Artykuł jest częścią naszego Trendbooka 2023, dostępnego za darmo na stronie nowymarketing.pl/trendbook2023.
W jakich sektorach rynku mamy do czynienia z największym zapotrzebowaniem na specjalistów z kompetencjami w obszarze digital marketingu?
Nie powiem nic odkrywczego, ponieważ to trend, który utrzymuje się już od czasów pandemii. Coraz więcej klientów robi zakupy online. Według raportu „E-commerce w Polsce 2022”, opracowanego przez Gemius, PBI oraz IAB, w sieci kupuje już 77% Polaków. Dywersyfikują się również kanały sprzedaży. Te dwa czynniki sprawiają, że jednym z dynamicznie rozwijających się obszarów rynku jest e-commerce. Czasy mamy jednak trudne, zarówno z perspektywy konsumentów, jak i firm. Według danych GUS w 2022 roku średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych przekroczył 14% i był najwyższy od 25 lat. Jeśli dołożymy do tego realny spadek wynagrodzeń spowodowany inflacją, który odbija się na konsumpcji, to już wiemy, że firmy nie mogą spocząć na laurach. Konieczne jest wdrażanie coraz to bardziej innowacyjnych działań, aby utrzymać lojalność klientów, wyróżnić się na tle konkurencji, a przede wszystkim osiągnąć jak najlepsze wyniki sprzedażowe w sieci.
Zobacz również
Priorytetem dla e-commerce’ów są więc działania z obszaru digital marketingu, w tym digital activation, którego celem jest wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie daje świat cyfrowy do zwiększenia zasięgu i poprawy skuteczności działań marketingowych.
Digital marketing jest jednak dziedziną rozwijającą się niezwykle dynamicznie nie tylko z perspektywy sektora e-commerce. Działania, które koncentrują się na wykorzystaniu różnego rodzaju kanałów cyfrowych do promocji produktów lub usług, są podstawą dla każdej firmy działającej w świecie biznesu. Potwierdzają to również badania IAB Polska/PwC AdEx, odnoszące się do trzech pierwszych kwartałów 2022 roku.
Wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 4,7 mld zł, dzięki dynamice wzrostu na poziomie 9%. Wydatki na komunikację cyfrową wzrosły o prawie 400 mln zł w ujęciu rok do roku.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jacy specjaliści z obszaru digital marketingu nie będą na pewno narzekać na brak pracy?
Rekrutacje – według „Raportu płacowego 2023” opracowanego przez firmę Hays – planuje prowadzić w tym roku 87% badanych organizacji. Największą otwartość na rekrutacje wykazują pracodawcy działający m.in. w branży marketingowej, e-commerce oraz digital. Jako główny powód poszukiwania nowych pracowników najczęściej wskazywany jest rozwój biznesu (53%). W związku z tym, że dzisiaj ten rozwój (poprawienie widoczności w internecie, dotarcie do potencjalnych klientów, zwiększenie sprzedaży) w dużej mierze opiera się o działania online, możemy spodziewać się, że specjalizacje z obszaru digital marketingu będą jeszcze bardziej pożądane.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na brak pracy, a co za tym idzie również ciekawych ofert, na pewno w tym roku narzekać nie będą specjaliści, którzy mają wiedzę i umiejętności w takich dziedzinach jak:
- SEM (search engine marketing),
- SEO (search engine optimization),
- programmatic,
- social paid,
- content marketing,
- e-mail marketing.
Dużym zainteresowaniem wśród pracodawców, według wspomnianego już raportu, na pewno cieszyć się będą również kandydaci, którzy wyróżniają się doskonałą znajomością procesów generowania oraz automatyzacji leadów oraz analitycy ruchu na stronie, potrafiący przełożyć te dane na konkretne działania zwiększające sprzedaż.
Jakie wyzwania czekają na pracodawców w 2023 roku?
