Allegro czy własny sklep internetowy?

Allegro czy własny sklep internetowy?
W Polsce zakupy w Internecie robi już 77% internautów. W przybliżeniu jest to ok. 25 milionów osób, które z roku na rok coraz chętniej wydają pieniądze w sieci, ale stają się także coraz bardziej wymagające.
O autorze
7 min czytania 2021-12-03

Jak do nich dotrzeć? Korzystając z rozpoznawalności giganta, jakim jest Allegro, czy budując własną markę za pomocą sklepu internetowego?

Wielu początkującym sprzedawcom rozpoczęcie sprzedaży na Allegro wydaje się najtańszą i najprostszą opcją. Inni z kolei rozpoczynają ambitnie – od założenia własnego e-sklepu.

Nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, że każdy kanał sprzedaży ma swoje wady i zalety. Podobnie jest ze sklepem internetowym i Allegro. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Wybory sprzedawców i klientów

Allegro od lat pozostaje najbardziej rozpoznawalnym w Polsce serwisem zakupowym. Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2021, spontanicznie wymienia go aż 84% badanych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Portal cieszy się jednak zainteresowaniem nie tylko kupujących, ale też sprzedawców, co obserwujemy w Sky-Shop. Nasi klienci wykorzystują dostarczane przez nas oprogramowanie, aby prowadzić własny sklep internetowy, ale także sprzedawać za pośrednictwem innych kanałów. Na Allegro sprzedaje ponad 40% z nich!

A jak wybierają konsumenci? Według danych z raportu E-commerce w Polsce 2020, 52% polskich internautów kupuje w sklepach internetowych i ma z czego wybierać, bo w naszym kraju działa ich już ponad 50 tysięcy, a 38% – na różnego rodzaju platformach zakupowych. Oczywiście platformą nr 1 od lat pozostaje Allegro.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Sklep internetowy – za czy przeciw?

Własny sklep internetowy to przede wszystkim Twój biznes – od A do Z. Ty podejmujesz wszystkie kluczowe decyzje i realizujesz swoją wizję. Na starcie nie ma on jednak rozpoznawalności, którą może się pochwalić Allegro.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przyjrzyjmy się bliżej zaletom i wadom prowadzenia sklepu internetowego

Sklep internetowy – zalety

Decyzyjność

Allegro ma jasno określone zasady, do których sprzedawcy muszą się stosować. Ma też wiele ograniczeń, które wynikają ze specyfiki portalu – dotyczących chociażby rynków, na których możesz sprzedawać, dodawanych zdjęć czy tytułów ofert.

W przypadku sklepu internetowego takich ograniczeń po prostu nie ma. Nie musisz się dostosowywać do niczyich reguł – sam decydujesz o wszystkim, co dotyczy Twojego sklepu, i wytyczasz kierunek jego rozwoju.

Chcesz rozpocząć prowadzenie sprzedaży na rynku hiszpańskim? Śmiało. A może po prostu zależy Ci na oferowaniu stałym klientom rabatów czy uruchomieniu własnego programu lojalnościowego? Proszę bardzo. Kreatywne zdjęcia produktowe? Jasne, że tak. W Twoim sklepie nikt nie będzie wpływał na ich wygląd.

Budowa własnej marki

Sprzedając na Allegro, jesteś anonimowy. Zapewne wiesz z doświadczenia, że nie kupujemy tam u konkretnych sprzedawców, a po prostu na Allegro.

Sklep internetowy daje Ci z kolei możliwość budowania własnej marki, a co za tym idzie – rozpoznawalności. Możesz pokusić się o stworzenie oryginalnego logo, niebanalną kolorystykę czy nieszablonowe działania marketingowe – wszystko na Twoich zasadach.

Zgodzisz się na pewno, że mało kto słyszałby o Zalando czy Rossmannie, gdyby te prowadziły sprzedaż wyłącznie za pośrednictwem platformy sprzedażowej.

