Choć moda na ekologiczny styl życia cieszy się popularnością wśród Polaków, wygoda nadal pozostaje najważniejszym czynnikiem motywującym działania (np. w zakresie recyklingu). Innymi słowy, nie poddajemy recyklingowi, ponieważ uważamy, że powinniśmy zrobić coś dla środowiska, ale jeśli wyrobimy sobie nawyk recyklingu, to również nabieramy odpowiedniego podejścia do ochrony środowiska, tak aby pasowało do naszego zachowania. Zatem kluczem do wzmocnienia tego trendu nie są dodatkowe zachęty (np. zwrot pieniężny), ale dodatkowa wygoda (np. więcej pojemników do recyklingu).
W badaniu zidentyfikowano istotne różnice między grupami demograficznymi (np. kobiety wydają się być bardziej zaniepokojone stanem środowiska), wyróżniono też 4 oddzielne profile zaangażowania wynikające z jego poziomu:
Zobacz również
- Doers – Działacze (18,5%): podejmują niezbędne działania na rzecz ochrony środowiska (działania dobrowolne takie jak zmiana diety, recykling itp.).
- Consideres – Rozważający (9,5%): twierdzą, że dbają o środowisko, ale niczego nie zmienili w swoim zachowaniu.
- Thinkers – Myślący (46%): nie przejmują się szczególnie ochroną środowiska
- Indifferent – Obojętni (26%): w ogóle się tym nie przejmują się kwestiami środowiska i otwarcie o tym mówią.
W tym samym badaniu oprócz postaw obywateli, oceniono również dziesiątki marek i firm różnych branż pod względem ich wkładu w ochronę środowiska. W pierwszej dwudziestce znajdują się m.in. firmy kosmetyczne, spożywcze, przedstawiciele sektora bankowego, energetycznego oraz branży paliwowej. Diagram 1. przedstawia ich ogólny ranking, ocenę z całej próby badawczej, branżę, do której należy, a także jej pozycję zgodnie z oceną nadaną jej przez Działaczy, czyli najbardziej zaangażowaną grupę.
Badanie dotyczące zrównoważonego rozwoju zostało przeprowadzone online na reprezentatywnej próbie ponad 800 osób w całej Polsce na przełomie kwietnia i maja 2021 r. Pełny raport jest dostępne wyłącznie dla subskrybentów Wisdrop. Wisdrop to usługa subskrypcyjna oferująca konsumentowi holistyczną wiedzę, prezentującą różne aspekty jego zachowania za pomocą nowoczesnych badań ilościowych. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.wisdrop.com.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing