Prawie dwie trzecie działań związanych z automatyzacją marketingu odbywa się za pośrednictwem e-maila. Łatwo zrozumieć dlaczego.
Automatyzacja e-mail marketingu umożliwia wysyłanie odpowiednich, dostosowanych do zainteresowań subskrybentów wiadomości o właściwej porze. Automatyzacja ta wykorzystuje oprogramowanie oraz dane i skupia się trzech kwestiach: wyślij właściwą wiadomość do właściwego odbiorcy o właściwej porze.
Zobacz również
W przypadku małych firm problemem może być brak czasu i środków. Wdrożenie automatyzacji e-mail marketingu wymaga trochę wysiłku na początku, za to potem potrzeba niewielkiego nakładu pracy, żeby zarządzać działaniami e-mail marketingowymi. Nie znaczy to, że wystarczy wszystko „ustawić i zapomnieć„, ale praca wykonana wcześniej procentuje przez długi czas.
Oto dlaczego automatyzacja e-mail marketingu może być tak przydatna i skuteczna dla małej firmy.
Automatyzacja oszczędza czas
Dzięki wykonanej wcześniej pracy, w dłuższej perspektywie automatyzacja e-mail marketingu pozwala zaoszczędzić czas. Po skonfigurowaniu i uruchomieniu cykli marketing automation nie musisz czekać, aż ktoś wciśnie przycisk „Wyślij”, ponieważ automatyzacja działa 24 godziny na dobę.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zamiast ręcznie wysyłać wiadomość powitalną do każdego, kto się akurat zarejestrował, należy ustawić cykl, w ramach którego wiadomości będą wysyłane w czasie rzeczywistym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na przykład: po tym jak odbiorca zapisze się do bazy, Formaggio Kitchen automatycznie wysyła wiadomość z potwierdzeniem subskrypcji, zawierającą wszystkie dane i preferencje odbiorcy.
Potrafisz sobie wyobrazić, ile czasu musieliby na to poświęcić, gdyby robili to ręcznie?
Automatyzacja buduje relacje z leadami
Automatyzacja e-mail marketingu pozwala na budowanie relacji z leadami, zdobywanie cennych informacji i poprawę jakości nie tylko treści marketingowych, ale także komunikacji zespołu sprzedaży z obecnymi i potencjalnymi klientami.
Usprawniony proces zbieranie danych umożliwia również personalizację treści wiadomości. Spersonalizowane e-maile generują sześć razy większą liczbę transakcji niż identyczne wiadomości wysyłane do wszystkich subskrybentów. A automatyzacja umożliwia wysyłanie wiadomości o treści dopasowanej do odbiorców, ponieważ korzysta z danych demograficznych, a także dotyczących zachowań odbiorców i podejmowanych przez nich działań oraz etapu, na jakim są w ramach cyklu życia klienta.
Dzięki wiadomościom automatycznym lub typu drip podtrzymasz relacje z odbiorcą w punktach styku z marką odpowiadających miejscu, w którym znajduje się on na ścieżce zakupowej. Niezależnie, czy będzie to e-mail powitalny, czy mający na celu ponowne zaangażowanie odbiorcy, wiadomości typu drip to świetny pomysł na wykorzystanie e-maila jako narzędzia marketingowego dla małych firm. I nie poświęcisz na nie zbyt wiele cennego czasu, potrzebnego na wykonywanie codziennych zadań w niewielkim przedsiębiorstwie.
Możesz wykorzystać automatyczne wiadomości, żeby odpowiadać na pytania klientów, skracając w ten sposób czas potrzebny na obsługę klienta. Wysyłając e-maile zawierające najczęściej zadawane pytania albo wskazówki, jak rozwiązać ten czy inny problem, przekażesz klientom ważne informacje i zbudujesz zaufanie do marki.
Marka GreenBlender wykonuje kawał dobrej roboty, dostarczając odpowiedzi na pytania klientów prosto do ich skrzynek odbiorczych. W jednej wiadomości budują zaangażowanie, oferując subskrybentom wartościowe treści i wzmacnia przekaz przekonującym nawołaniem do działania, które zachęca do klikania.
Jeśli prowadzisz małą firmę w branży e-commerce, możesz wpływać na konwersję, wysyłając rekomendacje produktów i budujące zaangażowanie wiadomości przypominające o porzuconym koszyku.
