Szary najpopularniejszym kolorem 2016 roku

Fantazyjne nazwy zalały ściany Polaków w 2016 roku. Wśród nich są „lazurowy szantung”, „tweedowa zieleń” czy „słodkie marzenie”.To jedynie kilka propozycji kolorystycznych firmy Dekoral, po które najczęściej sięgali w mijającym roku Polacy. Co o nas mówią i jakiego koloru faktycznie są nasze ściany?
O autorze
2 min czytania 2016-12-20

Idziemy na kompromis

W pierwszej dziesiątce najczęściej wybieranych farb Clean & Color marki Dekoral w 2016 roku bezapelacyjnie rządzi szary. Na podium znajdują się aż dwaj reprezentanci tego koloru: „geometryczna szarość” oraz „popielaty zefir”. Nieco dalej znalazł się kolor „szary ołówkowy”. Rzutem na taśmę, klasyfikację Top 10 zamyka „intuicja”, czyli jeden z odcieni szarej palety barw Dekoralu farby Clean & Color.

Psychologia koloru opisuje szary jako neutralny, z zastrzeżeniem umiarkowania w użyciu

W przypadku, gdy będziemy otoczeni zbyt dużą ilością szarości może być on trochę depresyjny. Cechę tę można przełożyć też na zasady aranżowania wnętrz. – Szarości są bardzo dobrym tłem, które prezentuje się doskonale pod warunkiem przełamania z innym, bardziej intensywnym lub charakterystycznym kolorem. – mówi Aldona Słapa-Nowacka Brand Manager marki Dekoral. – Jak dodaje, odcienie te są również wypadkową pewnego rodzaju kompromisu w wyborze kolorów. O ich popularności świadczy ich uniwersalność – dlatego cieszą się tak dużym zainteresowaniem wśród naszych klientów.

Skoncentrowany na sobie

Pomiędzy szarościami w pierwszej dziesiątce uplasował się też „lazurowy szantung” oraz nieco dalej kolor „blue jeans”. Dwa różne odcienie niebieskiego, jeden – lazurowy, drugi – intensywny i odważny, trafiły w 2016 roku w gusta Polaków. Wyrazistego, pachnącego morzem i wymownego lazurowego koloru nikomu nie trzeba wizualizować, tak jak nazwy „blue jeans”. Jednak nie każdy wie, czym jest szantung. To rodzaj jedwabiu o surowej, rustykalnej i trójwymiarowej fakturze, przypominającej len. Wybór tego odcienia to zaproszenie do mieszkania błogiej, spokojnej, sielankowej aury wprost z Lazurowego Wybrzeża. Potwierdza to również symbolika koloru: niebieski to spokój, koncentracja i dobra komunikacja.

Energetyczna świeżość

Wśród najczęściej wybieranych farb nie zabrakło też koloru zielonego. „Tweedowa zieleń” i „limonkowa tafta” marki Dekoral farb Clean & Color. – Zarówno jeden jak i drugi kolor to żywe, świeże i energetyczne odcienie zielonego – tłumaczy Słapa-Nowacka – Zieleń to również spokój, relaks i poczucie bezpieczeństwa. Dlatego bardzo dobrze kolory te sprawdzały się w aranżacji pokojów dziecięcych czy pokojach dziennych naszych klientów.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zachowawczy ponad miarę

Wśród najczęściej wybieranych kolorów w 2016 roku Clean & Color znalazły się także aż dwa odcienie beżu – „włoskie latte” oraz „słodkie marzenie”. Jak wynika z badań preferencji przeprowadzonych przez markę Dekoral, w bieżącym roku, decyzje Polaków oscylowały wokół kolorów bezpiecznych, takich jak szarości i beże. Daleko poza Top 10 znalazły się „czerwień flamenco” czy „soczysta pomarańcza”. – Polacy nadal bardzo rozważnie podchodzą do odważnych zestawień i kolorowych wnętrz. Cenią sobie za to zachowawcze aranżacje. Zarówno „latte” jak i „słodkie marzenie”, bardzo dobrze komponuje się z drewnem, szarościami i bielą. Aby nadać wnętrzu wyrazu – zawsze warto pomyśleć o mocnym i charakterystycznym dodatku, tworzącym oś kompozycyjną mieszkania. – podsumowuje Brand Manager marki Dekoral. Jak dodaje, cieszy nas jednak obecność dwóch energetycznych i intensywnych kolorów w Top 10, takich jak zielenie i odcienie niebieskiego, po które zaczynają coraz częściej sięgać Polacy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing