Zawód: New Business Manager (Kariera w marketingu) (cz. 4)

Zawód: New Business Manager (Kariera w marketingu) (cz. 4)
Kim jest New Business Manager? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? W naszym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem ponownie zajmiemy się stanowiskiem New Business Managera.
O autorze
20 min czytania 2017-10-17

fot. unsplash.com

1. Jan Roman, New Business & Business Development Director, dom mediowy Carat
2. Paulina Nowakowska, New Business Manager, Grupa OLX
3. Piotr Łuczak, Client Service Director, TalentMedia
4. Karol Kowalczyk, Business Development Manager w MoveApp, Grupa Me & My Friends
5. Tomasz Woźniak, Key Account Manager w MakoLab
6. Szymon Dominik, New Business Manager, Veneo
7. Patricia Kosterski, New Business Managerka w Neon Shake
8. Julia Jędrzejewska, New Business Manager, Grandes Kochonos
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jan Roman
New Business & Business Development Director, dom mediowy Carat

Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Objęcie przeze mnie tego stanowiska było spowodowane splotem szeregu różnych czynników. Przez wiele lat pracowałem w Client Service. Praca w tym charakterze była dla mnie satysfakcjonująca, ale w pewnym momencie zapragnąłem zmiany i zacząłem rozmawiać o tym z moją ówczesną, niezwykle empatyczną, szefową. W tym samym czasie firma zaczęła poważnie myśleć o wyodrębnieniu struktury new business. Dodatkowo, akurat zakończyła się współpraca z klientem, dla którego pracowałem. Już po kilku dniach sprawowania nowych obowiązków wiedziałem, że był to świetny wybór.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co należy do obowiązków New Business Managera?

Jest to przede wszystkim aktywne poszukiwanie tematów new business, podejmowanie przetargów, które trafiają do organizacji oraz zarządzanie całym procesem przetargowym. Osoba na moim stanowisku ponosi współodpowiedzialność za finalny kształt propozycji złożonej potencjalnemu klientowi. Proces trwa od momentu podjęcia briefu, zidentyfikowania najlepszych możliwych zasobów i kompetencji, nie tylko w naszym domu mediowym, ale w całej grupie spółek Dentsu. Kolejnym etapem jest rozplanowanie poszczególnych czynności i funkcji osób zaangażowanych w przetarg.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wyzwaniem jest czuwanie, aby wszystkie prace zostały wykonane na czas i w odpowiedniej sekwencji. Ostatnim etapem jest finalna odprawa osób zaangażowanych w spotkanie przetargowe z potencjalnym klientem.

Do obowiązków New Business Managera należy także poszukiwanie nowych kontaktów i utrzymywanie dobrych relacji z różnymi podmiotami rynkowymi. Z mojej perspektywy niezwykle istotne jest ponadto utrzymanie kontaktu z audytorami, którzy w większości przypadków nadzorują przebieg procesu przetargowego.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

New Business Manager powinien wykazać się dużą odpornością na stres, a także cechować się dobrą kondycją fizyczną i psychiczną. 🙂 To zajęcie dla lubiących kontakt z ludźmi, bo praca przy procesach przetargowych bazuje na relacjach międzyludzkich. Ponadto, z jednej strony osoba na tym stanowisku musi umieć wymagać od ludzi zaangażowanych w przetarg, z drugiej zaś – powinna pamiętać o partnerskim traktowaniu współpracowników. Wszyscy mamy jeden cel i wykreowanie tej świadomości jest bardzo potrzebne.

Spośród twardych umiejętności niezbędna jest znajomość całego procesu, wszystkich procedur oraz niepisanego kodeksu rządzącego zasadami przetargów – tego wszystkiego trzeba się po prostu nauczyć w trakcie udziału w kolejnych projektach. Na początku mojej przygody z new business wiedziałem na ten temat niewiele, wraz z kolejnymi przetargami cenne doświadczenie kumulowało się i procentowało. Cały czas, każdy kolejny przetarg uczy mnie czegoś nowego i unikatowego. Może właśnie dlatego tak lubię to, co robię.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?

Różnorodność, o której już wspomniałem, jest tym, co najbardziej lubię w tej pracy. Fakt, że każdy brief jest inny, poczynając od specyfiki produktu czy marki, aż po oczekiwania firmy, z którą mamy współpracować. Nie ma dwóch takich samych briefów.

