fot. unsplash.com
Zobacz również
1. Laura Domagała, Senior Account Executive w Agencji Blame US
2. Anna Przybysz, PR Manager, OFFON Agency
3. Aleksandra Adrian, Senior Account Manager Walk PR
4. Anna Rogowiecka, Marketing & PR Director, Plej
5. Katarzyna Kobiela-Gędłek, PR Manager w Opus B
6. Paulina Sacha, Marketing & PR Manager w MyLED
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Czwartą część artykułu przeczytasz tu>
Szóstą część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Laura Domagała #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Senior Account Executive w Agencji Blame US
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zawód PR-owca zawsze wzbudzał moją ciekawość. Początkowo moje wyobrażenia pracy opierały się na wiedzy zaczerpniętej z Hollywoodzkich produkcji, jednak realia i zdobywanie doświadczenia w tym zawodzie sprowadziły mnie szybko na ziemię. Mimo, że filmowe historie odbiegają od PR-owej rzeczywistości, jest to niezwykle kreatywne i wciągające zajęcie. Każdy zainteresowany karierą w tym zawodzie może rozpoczynać od stażu w agencji PR lub korporacji, gdzie będzie się wspinał po różnych szczebelkach, może również działać na własną rękę. Bez względu na obrany szlak, zawód wymaga dużo cierpliwości i umiejętności budowania relacji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co należy do obowiązków PR-owca?
PR-owiec działa w zakresie szeroko pojętej komunikacji. Codzienna praca opiera się na tworzeniu contentu, budowaniu relacji z mediami, tworzeniu koncepcji kreatywnych oraz bieżącym wsparciu klienta/marki w kwestii business development. Poza tym istnieje również masa innych działań, których realizacja zależy od indywidualnego podejścia PR-owca, specyfiki branży etc. Na pewno w tym zawodzie nie ma miejsca na nudę.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Przede wszystkim umiejętność „ładnego” komunikowania się i robienia dobrego wrażenia. 🙂
Jako osoba introwertyczna, wiem, że dużo łatwiej w tym zawodzie jest osobom, które są pewne siebie i odważne. Bardzo ważna jest również precyzja, dokładność i umiejętność wychwytywania obecnych trendów, zdolność do widzenia pewnych zjawisk społecznych. Jeżeli pracujesz z klientami z branży modowej i urodowej ważna jest również nienaganna estetyka i smak (a przynajmniej rozumienie estetyki potencjalnych odbiorców).
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Każdy dzień wygląda inaczej – to chyba najważniejsze. Nigdy nie wiesz, co Cię czeka. Pracujesz w branży kreatywnej, ale nie ominie cię robienie tabelek i raportów. Jest to idealny kompromis pomiędzy pracą w roli wolnego ptaka, a bezpieczną urzędową, ciepłą posadką.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy w tej pracy?
Ciemną stroną pracy w PR jest duży stres, czasami zbyt szybkie tempo i ogólny brak wiedzy społeczeństwa na temat zawodu. Dużym plusem jest natomiast możliwość uczestniczenia w ciekawych projektach i współpracy z różnymi markami z różnych obszarów.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Standardowo „to zależy”…. różnią się ze względu na pozycję, posiadane doświadczenie i miejsce pracy.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Tak naprawdę wszędzie. W agencjach PR, w korporacjach, w instytucjach państwowych, urzędach, czyli wszędzie gdzie znajdziemy dział zajmujący się szeroko pojętą komunikacją produktów lub usług. Możemy również działać na własną rękę.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Polecam, aby nie bali się nowości. To znaczy, że w dobie tak szybkiego tempa, ciągłych zmian społecznych i technologicznych, PR również stale zmienia się. Nie bójmy się odejścia od standardowych metod komunikacji na rzecz nowych propozycji, które pojawiają się na bieżąco. Ważne jest również szlifowanie kompetencji miękkich – prezentacji, negocjacji etc. Nie każdy rodzi się liderem, ale na pewno każdy może ciągle ulepszać swoje umiejętności.
