Jarosław Majstat: Hotailors uczy się na zachowaniach każdego swojego użytkownika indywidualnie

Jarosław Majstat: Hotailors uczy się na zachowaniach każdego swojego użytkownika indywidualnie
O wyzwaniach i trendach na rynku podróży służbowych, a także o ofercie szytej na miarę klienta rozmawiamy z Jarosławem Majstatem, head of strategic partnerships w Hotailors.
O autorze
4 min czytania 2022-07-01

Na czym właściwie polegają i do kogo są skierowane usługi Hotailors?

Platforma Hotailors – a już niedługo pod nazwą WorkTrips.com – umożliwia rezerwowanie i zakup zakwaterowania, biletów lotniczych i kolejowych oraz usługi rent-a-car. To połączenie technologii do zarządzania wyjazdami służbowymi z biurem podróży biznesowych. Naszą propozycję wartości kierujemy do firm, korporacji, klientów instytucjonalnych, wszelkich organizacji, które wysyłają w podróż biznesową swoich pracowników i przedstawicieli. Dzięki odpowiedniej konfiguracji platformy, zapewniamy tym organizacjom lepszą kontrolę nad wydatkami na podróże, oszczędność kosztów tych wyjazdów oraz czasu poświęconego na rezerwację i rozliczenie podróży. 

Co wyróżnia Hotailors na tle konkurencyjnych serwisów na rynku business travel?

Współczesny User Interface i nowoczesna technologia to podstawa (Node, Angular, TypeSript) zwłaszcza w odniesieniu do starszych rozwiązań. Jednak wyróżnikiem jest bogata oferta – blisko 2 miliony obiektów zakwaterowania, ponad 900 linii lotniczych i 160 przewoźników lądowych, w tym PKP InterCity. Ponadto możliwość ustawienia kompleksowej polityki podróży, a także procesu akceptacji rezerwowanych składowych przez przełożonych. Hotailors niejako prowadzi użytkownika: rezerwujesz w limicie albo… przekraczasz wyznaczony dla Ciebie próg ceny czy kategorii hotelu lub klasy biletowej, więc zapytanie wysyłamy do akceptacji przełożonego.

Dodatkowo platforma wyświetla proponowane składowe podróży z uwzględnieniem algorytmów AI – Hotailors uczy się na zachowaniach każdego swojego użytkownika indywidualnie. Wielu klientów ceni też cykliczne fakturowanie zbiorcze – to my opłacamy noclegi, loty, przejazdy czy wynajem aut, a na koniec cyklu refakturujemy na naszych klientów.

Jakie są najważniejsze narzędzia marketingowe i kanały komunikacji Państwa marki?

Oczywiście Google Ads i LinkedIn. Niesamowicie ważna w naszej branży jest bezpośrednia interakcja z klientem i zrozumienie specyfiki jego działań w obszarze podróży, dlatego staramy się uczestniczyć w spotkaniach i wydarzeniach, gdzie możemy ich znaleźć.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Należy też podkreślić, że wprowadzamy innowację, którą nie zainteresujemy niejako kogoś „z ulicy”. To właśnie w trakcie rozmowy, korzyści z oferowanej przez nas optymalizacji stają się namacalne, a zainteresowanie rośnie niemalże wykładniczo.

Czym wyróżnia się Hotailors z perspektywy user experience? Po jakie rozwiązania sięga marka, aby dopasować ofertę do wymagań klientów i ułatwić wyszukiwanie ofert?

Wspomniane już zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji, jak również optymalny dobór dostawców stawek hotelowych, taryf lotniczych i połączeń kolejowych w celu dywersyfikacji oferty. Przykładowo: umożliwiamy użytkownikom wybór pomiędzy atrakcyjnością ceny a dostępnością czy elastycznością anulacji. Innymi słowy w Hotailors klienci znajdą oferty zarówno tanie, jak i dostępne dla rezerwacji dokonywanych z krótkim wyprzedzeniem, a także opcje umożliwiające bezkosztową rezygnację nawet w dniu przyjazdu. Jesteśmy ponadto zintegrowani z oprogramowaniem SAP do rozliczeń wydatków – tzw. expense management solutions. Warto dodać też, że istnieje możliwość załadowania do Hotailors stawek negocjowanych naszych klientów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pandemia ograniczyła liczbę wyjazdów służbowych, które często są zastępowane np. spotkaniami online. Jakie zmiany zaszły na rynku travel business w ciągu ostatnich dwóch lat? Jak to wydarzenie wpłynęło na działanie Hotailors?

