Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla marki Drukomat.pl opowiada Sebastian Śnieciński dyrektor marketingu Drukomat.pl / Colours Factory.
Największy sukces w 2021 roku
Myślę, że największym sukcesem drukomat.pl jest to, że mamy u siebie genialnych ludzi, którzy tworzą wszystkie nasze zespoły. Bez ich zaangażowania i wytrwałości nie udałoby się zrealizować tego wszystkiego, co sobie zaplanowaliśmy. Czasami było naprawdę trudno, bo sytuacja za naszymi oknami zmieniała się i zmienia jak w kalejdoskopie. Przeszkód do pokonania każdego dnia, pojawiała się nieskończona ilość. Pomimo wielu przeciwności, napięć i nerwowości po prostu zrobiliśmy to, co trzeba!
Tutaj, dokładnie w tym miejscu kłaniam się nisko, przesyłam ogromniaste brawa i podziękowania dla wszystkich tych, którzy pracowali na sukces Drukomat.pl. Bo z taką ekipą można wszystko. Dziękuję pięknie, że jesteście właśnie tacy, jacy jesteście.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Zarządzanie łańcuchem dostaw i utrzymanie ciągłości produkcyjnej na maksymalnym poziomie. To, co obserwujemy od jakiegoś czasu to jakieś szaleństwo. Ceny celulozy, tworzyw sztucznych, stali czy drewna wzrosły od 30 do nawet 300%. Papiernie w czasie pandemii zredukowały mocno swoje moce produkcyjne, a niektóre z nich przestawiły się na inny rodzaj produkcji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dynamiczny rozwój rynków po lockdownach spowodował większe zapotrzebowanie na surowce, w tym papier i karton. Z jednej strony to super wieści, bo widać, że gospodarki ruszyły, dynamicznie się rozwijając. Jednak fabryki nie były w stanie dostarczyć takich ilości surowców, jakich potrzebował rynek.
Działaliśmy elastycznie, szybko reagując na zmieniające się sytuacje. Znacznie zwiększyliśmy ilość magazynowanego papieru, uruchomiliśmy też nową halę, żeby sprawniej realizować zlecenia. Liczymy na to, że kolejny rok uspokoi całą sytuację. Rynek surowców zacznie się normalizować, a to na pewno pomoże nam pracować sprawniej.
Houston, mamy problem!
Nie tylko deficyty papieru w minionych miesiącach wywoływały sytuacje kryzysowe. Rok 2021 przyniósł kilka głośnych wpadek w influencer marketingu. Nieprzemyślane formy współpracy z markami, których tożsamość i narracja kłóci się z tym, co opowiada nam o sobie dany influencer/influencerka i stoi w sprzeczności do wartości, jakie promuje, wywoływały burzę w mediach społecznościowych oraz opinii publicznej.
Mam tu na myśli przede wszystkim dwie współprace zrealizowane przez Gonciarza i Kasię Babis. Gubi się w nich autentyczność, prawda, dla której ludzie ich lubią i oglądają.
- Gonciarz i współpraca z Amazonem (lewicowe poglądy/wspieranie konsumpcjonizmu)
- Kasia Babis i współpraca z Zalando (lewicowe poglądy/wspieranie konsumpcjonizmu)
Kolejnym ciekawym przykładem jest Mata i współpraca z Makiem. Mimo że pasuje do stylu Maty, wywołała w różnych środowiskach spore kontrowersje. Czy to był sprawny i przemyślany zabieg marketingowy? Nie będę wdawał się w dogłębne analizy i ocenianie tych akcji, każdy z nas pewnie ma swoje zdanie, swoje oceny. I to jest dobre i niech tak zostanie:).
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Dla Drukomat.pl najważnejszymi kanałami komunikacji są media cyfrowe, spięte strategią marketingu 360 stopni. Bardzo mocno pilnujemy spójności naszej komunikacji we wszystkich kanałach. Dbamy o każdy szczegół, a wszystko po to, by dostarczyć naszym użytkownikom najbardziej interesujące dla nich treści.
