Mimo skutków gospodarczych, społecznych i indywidualnych wywołanych pandemią COVID-19 łączna wartość najcenniejszych marek świata wzrosła o 5,9% – taki wniosek płynie z rankingu najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2020, którego wyniki ogłosiły 30 czerwca br. firmy WPP oraz Kantar. Łączna wartość marek należących do Top 100 sięgnęła 5 bilionów dolarów, czyli poziom zbliżony do rocznego PKB Japonii.
Marki, które zakwalifikowały się do pierwszej setki najcenniejszych marek świata (Top 100), udowodniły, że w dobie obecnego kryzysu są bardziej odporne i mniej zmienne niż podczas światowego kryzysu gospodarczego w latach 2008–2009, a ich wartość w ciągu ostatniego roku wzrosła o kolejne 277 mld dolarów. W rankingu wykorzystano bowiem dane z wycen, w tym także ceny akcji z kwietnia 2020 roku, co pozwoliło na uwzględnienie skutków pandemii COVID-19.
Zobacz również
Firmy, które konsekwentnie inwestowały w długoterminowe działania marketingowe i budowanie silnych marek, zdołały przetrwać najgorszy etapu kryzysu w warunkach istniejącej obecnie niepewności.
Amazon utrzymał pozycję nr 1 i nadal jest najcenniejszą marką na świecie, której wartość wzrosła o 32% do 415,9 mld dolarów. W czołówce rankingu nadal dominują też marki technologiczne – na nie przypada ponad jedna trzecia (37%) łącznej wartości marek w zestawieniu Top 100, a ich sumaryczny wzrost wynosi 10%.
Marka Apple zachowała pozycję drugiej najcenniejszej marki świata (+14%, wartość: 352,2 mld dolarów), natomiast Microsoft odzyskał miejsce trzecie (+30%, wartość: 326,5 mld dolarów), wyprzedzając Google (+5%, wartość: 323,6 mld dolarów) zajmującego miejsce nr 4.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Tegoroczny ranking BrandZ Top 100 dowodzi, że kluczowymi motorami wzrostu są innowacje i kreatywność, ponieważ ludzie spędzają coraz więcej czasu w Internecie. Platforma społecznościowa TikTok (nr 79, wartość: 16,9 mld dolarów) zajęła bowiem najwyższe miejsce wśród nowości w tegorocznym rankingu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Sektor handlu detalicznego osiągnął bardzo dobre wyniki i najszybszy wzrost wartości marek (21%), przede wszystkim za sprawą głównych graczy na rynku e-commerce. Wśród 20 najszybciej rosnących uczestników rankingu pojawiła się ponad połowa marek z kategorii mediów i rozrywki. Wśród nich znalazły się: Netflix (+34%, wartość: 45,9 mld dolarów) – wzrost o osiem miejsc na pozycję nr 26, Instagram (+47%, wartość: 41,5 mld dolarów) – wzrost o 15 miejsc na pozycję nr 29, LinkedIn (+31%, nr 43, wartość: 29,9 mld dolarów) oraz Xbox (+18%, wartość: 19,6 mld dolarów), który awansował o 22 miejsca i znalazł się na pozycji nr 65.
Marki znalazły także nowe, kreatywne sposoby na budowanie kontaktu z konsumentem, wzmacnianie zaufania oraz tworzenie więzi, zwłaszcza w sektorze zdrowia i odnowy biologicznej. Firma odzieżowa Lululemon (+40%, wartość: 9,7 mld dolarów) była jedną z najszybciej rosnących marek – punkt ciężkości jej działań przesunął się z segmentu odzieży inspirowanej jogą na odzież nadającą się do noszenia w pracy, a marka zaoferowała także zajęcia online dla osób ćwiczących w domu.
– Stały wzrost wartości marek w rankingu BrandZ Top 100 dowodzi, że silne marki znajdują się w znacznie lepszej sytuacji obecnie w porównaniu ze światowym kryzysem gospodarczym z lat 2008–2009. Obecnie obserwujemy znaczący wzrost wartości marek w porównaniu z sytuacją sprzed 10 lat, ponieważ firmy rozumieją, jak ważne są inwestycje w budowanie marek, dzięki czemu marki stają się silniejsze i uodparniają się na trudności. Pandemia COVID-19 wywarła wpływ na wszystkie firmy, bez względu na ich wielkość czy lokalizację geograficzną, co wskazuje, że konsekwentne inwestycje w działania marketingowe są w stanie wspomóc marki w przejściu przez kryzys wywołany koronawirusem – zauważa David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia oraz dyrektor BrandZ.
Cały raport jest do pobrania na tej stronie.