Jak budować wizerunek marki poprzez inspirację, emocje i angażowanie fanów? Piłkarska kampania producenta smartfonów [case study]

Jak budować wizerunek marki poprzez inspirację, emocje i angażowanie fanów? Piłkarska kampania producenta smartfonów [case study]
O autorze
5 min czytania 2022-11-21

Sport łączy ludzi na całym świecie, buduje społeczność wokół pozytywnych emocji i doświadczeń. Nic więc dziwnego, że coraz więcej marek chce w nim zaistnieć i tym samym dotrzeć do nowej grupy odbiorców. A warto się angażować, bo na przykład rozgrywki piłkarskie ogląda nawet 4 mld ludzi! Zresztą nie raz informowaliśmy Was o współpracach dużych marek z klubami czy federacjami sportowymi. Dzisiaj podsumujemy piłkarską kampanię OPPO, która została zrealizowana w ramach współpracy z międzynarodową organizacją piłkarską UEFA z okazji rozgrywek UEFA Champions League.

OPPO współpracuje ze sportem od lat, a teraz wchodzi na nowy poziom z UEFA

OPPO, globalny producent smartfonów i urządzeń IoT, od kilku lat współpracuje z różnymi instytucjami i organizacjami sportowymi. Szczególnie kojarzony jest z turniejami tenisowymi – Wimbledon oraz Roland-Garros, jednak już wcześniej angażował się również w tematy piłkarskie – w latach 2015-2022 marka była partnerem technologicznym klubu piłkarskiego FC Barcelona. Dla fanów katalońskiego zespołu przygotowała nawet unikatową wersję modelu Reno – OPPO Reno FC Barcelona Edition.

W 2022 roku, OPPO postanowiło nawiązać nową, sportową współpracę z UEFA Champions League, którego claim –„the best of the best” – współgra z nowym mottem marki „Inspiration Ahead”. Producent w komunikacji kładzie silny nacisk na innowacyjność oraz inspirację ludzi do pokonywania barier i przeciwności losu. W tym też celu wspiera wydarzenia sportowe i akcje społeczne – wszystko w myśl swojej dewizy Technology for Mankind – Kindness for the World. Poprzez nową współpracę, OPPO chce nie tylko dalej tworzyć silną sportową społeczność, która wspólnie przeżywa i dzieli się emocjami za pomocą technologii, ale również umocnić swoją pozycję na rynku europejskim. Współpraca objęła nie tylko rozgrywki Ligi Mistrzów UEFA, ale również Superpucharu Europy UEFA, Ligi Mistrzów Futsalu UEFA oraz Ligi Młodzieżowej UEFA.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Współpraca dwóch marek umożliwiła zrealizowanie szeroko zakrojonej kampanii zarówno na stadionach piłkarskich, jak i w mediach tradycyjnych oraz cyfrowych. Obejmuje również zaangażowanie dziennikarzy technologicznych, sportowych oraz lifestyle’owych. Grupą docelową są osoby zainteresowane sportem, w szczególności piłką nożną, ale również nowymi technologiami. Co konkretnie zostało do tej pory zrealizowane?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Branding podczas meczów UCL i nie tylko

Podczas rozgrywek piłkarskich wszystko, co najważniejsze dzieje się na stadionach. Oglądając transmisję meczu na ekranie telewizora lub telefonu, czy będąc na trybunach, kibice przeżywają każdą minutę i liczą na wygraną ulubionej drużyny. Zanim jednak wybrzmi pierwszy gwizdek, przed wszystkimi meczami UEFA Champions League wyświetlano spot, w którym OPPO zostało przedstawione jako oficjalny sponsor rozgrywek. Następnie marka była szeroko eksponowana podczas transmisji ze spotkań, na stadionach, w tym bandach reklamowych wokół boisk. W trakcie rozgrywek promowane były flagowe smartfony OPPO z serii Reno i Find X oraz najnowsze urządzenia IoT producenta, w tym słuchawki i smartwatche. Dodatkowo, w ramach akcji „Inspiration Moments”, firma zachęcała kibiców do uchwycenia wyjątkowych momentów z boisk piłkarskich. Najlepsze zdjęcia były na bieżąco udostępnione w sekcji „OPPO Gallery” na oficjalnej stronie internetowej UEFA oraz dedykowanej stronie poświęconej rozgrywkom.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Boisko piłkarskie na dachu w centrum Warszawy? Czemu nie!

Polski dział marketingowy OPPO zadbał o to, żeby o kampanii usłyszeli odbiorcy mediów elektronicznych, jak i tradycyjnych. W telewizji pojawiły się spoty reklamowe, a w mediach społecznościowych – Instagram, Facebook, YouTube – zdjęcia i filmiki informujące o nowej współpracy oraz promujące serię najnowszych smartfonów OPPO Reno7. Ponadto OPPO zadbało o odpowiednią ekspozycję nowych urządzeń, stawiając na wizualizacje i branding tematyczny wokół partnerstwa z UEFA we wszystkich salonach sieci retail oraz w salonach operatorów.