Będziemy w dalszym ciągu koncentrować swoje działania w obszarze social mediów, naszego bloga czy marketing automation. Bardzo fajnie sprawdzają nam się kampanie oparte o ebooki. Dzięki takim działaniom możemy dzielić się naszą wiedzą, zainteresować naszych użytkowników oferowanymi produktami czy pokazywać trendy.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Myślę, że opowiadanie historii na najróżniejsze sposoby, ale do inaczej rozumianych grup odbiorców i autentyczność będzie ciągle w cenie. Odbiorcy coraz bardziej są znudzeni wyidealizowanym światem, zbudowanym jak domki z kart. Mniej lukru, więcej kurzu dnia codziennego. Coraz bardziej też odchodzimy od szerokiej komunikacji skierowanej na przykład do pokoleń, a tworzymy komunikaty skierowane do bardzo mocno spersonalizowanej grupy odbiorców. Pięknie to robi OLX i Podlaskie Travel.
Komunikacja oparta o wartości, idee, które mogą wywoływać kontrowersje. Moim zdaniem tego rodzaju działania będą nadal na fali. Generują content i ruch, który przyciąga i mobilizuje do wymiany zdań. Pozwala badać nastroje, obrazuje nam wartości, problemy i sytuacje z którymi musimy się zmierzyć.
Przykładem może być Wrocławski browar Doctor Brew, który stworzył kampanię reklamową wykorzystującą zdjęcia z parą gejów. Jak twierdzą twórcy tej kampanii, nie jest ona skierowana wyłącznie do środowiska LGBT, pokazują ich, bo są częścią rzeczywistości, która nas otacza, żyjemy w niej na co dzień. To część szerszej akcji „Z buntu lepsze”, która z założenia nie miała być skierowana tylko na produkt. Ważnym jej elementem było przekazanie idei, wartości, pokazanie codzienności pełnej otwartości i szacunku do drugiego człowieka.
Fala hejtu, jaki wylał się na markę, była ogromna, ale dzięki dużemu zainteresowaniu i skrajnym poglądom, komunikat o marce rozprzestrzenił się szybko, był również bardzo wyrazisty. Generował zmianę, która jest bardzo istotna w dzisiejszych działaniach marketingowych.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Branża sama w sobie ma się całkiem dobrze. Nie brakuje pomysłów na świetne kampanie zbudowane na kreatywności i opowieściach, wciągających odbiorcę do swoich światów, jednocześnie realizujących cele, jakie miały spełniać. Poniżej kilka tych, które mnie zaciekawiły, zmobilizowały do przemyśleń, wywołały uśmiech czy zainspirowały.
SEXED.PL Wszystko to, co ważne dla nas społecznie. Ich aktywności informują o ryzykach związanych z życiem seksualnym, prezentując równolegle seks i seksualność w sposób pozytywny, podkreślając takie wartości, jak wzajemny szacunek, inkluzywność, równość, empatia i odpowiedzialność. Komunikację kierują do młodych ludzi, rodziców, dorosłych, zapewniając im kompleksową, dostosowaną do wieku edukację w zakresie praw człowieka, równości płci, relacji, reprodukcji.
OLX i Fanatyk – „Mój stary to Fanatyk wędkarstwa” uwielbiam :). To ten rodzaj stylistyki, kreacji, humoru, narracji, który lubię najbardziej. Oparty o nasze schematy zachowań, komunikacji i postrzegania codzienności i ludzi wokół. Szczypta absurdu, szaleństwa i nonszalancji. W tym wszystkim genialnie wkomponowany komunikat o produkcie, podany gdzieś z boku, zupełnie niepozorny, a zapadający w pamięć.
Inpost i Modivo i ich wspólna akcja związana z opakowaniami, które można zwracać i wykorzystać ponownie. Genialne połączenie innowacyjności, nurtu eko, customer expirience oraz maksymalne wykorzystanie potencjału i wartości obu marek. Bardzo się cieszę, że to nasze polskie marki coraz częściej wyznaczają kierunki i trendy w działaniu. Oklaski!
Artykuł powstał we współpracy z Drukomat.pl.