W 2021 roku na platformie LinkedIn zostało opublikowanych blisko 1,3 mln ofert pracy dotyczących marketingu, co stanowiło wzrost o 374% rok do roku. Dla pracodawców oznaczało to wówczas jedno – większą konkurencję. W tym obszarze niewiele się zmieniło. Jednym z największych wyzwań również na rynku polskim, bo jednak dane LinkedIna dotyczą rynku globalnego, może okazać się w tym roku pozyskanie pracowników. Ankieta LinkedIna – dotyczyła ona jednak wyłącznie rynku amerykańskiego – wykazała niedobór około 230 tys. specjalistów z obszaru marketingu cyfrowego. Ponownie powołam się na raport firmy Hays, według którego trudności w zatrudnieniu odpowiednich specjalistów spodziewa się aż 72% z 87%, które planują rekrutacje. Z czego wynikają te obawy? Pracownicy w obecnym otoczeniu makroekonomicznym nie chcą tak łatwo zmieniać miejsca pracy. Wiąże się to dla nich z większym ryzykiem, tym samym z większą ostrożnością będą decydować się zarówno na udział w rekrutacjach, jak i na przyjęcie oferty.
Czy w związku z sytuacją rynkową mamy do czynienia z jakimś nowym trendem dotyczącym zatrudnienia specjalistów z obszaru digital marketingu?
Odniosę się po raz kolejny do danych z LinkedIna. Rezultatem dużej konkurencji wśród pracodawców, którzy w 2021 roku poszukiwali specjalistów z obszaru digital marketingu, był wzrost latem 2022 roku o 313% liczby wyszukiwań hasła „freelance digital marketing”. Menedżerowie ds. rekrutacji szukali alternatywnych rozwiązań w sytuacji, w której nie mogli zatrudnić specjalistów o takich kompetencjach w ramach stałych umów o pracę.
Stosunkowo nowym trendem jest więc zatrudnianie przez firmy pracowników do konkretnych projektów trwających od trzech do sześciu miesięcy oraz outsourcing.
Trend ten wynika również z faktu, że firmy coraz częściej nie mogą sobie pozwolić na tworzenie kolejnego etatu i zatrudnianie specjalistów na stałe. Warto dodać, że model zatrudnienia, w którym pracownicy rezygnują z pracy na etacie na rzecz krótkoterminowych zleceń, często realizowanych dla różnych pracodawców (gig ekonomia) nie jest już jednak dzisiaj kojarzony z przykrą koniecznością. Stał się świadomym wyborem pracowników.
Co ważne, coraz więcej ofert pracy dla specjalistów dotyczy elastycznych form zatrudnienia. I tutaj propozycje pracodawców pokrywają się z oczekiwaniami pracowników. Dane firmy Conductor pokazują 650% wzrost liczby wyszukiwań ofert pracy hybrydowej oraz 174% wzrost liczby wyszukiwań ofert pracy zdalnej. Świadomi potrzeby zmiany modelu pracy są również sami pracodawcy. W raporcie firmy Deloitte „2023 Global Human Capital Trends Report” dziewięciu na dziesięciu menedżerów mówi o konieczności takich zmian.
My również – jako firma wspierająca projekty rekrutacyjne pracodawców z branży digital marketingu – możemy potwierdzić te zmiany na rynku. Ostatni rok, również ze względu na wspomniane już ogólne uwarunkowania gospodarcze, sprawił, że szczególnie dużym zainteresowaniem cieszył się body oraz team leasing. Dzięki elastycznej formie zatrudnienia zewnętrznego, jaką jest właśnie outsourcing specjalistów, firma może dopasować wielkość działu marketingu do swoich aktualnych potrzeb związanych z realizacją konkretnych projektów.
Jakie firmy korzystają z usług firmy BIDads?
Możemy pochwalić się portfolio kilkunastu stałych klientów, wśród których są działy marketingu, agencje marketingowe oraz domy mediowe. BIDas prowadzi procesy rekrutacyjne zarówno do pracy stałej na stanowiska asystenckie, specjalistyczne, kierownicze oraz executive search, jak i pracy tymczasowej oraz outsourcingu specjalistów.
W swojej bazie mamy ponad 1000 kandydatów na specjalistyczne stanowiska w takich obszarach jak: SEO, SEM, paid social oraz programmatic. Nasze plany zakładają rozwój o kolejne obszary kompetencji w ramach procesów rekrutacyjnych oraz szkoleniowych.
Nasz zespół rekruterów doskonale rozumie specyfikę biddable media. Mamy niezbędną wiedzę oraz umiejętności, aby weryfikować kandydatów pod względem merytorycznym tak, aby jak najlepiej pasowali do zdefiniowanych przez klienta oczekiwań. Dzięki temu bez problemu znajdujemy i zatrudniamy dla naszych klientów najlepszych specjalistów na rynku.
Materiał reklamowy powstały na zlecenie BIDads.