Brak prowizji

Na tym polu własny sklep internetowy bezdyskusyjnie wygrywa z Allegro. Prowadząc sprzedaż za pośrednictwem e- sklepu, nie musisz liczyć się z żadnymi prowizjami. Cały zysk trafia do Twojej kieszeni i nie musisz z nikim się nim dzielić.

Masz więc możliwość uzyskania dużo wyższej marży na takich samych produktach.

Sklep internetowy – wady

Bez marketingu ani rusz

Bez działań marketingowych nikt nie dowie się o istnieniu Twojego sklepu. No może z wyjątkiem rodziny czy znajomych, którym o nim opowiesz. Najlepiej, jeżeli owe działania zaplanujesz jeszcze przed uruchomieniem biznesu i wdrożysz wraz z rozpoczęciem sprzedaży w sieci.

Do dyspozycji masz szereg możliwości, m.in.:

  • SEO,
  • płatne reklamy (Google Ads, Facebook Ads),
  • content marketing,
  • influencer marketing.

Prowadząc sprzedaż na Allegro, podejmowanie części tych działań będzie niemożliwe, a już na pewno nie tak efektywne, jak w przypadku własnej strony, czyli sklepu internetowego.

Konieczność założenia i skonfigurowania sklepu

Uruchomienie własnego sklepu, choć naprawdę łatwe i dostępne dla każdego, wciąż jest jakimś wysiłkiem. W końcu w przypadku Allegro wystarczy tylko założyć konto.

Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, jak łatwe jest dziś założenie własnego e-sklepu.

Otworzysz go bez umiejętności technicznych czy nawet graficznych. Sky-Shop daje Ci dostęp do gotowego sklepu, który musisz jedynie wypełnić niezbędnymi danymi i dostosować do swoich preferencji.

Możesz przy tym korzystać z intuicyjnego kreatora i setek gotowych do uruchomienia integracji (z kurierami, bramkami płatności, systemami księgowymi czy narzędziami marketingowymi) dostępnych na wyciągnięcie ręki.

Allegro – za czy przeciw?

Allegro raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Portal ze względu na swoją rozpoznawalność przyciąga miliony klientów każdego miesiąca – i robi wiele, aby wracali oni po kolejne zakupy. Wystarczy wspomnieć o pakiecie Smart, który skutecznie kusi wielu użytkowników wizją darmowej dostawy.

Jakie są zatem blaski i cienie sprzedaży na Allegro?

Allegro  zalety

18 milionów użytkowników

To przede wszystkim użytkownicy są siłą Allegro.

Zakładając tam konto, masz szansę dotrzeć do 18 milionów potencjalnych klientów, którzy regularnie odwiedzają portal. Takich liczb nie zagwarantuje Ci żaden inny polski marketplace.

Z kolei prowadząc sklep internetowy, musisz budować bazę swoich klientów od zera, za pomocą przemyślanych działań marketingowych.

Łatwe uruchomienie sprzedaży

Aby rozpocząć sprzedaż na Allegro, musisz jedynie założyć i zweryfikować konto, co zajmie Ci około kilkunastu minut. Wystawianie produktów to również kwestia kilku kliknięć.

Nie ma tu konieczności wykupienia domeny czy edycji strony. Można więc stwierdzić, że sam procesu uruchomienia sprzedaży jest nieco szybszy niż w przypadku własnego e-sklepu – w praktyce nie są to jednak duże różnice.

Wysokie pozycje w Google

Allegro, jak większość dużych serwisów, ma świetne zaplecze SEO. Oznacza to, że użytkownicy będą mogli odnaleźć Twoje oferty z poziomu wyszukiwarki. Oczywiście, musisz zadbać o merytoryczne i zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania tytuły i opisy.

W przypadku nowego sklepu internetowego osiągnięcie takich efektów będzie dość trudne i czasochłonne – zajmie Ci to około kilku miesięcy, jednak zdecydowanie warto.

