Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla marki Carrefour opowiadają Anna Królikowska, menedżer działu marketingu ds. planowania i strategii oraz Monika Kowalska, menedżer działu marketingu ds. komunikacji online i offline w Carrefour Polska.
Największy sukces w 2021 roku
Największym sukcesem Carrefour Polska w mijającym roku było wyróżnienie się naszej komunikacji na tak konkurencyjnym rynku. Rynek handlowy jest jedną z najbardziej mediowych kategorii, w której bardzo ciężko zdobyć atencję oraz utrzymać lojalność klienta. Walka jest naprawdę twarda, niekiedy zaciekła, bo retail komunikuje się przez 52 tygodnie w roku. Wygrywa ta marka, która najskuteczniej zwróci uwagę konsumenta w mediach. Mamy poczucie, że w tym roku, wspólnie z naszym szefem – Michałem Sachą, zrobiliśmy naprawdę dobrą robotę i marka Carrefour, była dobrze i często wyeksponowana w mediach oraz widoczna z ciekawym przekazem do odbiorców. Zwieńczeniem naszych tegorocznych sukcesów była nagroda Dyrektora Marketingu Roku 2021 w kategorii Master of Customer Experience dla Michała, który nadaje ton i kierunek realizowanym przez nas działaniom. Miło, że rynek również widzi i docenia nasze działania.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Oprócz wspomnianych wyżej: dużej konkurencji dotyczącej obecności w mediach, ciągłej komunikacji, która musi być atrakcyjna dla odbiorców, a także przebicia się w niezwykle nasyconym bodźcami przekazie, trzeba wspomnieć również o nadal dotykającej nas wszystkich pandemii, a także o jej następstwach – szalejącej inflacji. Klienci bardziej niż kiedykolwiek szukali i nadal szukają ofert value for money i chcą takie oferty dostawać. Tymczasem rynek już dawno przestał wyróżniać się ceną, kładąc nacisk bardziej na elementy wizerunkowe. Wyzwaniem było więc budowanie postrzegania jakościowego marki, komunikując przy okazji niezwykle ważne dla klientów elementy cenowe.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
W mijającym roku bardzo dobrze sprawdził nam się format, który rozpoczęliśmy w 2020 roku w TVN wspólnie z Katarzyną Bosacką, pt. Mądrzejemy. To kampania edukacyjna, która ma na celu zmieniać nawyki żywieniowe konsumentów w całej Polsce. Odniosła ona duży sukces i dlatego zdecydowaliśmy się kontynuować w nieco zmienionej formie w tym roku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Misję edukacyjną wśród naszych klientów realizowaliśmy również poprzez regularne kampanie marketingowe Act For Food, które promują zdrowe wybory żywieniowe i różnorodność produktów Carrefour dostępnych w atrakcyjnych cenach.
Różnorodność naszej oferty przekłada się na ideę, w duchu której zrealizowaliśmy kampanię Back To School. To omnichanelowa realizacja ukazująca markę Carrefour w telewizji i social mediach (Facebook, Tik Tok Instagram oraz Youtube) jako otwartą na nową i zmieniającą się rzeczywistość, wspierającą dzieci w byciu tym, kim chcą. Odpowiedzią na ich potrzeby jest nasz szeroki asortyment, wśród którego każdy znajdzie coś dla siebie.
Koniec 2021 roku to kampania Zabawki i Boże Narodzenie komunikowane pod hasłami „Dla każdego coś wymarzonego” i „Dla każdego coś świątecznego”, gdzie konsekwentnie realizujemy ideę różnorodności i dostępności oferty, mając na względzie indywidualne potrzeby i marzenia naszych klientów.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Dla wszystkich pozytywnym zaskoczeniem okazała się Kampania Back to school. Spójny przekaz w wielokanałowej komunikacji i z różnorodnym wachlarzem assetów mediowych pozwoliły nam na dotarcie zarówno do naszej regularnej i tradycyjnej grupy odbiorców, jak również nowej – najmłodszej. Grupa ta nie była tak mocno i sentymentalnie związana z piosenką Majki Jeżowskiej, istniało więc pewne ryzyko w percepcji reklamy. Ku naszej dużej satysfakcji i zaskoczeniu współpraca z najmodniejszymi influencerami na Tik Toku pozwoliła nam na wzmocnienie zaangażowania i widoczności wśród najmłodszych klientów.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Z pewnością pod względem siły mediowej są to: TV, Internet oraz radio. Bardzo blisko współpracujemy również Facebookiem i Google i regularnie wdrażamy nowe formaty wypracowane wspólnie z naszymi partnerami. Pracujemy też blisko z dużymi wydawnictwami, które bardzo dobrze znają swoich odbiorców i pozwalają nam realizować ciekawe kampanie crossmediowe.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
W 2022 roku nie planujemy rewolucyjnych zmian co do wykorzystywanych kanałów komunikacji, lecz zmienimy do nich podejście oraz to, co dokładnie chcemy poprzez nie komunikować. Skupimy się na tym, jaką dany przekaz będzie spełniał rolę w danym kanale oraz na ich sile mediowej.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Myśląc o 2022 interesujące nas TOP 2 trendy to wideo marketing i influencer marketing.
Budżet na działania digitalowe
Działania digitalowe w Carrefour to ponad 30% budżetu marketingowego wliczając działania obejmujące performance dla e-commerce. Wartości te są zgodne ze strategią Grupy Carrefour w obszarze inwestycji w digital.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Globalne spojrzenie na omnikanałowy biznes w Carrefour określa konkretne cele, które budują kluczowe wskaźniki dla naszej marki. Są to: wyróżnialność na tle bardzo dużej konkurencji rynkowej i marketingowej oparta na różnorodności w ofercie oraz komunikacji, a także filozofii konkretnych działań Act For Food. Kluczowymi obszarami jest też dla nas bliskość, a także cyfryzacja samej komunikacji. W sferze handlowej skupimy się na dalszym podnoszeniu jakości produktów oraz atrakcyjności naszej marki dla młodych konsumentów.
Rok 2022 to również urodziny Carrefour – 25 lat w Polsce. Plan, który będziemy realizować to inwestycja w nowe formaty komunikacyjne, które pozwolą nam na jeszcze efektywniejsze pokazanie różnorodności, bliskości, a co za tym idzie – większą wyróżnialność na rynku. Będziemy także dalej wzmacniać naszą kampanię Act For Food. To nieodłączna strategia firmy Carrefour, której celem jest zachęcanie Polaków do zmiany i poprawy swoich nawyków żywieniowych. W nadchodzącym roku konsekwentnie planujemy podpowiadać Polakom jak małymi krokami mogą polepszać nawyki żywieniowe oraz dbać o zdrowie – swoje i swoich najbliższych.