym wzorem wielu influencerów, a styl wypowiedzi czyni, że na długo pozostają w głowie;
- Simon Sinek – inspirujący konsultant, autor książek z dziedziny zarządzania i przywództwa. Wykorzystuje wiele platform i formatów komunikacji – warty „podglądania”;
- Neil Patel – praktyk i teoretyk nowoczesnego marketingu, autor bestsellerów, publikuje sporo artykułów i materiałów wideo z obszaru marketingu cyfrowego;
- Lewis Howes – ekspert wykorzystania Linkedin w budowaniu marki i sprzedaży. Autor min książki „LinkedIn Master Strategies”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dagmara Pakulska
Trener, konsultant i publicysta w zakresie szeroko pojętego e-marketingu. Od 2010 roku w branży internetowej. Swoje doświadczenie czerpała w agencjach interaktywnych i EB-owych.
5 polskich kont osobistych, które marketerzy powinni śledzić na LinkedInie?
- Mariusz Łodyga — profil Mariusza to skarbnica wiedzy dla wszystkich, których marketing interesuje głównie pod kątem strategicznym. Znajdziecie na nim wiele ciekawych materiałów wideo z wywiadami z najważniejszymi ludźmi z branży oraz mnóstwo przydatnych linków do wartościowych tekstów i rankingów branżowych;
- Maja Gojtowska — employer branding i rekrutacja nie mają przed nią tajemnic, a dzięki śledzeniu jej profilu…nie będą miały sekretów również przed Wami. Bardzo ciekawy, merytoryczny i nierzadko prowokujący do dyskusji profil;
- Grzegorz Miecznikowski — ten profil to prawdziwa kopalnia wiedzy o social sellingu. Znajdziecie na nim również wiele trudnych, ale i bardzo potrzebnych tekstów o wyzwaniach związanych z byciem współczesnym przedsiębiorcą;
- Katarzyna Dworzyńska — to prawdziwa królowa polskiego PR. Dzięki jej profilowi dowiecie się między innymi kiedy media powinny zacząć pisać o Waszym start-upie;
- Dagmara Pakulska — nieskromnie polecę swój profil, który niedawno znalazł się też w rankingu 21 najczęściej polecanych na polskim LinkedInie. Znajdziecie tu wiele świeżutkich newsów dotyczących social media wraz z ich przetłumaczeniem z polskiego… na marketerski.
5 zagranicznych kont osobistych, które marketerzy powinni śledzić na LinkedInie?
- Gary Vaynerchuk — tego pana nie trzeba nikomu chyba przedstawiać. Dzięki uważnemu śledzeniu tego profilu biznes i marketing nie będą miały przed Wami tajemnic;
- Ann Handley — autorka bestsellerów Wall Street Journal oraz świetna ekspertka z dziedziny digital marketingu. Z jej profilu dowiecie się m.in. dlaczego marketerzy powinni długofalowo inwestować w storytelling;
- Neil Patel — jeden z topowych marketerów na świecie. Jego profil to źródło genialnej wiedzy na temat marketingu, SEO i sprzedaży, podanej najczęściej w smacznej formie wideo;
- Simon Sinek — to człowiek, dzięki któremu marketerzy swoje działania zaczynają od „dlaczego?”. Na jego profilu znajdziecie mnóstwo inspiracji oraz ciekawych treści dotyczących przywództwa w biznesie;
- Reid Hoffman — jeden z założycieli LinkedIna prezentuje na swoim profilu mnóstwo ciekawych porad na temat przekłuwania idei w prawdziwe biznesy.
Marta Smyrska
Od 2000 roku pomaga firmom i ludziom w opowiadaniu ich historii. Prowadziła działania PR dla takich klientów jak: Carrefour Polska, Miasto Stołeczne Warszawa, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wawel SA. Specjalizuje się w komunikacji instytucjonalnej oraz B2B.
5 polskich kont osobistych, które marketerzy powinni śledzić na LinkedInie?
- Julia Izmałkowa — konsumenci kłamią i dlatego warto śledzić kogoś, kto nam pomoże odkryć prawdziwe insighty. Moje ulubione źródło refleksji, pozytywnego nastawienia do świata i wzór tego, kiedy należy komentować wpisy. Wtedy kiedy mamy coś istotnego do powiedzenia, albo kiedy własna perspektywa ma szansę zmienić czyjeś postrzeganie tematu;
- Łukasz Kosuniak — prawdziwy profesjonalista ‒ profesjonalizm i życzliwość. Mój wzór do naśladowania, jeśli chodzi o marketing B2B. Doceniam, że bazuje na danych i dzieli się specjalistyczną wiedzą z innymi;
- Bartek Ziemiański — Pozytywnie nakręcony człowiek, trener LinkedIn. Traktuje swoich odbiorców z szacunkiem i sympatią. Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi tendencjami i narzędziami LinkedIn, to warto obserwować Bartka, który swoją wiedzą dzieli się na Pulse oraz w emocjonalnych przekazach wideo;
- Zyta Machnicka — szefowa Lightness, zajmuje się employer brandingiem, czyli tym, co wkrótce będzie w centrum zainteresowania wielu marketingowców. Potrafi przy tym przyciągnąć publiczność nie tylko branżowym contentem, ale też życiowymi historiami, np. kwestią porażek;
- Julia Kolotko — moje ostatnie odkrycie na LinkedInie. Julia to doktorantka Warwick Business School, stypendystka brytyjskiego Economic and Social Research Council oraz współzałożycielka Nudgeathon – start-upu łączącego crowdsourcing z naukami behawioralnymi w celu rozwiązywania ważnych problemów społecznych. W ramach doktoratu i we współpracy z rządem brytyjskim – Behavioural Insights Team i DEFRA – prowadzi badania dotyczące tego, jak zmieniać zachowania ludzi na lepsze i dzieli się swoimi wpisami na blogu.