———————————————————–
Anna Przybysz
PR Manager, OFFON Agency, jednej z pierwszych agencji w Polsce, która specjalizuje się w video marketingu
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją przygodę z branżą public relations zaczęłam od stażu w jednej z większych śląskich agencji reklamowych. Wtedy objęłam stanowisko juniora i pod okiem bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek uczyłam się zawodu, z którym jestem związana po dzień dzisiejszy.
Ukończyłam także studia podyplomowe na kierunku PR – nowoczesna komunikacja w praktyce, które były dla mnie solidną podstawą do dalszego rozwoju. Na studiach mieliśmy wiele zajęć z uznanymi praktykami branży np. z Dariuszem Tworzydło (organizator corocznego Kongresu Profesjonalistów Public Relations) czy z Adamem Łaszynem, specjalistą od komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Te studia były dla mnie bardzo inspirujące, ponieważ bazowały na prawdziwych sytuacjach z życia i chyba właśnie wtedy złapałam bakcyla. Wcześniej, zanim rozpoczęłam pracę w public relations, pracowałam m.in. jako dziennikarka Gazety Wyborczej, w ramach Festiwalu Filmowego T-mobile Nowe Horyzonty.
Kolejne szczeble kariery wiązały się głównie ze zmianą pracy. Po stanowisku juniorskim w agencji reklamowej, w innej pracy objęłam posadę PR Executive, potem PR Specialist, aż po PR Manager w agencji OFFON, w której pracuję dziś. Tak naprawdę to tylko nazwy stanowisk. O wiele ważniejsze jest doświadczenie, które zdobywa się w każdej pracy.
Co należy do obowiązków PR-owca?
Branża Public Relations ulega ciągłym zmianom. Duży wpływ na to ma przede wszystkim rozwój Internetu oraz nowe możliwości dotarcia z przekazem, jakie daje to medium. Kiedyś rozsyłało się informacje prasowe tradycyjną pocztą, potem mailem, a teraz np. mamy wirtualne biura prasowe.
Zakres obowiązków PR-owce stale poszerza się. Kto kiedyś myślał o tym, że pisząc komunikaty prasowe czy inne notki, trzeba będzie pamiętać np. o tym, by realizowały one kwestie związane z SEO? Pewnie w niedługim czasie PR-owcy zainteresują się także bardziej video jako formą kontaktu. Już teraz dostajemy wiele zapytań o organizację dedykowanych szkoleń dla konkretnych firm, które właśnie przy użyciu video chciałyby komunikować się ze swoimi klientami.
Praca w tej branży jest związana z ciągłą nauką, więc i zakres obowiązków jest pojęciem elastycznym. Albo się to lubi, albo warto pomyśleć nad innym zajęciem.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Kiedyś w rozmowie z kolegą, który także pracuje w zawodzie, padło stwierdzenie, że PR-owiec jest jak człowiek orkiestra – musi być zorganizowany i odnaleźć się w każdej sytuacji. Charakter tej pracy wymaga od kandydatów, by były osobami elastycznymi, otwartymi na nowości oraz takimi, które potrafią szybko zaadaptować się do zmian. Przyda się także umiejętność negocjacji oraz poczucie humoru.
Dla mnie osobiście bardzo ważne jest, aby potencjalny kandydat nie miał problemu z pisaniem oraz jasnym formułowaniem myśli. W tej pracy nadal dużo się pisze, czy to prowadząc bloga firmowego, czy kanały w social media. Bez umiejętności pisania może być trudno. Ponadto przyda się znajomość programów graficznych (chociażby podstawowa). Pracuję w tej branży już kilka lat i jedno wiem na pewno – grafik jest zawsze najbardziej zajętą osobą w firmie i nie ma czasu na nic. Jak potrzebujesz coś na cito, musisz radzić sobie sam. 🙂
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Gdybym miała odpowiedzieć jednym słowem, to nieprzewidywalność. Ta branża jest bardzo dynamiczna i ciągle się zmienia. Zdecydowanie nie jest to praca dla osób, które lubią mieć wszystko poukładane i zapięte na ostatni guzik – zawsze się coś wysypie. Trzeba mieć nerwy ze stali i być opanowanym. Pewne sytuacje da się przewidzieć, a nawet powinno, by uniknąć sytuacji kryzysowych. Ale jak to w życiu, bywa różnie.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Dla mnie największą trudnością jest stosunkowo małe zaufanie klientów i innych osób do pracy PR-owca. PR kojarzy się z czymś negatywnym, z manipulacją. Jest to przykre, biorąc pod uwagę fakt, że jednym z najważniejszych punktów kodeksu naszej branży jest etyka! Jestem zdania, że należy edukować rynek i cierpliwie tłumaczyć na czym polega nasza praca.
Plusy to przede wszystkim możliwość poznania nowych osób. W naszym zawodzie kontakty to podstawa, więc dużo się podróżuje, bierze udział w konferencjach i różnego rodzaju imprezach. Social media to także świetne miejsce do poznawania nowych ludzi. Mam kilka takich kontaktów, które znam tylko on-line i z którymi nigdy nie miałam okazji się spotkać, choć mam nadzieję, że kiedyś nam się to uda. Zdecydowanie bardziej lubię poznawać ludzi face to face, nie na Facebooku. 😉
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Różnie i w zależności od umiejętności i doświadczenia. Na Śląsku branża public relations nie jest tak rozproszona, jak np. w Warszawie czy w Krakowie. Trudniej znaleźć specjalistów, a wielu z nich pracuje na własny rachunek. Wychodzę z założenia, że doświadczony PR-owiec musi kosztować. Czasem brak takiej osoby w firmie może kosztować ją o wiele drożej.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Warto na początek odbyć staż w jakiejś redakcji. Dlaczego? Bo pozna się drugą stronę barykady i na przyszłość łatwiej będzie nam się wczuć w pracę dziennikarza, w jego oczekiwania i przy okazji nauczyć się warsztatu. Nic mi tak chyba nie pomogło w późniejszej pracy, jak krótki, bo krótki, ale znaczący epizod w gazecie.
Teraz firmy oferują programy stażowe np. na grupach na FB. Wystarczy poszukać i złożyć aplikację. Za moich czasów, a proszę mi wierzyć nie jestem jeszcze dinozaurem, staż trzeba było sobie wychodzić. Ja swój pierwszy wychodziłam i chyba przez wzgląd na moją determinację mnie przyjęto.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Czytajcie, piszcie, czytajcie, piszcie i bądźcie otwarci na nowe i nieznane. Naprawdę człowiek nigdy nie wie, co i kiedy mu się przyda. Na studiach miałam blok zajęć z filmoznawstwa, m.in. teorię i historię filmu, a teraz pracuję w branży video, gdyby ktoś mi wtedy powiedział, że ta wiedza mi się przyda. 🙂
———————————————————–
Aleksandra Adrian
Senior Account Manager Walk PR
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Mając kilkanaście lat, przeczytałam książkę, w której główna bohaterka była PR-owcem. Na tyle spodobał mi się opis zawodu i jej życia z nim związanego, że pomyślałam – też tak chcę! Skończyłam studia w tym kierunku, a w ich trakcie rozpoczęłam pierwsze praktyki i staże. W końcu pojawiły się dziwne, anglojęzyczne stanowiska z juniorem i seniorem na początku, a co za tym idzie – odpowiedzialność i samodzielność.
Co należy do obowiązków PR-owca?
To przede wszystkim planowanie i realizacja strategii komunikacji – jednak rozumianej szerzej niż sam PR. Obecnie w tej branży konieczna jest wiedza z różnych dziedzin marketingu. Nierzadko, właśnie PR-owiec koordynuje kompleksowe działania komunikacyjne.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Myślę, że jedną z najważniejszych umiejętności na tym stanowisku jest planowanie. W agencji zazwyczaj odpowiada się za kilka projektów jednocześnie – brak planu łatwo może doprowadzić do katastrofy. Trzeba umieć też patrzeć ponad codzienne obowiązki – klienci oczekują od nas inicjatywy i inspiracji. Oczywiście na nic to się zda bez solidnego warsztatu pisarskiego i umiejętności komunikacyjnych.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
To, że każdy dzień jest inny.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Nie nazwałabym tego minusem, a raczej wyzwaniem – w tej pracy nieustannie trzeba się uczyć – jak nie nowych narzędzi, to branży klienta. Z drugiej strony, dzięki temu praca staje się niezwykle rozwijająca i angażująca.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wg ostatnio opublikowanych danych od 4 500 – 8 500 zł netto.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Najłatwiej i najlepiej zacząć od pracy w agencji.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Na pewno warto zapoznać się z rynkiem mediów, znać kluczowe tytuły i podejmowane przez nie tematy. Polecam również solidną lekturę na temat istoty public relations – jest czymś więcej niż tylko dbaniem o dobry wizerunek.
———————————————————–
Anna Rogowiecka
Marketing & PR Director, Plej
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zawsze lubiłam słuchać, mówić, a dzięki tacie, który jest redaktorem książek, również dużo czytać i pisać. Sympatia do tych czynności pomaga mi w codziennej pracy. Co też istotne, trafiłam w szkole na cudowne polonistki, które zaraziły mnie dbałością o język polski. Ale prawdziwym treningiem było seminarium magisterskie z profesorem Jerzym Bralczykiem. Ukończyłam psychologię społeczną na Uniwersytecie SWPS, ale broniłam pracy u językoznawcy, ponieważ pisałam o perswazji językowej w reklamach piwa Żywiec. Uwielbiam zabawy słowem, które w swojej komunikacji stosuje ta marka. Mój promotor pozwolił mi przyjrzeć im się głębiej i dokonać analizy językowej, a także zbadać działanie, jakie daje umiejętne połączenie słowa z obrazem. Na pewno to doświadczenie miało wpływ na moją obecną pracę – to, jak ją wykonuję. Do dziś bardzo dużą wagę przywiązuję nie tylko do słów, które kieruję do mediów czy branży, ale także do tego, w co są ubrane.
Zawodowo było bardzo energicznie i nie bez przypadków. Zaczęłam pracować na pierwszym roku studiów. Najpierw jako telemarketer, później w charakterze handlowca. Chciałam efektywnie pożytkować wolny czas przed uczelnią, zarabiać pieniądze, a także poznać możliwości, jakie oferuje rynek pracy. Czekała mnie przecież decyzja o tym, co chcę robić w życiu. Do końca wahałam się między PR i HR – takie moduły, a także zarządzanie przedsiębiorstwem, ukończyłam na studiach. W działach sprzedaży i marketingu różnorakich firm (wydawnictwo, provider internetowy, portal pracy, sieć warszawskich restauracji) czułam się jak ryba w wodzie. Poznawanie potrzeb klientów oraz umiejętne odpowiadanie na nie dawały ogromną satysfakcję i nieocenioną wiedzę o ludziach. A przy okazji dobre, motywujące wynagrodzenie. Zbierałam doświadczenie, szkoliłam się w zakresie obsługi klienta, negocjacji i wystąpień publicznych, równocześnie kształciłam się w zakresie nauki o człowieku. I tak, na chwilę przed obroną pracy magisterskiej, trafiłam do agencji public relations, w której spędziłam 8 lat. Tam nauczyłam się pracy z dziennikarzami, wciąż sprzedawałam usługi agencji jako new business manager, ale też poznawałam kiełkujące wtedy narzędzia marketingowe, m.in. coraz bardziej zróżnicowane i kreatywne eventy, digital, w tym rozwijające się media społecznościowe (niektórym może wydać się to dziwne, ale mówię o tym, co było kilkanaście lat temu ;)). Później były: obiekt eventowy, agencja eventowa, urlop macierzyński i przypadek, który zaprowadził mnie do agencji marketingu zintegrowanego Plej. W 2013 roku właściciele Pleja postanowili małymi krokami rozwijać swój ciekawy, już wtedy świetnie prosperujący biznes. Przypadkowe spotkanie i wspólni znajomi zdecydowały o tym, że zaprosili mnie do współpracy przy tym procesie. Szukałam miejsca, w którym połączę kompetencje psychologa, PR-owca, sprzedawcy i koordynatora rozwoju firmy dlatego ta oferta wydała mi się idealna. Zaczęłam jako business development manager, później doszło „& PR”, po 2 latach awansowałam na stanowisko dyrektora, a od stycznia bieżącego roku zajęłam się marketingiem agencji Plej, bo większość działań związanych z rozwojem przejął zarząd. W ciągu minionych 4 lat agencja bardzo się rozrosła – o 100% zwiększyła zatrudnienie, pojawiło się kilkudziesięciu nowych klientów, bardzo rozwinęły się nasze kompetencje i dlatego dziś mówimy o sobie brand experience agency. Bo odkrywamy z klientami nowe możliwości, w realizowanych kampaniach stawiamy na emocje i prawdziwe przeżycia. Dzięki temu nigdy nie brakuje mi pracy i tematów do rozmowy z mediami oraz branżą.
Myślę, że co PR-owiec, to inna historia, ale każda jest na pewno bardzo ciekawa – tak samo jak praca na tym stanowisku.
Co należy do obowiązków PR-owca?
Najważniejszym obowiązkiem PR-owca jest bycie na bieżąco we wszystkich kwestiach, które są kluczowe z punktu widzenia wizerunku firmy. Dlatego tak istotna jest współpraca ze wszystkimi działami, dialog i rozumienie specyfiki pracy w danym przedsiębiorstwie, niezależnie od stanowiska. Dla mnie bardzo ważne są również: wiedza na temat pracy działu obsługi klienta, obserwacja relacji budowanych między accountem a odbiorcą usług, współpraca z działem HR, w którym zbierane są informacje na temat komunikacji wewnętrznej, ale też współpraca PR-owca z zarządem firmy. Mając wiedzę o tym, jak funkcjonuje tu i teraz przedsiębiorstwo – co było, a co przed nami – można efektywnie współpracować z mediami, a także reprezentować firmę na spotkaniach czy konferencjach branżowych. Oczywiście zakres obowiązków PR-owca jest uzależniony od tego, czy zajmuje się on firmą, czy np. produktem bądź usługą, a także, czy pracuje w korporacji, czy, jak ja, w agencji marketingowej.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Znam wielu zupełnie niepodobnych do siebie PR-owców. Mamy bardzo różne wykształcenie i doświadczenie. Tę formę pracy trzeba lubić, przede wszystkim nie bać się wielowątkowości, ciągłej nauki i zdobywania wiedzy w tematach, które może tylko raz w życiu poruszymy. Dla mnie to jest właśnie najfajniejsze w mojej pracy. Pracuję w agencji, która obsługuje wielu bardzo różnych klientów. Gdy mam poinformować media oraz rynek o tym, co robimy w ramach obsługi, zawsze przygotowuję się do tego i dokładnie poznaję produkt czy firmę, o których będę pisała materiał prasowy. W ostatnim kwartale były to np. eventy dla Play, czyli operatora telefonii komórkowej, który postanowił zaistnieć na imprezach dla gamerów. Pewnie gdyby nie ten fakt, nie miałabym okazji do zapoznania się z takimi wydarzeniami jak PGA czy IEM w Katowicach. Jestem chyba już trochę za stara na gaming 😉 To, co zobaczyłam podczas relacji z tych eventów, a także na kanałach influencerów, było niesamowite. Po obejrzeniu relacji, z wielką przyjemnością i pozytywną energią napisałam materiał o strefie, którą budowała nasza agencja. Kolejny temat, który ostatnio zgłębiałam, dotyczył rynku baterii w Polsce. Potrzebowałam tej wiedzy, aby przygotować zgłoszenie do jednego z konkursów branżowych kampanii „Pozytywna energia z Energizer”, którą realizowaliśmy przez cały 2016 rok, a także po to, abym mogła tworzyć rzeczowe materiały związane z innymi akcjami promocyjnymi dla tego klienta. Dodajmy informację o kampanii digitalowej dla dezodorantów marki Garnier, materiał o dwóch premierach pojazdów marki IVECO czy zgłoszenia konkursowe eventów realizowanych przez naszą agencję dla Play, H&M czy Wyborowej Pernod Ricard Polska. I jeszcze bieżące sprawy wewnątrz agencji Plej, a także działania przy projekcie „Plej WCGC Poland 2017” – korporacyjnym turnieju golfowym, którego jesteśmy sponsorem tytularnym i organizatorem. Często kilka tematów dzieje się równocześnie bądź w krótkich odstępach czasu. Dlatego tym, którzy lubią spokój w pracy i stały kalendarz zajęć, nie polecam pracy w dziale PR 😉
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Wspomniana już wielowątkowość, kontakt z różnymi tematami, potrzeba ciągłego rozwoju. To ogromna motywacja, pozwala na utrzymanie stałego poziomu zadowolenia z pracy. Dla mnie bardzo ważny jest też ciągły kontakt z ludźmi, możliwość poznawania nowych osób i uczenia się od nich. Każda ciekawa informacja wzbogaca PR-owca, pozwala na szersze patrzenie na świat.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Ja widzę tylko plusy. Jeżeli pojawiają się jakieś trudności, po prostu szukam sposobu, aby sobie z nimi radzić. Oczywiście moja opinia jest związana ze stanowiskiem, które aktualnie zajmuję. Od prawie czterech lat dbam o rozwój i PR agencji Plej. Mam trzyosobowy zarząd i pięciu kierowników działów, z którymi na co dzień współpracuję. Raz na tydzień spotykamy się, aby porozmawiać o bieżących tematach, planach na najbliższe tygodnie. Ta wiedza pozwala mi zaplanować pracę tak, aby odpowiednio wcześniej zebrać potrzebne materiały, przygotować się do kontaktu z dziennikarzami. Oczywiście zdarza się, jak to w agencjach, że jakiś temat pojawia się nagle, trzeba reagować natychmiast, działać w sposób spontaniczny. Do tego można się przyzwyczaić. Do plusów ponownie zaliczę też wielowątkowość tej pracy i bardzo rozbudowane kontakty międzyludzkie. Nie każdy to lubi i ma taką potrzebę, ale jeśli na co dzień poszukujemy nowości, jakości i dialogu, na pewno praca PR-owca będzie uszczęśliwiała.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Uzależnione są od tego, czy PR-owiec pracuje w korporacji, mniejszej firmie czy agencji. I czy zajmuje się wyłącznie PR-em, czy łączy to stanowisko, jak np. ja, z rozwojem agencji oraz marketingiem. To był mój pomysł, aby stworzyć takie stanowisko. Te trzy kwestie są ściśle powiązane i w agencji, która zatrudnia ponad 60 specjalistów oraz obsługuje jednocześnie kilkudziesięciu klientów w zakresie działań marketingu zintegrowanego, połączenie ich było według mnie niezbędne do zbudowania przedsiębiorstwa opartego na solidnej strategii, a następnie ją realizującego. Dlatego zarobki PR-owca (nie wypowiadam się na temat korporacji, bo takiej wiedzy nie posiadam) kształtują się na różnym poziomie i zależą przeważnie od tego, jaką część pracy w danej firmie PR-owiec weźmie na siebie, a także od efektów jego pracy.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
W dużych firmach – na samodzielnym stanowisku bądź w zespole. W agencjach public relations, które często są podwykonawcami tych pierwszych – tu możemy spodziewać się większej wielowątkowości tematycznej, bo firmy te obsługują klientów z bardzo różnych branż. Coraz częściej zarządy czy właściciele małych i średnich przedsiębiorstw widzą potrzebę posiadania PR-owca. I to pozytywny trend dla obecnych i przyszłych praktyków tego zawodu. Coraz większa wiedza na temat działań public relations pomaga szefom firm w podjęciu decyzji o zatrudnieniu oraz bliskiej współpracy z takim pracownikiem. To taki człowiek, który ma zawsze oczy szeroko otwarte, potrafi kojarzyć wiele faktów, właściwie analizować, wyciągać wnioski i przewidywać pewne sytuacje na ich podstawie, a następnie umiejętnie dzielić się nimi z odpowiednimi osobami w firmie i poza nią.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Czytać, pisać, rozmawiać, korzystać z wiedzy innych, próbować swoich sił w różnych branżach i na różnych stanowiskach, zanim rozpocznie się pracę PR-owca. Aby dobrze współpracować z poszczególnymi działami firmy, pisać materiały o różnych usługach czy produktach, dostarczać mediom wartościowe materiały, rozmawiać z dziennikarzami o ciekawych wydarzeniach, trzeba interesować się tym, co wokół, i zawsze mieć czas na chwilę rozmowy. A także mocno trenować pamięć. Mnie natura obdarzyła takową – co czasem bywa nawet przekleństwem – ale dzięki temu nie zapominam np. twarzy, a wiem od zaprzyjaźnionych dziennikarzy, że potrafi irytować, gdy PR-owiec na kolejnym spotkaniu pyta o to samo, niewiele pamięta z poprzedniej rozmowy, a nawet myli dziennikarza z innym. Szacunek do drugiego człowieka, pielęgnowanie kontaktów i terminowość – nigdy o tym nie zapominam i polecam to przyszłym PR-owcom.
———————————————————–
Katarzyna Kobiela-Gędłek
PR Manager w Opus B
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Media fascynowały mnie od zawsze, dlatego marzyłam, aby zostać dziennikarzem, jednak po krótkiej przygodzie z miejską reporterką trafiłam na staż do działu PR w agencji reklamowej i połknęłam tego bakcyla.
Szczeble kariery? Jak w większości branż – można piąć się po drabinie, od stażysty do dyrektora.
Co należy do obowiązków PR-owca?
Odnoszę wrażenie, że z roku na rok PR-owcom przybywa kompetencji. Pole do działania jest coraz większe, dziś to już nie tylko kontakty z dziennikarzami. PR-owiec musi być naprawdę sprawnym project managerem, łączącym w sobie umiejętności pisania, redagowania, organizacji większych i mniejszych eventów. Osoba pracująca na tym stanowisku potrafi wykorzystać potęgę social media i wie jak budować trwałe relacje oraz tworzyć długofalowe strategie dla marek.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Idealny PR-owiec to osoba, która lubi ludzi i łatwo nawiązuje z nimi kontakt. Potrafi rozmawiać, a przede wszystkim słuchać. PR-owiec musi być cały czas otwarty na nowe doświadczenia, różne rozwiązania. Powinien dużo czytać – przeróżnych rzeczy – beletrystykę, poradniki, kolorowe magazyny – to poszerza horyzonty, wzbogaca język i otwiera umysł.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Każdy PR-owiec zapewne odpowie to samo – brak nudy!
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Tempo pracy oraz bardzo często duża odpowiedzialność stwarzają nierzadko stresujące sytuacje – one wpisane są w specyfikę zawodu PR-owca.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Jak wynika z ubiegłorocznego raportu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR dotyczącego zarobków w branży marketingowej, wynagrodzenie PR-owców to kwoty między 4000 a 7900 zł netto.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Najlepiej zacząć od stażu czy praktyki i uczyć się od najlepszych, podpatrywać jak robią to inni. Z doświadczenia wiem, że dla rozpoczynających przygodę z PR, doskonałym miejscem jest praca w agencji. To tam można zdobyć niezły warsztat oraz pracować dla marek z różnych branż.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Warto porozmawiać z osobą, która jest praktykiem, która od dłuższego czasu zajmuje się public relations. Dowiedzieć się na czym polega ta praca, a potem spróbować – a nuż się spodoba.
———————————————————–
Paulina Sacha
Marketing & PR Manager w MyLED
Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Pierwsze swoje doświadczenie jako PR-owiec zdobywałam w firmie MyLED. Zaczynałam od stażu w dziale kreatywnym na pierwszym roku studiów magisterskich, po którym zostałam zatrudniona na stanowisko Creative Managera, potem przez stanowisko Creative & PR Managera, po Marketing & PR Managera. W oparciu o własne doświadczenia uważam, że staż jest jedną z lepszych dróg rozpoczynania kariery zawodowej. Bez większych konsekwencji można sprawdzić, czy dana praca to obszar, w którym chcemy się rozwijać, i w którym dobrze się czujemy. Po drugie ogromne znaczenie ma miejsce, do którego się trafi – czy będzie to środowisko zapewniające możliwość rozwoju i wdrażania własnych pomysłów, a także budowania doświadczenia dzięki współpracy z innymi. Studia to dobry czas na szukanie zawodu, w którym chcielibyśmy się rozwijać w przyszłości.
Co należy do obowiązków PR-owca?
Obowiązki PR-owca są bardzo zróżnicowane. Czasem wykonuje się trudne zadania, za którymi stoi odpowiedzialność i duże wyzwanie, a czasem jest to np. pakowanie paczek i ich wysyłka, co nie oznacza, że jest to działanie mniej istotne i mniej ciekawe. Samodzielny PR-owiec – w porozumieniu i współpracy z klientem bądź firmą – tworzy i realizuje strategię komunikacji marki, na którą składają się różne zadania. Może to być m.in. wielowymiarowa współpraca z partnerami zewnętrznymi, dziennikarzami, blogerami, influencerami czy dostawcami usług lub mediów oraz tworzenie treści, które wymaga tego tzw. lekkiego pióra. W końcu PR-owiec może zajmować się organizacją i prowadzeniem eventów czy konferencji prasowych.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Wg mnie bardzo ważne, o ile nie ważniejsze są te umiejętności miękkie. Osoba na tym stanowisku powinna być bardzo dobrze zorganizowana, systematyczna, dokładna i pracowita. Istotna jest także wspomina już kreatywność i intuicja. PR-owiec powinien być cierpliwy, stanowczy i z opanowaniem podchodzić do sytuacji stresujących. Umiejętności związane z podejmowaniem ryzyka, przejmowania odpowiedzialności, a także zarządzania zespołem również bardzo się przydają. PR-owiec powinien być osobą otwartą i komunikatywną. Oczywiście warto zaznaczyć, że część tych cech nabywa się wraz z doświadczeniem. Umiejętności twarde to z pewnością znajomość narzędzi np. do monitorowania mediów, a także ogólna wiedza na temat aktualnych trendów panujących w komunikacji i zachowaniach odbiorców/konsumentów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?
Wielozadaniowość i urozmaicenie. Są oczywiście stałe obowiązki, ale za każdym razem dotyczą innego obszaru, zagadnienia, tematu. PR-owiec cały czas poszerza swoją wiedzę. Musi nadążać za ciągle zmieniającymi się trendami, żeby komunikacja firmy zarówno ta – zewnętrzna jak i wewnętrzna – była na dobrym poziomie. Ta praca może być pełna wyzwań, wymaga kreatywności oraz dobrej organizacji czasu pracy i obowiązków. W tym zawodzie nie ma stagnacji – i moim zdaniem to jedna z głównych jego zalet, plus jeszcze widoczne efekty pracy, które dają duże poczucie satysfakcji.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Z trudności może to, że często trzeba ufać własnej intuicji. Rzadko da się przewidzieć efekty danego działania, aczkolwiek PR-owiec powinien posiadać jednak takie wyczucie. Czasem bywa stresująco, ale to z kolei może być pozytywny element dla osób, które lubią mieć trochę adrenaliny w pracy ;). Dla mnie największą zaletą jest wspomniana już wielozadaniowość. Lubię mieć dużo obowiązków i zadań, bo to rozwija i uczy doskonałej organizacji. O tej pracy nie można powiedzieć, że jest nudna.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na poziom wynagrodzenia ma wpływ wiele czynników zaczynając od doświadczenia, przez stanowisko, na miejscu zatrudnienia kończąc. Dane z zeszłego roku, które opublikował pulsHR.pl jako średnią podaje kwotę ok 7 000 zł.
Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?
Myślę, że dobrymi ścieżkami są programy stażowe uruchamiane przede wszystkim przez agencje reklamowe czy PR-owe, a także firmy. W ten sposób pracodawca może zweryfikować czy dana osoba sprawdzi się na stanowisku, a kandydat czy odpowiada mu taka praca i czy będzie czuł się w niej dobrze. PR bardzo dobrze rozwija się w Polsce i moim zdaniem zapotrzebowanie na to stanowisko będzie coraz większe.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?
Pierwsza rada, której mogłabym udzielić myślę, że jest raczej uniwersalna dla każdego zawodu, a mianowicie – warto szukać, próbować, sprawdzać to, czy podoba nam się dana praca, czy będziemy ją lubić i czy dobrze się w niej odnajdziemy. Im wcześniej tym lepiej, co szczególnie doradzam kobietom, którym z czasem priorytety się zmieniają, więc warto w miarę szybko zadbać o doświadczenie zawodowe. Druga rada – polecam korzystać z wiedzy, która już jest, którą specjaliści chętnie się dzielą, którą można się inspirować, i która jest – w mojej ocenie – fundamentem kreatywność w przypadku zawodu PR-owca.