Marka Mack Weldon wysyła e-maile o porzuconym koszyku, które wywołują w odbiorcach poczucie, że trzeba się spieszyć i dokończyć składanie zamówienia, zanim interesujące ich produkty zostaną wykupione.
Automatyzacja pomaga prowadzić testy A/B
Możesz prowadzić testy A/B, wykorzystując do tego dwie (lub więcej) różne wersje kampanii. Możesz testować treść, pole tematu i mierzyć swoje standardowe wskaźniki dotyczące wiadomości i konwersji. Prowadzenie testów przez dłuższy czas może być bardzo pomocne i proste dzięki automatyzacji. Testy pomogą Ci lepiej zrozumieć odbiorców, żeby prowadzić jeszcze skuteczniejsze działania.
Testowane kampanie nie muszą zawierać żadnych „wodotrysków”. Marka Autopilot przetestowała wiadomości tekstowe oraz ich odpowiedniki stworzone w HTMLu i odnotowała większe zaangażowanie w przypadku e-maili zawierających sam tekst. Nie musisz przesadnie komplikować automatyzacji, żeby mieć istotny wpływ na swoje działania.
Automatyzacja pomaga monitorować wyniki
Dzięki automatycznym wiadomościom uruchamianym w odpowiedzi na określoną aktywność odbiorcy jesteś w stanie śledzić i mierzyć wyniki dowolnej kampanii, w tym także ROI, jakie ma ona wygenerować.
Automatyzacja pomaga budować świadomość marki
Częstotliwość kontaktu z marką za pośrednictwem e-maila (i innych kanałów) pomaga w budowaniu jej świadomości. Dzięki automatyzacji możesz częściej wysyłać wiadomości, żeby odbiorcy pamiętali o Twojej marce. Lepsza świadomość marki sprzyja też większemu zaangażowaniu w wiadomości, które subskrybenci od Ciebie otrzymują.
Specjalne rabaty dostępne tylko dla Twoich odbiorców pomogą Ci zdobyć ich lojalność. To również doskonały sposób, żeby zwiększyć przychody generowane przez Twoich dotychczasowych subskrybentów i sprawić, żeby poczuli się wyjątkowi.
Świetnie radzi sobie z tym marka Moo, wysyłając do klientów dwie wiadomości, których zadaniem jest przekonać odbiorców, że powinni pospieszyć się z zamówieniem.
Automatyzacja dopasowuje się do ścieżki klienta
Automatyzacja umożliwia zaplanowanie wiadomości dopasowanych do ścieżki klienta. Na przykład: jeśli klientka kupi krem pod oczy, możesz ustawić automatyczną wysyłkę wiadomości po 21 dniach od daty zakupu, żeby przypomnieć jej o konieczności ponownego zaopatrzenia kosmetyczki. Ten typ wiadomości skutecznie przyczynia się do zwiększenia liczby ponownych zamówień produktu i pozytywnie wpływa na konwersję.
Przekaz, jaki wykorzystasz w wiadomościach może różnić się w zależności od Twojej relacji z klientem i tego, na którym etapie lejka sprzedażowego aktualnie się on znajduje. Jeśli odbiorcy są dopiero w fazie uświadamiania sobie potrzeb, nie zaczynaj od wysłania im cennika. Zamiast tego, zadbaj o relację z nimi. Zaproś ich na webinar albo wyślij raport, z którego dowiedzą się, jaką wartość ma dla nich to, co oferujesz. W ten sposób skierujesz ich do kolejnych etapów lejka sprzedażowego.
Świetnym przykładem e-maila, który ma za zadanie dbać o relację z leadami, jest ta wiadomość od marki Invision:
Automatyzacja – narzędzie o wielkim potencjale
Automatyzacja to doskonałe narzędzie, jeśli zależy Ci, żeby wysyłać właściwe wiadomości, do właściwych osób we właściwym czasie (tak, znów to powtarzam). Ale trzeba też zdać sobie sprawę, że z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność (że użyję tu cytatu ze Spider-mana).
Pamiętaj też, żeby wysyłać wiadomości tylko wtedy, gdy wnoszą one wartość z punktu widzenia odbiorcy. Za każdym razem zadaj sobie pytanie: „Czy ten e-mail wniesie coś istotnego do skrzynki odbiorczej subskrybenta i do jego życia?”
Ustaw automatyczną wysyłkę, tylko jeżeli odpowiedź brzmi „Tak”.
Autor: Scott Cohen, GetReponse