Dostęp do narzędzi i usługodawców

Sprzedając na Allegro, nie musisz się martwić o podpisywanie umów z kurierami czy bramkami płatności. Portal dawno zrobił to za Ciebie, a Ty możesz korzystać z dowolnych opcji, które oferuje. Są to oczywiście najpopularniejsze w Polsce firmy kurierskie oraz systemy płatności.

Allegro udostępnia także narzędzia, które pomagają Ci zarządzać sprzedażą, oraz statystyki.

Allegro – wady

Prowizje i inne opłaty

Prowizje od sprzedaży na tego typu platformach to oczywista oczywistość. W przypadku Allegro sprzedawcy narzekają jednak na ich ciągłe wzrosty i częste zmiany.

Wysokość prowizji na Allegro różni się w zależności od kategorii. Uśredniając wynoszą one jednak kilku do kilkunastu procent, choć w przypadku niektórych kategorii obowiązują jeszcze wyższe stawki.

Nie są to jednak jedyne opłaty. Za co jeszcze zapłacisz, sprzedając na Allegro? Poza prowizją musisz liczyć się z:

  • opłatą za wystawienie produktu (w przypadku niektórych kategorii, czyli np. samochodów i maszyn),
  • opłatą utrzymaniową – za oferty, które nie znalazły kupców przez okres dłuższy niż 365 dni,
  • opłatami za promowanie czy wyróżnianie ofert.

Cena przede wszystkim

Na Allegro użytkownik trafia na co najmniej kilka ofert danego (takiego samego) produktu. Czym kieruje się podczas wyboru konkretnego sprzedawcy? Ceną, rzecz jasna. Wybór najtańszego produktu ułatwia kupującym produktyzacja, czyli funkcja umożliwiająca przeglądanie konkurencyjnych ofert z poziomu Twojej.

Musisz więc liczyć się z tym, że to cena będzie podstawowym kryterium decydującym o wyborze Twoich ofert. W przypadku sklepu internetowego tych czynników jest znacznie więcej – wystarczy wspomnieć o sile marki i promowanych przez nią wartościach.

Konkurencja

Jasne, że na całym rynku e-commerce panuje zażarta konkurencja i zakładając własny sklep internetowy, również musisz się z nią liczyć. W przypadku Allegro trudno będzie Ci się jednak na jej tle wyróżnić – głównie z powodu wspomnianej już wojny cenowej.

Nie oznacza to jednak, że jest to niemożliwe – aby wygrać z konkurencją, w praktyce musisz jednak uciekać się do płatnych form promowania ofert, jak np. podświetlenia czy Allegro Ads. Pomoże Ci w tym także status Super Sprzedawcy.

Ograniczone możliwości budowania własnej marki

Czy pamiętasz nazwę sprzedawcy, u którego robiłeś ostatnio zakupy na Allegro? Czy umiałbyś go odnaleźć, jeżeli zrezygnowałby ze sprzedaży na portalu?

Zakładam, że w przeważającej większości przypadków odpowiedź na na podobne pytania będzie negatywna.

Na Allegro działa około 120 tysięcy sprzedawców. Zakładając tam konto, stajesz się jednym z nich. Jasne, że zadowoleni klienci, korzystając z historii zakupów, będą do Ciebie wracać. Nie zbudujesz jednak rozpoznawalności, która sprawi, że będą Cię szukać w innych kanałach – takich, których nie zapłacisz prowizji.

Sklep internetowy czy Allegro? Sprzedaż wielokanałowa

Sprzedaż wielokanałowa to zdecydowanie najlepszy sposób na dotarcie do maksymalnej liczby klientów w Internecie. Nie dziwne więc, że taką strategię stosują największe sklepy internetowe. Czy wiesz, że największym sprzedawcą na Allegro jest x-kom?

