Firma Interbrand zaprezentowała swój najnowszy, coroczny raport poświęcony najcenniejszym markom świata. W rankingu jak zawsze brane są pod uwagę takie czynniki, jak m.in. kondycja finansowa, znaczenie marki dla konsumentów, a także działania marketingowe, na podstawie których szacowane są ich przyszłe dochody.
Pierwsze miejsce w rankingu bez zaskoczeń – już od kilku lat zajmuje je marka Apple, której szacowane dochody wzrosną o 38%, do 323 mld dolarów. Tuż za nią znalazł się Amazon (wzrost dochodów o 60%) oraz Microsoft (+53%).
Zobacz również
Google zaś, w porównaniu do ubiegłego roku, z drugiego miejsca spadło na czwarte – jak bowiem oszacowano, firma ma stracić w tym roku 1% dochodów. Z kolei Facebook już po raz drugi wypadł z pierwszej dziesiątki – spółka zajmuje 13. miejsce ze stratą dochodów na poziomie 12%.
W rankingu jest kilka nowości – mowa tutaj dokładnie o markach z branży mediów społecznościowych. Debiutantami są m.in. Instagram na 19. miejscu, YouTube (30. pozycja), a także Zoom, który uplasował się na 100. miejscu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po raz pierwszy w rankingu pojawiły się też takie marki, jak Tesla (40. miejsce) oraz Johnnie Walker na 98. pozycji.
Eksperci Interbrand zwrócili uwagę na tzw. efekt COVID-19, który dotknął niektóre branże. Globalne zamykanie sklepów, w tym odzieżowych, spowodowało, że wartości marek takich, jak Zara czy też H&M spadły odpowiednio o 13% i 14%. Są jednak też i firmy, które skorzystały na wspomniany efekcie wywołanym pandemią – wzrost zanotowały spółki z branży logistycznej, czyli UPS, DHL oraz FedEx.