Wszyscy doceniamy proste i wygodne rozwiązania, które nie wymagają zaglądania do instrukcji obsługi. Bez wątpienia przykładem takich rozwiązań mogą być automaty paczkowe, które w Polsce zyskały ogromną popularność m.in dlatego, że nie ogranicza nas pora dnia, w której musimy odebrać przesyłkę. Jednak jak zaprojektować urządzenie, które nie ogranicza nas także w innych aspektach?
Przykłady tego, jak zwiększać wygodę wszystkich i przełamywać bariery w dostępności można znaleźć w raporcie, który wspólnie przygotowały Fundacja Avalon i Allegro. Raport pod nazwą „Daj się! czyli jak tworzyć dostępny automat paczkowy” zawiera najważniejsze wnioski i doświadczenia, które partnerzy wypracowali przy okazji audytu sieci automatów paczkowych One Box by Allegro. Dokument można znaleźć pod tym linkiem oraz na stronach biura prasowego Allegro i fundacji Avalon.
Zobacz również
W raporcie znajdują się dwie uzupełniające się perspektywy – ekspertów Avalon, którzy doradzają na co warto zwrócić projektując urządzenia do odbioru przesyłek by uniknąć barier w dostępie. A także praktyczne rozwiązania na przykładzie sieci One Box by Allegro.
Czego m.in. można dowiedzieć się z raportu:
- aż 96% lokalizacji spośród wszystkich oddanych do użytku przez Allegro automatów paczkowych, gwarantuje swobodny podjazd i szeroki chodnik umożliwiające wygodny odbiór paczki zarówno przez osoby z niepełnosprawnościami poruszające się na wózku, rodziców z wózkami dziecięcymi, jak również rowerzystów.
- Sieć One Box oferuje także wsparcie dla klientów w Polskim Języku Migowym oraz udostępnia numer infolinii zapisany w alfabecie Braille’a.
- Klienci Allegro mogą już w trakcie zakupów wskazać jedną z dwóch stref – wysoką lub niską – w której kurier umieści ich przesyłkę, a także określić priorytet, jaki ma dla nich umieszczenie paczki w tej konkretnej strefie. W ten sposób mają pewność, że paczka umieszczana dla ich wygody nie “zajmie” skrytki, której ktoś inny może potrzebować.
– Zaprojektowanie własnej sieci odbioru przesyłek postawiło przed Allegro nowe wyzwania – tym razem nie tylko technologiczne, ale także związane z fizyczną dostępnością. Już na etapie projektowania nie mieliśmy wątpliwości, że One Box by Allegro muszą być proste w obsłudze i dostępne dla wszystkich. Postanowiliśmy także poddać naszą sieć audytowi, by zweryfikować z ekspertami rezultaty naszych wysiłków. O pomoc poprosiliśmy doświadczoną fundację wspierającą osoby z niepełnosprawnościami – Avalon. Teraz zapraszamy do zapoznania się z wynikami naszej współpracy, a także do szerokiej dyskusji, jak znosić bariery technologiczne i fizyczne, aby usługi i punkty użyteczności publicznej – w tym także automaty paczkowe – były dostępne dla każdego z nas – powiedział Jacek Powałka, head of one delivery product & DEX communication, Allegro.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Marzymy w Fundacji Avalon o świecie, w którym nikt nie będzie czuł się wykluczony z powodu swojej niepełnosprawności, czy też innego rodzaju barier, jakie na stałe, czy choćby tymczasowo ograniczają różne jego aktywności. Jednym z fundamentów tego wymarzonego przez nas świata jest powszechna dostępność tak naprawdę wszystkiego – produktów, usług, miejsc, budynków, wszelkich publicznych przestrzeni. Idea ta przyświeca nam od początku naszej działalności, ale aby ta “dostępność wszystkiego” miała szansę zaistnieć, potrzebna jest podstawowa zmiana polegająca na innym postrzeganiu osób z niepełnosprawnościami – jako osób aktywnych, odnoszących sukcesy, będących równoprawną i ważną częścią naszego społeczeństwa. Kiedy więc pojawiła się możliwość współpracy z Allegro, by rozwijać usługę One Box w stronę jeszcze większej otwartości i dostępności dla wszystkich – dla nas była to realizacja tej właśnie ważnej zmiany w postrzeganiu niepełnosprawności. Z największą więc radością przystąpiliśmy do audytu i przygotowania raportu, z którym niniejszym możecie się Państwo zapoznać – powiedział Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon.
Słuchaj podcastu NowyMarketing