Projekt denko to projekt zrealizowany przez SalesTube we współpracy z mikroblogerami. W jego ramach uzyskano 200 recenzji, 150 linków z nazwą marki oraz 115 linków ze spotkań blogerek.
Cele kampanii
- Zdobycie linków (cel nadrzędny)
- Zaprezentowanie produktów szerszej grupie odbiorców
- Wywołanie rozgłosu wokół nowych produktów
- Wsparcie akcji marketingowych w innych kanałach
Etapy współpracy z blogerami
- Wysłanie e-maila tzw. zaczepki i późniejsze ustalanie warunków współpracy.
- Nawiązanie współpracy formalnej – podpisanie umowy i NDA.
- Dobranie produktów do testów.
- Przygotowanie recenzji.
- Przesłanie recenzji do akceptacji klienta.
- Publikacja recenzji na blogu.
- Indeksowanie recenzji.
Największe wyzwania
- Prawdziwe komplikacje zaczynały się podczas podpisywania umów i egzekwowania efektów współpracy. Część blogerek korzystała z programu 500+ i podpisanie umowy groziłoby przekroczeniem dochodów, które umożliwiały im korzystanie z innych zasiłków. Wiele dziewczyn przebywało na urlopach macierzyńskich, co sprawiało, że nie mogły one podpisać umów. Wielokrotnie padały propozycje podpisywania dokumentów na innych członków rodziny, co jest niedopuszczalne.
- Zmowy cenowe – często otrzymywano maile z propozycją współpracy od dziewczyn, którym nie zaproponowano udziału w projekcie. Bardzo często dziewczyny żądały podniesienia stawki na etapie podpisywania umowy. Rozwiązaniem okazało się tłumaczenie, że wynagrodzenie jest uzależnione od parametrów technicznych.
- NDA – blogerki traktowały dość obszerny dokument jak cyrograf. Skutecznym rozwiązaniem okazało się uproszczenie umowy do granic możliwości.
- Zaginione paczki w firmach kurierskich – wielokrotnie spotkano się z problemem zaginionych bądź zniszczonych paczek.
- Niska jakość recenzji – recenzje, które otrzymano, trzeba było weryfikować pod kątem poprawności językowej, interpunkcyjnej i gramatycznej. Tekstów, które nie potrzebowały żadnych zmian było niewiele.
- Brak obiektywnej oceny – blogerki dobierały często najdroższe produkty, niedostosowane do ich wieku i rodzaju cery.
- Brak indeksowania i linkowania postów – często frazy były jedynie podkreślone w tekstach, linki były ukryte, pozostawione w wyrwanym z kontekstu miejscu na końcu recenzji.
Najważniejsze wnioski
- Niewidoczny link zatrzymuje użytkownika na blogu
Ludzie, szukający rzetelnych recenzji są przeczuleni na punkcie linków zawartych w tekstach blogowych. Wstawienie ukrytego linka sprawia, że użytkownicy na dłużej zostają na stronie z tekstem recenzji. - Blogerki niechętnie prywatnie dzielą się wpisami sponsorowanymi
Dziewczyny chcą zostać transparentne i na prywatnych kontach szerszemu gronu odbiorców pokazują jedynie wpisy, które napisały bez udziału firm sponsorskich. Czasem za publikację wpisu w social mediach życzą sobie dodatkową opłatę – często wyższą niż za sam wpis blogowy. - Warto organizować spotkania blogerek
Dzięki kontaktowi z jedną przedstawicielką reprezentującą grupę uczestniczek, nie tracimy czasu na pisanie kilometrowych korespondencji z każdą blogerką z osobna. - Cenę należy uzgodnić przed złożeniem konkretnej oferty
Najlepiej najpierw ogólnie przedstawić warunki umowy i oczekiwania, a dopiero później produkty i markę, której będą one dotyczyć. Blogerki często, po tym, jak dowiedziały się, z jakim klientem będą współpracować, żądały wyższego wynagrodzenia. Przed nawiązaniem współpracy warto wyjaśniać od czego uzależniona jest proponowana cena, dzięki czemu uniknie się nieporozumień podczas podpisywania dokumentów. - Blogerki bardzo chętnie sprzedają linki w historycznych recenzjach
Kiedy zwracano się do blogerek z prośbą o odpłatne dodanie linka do archiwalnych recenzji, spotykano się z bardzo entuzjastycznym podejściem. - Jedynie około 5% blogerek rezygnuje z podjęcia współpracy po przesłaniu maila zapraszającego
Blisko 5% blogerek odmówiło współpracy od razu po wysłaniu maila zapraszającego, zasłaniając się niezależnością bloga lub brakiem czasu na współpracę. Przy próbie pozyskania linka ze starego wpisu, odnotowano około 15% odmów lub urwania kontaktu w trakcie przygotowywania formalności.
Zobacz również
Case study przygotował dział SEO SalesTube