Discord i Twitch jako gamingowe media, dające wzór jak integrować społeczność

Discord i Twitch jako gamingowe media, dające wzór jak integrować społeczność
Discord i Twitch – marki te brzmią znajomo dla coraz większego grona osób. Pozwalają odkrywać świat gamingu od środka, razem ze społecznością, która go tworzy. Coraz większa jego popularność sprawia, że jest on adaptowany również do innych dziedzin.
O autorze
4 min czytania 2021-05-24

Dla tych, którzy jeszcze z rezerwą podchodzą do tego tematu przybliżymy oba medium. Discord i Twitch mają kompletnie inne przeznaczenie i zastosowanie, jednak mają jedną cechę wspólną, która je łączy – społeczność. Oba światy bez niej by nie istniały, nie miały zastosowania, ani sensu istnienia.

Discord to program pozwalający na rozmowy zarówno głosowe jak i tekstowe, a dla wielu graczy jest komunikator pierwszego wyboru. Sześć lat temu, zanim Discord pojawił się na rynku, królowały aplikacje takie jak TeamSpeak, Mumble i Ventrilo. Według dostępnych danych, jeszcze w 2015 roku Discord zgromadził 25 milionów użytkowników, a obecnie grono to powiększyło się do ponad 300 milionów osób i to już nie tylko graczy. Jego rosnąca popularność sprawia, że wykracza on poza społeczność docelową, tworząc medium komunikacji dla różnych community i organizacji. Starszym pokoleniom, może nieco przypominać IRC’a (Internet Real Chat), który prym wiódł w latach 90 ubiegłego roku.

Początkowo jego ideą było stworzenie miejsca do łatwej komunikacji i zarządzania graczami dla lig, turniejów oraz wydawców gier. Jego popularność, łatwa i intuicyjna obsługa sprawiła, że jest on eksploatowany na wielu polach, również do komunikacji marek. Daje ogromne możliwości konfiguracji i personalizacji, tak by dostosować go do potrzeb komunikacji jak i społeczności. Oferuje możliwość darmowego tworzenia serwerów, dzielenia się GIF-ami i pełnymi filmami, łatwe zarządzanie rolami i uprawnieniami użytkowników, a nawet dostęp do szerokiej gamy darmowych gier dzięki usłudze subskrypcji „Nitro” Discorda.

Istotą Discorda są kanały tematyczne wokół, których kumulują się fani danego tematu, a łatwość konfiguracji pozwala na uporządkowaną i klarowną komunikację. Użytkownicy nie mają ograniczeń, jeśli chodzi o ilość kanałów, do których mogą dołączyć zatem w obrębie tak naprawdę jednego okna mogą znaleźć i wymienić się informacjami i spostrzeżeniami na wiele tematów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Discord jest doskonałym medium do łączenia społeczności wokół drużyn e-sportowych, lig i turniejów, deweloperów, wydawców gier, magazynów gamingowych czy komputerowych. Przykładów, nawet na polskim rynku, można mnożyć wiele i coraz częściej są to aktywacje o charakterze integracyjnym z markami. I tak w grudniu ubiegłego roku powstał dedykowany kanał z wyzwaniami dla społeczności gry Cyberpunk 2077 w kooperacji z marką Sprite, a niespełna kilka dni temu ruszył Discord magazynów CD-Action i PC Format. W obu przypadkach, w niecałą dobę na kanałach pojawiło się tysiące fanów. Swoje kanały dla społeczności posiada większość polskich drużyn esportowych takie jak Polska Liga Esportowa czy turnieje organizowane dla społeczności jak Polska Liga Mobilna, czy ubiegłoroczny Monte Snack #BRB Cup. Fantasyexpo na początku pandemii stworzyło wirtualne biuro, wiernie odzwierciedlając strukturę firmy na kanale, co pomogło zarządzić trudną sytuacją na początku pracy zdalnej. Także jak widać, możliwości zastosowania i dopasowania Discorda do potrzeb komunikacji jest wiele, a swoją rolę spełnia bardzo dobrze.