Pandemia ograniczyła podróże, ale nie zabiła potrzeby budowania relacji międzyludzkich. O ile część spotkań wewnętrznych – organizowanych w ramach firmy, korporacji czy instytucji – chyba już na stałe przeniosła się do „online’u”, o tyle nic nie zastąpi bezpośrednich kontaktów z ludźmi, służących budowaniu i podtrzymywaniu relacji między organizacjami. Jednak nawet w ich obrębie spotykanie się z zespołami – choć rzadsze – jest niezbędne do funkcjonowania i rywalizowania na konkurencyjnych rynkach. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W Hotailors dostrzegamy to na wielkoformatowych wydarzeniach biznesowych, w których sami partycypujemy. W ciągu roku braliśmy udział w 11 wydarzeniach w Polsce, Europie i na świecie, m.in. w Forum Ekonomicznym w Karpaczu, Targach TRAKO, GITEX GLOBAL, Arab Health czy Seamless Middle East. Uczestnictwo w nich pokazało, że wartość bezpośrednich spotkań jest niezmienna, a może nawet większa po długim okresie ograniczeń pandemicznych.

Aby umożliwić klientom efektywne zarządzanie takimi wyjazdami, rozbudowaliśmy w naszej platformie funkcjonalność „predefined event”. Upraszcza ona proces rezerwacji online wyjazdów na wydarzenia targowe i konferencyjne oraz wprowadza dodatkowe elementy kontroli budżetu wyjazdowego. Nasi klienci bardzo ją docenili – w pierwszej kolejności Google, przy współpracy z którym stworzyliśmy to rozwiązanie, szyjąc je niejako „na ich miarę”. Obecnie dostosowujemy je do kolejnych klientów.

Jakie są obecnie największe wyzwania na rynku travel business?

To przede wszystkim rosnące ceny energii, paliwa lotniczego, niedostatki personelu (zwłaszcza obsługi lotniskowej i hotelowej), niestabilne łańcuchy dostaw, niepokoje polityczne wywołane wojną na Ukrainie i związane z nią wydłużenia czasu części podróży lotniczych (a tym samym ich kosztów).

Jak Hotailors odpowiada na rosnący trend bleisure, czyli łączenia podróży służbowych z wypoczynkiem i rozrywką?

Oferujemy możliwość definiowania budżetów per-podróżny-per-podróż, których przekroczenie skutkuje otwarciem bramki płatniczej. Podróżny opłaca w bramce tylko kwotę, o którą ww. budżet został przekroczony, podczas gdy kwota mieszczącą się w limicie jest fakturowana do organizacji, w imieniu której odbywana jest podróż. Jeśli np. konferencja trwa dwa dni, budżet na nią wynosi 1000 PLN na podróżnego, a pozostanie po konferencji na dodatkowy nocleg to koszt 300 PLN – wówczas ta ostatnia kwota będzie uregulowana przez zainteresowanego ze środków prywatnych.

Jakie jeszcze trendy panują obecnie na rynku podróży służbowych? W jaki sposób Hotailors stara się na nie odpowiedzieć?

Niezmiennie ESG i zrównoważony rozwój. Popandemiczny powrót do podróży jeszcze bardziej uwydatnia potrzebę bardziej ekologicznych rozwiązań. Pracujemy nad zaoferowaniem naszym klientom nowatorskiego programu offsetowego „zacierającego” wywołany podróżami ślad węglowy. Więcej szczegółów będziemy komunikować już po wakacjach. 

Rozmówca:

Jarosław Majstat, head of strategic partnerships Hotailors. Absolwent Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Warszawie. Pracował dla globalnych marek hotelowych na różnych stanowiskach kierowniczych związanych ze sprzedażą i marketingiem. W 2013 roku przeniósł się do sektora technologii turystycznych. Od tego czasu zaangażowany jest w obszar SBT (self booking tools) przy wielu projektach, w tym m.in. iAlbatros czy Rydoo. Do Hotailors dołączył w 2019 roku i od tego czasu odpowiada za rozwój biznesu – budowanie partnerstw i pozyskiwanie strategicznych klientów.