Artykuł pochodzi z naszego najnowszego e-booka „E-commerce 2021/2022. W jakim kierunku rozwija się handel w sieci?”. Pobierz go za darmo tutaj>>>
Zacznijmy od zimnego prysznicu: nie będzie łatwo! Efektywność działań SEO – zarówno tych krótko-, jak i długofalowych nie jest zawieszona w próżni. Zależy bowiem od wielu czynników takich jak branża, w której funkcjonuje Twój e-commerce oraz aktualna siła serwisu. Bardzo ważną rolę odgrywa posiadana już widoczność oraz szerokość Twojego asortymentu. W mocno uprzywilejowanej pozycji znajdują się wysokozasięgowe sklepy oraz platformy e-commerce, posiadające autorytet i wiarygodność, a te ostatnie cenione są przez Google w szczególności. Im większy brand, tym większa szansa na sukces. Czy to oznacza, że mniejsze marki już na starcie zaczynają z przegranej pozycji?
Zobacz również
Zawsze w gotowości
Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz przygodę na arenie SEO, czy posiadasz już stabilny e-commerce, cieszący się dużą rozpoznawalnością i zaufaniem użytkowników, nie zapominaj o podstawach. Fundamentem działań SEO-wych jest w tym przypadku nic innego jak… dobre przygotowanie. Nieustanna gotowość na nowe aktualizacje Googla (których w ostatnim czasie pojawiło się pod dostatkiem) oraz konieczność reagowania na związane z nimi zmiany to klucz do stabilizacji i skuteczności prowadzonych działań SEO – wspólnym mianownikiem tych dwóch aspektów jest wysoka dynamika. Im szybsze reakcje zespołu na pojawiające się aktualizacje, tym większa pewność, że nie wpłyną one negatywnie na widoczność serwisu na stronach Google.
Krok przed konkurencją
Wysoka dynamika nie dotyczy jedynie zmian wprowadzanych odgórnie – równie szybko zmieniają się rozwiązania i narzędzia stosowane w branży. Warto za nimi nadążać, nie tylko nie pozostając w tyle, ale i wyprzedzając konkurencję. Wdrażanie rozwiązań, które w przypadku innych pozostają w fazie testów lub nieśmiało raczkują, może okazać się przepisem na spektakularny sukces. Właśnie dlatego nie należy lekceważyć bieżącej analizy działań konkurencji i regularnego researchu najnowszych praktyk i trendów – wszystko po to, by móc samemu je wyznaczać.
Ekstremalne rozwiązania? Potrzymaj mi kawę!
Odważne decyzje i radykalne działania nie są dla Ciebie? E-commerce nie znosi nudy – ta zasada dotyczy również działań w kategorii SEO. Podstawą skuteczności jest w tym przypadku sięganie po niestandardowe narzędzia i środki. Jest to możliwe dzięki właściwemu przygotowaniu – aby trafnie diagnozować nowe rozwiązania, warto czerpać inspiracje do projektowania działań SEO nie tylko z kulis polskiego, ale i zagranicznego rynku, który bywa prawdziwą kopalnią wiedzy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Nie lekceważ trendów
Bez względu na to, czy Twój e-commerce dopiero rozpoczyna przygodę z SEO, czy możesz pochwalić się już w tej materii sporymi osiągnięciami, nie spoczywaj na laurach. Poza śledzeniem aktualnych działań konkurencji, warto uczyć się od najlepszych, dlatego nie zapominaj, że świat dosłownie… nie kończy się na Google. Na liście must have każdego specjalisty ds. SEO powinny znaleźć się również social media, w szczególności Twitter oraz wszelkie grupy angażujące branżowych ekspertów. To świetna platforma wymiany wiedzy, doświadczeń oraz najnowszych trendów – warto pozostać na nie czujnym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co mają wspólnego SEO i ekologia?
Jeżeli udało Ci się już spełnić powyższe punkty, czas by po raz kolejny wykorzystać efekty Twojej pracy. Recykling doskonale sprawdza się nie tylko w odniesieniu do środowiska – również z działań w zakresie SEO możesz uczynić prawdziwy obieg zamknięty. Ponowne wykorzystanie powstałych wcześniej treści, bo o nim mowa, pozwala na obsadzenie artykułów na pierwszych pozycjach. To jedna z praktyk stosowanych z dużym powodzeniem przez ekspertów Totalmoney.pl – mimo iż nie jesteśmy serwisem newsowym i nie posiadamy całego zaplecza redakcyjnego, to śmiało rywalizujemy o kliki ze świata finansów z tego typu portalami.
Sieć połączeń
W czym praca nad pozycjonowaniem serwisu przypomina działania pająka? W obydwu przypadkach chodzi o stworzenie prawdziwej pajęczyny – w naszym przypadku pajęczyny linków. Zatroszcz się zatem o właściwe podlinkowanie stron wewnętrznych i wyjdź poza serwis. Takie wzmocnienie publikacjami zewnętrznymi, pochodzącymi z wiarygodnych i zaufanych źródeł dodatkowo wzmocni pozycję Twojego e-commerce – nie tylko od święta.
Planuj długofalowo i… nie bój się odpuszczać
Pamiętaj, że siła pozycjonowania tkwi w budowaniu długoterminowej widoczności dla fraz kluczowych, wyszukiwanych przez użytkowników codziennie przez wiele miesięcy. To właśnie takie kompleksowe i długotrwałe działania SEO kształtują wysoką stabilność firmy – nie warto zaburzać jej, podążając za wzrostami ruchu za wszelką cenę.
Próby zdobycia nowych użytkowników w czasie akcji sezonowych czy okazjonalnych wyprzedaży takich jak letnie obniżki czy Black Friday powinny podejmować się jedynie serwisy e-commerce, które realizują już ugruntowaną strategię SEO i posiadają istotny autorytet w Google. Spróbuj obiektywnie ocenić swoje możliwości w tym zakresie i nie obawiaj się rezygnować z angażowania swoich zasobów w krótkotrwałe, punktowe akcje, które w przypadku małych serwisów mogą nie przynieść oczekiwanych efektów.
Na koniec: uzbrój się w cierpliwość
Najchętniej na liście najpopularniejszych związków frazeologicznych umieścilibyśmy nowy – cierpliwy jak specjalista ds. SEO. Na pierwsze efekty działań związanych z pozycjonowaniem należy po prostu poczekać. Choć bywa, że te widoczne są już po kilku tygodniach, owocne i satysfakcjonujące wyniki pracy pojawiają się najczęściej dopiero po 6-12 miesiącach. Ważne, by do tego czasu nie rezygnować z konsekwencji w działaniu – na końcu z dużym prawdopodobieństwem czekać będzie nagroda.
Na koniec przypominamy – SEO-owa ścieżka bywa wyboista i zaskakująca, warto jednak pozostać konsekwentnym w podążaniu nieprzetartymi szlakami. W dłuższej perspektywie ta podróż dostarcza niesamowitych widoków, a właściwie – widoczności!
Autor:
Adrianna Bartusik – liderka zespołu content SEO w spółce Totalmoney. Z wykształcenia dziennikarka, z marketingiem internetowym związana od prawie 3 lat.
Tekst pochodzi z naszego najnowszego e-booka „E-commerce 2021/2022. W jakim kierunku rozwija się handel w sieci?”.
Dzielimy się w nim najświeższymi wartościowymi treściami i poradami, które pomogą Wam w dalszym rozwoju Waszych e-biznesów.
POBIERZ E-BOOKA