Dla marek i brand-managerów, którzy zarządzają komunikacją wokół e-sportowych aktywności, to dodatkowy punkt styku ze społecznością, z którą chcą się komunikować. Odpowiednio dopasowana komunikacja na takich kanałach pozwala na dotarcie do społeczności w bezpośredni i naturalny sposób. Kreatywne rozwiązania pozwalają na tworzenie wyzwań, konkursów czy po prostu luźnych pogawędek będących doskonałym fundamentem budowania trwałych relacji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Twitch to kolejne medium stricte kojarzące się z gamingiem. Jest to platforma oferująca transmisje na żywo (streamy), w głównej mierze transmisje gier komputerowych, rozgrywek e-sportowych oraz wydarzeń z nimi związanych. Jego popularność osiągnęła zawrotną prędkość w minionym pandemicznym roku, w którym platforma zanotowała 78% wzrost względem 2019 roku, a widzowie łącznie obejrzeli ponad bilion minut transmisji. Dzienna średnia liczba widzów za rok 2020 to 30 milionów. Platforma Twitch utrzymuje wzrost zarówno pod kątem widzów, jak i streamerów, którzy na tej platformie produkują treści mimo pojawienia się konkurencyjnych miejsc takich jak Youtube i Facebook Gaming.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jeśli chodzi o gaming, to najpopularniejsze są te kanały, które oferują treści związane z takimi grami jak GTA, League of Legends, Call of Duty, Fortnite, Valorant, Minecraft oraz Counter-Strike: Global Offensive, lecz prym od wielu miesięcy wiedzie inna kategoria, a mianowicie Just Chatting, czyli rozmowy streamerów ze społecznością. W Polsce zauważalny jest także bardzo silny trend związany z szachami online, a wydarzenia skupione wokół twórcy xtentencion, czyli Bartosza Rudeckiego, potrafią przed ekrany przyciągnąć ponad 50.000 widzów w jednym momencie (peak).

Popularność platformy Twitch sprawia, że coraz więcej wydarzeń nie związanych stricte z gamingiem dzieje się właśnie na Twitchu – i są to wszelkiego rodzaju premiery, koncerty czy eventy, dedykowane młodszej społeczności. Dla przykładu, zeszłoroczny Pol’And’Rock Festiwal Jurka Owsiaka, zwany jako Największa Domówka Świata odbywał się między innymi na Twitchu. Sukces tego przedsięwzięcia przełożył się na dalsze działania na platformie. Obecnie codziennie możemy posłuchać audycji pt. Domowa Orkiestra prowadzonych przez samego Jurka Owsiaka. Wg najnowszych informacji Twitch zawarł też partnerstwo z NBC, na mocy którego na platformie będa tworzone treści związane z igrzyskami olimpijskimi oraz relacje, a także będzie produkował treści na żywo w okresie poprzedzającym olimpiadę.

Aby zobrazować potęgę Twitcha, warto przytoczyć kilka przykładów transmisji e-sportowych, które mocno zapadły w pamięć pod wieloma, rekordowymi względami. Mistrzostwa Świata w League of Legends w 2019 roku zgromadziły przed ekranami 4.000.000 widzów, Mistrzostwa świata Fortnite – World Cup 2019 zgromadziły 2 334 826 oglądających, a patrząc na polskie warunki transmisja PGL Major w 2017 roku – ponad 100 000 widzów na transmisji w jednym momencie (peak).

Dla marek platformy streamingowe niosą też szereg możliwości, dzięki którym mogą one komunikować się bezpośrednio w społeczności. Najpopularniejszą metodą jest współpraca z twórcami, którzy oprócz standardowych form takich jak wzmianki słowne, eksponowanie produktu na streamie, link na chacie czy banner pod streamem, mają całe spektrum innych aktywności, które mogą być szyte na miarę pod potrzeby komunikacji marki. Są to między innymi dedykowane streamy, turnieje czy wyzwania, które twórcy dają możliwość integracji z nim i komunikowanie marką. Warto mieć na uwadze, że twórca ma ogromny wpływ na swoje community, które jest wokół niego skupione (zazwyczaj nikt nie poświęca swojego czasu, na oglądanie czegoś, czego nie lubi). Przykładem, który można tutaj przytoczyć i jest doskonałym miksem współpracy ze streamerami oraz stworzenia dedykowanej i spersonalizowanej przestrzeni do rywalizacji dla graczy, skupionych wokół twórców, jest aktywacja KFC na mapach CS:GO.

Drugim filarem zaistnienia na streamach jest sponsoring transmisji e-sportowych – rozgrywek ligowych i turniejów, które są dostępne na tej platformie. Zawody zrzeszają fanów danego tytułu na oglądaniu poczynań swoich ulubionych drużyn. Oprócz wspomnianych wyżej możliwości dochodzi nam branding całej transmisji w postaci belek, animacji, rotatorów itp., a nawet rozgrywania meczów i pojedynków na specjalnie zaprojektowanych mapach np. z brandingiem danej marki. Dodatkowo, analogicznie do wydarzeń sportowych dochodzą także możliwości aranżacji studia czy miejsc analitycznych. I również na lokalnym rynku nie brakuje przykładów, które takie rozwiązania stosują – są to rozgrywki Polskiej Ligi Esportowej, ESL Mistrzostw Polski czy Ultraligi, którym ufają takie marki jak eWinner, Sprite, Red Bull czy Alior Bank.