W społeczeństwie powoli zmianie ulega postrzeganie tematów uznawanych jako tabu w kampaniach. Swój wkład w ten proces mają marki, które zwiększają świadomość wielu trudnych kwestii i nie boją się mówić głośno, np. o kobiecym okresie. W przypadku tego rodzaju kampanii istnieje jednak cienka granica pomiędzy „fakapem” a sukcesem. Czy można przygotować się na potencjalnie negatywny odbiór kampanii wykorzystującej temat tabu? Jak ważna jest autentyczność w podejmowaniu tych tematów?
Temat tabu w kampaniach – jak się przygotować?
– Trzeba rozgraniczyć, co oznacza wykorzystywanie tematu tabu, bo albo mamy kampanie lekko shockvertisingowe, które wykorzystują temat tabu, ale sam produkt nie jest związany z tabu albo kampanie, w których sam produkt i jego używanie jest związane z tabu. Myślę, że dobrze przygotowane kampanie nie będą miały negatywnego odbioru, przynajmniej w swojej grupie docelowej, bo o tym trzeba zawsze pamiętać. W przypadku drugiej kategorii trzeba się przygotować na to, że negatywny odbiór mógłby się pojawić, natomiast przede wszystkim skupiamy się na grupie docelowej i to, żeby ona pozytywnie odebrała kampanię jest najważniejsze. To, na co trzeba się przygotować to język, jaki stosujemy do wybranej grupy docelowej – komentuje Emilia Czerwiec.
Zobacz również
– Tak naprawdę najważniejsze jest poznanie naszej grupy odbiorców, uważność językowa i forma przekazu. Znalezienie równowagi pomiędzy tymi elementami jest wyzwaniem – dodaje Joanna Hain-Listewnik.
Emilia i Joanna opowiedziały również o tematach, których nadal brakuje w kampaniach.
– Nadal brakuje na rynku polskim reklam papierów toaletowych (w bardziej realistycznej wersji – przyp. red.), męskości i sprawności seksualnej mężczyzn. Nie mamy jeszcze tak odważnej kampanii viagry, gdzie pokazana jest męska słabość – mówi Emilia Czerwiec.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Ze swojej perspektywy powiem, że na pewno z nietrzymaniem moczu, ale też ciągle tematy związane z niepełnosprawnością i niesamodzielnością. Nadal mówi się mało o opiekunach osób niesamodzielnych, o różnicach między niepełnosprawnością a niesamodzielnością i tak naprawdę ludzie nie wiedzą jak się zachowywać wobec osób niepełnosprawnych – dodaje Joanna Hain-Listewnik.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS BARTŁOMIEJ JOJCZYK: Naszym celem jest to, żeby zamknąć fundację do 2030 roku
Jak ważna jest współpraca z partnerami biznesowymi dla funkcjonowania fundacji?Jak polskim firmom udaje się realizować działania z zakresu CSR? Czy kampanie tworzone przez organizacje non-profit są skuteczne? O tym rozmawiamy z Bartłomiejem Jojczykiem – prezesem zarządu w Fundacji Dobrych Inicjatyw.
PS 2 Bodyform ponownie łamie tabu. W kampanii #Periodsomnia pokazuje bezsenne noce miesiączkujących osób
W kampanii #Periodsomnia marka produktów higienicznych Bodyform pokazała bez filtra, z czym zmagają się osoby menstruujące i podkreśliła, że „okres nigdy nie śpi”.