Spot promujący Waszą kampanię społeczną „Razem możemy więcej” obejrzano ponad 9 milionów razy. Jak powstał pomysł na tę kampanię? Od czego się zaczęło i co było głównym celem?
Na dziś mamy już ponad 11 mln wyświetleń. To nie jest kampania społeczna. Może niesie takie znamiona, ale to de facto kampania marki ATLAS. Marka nie jest na pierwszym planie, ale to dobrze, bo jej zadaniem – tak w filmie jak i w rzeczywistości – jest towarzyszenie Fachowcom w ich codziennej pracy. Naszą misja jest być blisko Wykonawcy, przyspieszać i ułatwiać budowanie. Przyświeca nam utrwalenie przekazu, że dzięki marce ATLAS możesz więcej! Zawsze.
Zobacz również
Inspiracją była reklama sprzed kilku dobrych lat – hołd, jaki złożyła firma P&G Matkom podczas olimpiady. Wyjątkowa komunikacja, którą zapamiętałem na lata. Dzisiaj przyszedł odpowiedni czas dla marki ATLAS, aby podziękować wszystkim Fachowcom (a szczególnie tym, z którymi mamy na co dzień styczność) i wznieść ich na wyżyny. Często jest tak, że jako inwestor nie doceniamy ich pracy. Wydaje nam się, że to „tylko” praca fizyczna. Płacimy i wymagamy. A za tymi ludźmi stoją lata doświadczeń, nauki – nim przystąpi do pracy musi wszystko przemyśleć i rozplanować. Nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. W wielu przypadkach Fachowcy realizują nasze marzenia, jakie mamy o domu / mieszkaniu. Warto o tym pamiętać.
Jakie działania w ramach kampanii podjęliście, planujecie podjąć?
Obecnie jesteśmy w trakcie komunikacji online dla filmu 3-minutowego + postanowiliśmy wejść w TV przy meczach Euro (szczególnie jeżeli chodzi o reprezentację Polski i decydujące mecze). W telewizji pojawi się oczywiście wersja krótsza, 1-minutowa niż ten pierwotny film 3-minutowy. Obecność w tym miejscu i w tym czasie nie jest przypadkowa. Jako marka jesteśmy blisko wydarzeń sportowych. Mamy tutaj spójność z naszymi ideami powiązań ze sportem i bycia blisko dobrych emocji.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Z okazji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2020/2021 firma przygotowała dedykowany projekt koszulek sportowych, w których można kibicować naszej reprezentacji. Są dostępne w ramach promocji w wybranych punktach sprzedaży oraz w programie lojalnościowym FACHOWIEC ATLASA.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ponadto mamy swój własny magazyn wysyłany bezpośrednio do ponad 60 tysięcy Wykonawców, w którym opisaliśmy całą kampanię. Bo trzeba pamiętać, że do realizacji wzięliśmy prawdziwych Fachowców, którzy prowadzą z dużym powodzeniem swoje mniejsze lub większe firmy. Nie są to aktorzy.
Wypuściliśmy dedykowane materiały pos do psd, jak i mamy przygotowana całą linię męskich kosmetyków – dedykowaną Fachowcom (krem do rąk, żel do rąk, mydło, pasta, plaster). Jesteśmy też na bilbordach i bankomatach.
Elementem wsparcia kampanii jest „Niezbędnik Fachowca” – dedykowana linia kosmetyków. Zawiera produkty, których zadaniem jest pomoc Wykonawcom w trudnych warunkach pracy.
„Razem możemy więcej” to nie tylko Internet. ATLAS ruszył na polskie ulice z billboardami, które można spotkać w Łodzi, Warszawie, Wrocławiu i Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.
Co było dla Was najtrudniejsze w stworzeniu tej kampanii? Ile czasu zajęło jej przygotowanie?
Jak już wyżej wspomniałem: od inspiracji – kilka lat. Cały czas siedziała w głowie – ze względu na wydźwięk.
Jeżeli zaś chodzi o realizację to przekonaliśmy naszego CEO, że to jest ten czas dla marki, aby wejść w tego typu komunikację. Zbyt dużo czasu zajął nam montaż odpowiednich scen/ ujęć i dobranie odpowiedniego głosu – staraliśmy się dopieścić każde ujęcie i słowo. Gdy zobaczyliśmy efekt końcowy i emocje jakie wywołuje realizacja pośród osób – postanowiliśmy dodatkowo wejść w TV.
Przy tej okazji chciałbym podziękować osobom, które pomogły zrealizować ten pomysł – Konrad Kacperczyk (kreacja) i zespół studia filmowego M5. Dziękuje! To, co wyróżnia nas na tle innych firm – to szybkość i elastyczność działania. Proces decyzyjny jest krótki w firmach prywatnych. A w naszej tym bardziej.
Czym wg Ciebie charakteryzuje się dobra kampania społeczna? Jaka powinna być kampania społeczna, aby trafiła do odbiorców?
Powinna chwytać za serce, skłonić do myślenia i autorefleksji. Może nawet do działania.
A czego powinno się unikać w przypadku kampanii społecznych?
Najkrócej mówiąc, sztuczności i teflonu. Kampanie społeczne powinny być prawdziwe, pokazywać realne sytuacje i trafiać do odbiorców, którzy będą identyfikować się z bohaterami kampanii i sytuacją. Dlatego zależało nam na tym, aby w naszym spocie wystąpili Fachowcy, a nie aktorzy. Osoby, które na co dzień pracują w zawodzie i są znane w gronie Wykonawców. A tym samym wiarygodne.
W jaki sposób powinno się mierzyć skuteczność kampanii społecznych?
W przypadku tej konkretnej kampanii liczba wyświetleń na YouTubie oraz liczba pozytywnych i jakościowych komentarzy świadczą o tym, że trafiliśmy w sedno. Stąd też decyzja o wejściu w TV, tak jak wspominałem. Tylko to nie kampania społeczna.
Zawsze pierwszym miernikiem jest zaangażowanie odbiorcy, reakcja na kierowany do niego komunikat. W naszym przypadku liczba wyświetleń na YT oraz liczba pozytywnych i jakościowych komentarzy świadczących o tym, że poruszyliśmy najczulsze nuty w odbiorcy. Trafiliśmy w sedno.
W drugim etapie działanie, zmiana postaw czy zaangażowanie w inicjowane akcje jak w przypadku typowych akcji społecznych (Danone – „Podziel się posiłkiem” czy Grupa Żywiec „Trzymaj Pion”).
W końcowym rozliczeniu każda kampania społeczna ma zmieniać otaczający na świat na lepsze.
Jak oceniasz polskie kampanie społeczne? Które z nich wywarły na Tobie największe wrażenie?
Z polskich kampanii cenię sobie zwłaszcza realizacje Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, choć trudno je zaszufladkować wyłącznie do kategorii społecznych kampanii. Natomiast dobre i wartościowe kampanie marketingowe prowadzi również P&G oraz Dove.