Co na nich zobaczyliśmy? W głównej roli wystąpiły smartfony OPPO z Serii Reno7 oraz grupa znajomych, która spędza wspólnie czas na Dachu Towarzyskim w Warszawie. To tam stanęło boisko piłkarskie, a obok niego strefa relaksu z leżakami, roślinnością oraz piłkarzykami. Na wideo oraz zdjęciach pojawił się również jeden z najlepszych w Polsce football freestylerów, Maciej Leja, którego OPPO zaangażowało w kampanię. Główne wideo można poniżej. Dodatkowo marka poprzez swoje kanały udostępniła filmy instruktażowe, w których młodzi sportowcy poszukujący inspiracji mogli uczyć się trików piłkarskich od Macieja.

We współpracy z Maciejem OPPO na oficjalnym Instagramie oraz Facebooku zorganizowało konkurs, w którym główną nagrodą był podwójny bilet na mecz Szachtar Donieck vs Real Madryt rozgrywany na stadionie Legii Warszawa w ramach Ligi Mistrzów UEFA. W konkursie zorganizowanym z redakcją Weszlo.com wygrać można było również bilety na mecz Szachtar vs RB Lipsk. Relację z warszawskich spotkań Ligii Mistrzów UEFA można było zobaczyć w mediach społecznościowych OPPO.

Mecz piłki nożnej pretekstem do połączenia świata sportu i technologii

Kampania OPPO miała również mocne PR-owe wsparcie. Komunikat na temat nawiązania współpracy odbił się szerokim echem w mediach, a aby dodatkowo zaangażować dziennikarzy, producent zorganizował w sierpniu spotkanie dla mediów na Dachu Towarzyskim, o którym już wcześniej wspominaliśmy. To tutaj miał start polskiej odsłony kampanii UCL – równo z meczem o Superpuchar Europy UEFA.

„Domówka” na dachu była nie tylko pretekstem do opowiedzenia o nowej współpracy i wartościach, które jej przyświecają, ale również zbudowania relacji z nową grupą dziennikarzy, przede wszystkim ze świata sportu. Była to również okazja do zapowiedzenia lokalnej współpracy z marką adidas, z którą producent wspólnie przygotował specjalną ofertę promocyjną na smartfony z serii Reno7 – w ramach niej urządzenia były dostępne po obniżonej cenie a dodatkowo, jako upominek, klienci otrzymywali voucher na zakupy w oficjalnym sklepie internetowym marki adidas. W trakcie wydarzenia OPPO mogło liczyć na wsparcie innych marek z rodziny UCL, jak Heineken czy, wspomniany wcześniej, adidas.

Kolejnym działaniem, poprzez które OPPO chciało dotrzeć do fanów sportu i nowych technologii były konkursy, zarówno we vlogosferze, jak i w zróżnicowanych mediach – sportowych, technologiczny i lifestyle’owych. Na łamach redakcji m.in. Meczyki.pl, Weszlo.com czy Technostrefa.com do wygrania był limitowany Box zawierający oficjalną piłę meczową Ligi Mistrzów UEFA oraz smartfon Reno7 Lite 5G. Konkurs odbył się również w Vogue.pl, a OPPO jako pierwsza marka w Polsce wykorzystała nowy format online na stronie internetowej magazynu.

70-procentowa świadomość marki w Polsce!

Kampania przyczyniła się do osiągnięcia przez OPPO celu, jakim było zbudowanie 70-procentowej świadomości marki w Polsce w 2022 roku. Ponadto marka mocniej zaistniała w świadomości kibiców piłki nożnej oraz polskich dziennikarzy. Kilkadziesiąt redakcji poinformowało o nawiązaniu nowej współpracy przez OPPO. Kampania w mediach społecznościowych również przyniosła zadowalające wyniki – spośród opublikowanych wideo, główne było najchętniej oglądanym na YouTube. Na ten moment zobaczyło je blisko 677 000 osób. Wsparcie promocyjne pozwoliło uzyskać ponad 25 mln odsłon! Konkurs, prowadzony jednocześnie na Facebook’u oraz Instagramie, pozwolił wygenerować blisko 1000 komentarzy, a zasięg całkowity wyniósł niemal 2 mln. Za koncept kreatywny, produkcję i działania w social media odpowiadało House of Hype, natomiast za PR kampanii – 24/7Communication.

Poprzez promocje na stadionach, w mediach cyfrowych i tradycyjnych, w kanałach OPPO jak i UEFA – na oficjalnej stronie uefa.com oraz w mediach społecznościowych, z przekazem udało się dotrzeć do nowych grup odbiorców i nawiązać relacje z nowymi mediami. A to nie koniec, ponieważ rozgrywki Ligi Mistrzów UEFA wracają już w lutym, a wraz z nimi dalsze aktywacje po stronie marki. Jednak zanim to, jeszcze w listopadzie, polski oddział OPPO, działając w myśl motta Inspiration Ahead, wesprze akcję Fundacji Legii – Wszyscy do wioseł. Na stadionie przy ul. Łazienkowskiej w Warszawie, 24 listopada, spotkają się osoby ze świata sportu, mediów oraz show-biznesu. Wszystko po to, aby zebrać fundusze na rzecz Fundacji Daj Herbatę, wspierającej osoby bezdomne. Również Wy możecie wesprzeć akcję Wszyscy do wioseł, wpłacając pieniądze na portalu: https://zrzutka.pl/wdw. Więcej można przeczytać, klikając tutaj.