„Konsumpcja nas zabija” – aktywiści z Extinction Rebellion protestowali przeciwko wyzyskowi ludzi i kapitalizmowi

„Konsumpcja nas zabija” – aktywiści z Extinction Rebellion protestowali przeciwko wyzyskowi ludzi i kapitalizmowi
Z okazji tegorocznego Black Friday aktywiści z organizacji Extinction Rebellion zorganizowali nietypowy protest przeciwko wyzyskowi ludzi i nadmiernemu konsumpcjonizmowi. Happeningi odbyły się nie tylko w Polsce, ale też i w kilku innych miastach na całym świecie.
O autorze
1 min czytania 2020-11-30

Extinction Rebellion to międzynarodowa organizacja, która znana jest przede wszystkim ze swoich niekiedy szokujących działań przeciwko bierności polityków wobec zmian klimatu. Jedną z ich głośniejszych akcji było przemienienie nazw warszawskich ulic, aby zwrócić uwagę na skutki globalnego ocieplenia, echem odbił się również happening aktywistów, w ramach którego zablokowali w Poznaniu trzynaście bankomatów PKO Banku Polskiego. 

Tym razem organizacja postanowiła nie pozostać bierna na tegoroczne „święto zakupów”, czyli dobrze wszystkim znany Black Friday. Z tej okazji aktywiści wrocławskiego oddziału Extinction Rebellion przykleili się do witryny sklepu H&M, aby zaprotestować przeciwko przemysłowi odzieżowemu, wyzyskiwaniu ludzi, a także wpływie tej branży na naszą planetę. Nagie ciała protestujących częściowo zasłaniały tabliczki z napisami: „Nie wspieram wyzysku”, „Konsumpcja nas zabija”, „Nie wspieram kapitalizmu”, „Nie opłacam katastrofy” oraz słowami „Wolę być naga / nagi”.

Protesty Extinction Rebellion odbyły się również w innych polskich miastach. W Warszawie aktywiści przykleili się do szyby jednego z budynków przy ul. Marszałkowskiej, natomiast w Poznaniu zorganizowali happening pod hasłem „Dance czy macabre”, w ramach którego protestujący tańczyli w Starym Browarze, natomiast gdy muzyka ucichła, padli na ziemię, aby zademonstrować „jak to może wyglądać, jeśli przemysł odzieżowy będzie kontynuował swój »business as usual«”. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Polska nie była jedynym krajem, w którym odbyły się protesty Extinction Rebellion – w Szwajcarii oraz Finlandii „wymierali” na głównych ulicach miast, w Hiszpanii i Norwegii przyklejali się do witryn sklepowych, natomiast we Francji protestowali przy paczkomatach Amazona. 

zdjęcie główne: facebook.com/xrwroclaw

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Z okazji tegorocznego święta zakupów nowozelandzka marka Allbirds, zamiast oferować swoim klientom promocje, postanowiła podnieść ceny swoich produktów. Wszystko to z myślą o naszym środowisku.

PS2 

Są marki, które z okazji Czarnego Piątku wprowadzają liczne promocje, ale są też i takie, które… podwyższają ceny swoich produktów. A to wszystko po to, by zwrócić uwagę na negatywne dla środowiska skutki związane z tym dniem.