W cyklu „Marki na TikToku” prezentujemy działania znanych brandów na zdobywającej coraz większą popularność platformie społecznościowej. Tym razem prezentujemy markę x-kom.
Jaki jest cel Waszego profilu? Co chcecie za jego pośrednictwem pokazać, wypromować?
To ciekawe wyzwanie, z którym poradziliśmy sobie całkiem nieźle. Pokazujemy, że x-kom to nie tylko sklep, magazyn czy kurierzy, ale przede wszystkim fajni ludzie. No i chcemy być wszędzie tam, gdzie nasi klienci. Każdego dnia mamy na TikToku co najmniej kilka pytań o sprzęt komputerowy, polecane smartfony, czy nawet drony.
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób.Jesteś tam z nami?
Chętne osoby z zespołu komunikacji. Nie zlecaliśmy tego agencji, tylko woleliśmy nauczyć się wszystkiego od zera. Jak widać – warto było, bo dobijamy do 20 mln odsłon za 0 zł.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak wygląda proces tworzenia takich treści? Na jakie kwestie trzeba zwracać największą uwagę?
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce.A Ty czytasz?
To dość trudne do wytłumaczenia, ale największym wrogiem marek na TikToku jest tzw. cringe. Nie ma nic gorszego, niż grupa dorosłych cwaniaczków, która udaje, że wystarczy powiedzieć eluwina i założyć czapkę z daszkiem.
Szukamy inspiracji wszędzie – czasem jest to reklama telewizyjna, innym razem dziwna sytuacja w sklepie, a jeszcze innym serwis informacyjny. Zbieramy wszystko, co może być ciekawe, spisujemy pomysły i co kilka dni nagrywamy parę filmów. Pewien procent nigdy nie jest publikowany ;).
Jaki rodzaj contentu sprawdza się u Was najbardziej?
Nie tańczymy, nie śpiewamy, nie ruszamy ustami do śpiewu. Czyli totalnie odchodzimy od tego, co boomers może uznać za „typowego TikToka”. Sprawdzają się u nas trzy typy treści: zabawne (reakcje na bieżące trendy), poradnikowe (np. z ładowarkami do telefonu) i formowe (np. kolega zasypiający w biurze czy nasze metody na kwarantannę). Zebraliśmy już ponad 2 miliony polubieni, więc chyba robimy to dobrze.
Czy promujecie swój tiktokowy profil w innych kanałach social mediowych?
Spróbowaliśmy raz na Facebooku, ale starsza grupa nie przyjęła tego zbyt dobrze. Cały ruch budujemy wewnątrz TikToka, tak trafiamy do nowych fanów z którymi wcześniej nie mieliśmy wspólnego języka.
Co według Ciebie wpływa na to, że dane treści staną popularne?
Na pewno zrozumienie tej społeczności, bo przerzucanie treści z YouTube’a nie zadziała. Chętnie reagujemy na nowe trendy, nie boimy się też skoków do wody czy testowania zooma w aparacie nowego telefonu. Robimy wszystko, co trafia do młodych ludzi i pokazuje ludzką twarz. Poza tym ważne są wszystkie elementy wpływające na wirusowość, jak emocje, opowieść czy użyteczność treści.
Jakich porad udzieliłbyś markom, które chcą rozpocząć swoją przygodę z TikTokiem?
Błagam, spędźcie trochę czasu na TikToku zanim zaczniecie coś wrzucać. Kopiowanie telewizji do YouTube’a się nie sprawdziło i tu jest podobnie. A później – próbujcie. Jak treści będą słabe, to po prostu nikt ich nie zobaczy, więc żadna strata.
Do kogo trafiają wasze treści?
Od początku założyliśmy, że tworzymy tylko po polsku. No bo co nam z milionowych odsłon, kiedy oglądaliby je Chińczycy? Teraz ok. 90% naszych odbiorców to Polacy i co ciekawe w 60% kobiety. To dość interesujące, bo na Instagramie czy YT zdecydowana większość to mężczyźni.
Pełne case study naszego wejścia na tę platformę znajdziecie na stronie.
O rozmówcy:
Jakub Biel, PR & communication manager marki x-kom. Znany z niestandardowego podejścia do marketingu, co udowodnił m. in. pierwszą głośną polską kampanią na Pornhubie czy wysłaniem iPhona do stratosfery. Aktualnie odpowiada za komunikację grupy x-kom (zespoły: social media, YouTube, PR, komunikacja wewnętrzna i eventy). Wcześniej pracownik Grupy Onet, firmy Solgaz czy kilku stacji radiowych. Częsty prelegent na konferencjach i wykładowca akademicki. Zazwyczaj bardziej kreatywny niż nazwa jego bloga: jakubbiel.pl
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.