Jak pozyskać wartościowego pracownika?

Jak pozyskać wartościowego pracownika?

Największym zasobem każdego przedsiębiorstwa są lojalni, wykwalifikowani pracownicy, angażujący się w wykonywane obowiązki. Dzięki nim firma istnieje i może się rozwijać. Pozyskanie wartościowego pracownika to sztuka, wymagająca od pracodawców podjęcia wielu działań, nie tylko rekrutacyjnych.

Jak dopasować się do wymagań współczesnego rynku pracy?

Niskie bezrobocie sprawia, że polski rynek pracy coraz częściej postrzegany jest jako rynek pracownika, w którym to właśnie kandydat dyktuje warunki zatrudnienia. Bezrobocie od dłuższego czasu spada i wiele wskazuje na to, że jeszcze przez jakiś czas trend ten nie ulegnie zmianie.

Wśród potencjalnych pracowników występują przedstawiciele trzech pokoleń: X, Y i Z. Pierwsze z nich obejmuje osoby, które urodziły się w latach 1965-1979. Mają już swoje rodziny, dzieci i osiągnięcia zawodowe. Część została przedsiębiorcami i sama zmaga się często z brakami kadrowymi, a inni zajmują od lat te same stanowiska i w mniejszym lub większym stopniu są z tego faktu zadowoleni.

Pokolenie Y, czyli tzw. Milenialsi, to osoby urodzone w latach 1980-1994, wchodzące na rynek pracy lub już posiadające zatrudnienie. Choć często okazują się wartościowymi członkami zespołu, to niektórzy z nich charakteryzują się roszczeniowym stosunkiem do życia i pracodawców. Uważają, że wszystko im się należy i śmiało po to sięgają. Nie zawsze ich wiedza i kompetencje zawodowe idą w parze z odwagą i pewnością siebie. Atutem takich pracowników będzie dobra znajomość języków obcych i nowoczesnych technologii. Znakomicie czują się na stanowiskach w branży IT, ale trudno mówić o ich lojalności względem pracodawcy. Przedsiębiorcy chcąc pozyskać wartościowego pracownika z pokolenia Y (i nie tylko tego pokolenia), muszą wychodzić naprzeciw jego oczekiwaniom i oferować mu coś więcej, niż tylko konkurencyjne wynagrodzenie. Zapewnienie swoim pracownikom chwili wytchnienia w takich miejscach, jak relax room, nie tylko zwiększy ich efektywność, ale również może przełożyć się na ich przywiązanie do marki.


Relax room w Eurobanku

Najmłodsi pracownicy z pokolenia Z dopiero zaczynają wchodzić na rynek pracy. To osoby urodzone po 1990 roku, a właściwie po 1994 roku, w zależności od przyjętych ustaleń w tym zakresie. Dorastali oni w warunkach nowoczesnych technologii, dlatego Internet i wirtualna rzeczywistość są dla nich całkowicie naturalne i swobodnie się nimi posługują. Bardzo prawdopodobne, że okażą się świetnymi pracownikami branży IT. Prognozuje się, że pokolenie to będzie miało rewolucyjny wpływ na rynek pracy i uczyni go bardziej nowoczesnym. Przy poszukiwaniu pracy pokolenie Z sięga po narzędzia internetowe, m.in. sprawdzając profil pracodawców oraz opinie o nich w takich serwisach jak GoWork.pl. Dzięki temu jeszcze przed złożeniem aplikacji, kandydat może stworzyć obiektywny wizerunek pracodawcy i sprawdzić, jakie warunki pracy w rzeczywistości on oferuje.

Jak przyciągnąć pracownika?

Każde przedsiębiorstwo dąży do współpracy z jak najlepszymi specjalistami, charakteryzującymi się dużym doświadczeniem, wysokimi kompetencjami i rozległymi umiejętnościami, ważnymi przy wykonywaniu pracy zawodowej. Tacy pracownicy są czasem „podkradani” przez konkurujące ze sobą przedsiębiorstwa, ponieważ stanowią ogromną wartość dla firmy - zwłaszcza jeśli potrafią wykazać się wysokim zaangażowaniem w realizowane projekty oraz lojalnością względem marki.

Jak przyciągnąć do siebie takiego pracownika i ostatecznie go pozyskać? W pierwszym kroku pracodawca powinien sprecyzować profil idealnego kandydata na pracownika i na tej podstawie stworzyć ogłoszenie o pracę. Muszą znaleźć się w nim informacje o stanowisku pracy, które będzie obsadzane, oczekiwaniach wobec kandydata, obowiązkach pracownika, oferowanych warunkach zatrudnienia oraz możliwości rozwoju zawodowego. Ogłoszenie rekrutacyjne powinno przyciągać uwagę, ale i być konkretne, niosące za sobą ważne dla kandydatów informacje.


Ogłoszenie dopasowane do konkretnej grupy odbiorczej, umieszczone na portalu GoWork.pl

Można je następnie opublikować w serwisach rekrutacyjnych, np. na stronie internetowej www.Gowork.pl/praca. Jednocześnie pracodawca może stworzyć w nim profil swojej firmy i aktualizować go, podając informacje o wydarzeniach, jakie organizuje dla zespołu. Dobry pracodawca nie ogranicza się jednak do inicjowania takich eventów, ale pokazuje je również szerszej grupie odbiorczej, np. za pomocą wywiadu z pracodawcą w serwisie GoWork.pl, tak jak zrobił to Eurobank.

Pracownicy zadowoleni z warunków zatrudnienia będą dla pracodawcy „cichymi” ambasadorami marki, kiedy zaczną wystawiać mu opinie (www.GoWork.pl/opinie), na których będzie budował swój pozytywny wizerunek, jako pracodawcy z wyboru.

Selekcja kandydatów

Po otrzymaniu przez pracodawcę aplikacji potencjalnych pracowników, należy dokonać ich selekcji. Wybieramy tylko te CV, które najlepiej pasują do profilu idealnego pracownika, a następnie zapraszamy dane osoby na rozmowy kwalifikacyjne. Osoba, która je przeprowadza, powinna się do nich solidnie przygotować - popełnione przez nią błędy mogą być bardzo kosztowne.

Spotkania rekrutacyjne powinny przynieść skutek w postaci wyłonienia najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy. Zaoferowanie mu godnego wynagrodzenia, świadczeń pozapłacowych, możliwości rozwoju zawodowego i awansu, powinno skłonić niezdecydowanego kandydata do podpisania umowy o pracę. Pracodawca nie powinien jednak na tym poprzestawać, ale przez cały okres zatrudniania wartościowych pracowników, zwiększać ich zadowolenie z warunków pracy, a tym samym lojalność wobec firmy.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij