Employer Branding – jak i gdzie pokazać, że jesteś wiarygodnym pracodawcą

Employer Branding – jak i gdzie pokazać, że jesteś wiarygodnym pracodawcą
Internet jest nieograniczonym źródłem wiedzy o otaczającym nas świecie, ale i narzędziem komunikacji dla osób prywatnych i firm, czy wszelkiego rodzaju instytucji. Wykorzystując możliwości, jakie stwarza Internet, firma może realizować zadania z zakresu Employer Brandingu.
O autorze
2 min czytania 2017-04-12

fot. unsplash.com

Czym on jest i w jaki sposób oraz gdzie go budować?

Pojęcie Employer Branding

Anglojęzyczny termin Employer Branding nie ma odpowiednika w języku polskim i zdecydowana większość fachowców z branży marketingowej używa oryginalnego pojęcia, choć określa ono budowanie wizerunku marki pracodawcy, jako firmy rzetelnej, wiarygodnej, dbającej o swoje kadry pracownicze, jak o najcenniejszy zasób w przedsiębiorstwie. Jeśli działania dotyczące Employer Brandingu są realizowane w odpowiedni sposób przez pracodawcę, to nie narzeka on na braki kadrowe, a na wolne miejsca pracy pojawiające się np. w serwisach rekrutacyjnych takich jak www.gowork.pl, od razu znajdują się dziesiątki, jeśli nie setki chętnych. Opinia wśród obecnych i potencjalnych pracowników zatrudnianych przez danego pracodawcę jest jak najlepsza, dlatego każdy chciałby u niego pracować. Trudno żeby było inaczej. Opinie stanowią bardzo istotny aspekt w przypadku podjęcia decyzji o zatrudnieniu w przedsiębiorstwie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Takie zaufanie i lojalność pracowników wynika z mądrego, przemyślanego Employer Brandingu. Silna, stabilna marka pracodawcy owocuje tym, że jego pracownicy są świetnie zmotywowani do pracy i przynoszą firmie wartość dodaną.

Budowanie marki pracodawcy powinno być realizowane w sposób kompleksowy, z wykorzystaniem dostępnych narzędzi komunikacji z wybranym targetem odbiorców. Tym targetem nie mogą być jednak tylko potencjalni kandydaci. Pozytywny wizerunek buduje się w dużej mierze dzięki odpowiedniej komunikacji z obecnymi pracownikami. Niestety w dalszym ciągu wiele firm nie zdaje sobie z tego sprawy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dzięki temu komunikaty będą trafiały bezpośrednio do tych osób, na których najbardziej zależy firmie. Można je umieszczać między innymi w postaci świetnie zredagowanych, przyciągających uwagę ogłoszeń rekrutacyjnych w serwisach internetowych (np. www.gowork.pl).

Jak wykorzystywać Internet w Employer Brandingu?

Dzięki “sieci” można budować wizerunek marki pracodawcy w sposób kompleksowy, przy stosunkowo niewielkim nakładzie sił i środków. Warto między innymi stworzyć profil pracodawcy na podstawie wątków opiniowych z serwisu GoWork.pl. W ten sposób marka dociera nie tylko do potencjalnych kandydatów, ale również do byłych pracowników. To właśnie ich zdanie chcą poznać osoby zainteresowane zatrudnieniem w danym przedsiębiorstwie. Choć większość firm wciąż nie zdaje sobie z tego sprawy, to warto zadbać o komunikację z byłymi pracownikami.

Oprócz opinii prezentowanych pod adresem stworzonym dla pracodawcy, może on publikować na bieżąco aktualne informacje z życia swojej firmy, zwłaszcza o działaniach związanych ze wspieraniem pracowników. Powinny pojawiać się tam relacje z wyjazdów integracyjnych, pikników rodzinnych, czy obecności pracodawcy i jego pracowników na targach branżowych. To bardzo istotne, zważywszy, że to Internet jest najczęstszym źródłem informacji o firmie.

Duże możliwości w zakresie Employer Brandingu stwarzają serwisy społecznościowe, które pozwalają na pozyskanie obszernej wiedzy o pracodawcy, realnych warunkach pracy w jego przedsiębiorstwie oraz panującej tam atmosferze. Popularnym źródłem tego rodzaju wiedzy są social media profesjonalne, odwiedzane przez fachowców z branży. To także miejsce, gdzie warto i trzeba prowadzić aktywne działania Employer Brandingu. W social media pracodawca powinien aktualizować swoje profile na bieżąco, dbać o odpowiadanie potencjalnym pracownikom czy klientom na pojawiające się wątpliwości oraz mądrze reagować w sytuacji, gdy jest o coś oskarżany. Samo usuwanie takich wpisów np. byłych pracowników, na dłuższą metę nie przyniesie oczekiwanych efektów, a może jedynie zagrozić budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy w przyszłości. Zwłaszcza, że opinie pracowników w mocnym stopniu wpływają na postrzeganie marki jako pracodawcy.

Pracodawca powinien prowadzić także własną stronę internetową, na bieżąco aktualizowaną, do której linki znajdą się m.in. na profilach w mediach społecznościowych czy w ogłoszeniach o pracę (m.in. w serwisie www.gowork.pl).