Kim jest Viya – Huang Wei?
Viya urodziła się w 1985 r. w Luyang – obecnie jednej z dzielnic Hefei. Huang Wei przez pewien czas prowadziła karierę muzyczną, a także prowadziła sieć sklepów w Xi’an wraz z mężem. Wkrótce stała się jednak gwiazdą marketplace’u Taobao, z którym pierwszy raz zapoznała się przy okazji wizyty jednej z jej klientek.
Viya twierdzi, że owa klientka weszła do jej sklepu, zrobiła zdjęcia interesujących ją produktów i poszukała lepszych ofert na Taobao. Wtedy to Huang Wei postanowiła zadebiutować na chińskiej platformie i całkowicie zrezygnowała ze sklepów stacjonarnych na rzecz e-commerce. Początki streamerki były trudne – pierwszy rok działalności na Taobao zakończył się długiem w postaci 2 mln juanów.
Zobacz również
W 2016 r. Taobao uruchomiło format live commerce i okazało się, że jest on wprost stworzony dla Huang Wei. Viya szybko stała się gwiazdą Taobao i zaczęła sprzedawać dosłownie wszystko. Od 430 tys. kg ryżu, przez 814 domów po start rakiety za 5,5 mln dolarów. W samym tylko 2019 r. Viya na swoich streamach obracała towarami o łącznej wartości 6 mld dolarów, a obecnie gromadzi ok. 40 mln widzów miesięcznie.
Viya jedną ze 100 najbardziej wpływowych ludzi na świecie
Huang Wei ze względu na swoją olbrzymią popularność jest w Chinach prawdziwą gwiazdą. Streamerkę zaprasza się do różnych telewizyjnych show, czy stawia za wzór bizneswoman. Viya została nawet odznaczona medalem państwowym za walkę z ubóstwem w Chinach. To ze względu na to, iż jest również znaną filantropką.
I to właśnie przesądziło o znalezieniu się Huang Wei na liście 100 najbardziej wpływowych ludzi na świecie. W 2020 r. Viya podczas streamu zebrała 32 mln dolarów na pomoc dla Wuhan. Rok później z kolei zgromadziła 300 tys. na rzecz ofiar powodzi. Viya odpowiada też za wybudowanie 18 szkół na chińskich wsiach.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Na liście TIME obok streamerki znalazły się też takie postacie jak Joe Biden, Donald Trump, Jensen Huang (CEO Nvidia) oraz Tim Cook (CEO Apple).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Klarny, wiodącego globalnego banku detalicznego, dostawcy płatności i serwisu zakupowego, Polacy są w światowej czołówce pod względem częstotliwości zakupów online – ostatnie dane stawiają ich nawet przed takimi krajami jak USA, Wielka Brytania, Australia i Skandynawia.
PS2
Jacek Gadzinowski to inwestor, przedsiębiorca, strateg marketingowy i były YouTuber. Jacek wyjaśnia, skąd biorą się problemy Ekipy Friza, odpowiada na obiekcje Roberta z Abstrachui i wskazuje na co uważać przy influencer marketingu.