5 zagranicznych kont osobistych, które marketerzy powinni śledzić na LinkedInie?
- Nancy Duarte — królowa prezentacji. Nancy Duarte jest ekspertką w dziedzinie komunikacji, specjalistką od perswazji i skutecznego włączania storytellingu do komunikacji biznesowej. Ostatnio, obchodząc 35 rocznicę własnego ślubu, Nancy podzieliła się też receptą na udane małżeństwo! Jeśli chcesz tworzyć piękniejsze prezentacje;
- Adam Grant— mój ulubiony amerykański psycholog, który wierzy w to, że otwartość na krytyczne uwagi jest jednym z czynników odnoszenia sukcesu. Najwyżej oceniany wykładowca Wharton School of Business, jeden z 10 światowych influencerów w dziedzinie zarządzania oraz jeden z Fortune’s 40 under 40. Na LinkedIn Grant publikuje artykuły oraz transkrypcje swoich podcastów WorkLife;
- Dave Gerhardt — VP ds. marketingu w Drift. Nie lubię eksplozji wideo na LinkedIn, mało kto potrafi mnie zainteresować dłużej niż 30 sekund. Dave Gerhardt należy do tych ostatnich. Dzięki swoim radosnym, krótkim i efektownym materiałom spowodował, że poznałam i polubiłam markę Drift, i zaczynam przekonywać się do wideo;
- Ann Handley — Chief Content Officer w MarketingProfs. Ann pracuje w organizacji, która oferuje szkolenia i edukację dla marketingowców. Pisze o tym, jak tworzyć treści, aby osiągać swoje cele. Autorka Everybody Writes, bestsellerowej publikacji na temat skutecznego pisania, łączy kompetencje z trzeźwą obserwacją i inteligentnym dowcipem. Jeśli zajmujesz się content marketingiem w swojej firmie, śledź wpisy Ann.
- Nicholas Thompson — redaktor naczelny w „Wired”. Autor krótkich i emocjonalnych relacji wideo: Najciekawsze tech dzisiaj. Warto go śledzić dla aktualizacji wydarzeń z dziedziny technologii, mających wpływ na kulturę, gospodarkę, politykę i nasze codziennie życie.
Anna Robotycka
CEO faceADDICTED
Kogo warto obserwować na LinkedInie?
Jeśli chodzi o osoby prywatne, to niestety w Polsce daleko nam do zagranicznych gwiazd LinkedIna. Najbardziej polecam śledzić działania Johna Legere — CEO T-Mobile w Ameryce. Personal branding, ale z zachowaniem korzyści dla firmy doprowadził on do perfekcji.
Moja krytyka osób w Polsce pod kątem ich profili na LinkedInie wynika z jednego, konkretnego faktu — profile te są zbyt często kopią Twittera czy Facebooka. Nie mają unikalnej dla LinkedIna wartości, są po prostu kolejnym kanałem publikowania „newsa dnia”. To zdecydowany błąd, ponieważ każdy z naszych kanałów służy do czegoś innego i powinien mieć unikalną funkcję.
Łukasz Dębski
Digital Marketing Consultant w Socjomania. Digital Marketing SocialbakersTrainer
Polskie konta osobiste, które marketerzy powinni śledzić na LinkedInie?
- Katarzyna Młynarczyk — CEO Socjomanii, na której profilu dowiemy się wielu ciekawych informacji o podejmowanych przez firmę działaniach ale też na temat personal brandingu, employer brandingu;
- Mariusz Kapusta — jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o zarządzaniu projektami, polecam śledzić wpisy i wideo Mariusza;
- Edyta Kowal — jeżeli chcemy poduczyć się na temat PR oraz content marketingu koniecznie przeczytajmy to, co pisze i udostępnia Edyta. Dodatkowo warto obserwować profil Prowly;
- Jarosław Chęciński — Jarek specjalizuje się w promocji regionu w mediach społecznościowych ale jako urzędnik, co trzeba przyznać, bardzo dobrze zna się, śledzi i dzieli się nowościami ze świata social media. Polecam także profil Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, który współtworzy!
Zaproszę także do swojego profilu, gdzie systematycznie dzielę się informacjami na temat tego, co zmienia się w świecie social media, szczególnie LinkedIn, Facebook, Instagram.
Zagraniczne konta osobiste, które marketerzy powinni śledzić na LinkedInie?
- Brian Solis — jeżeli chcemy być na bieżąco z tym, jak różnego rodzaju zmiany technologiczne wpływają na biznes i społeczeństwo warto obserwować wpisy Briana. Polecam również jego papierowe książki;
- Jeff Weiner — CEO LinkedIn, który publikuje ciekawe informacje na temat serwisu ale także swoje osobiste spojrzenie na otaczający nas, technologiczny świat;
- Ryan Holmes — CEO narzędzia do monitorowania social media Hootsuite. Wypowiada się w tematach marketingu, przedsiębiorczości, startupów.