Jeżeli pójdziesz w ich ślady, zmaksymalizujesz grono potencjalnych klientów, którzy są przyzwyczajeni do robienia zakupów za pośrednictwem konkretnych kanałów.

Nie oznacza to oczywiście, że powinieneś od razu uruchamiać sprzedaż w dwóch czy trzech kanałach. Możesz równie dobrze wraz z rozwojem swojego biznesu rozszerzać ją o kolejne miejsca.

Jest to bardzo proste! Wszystko dzięki oprogramowaniom, które umożliwiają Ci prowadzenie sprzedaży w kilku kanałach z poziomu jednego panelu administracyjnego. Pozwala Ci to na znacznie lepszą kontrolę nad stanami magazynowymi oraz obsługą klienta. Właśnie taką platformą jest Sky-Shop.

Dowiedz się, jak otworzyć sklep internetowy na Allegro w Sky-Shop.

Kiedy sklep internetowy, a kiedy Allegro?

Zarówno sklep internetowy, jak i Allegro stwarzają wiele możliwości, z których warto korzystać. Dotrzesz za ich pomocą do różnych klientów, co umożliwi Ci osiągnięcie znacznie wyższych zysków niż w przypadku ograniczania się do jednego z nich.

Istnieją jednak sytuacje, w których nie warto sięgać po sprzedaż w obu tych kanałach. To na przykład:

  • Sprzedaż rękodzieła. Owszem, rękodzieło to bardzo szerokie pojęcie. Produkty tego typu znacznie lepiej wystawiać jednak na innych platformach lub we własnym sklepie internetowym.
  • Sprzedaż niszowych, nowatorskich produktów. Jeżeli handlujesz oryginalnym asortymentem, ludzie prawdopodobnie nie będą szukać go na Allegro. Postaw raczej na budowanie własnej marki za pomocą sklepu internetowego.
  • Masz mocno ograniczony budżet. Wtedy prowadzenie działań marketingowych w dwóch kanałach może być kosztowne. Który z nich zatem wybrać?

Jeden kanał sprzedaży?

Załóżmy, że z różnych powodów chcesz sprzedawać tylko w jednym kanale i zależy Ci na tym, aby dokonać przemyślanego wyboru między sklepem internetowym a Allegro.

Co warto rozważyć w takiej sytuacji?

  • Wizję biznesu. Czy chcesz budować własną markę czy nie przeszkadza Ci bycie anonimowym sprzedawcą?
  • Rodzaj asortymentu. Czy możesz sprzedawać go na Allegro? Czy szukają go tam użytkownicy portalu?
  • Preferencje i nawyki Twojej grupy docelowej. Gdzie będą szukać Twoich produktów? Czym kierują się podczas zakupów?
  • Działania konkurencji. W jakich kanałach działają Twoi główni konkurenci? Który z kanałów przynosi im najlepsze wyniki?

Podsumowanie

Najlepszą odpowiedzią na pytanie: „Sklep internetowy czy Allegro?” jest odpowiedź: „Sklep internetowy I Allegro”. Te dwa kanały zdecydowanie nie wykluczają się nawzajem, a wręcz przeciwnie – warto je łączyć.

Co więcej, jest to bardzo łatwe. Dzięki Sky-Shop sprzedaż w każdym z nich możesz obsługiwać z poziomu jednego panelu administracyjnego.

Pamiętaj, że Allegro i sklep internetowy to dwie najpopularniejsze, ale nie jedyne metody prowadzenia sprzedaży online. W zależności od charakterystyki Twojej działalności, możesz rozważyć wystawianie swoich ofert również na Empik Marketplace, OLX, Morele Marketplace czy eBay.

Jeśli masz pytania związane z uruchomieniem sprzedaży w sieci, napisz na [email protected]. Rozwiejemy Twoje wątpliwości!

 

Autorka: Katarzyna Kwartnik, content marketing specialist, Sky-Shop.pl

 

Artykuł powstał we współpracy z Sky-Shop.pl.