Wraz z dynamicznym wzrostem sektora e-commerce rośnie także dostępność różnych form płatności za zakupy w sklepach internetowych, jednak nie wszystkie z metod budzą zaufanie konsumentów.
Według danych z raportu „Polaków Portfel Własny: Bezpieczni na e-zakupach 2022” Santander Consumer Banku aż 41% badanych uważa, że najbezpieczniejszą formą płatności za zakupy online jest metoda za pobraniem. Z powodu obaw o bezpieczeństwo transakcji nawet 34% Polaków sprawdza dostępność płatności za pobraniem zanim zdecyduje się na zakupy.
Zobacz również
Co wpływa na popularność tej metody? Wiele osób preferuje płatność za towar dopiero po otrzymaniu go do rąk, tak jak w przypadku zakupów stacjonarnych. Co ciekawe, z płatności za pobraniem najchętniej korzystają badani w grupie 18-29-latków. Jak wskazuje bank – prawdopodobnie osoby w tym wieku często są utrzymywane przez rodziców lub nie mają wysokich dochodów, przez co z większą ostrożnością podchodzą do płacenia za zamówienie „z góry”.
BLIK bezpieczniejszy niż tradycyjny przelew bankowy?
Znaczna część kupujących wybiera obecnie płatności elektroniczne, spośród których najpopularniejszy jest BLIK (wybiera go 17% badanych). Tę metodę cenią sobie przede wszystkim osoby z wykształceniem wyższym oraz osoby z miast powyżej 250 tys. mieszkańców.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Na trzecim miejscu pod względem bezpieczeństwa znalazły się tradycyjne przelewy bankowe – wybiera je co ósmy uczestnik badania, głównie seniorzy oraz mieszkańcy miast do 50 tys.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pay-by-linki daleko w tyle
Raport pokazuje również, że Polacy niechętnie korzystają z tzw. pay-by-linków, czyli szybkich przelewów elektronicznych. Ta metoda jest uważana za bezpieczną zaledwie przez 7% ankietowanych. Jednocześnie 51% badanych deklaruje, że w ogóle z niej nie korzysta.
Mimo że informacje o elektronicznych przelewach są zaszyfrowane, konsumenci prawdopodobnie obawiają się wycieku danych podczas przekierowania ze strony sklepu do operatora płatności, a następnie do ich bankowości internetowej.
Jeszcze mniej – bo tylko 6% ankietowanych – uważa kartę kredytową za najbezpieczniejszą metodę płatności. Konsumenci niechętnie podają szczegółowe dane – numer karty lub kod CVC, uważając to za niebezpieczne działanie.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że spora część uczestników badania Santander Consumer Banku miała problem ze wskazaniem bezpiecznych metod płatności za zakupy internetowe. Aż 11% badanych nie potrafiło wypowiedzieć się na ten temat, co może wskazywać na braki w edukacji dotyczącej cyberbezpieczeństwa.
Jednocześnie 15% ankietowanych przyznaje, że nie podejmuje żadnych działań zapewniających bezpieczeństwo podczas zakupów online – takich jak weryfikacja sklepu pod kątem wiarygodności czy zachowanie korespondencji ze sprzedawcą oraz dowodów zakupu.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.
PS
Jakie są sposoby na optymalizację procesu sprzedaży? Istnieje kilka kluczowych obszarów, w których właściwie dobrana i zaimplementowana metoda płatności może szybko usprawnić działanie e-sklepu i zwiększyć jego wynik finansowy.
PS 2
Czy BLIK nadal będzie tak popularny? Nadchodzą podwyżki prowizji za udostępniane sklepom internetowym płatności mobilnej BLIK – od 1 czerwca wzrośnie aż o 0,19 p.p.