Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze sprawiły, że firmy na całym świecie mierzą się z zupełnie nowymi zjawiskami. Dziś ponad połowa firm w Polsce oferuje możliwość pracy zdalnej, na którą decyduje się ponad 30 proc. zatrudnionych w miastach pow. 200 tys. mieszkańców. Zmiana modelu pracy dotyczy przede wszystkim pracowników umysłowych.
Zgodnie z badaniami Gallupa z 2021 r. podczas pandemii swoje obowiązki wykonywało zdalnie aż 80 proc. osób związanych z branżą kreatywną tj. reklama, marketing, współpraca z mediami, projektowanie czy consulting. Choć aż 45 proc. badanych deklarowało chęć zachowania takiej formy pracy, coraz więcej osób odczuwa w nowej rzeczywistości narastające zagubienie. Sporadyczne spotkania stacjonarne lub ich brak spowodowały zanik wielu biurowych rytuałów np. wspólnej kawy czy bieżącego omawianie zadań w zespole. Aż 41 proc. menedżerów w ciągu ostatnich 12 miesięcy często lub bardzo często dostrzegało wśród swoich współpracowników wzrastające zniechęcenie i spadek motywacji.
Zobacz również
Na nastroje w pracy niewątpliwie ma również wpływ sytuacja makroekonomiczna, w tym galopujący wzrost cen, który nie idzie w parze z adekwatnym wzrostem wynagrodzeń. Zgodnie z raportem IPSOS „What Worries the World” z września 2022 r., aż 67 proc. Polaków obawia się wzrostu inflacji. Konflikt w Ukrainie sprawia, że w znacznie większym stopniu niż inne narody obawiamy się wybuchu wojny (27 proc. badanych wobec 8 proc. na świecie). Pogłębiająca się niepewność przy równoczesnym zachwianiu dotychczasowych nawyków mają wpływ na kondycję psychofizyczną pracowników.
Rośnie świadomość zdrowotna pracowników
Badanie przeprowadzone na zlecenie enel-med we współpracy z IR Center na reprezentatywnej próbie 900 osób z różnych branż (m.in. budownictwo, IT, produkcja i white collars) dowodzi, iż 90 proc. osób czuje, że żyje w bardzo niepewnych czasach. Analiza pokazuje, że pandemia przewartościowała podejście do zdrowia i dobrostanu naszych rodzin. Praca zdalna i rzadsze wychodzenie z domu, które wiążą się ze znacznie mniejszą dawką ruchu, skutkują również m.in. wzrostem wagi, bólem pleców i kręgosłupa, zaburzeniami postawy czy pogorszeniem wzroku.
Badania pokazują, że pandemia i towarzysząca jej sytuacja społeczno-gospodarcza w najwyższym stopniu wpłynęły na grupę tzw. białych kołnierzyków, którą tworzą zwłaszcza osoby na wysokich stanowiskach w przedsiębiorstwach. To liderzy decydują sukcesie organizacji, dlatego ta grupa wymaga teraz szczególnej uwagi i dedykowanych rozwiązań HR – mówi Karolina Karolczak, dyrektor marketingu i komunikacji z enel-med.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
86 proc. badanych white collars podkreśla, że niepewne czasy wpłynęły na ich poczucie bezpieczeństwa związane ze zdrowiem, a 89 proc. dostrzega wpływ sytuacji na samopoczucie. Wśród trosk wymieniają sytuację materialną (72 proc. badanych), sytuację w kraju (60 proc.), na świecie (55 proc.) oraz w pracy (41 proc.). Bardzo wysoko w tej hierarchii znalazło się także zdrowie. 32 proc. osób martwi się swoim zdrowiem psychicznym, a 20 proc. podkreśla obawę o dobrostan psychiczny najbliższych. Jeśli chodzi o zdrowie fizyczne, znacznie bardziej obawiamy się o stan swojej rodziny (34 proc.) niż o swój (20 proc.).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
To właśnie w grupie zawodowej white collars najwięcej osób podejmuje konkretne działania w trosce o swoje zdrowie. 22 proc. badanych deklaruje, że zwraca większą uwagę na profilaktykę, w tym wykonywanie badań kontrolnych, a 18 proc. bardziej niż przed pandemią interesuje się tematyką zdrowia.
Focus na zdrowie
Zapytani o najważniejsze aspekty w życiu, badani są zgodni niezależnie od branży. Ponad 90 proc. wymienia zdrowie fizyczne oraz zdrowie psychiczne swoje i najbliższych. Wśród priorytetów znalazła się również dopasowana do potrzeb opieka medyczna, której znaczenie podkreśla aż 94 proc. przedstawicieli white collars. Zdrowie stało się na tyle istotną wartością, że coraz więcej osób, szczególnie z branży IT i firm zatrudniających pow. 250 pracowników, deklaruje gotowość dopłaty do wizyty u specjalisty.
Troska o zdrowie a zaangażowanie pracowników
Na budowanie zaangażowania pracowników i marki pracodawcy znaczący wpływ mają oferowane przez firmę benefity pozapłacowe. Z raportu „Polacy w nowym środowisku pracy” zrealizowanego przez serwis Pracuj.pl jesienią 2021 r. jasno wynika, że aż 61 proc. Polaków, którzy decydują się na zmianę pracy, bierze pod uwagę benefity pozapłacowe, w tym oferowaną przez pracodawcę opiekę medyczną.
Jak pokazuje badanie enel-med i IR Center, aż 73 proc. pracowników podkreśla, że pakiet zdrowotny jest dla nich ważny, w tym aż 71 proc. to osoby z grupy „białych kołnierzyków”. 20 proc. badanych ze wszystkich branż uważa, że abonament jest na ich stanowisku standardem, a 25 proc. postrzega opiekę medyczną jako obowiązek pracodawcy. Obecnie pakiet zdrowotny posiada 43 proc. respondentów, z czego 42 proc. white collars. Ta forma wsparcia pozapłacowego jest szczególnie popularna w dużych firmach – tu pakiet ma aż 63 proc. pracowników. Znacznie poniżej średniej wypadają małe firmy, gdzie abonament posiada 29 proc. badanych.
Analiza IR Center pokazuje, że pakiet zdrowotny może być istotną składową employer brandingu. Firmy, które oferują pracownikom rozwiązania medyczne, są postrzegane jako organizacje lepiej dbające o zatrudnionych (77 proc.) oraz chętniej polecane jako pracodawcy (69 proc.). Respondenci podkreślają, że lepiej czują się w takich miejscach pracy, są bardziej zmotywowani i zaangażowani. Znaczenie odpowiednio sprofilowanych benefitów potwierdzają eksperci. Z raportu EY „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” wynika, że szczęście pracowników przekłada się na ich motywację i zaangażowanie, a to z kolei na efektywność przedsiębiorstwa. Zadowoleni pracownicy są o 43 proc. bardziej produktywni oraz o 26-61 proc. mniej rotują.
Szlachetne zdrowie
Rosnąca świadomość pracowników sprawia, że oczekują spersonalizowanych rozwiązań zdrowotnych – aż 94 proc. badanych podkreśla wagę odpowiednio sprofilowanej oferty. Z drugiej strony pracownicy coraz częściej są skłonni partycypować w kosztach rozwiązań medycznych. Aż 60 proc. badanych byłaby gotowa dopłacić do pakietu zdrowotnego dopasowanego do potrzeb swoich i swojej rodziny. Taką gotowość wykazuje 53 proc. pracowników umysłowych, a 59 proc. jeśli miałoby pewność, że pakiecie znajdą się usługi stomatologiczne. Badani najczęściej deklarowali, że byliby w stanie dopłacić za rozszerzoną ofertę stomatologii zachowawczej i estetycznej. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również zabiegi z zakresu medycyny estetycznej.
Wellbeing i work-life balance to dwa silne trendy, które znacząco wpływają na oczekiwania zatrudnionych. Pracownicy umysłowi zrozumieli, że do efektywnej pracy niezbędny jest optymalny stan psychofizyczny, dlatego w kolejnych latach będzie rosło zapotrzebowanie także na profilaktykę psychologiczną. Istotny okaże się nie tylko dostęp do specjalistycznych form leczenia, ale także precyzyjnej diagnostyki. Pracownicy coraz bardziej oczekują szerokiej oferty zdrowotnej oraz wyczucia i dbałości o ich prywatność w procesie dobierania usług – podkreśla Katarzyna Gawron kierownik marketingu b2b z enel-med.