To jednak przede wszystkim świetna różnorodność osób, z którymi pracuję w danym projekcie. W Carat Polska mamy świetny, stały zespół new business, złożony z fantastycznych i bardzo utalentowanych ludzi. Zależnie od wielkości i złożoności przetargu, pracujemy z mniejszą albo większą liczbą osób. Do każdego projektu, wedle potrzeb potencjalnych klientów, zapraszamy do współpracy ludzi o unikalnych kompetencjach, co w rezultacie daje całej grupie mnóstwo bezcennych doświadczeń.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

New business nie zna takiego zjawiska jak przesuwanie deadline’ów. 😉

W domu mediowym Carat pracuje od niedawna, zdążyłem jednak zauważyć, jak szeroki wachlarz kompetencji i udogodnień zapewnia firma. Od stałego dedykowanego teamu, który objąłem, przez możliwość korzystania z kompetencji wszystkich spółek ze struktury grupy DAN, aż po komfortowe i barwne miejsce pracy – to wszystko zapewnia dogodne warunki do realizowania naszych projektów oraz, z korzyścią dla przyszłego klienta, niezwykle podnosi jakość procesu przetargowego.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Każdy New Business Manager powinien zarabiać adekwatnie do swoich umiejętności i zaangażowania. 🙂

Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?

Na pewno nie jest łatwo znaleźć wolny etat. Dział new business zwykle ograniczany jest w firmach do jednej osoby pełniącej w tym zakresie obowiązki managera dla całej firmy. Zalecałbym osobom, które są zainteresowane takim stanowiskiem, aby przyjrzały się firmom, w których tego działu jeszcze nie ma i zaproponowanie swoich usług w tym zakresie. Każda firma, która chce rosnąć, musi mieć wyodrębnione struktury new business.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?

Trzeba budować i szanować relacje zawodowe. Zawsze mieć z tyłu głowy, że każda poznana osoba, niezależnie od zajmowanego stanowiska, w przyszłości może stać się naszym przyszłym klientem.

———————————————————–

Paulina Nowakowska
New Business Manager, Grupa OLX

Jak zostałaś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Na przestrzeni mojej kariery zawodowej zawsze nawiązywałam wiele nowych kontaktów biznesowych. Zdobyte doświadczenie pozwoliło mi na objęcie takiego stanowiska i rozwijania swoich kompetencji jako New Business Manager w Grupie OLX. Ścieżka kariery to zdobywanie doświadczenia w pracy z klientami i partnerami, które pozwoli przejść na kolejne szczeble rozwoju – od juniora, poprzez seniora aż po managera. Jednak ta droga w danej firmie zależy już od potrzeb pracodawcy. Najczęściej rozpoczyna się od stażu lub stanowiska new bussines relations, kolejnym szczeblem jest stanowisko new business managera, który raportuje do kierownika lub dyrektora działu sprzedaży czy reklamy.

Co należy do obowiązków New Business Managera?

To po prostu osoba odpowiedzialna za zdobywanie nowych klientów biznesowych. Obowiązki New Business Managera to badanie zapotrzebowania klienta na produkt danej marki i opracowywanie strategii działań, która odpowie tym potrzebom. New Business Manager to osoba odpowiedzialna za wyszukiwanie kontaktów, budowanie relacji, zaufania do marki oraz ostatecznie podpisanie umowy i koordynację zleconej kampanii.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Osoba zatrudniona jako New Business Manager powinna być odporna na stres i szybkie tempo pracy. Ważna jest też dyspozycyjność, bo to stanowisko wiąże się z wieloma spotkaniami i wyjazdami służbowymi. Na etapie pierwszego kontaktu z klientem główną rolę grają umiejętności miękkie, takie jak łatwość nawiązywania relacji, umiejętność odnajdywania się w różnych sytuacjach i jasnego przekazywania informacji. New Business Manager musi być otwarty na potrzeby klienta i budować z nim relację opartą na zaufaniu do marki. Bardzo istotne są również kompetencje w zakresie prowadzenia prezentacji i talent do skutecznych negocjacji handlowych. Trudno znaleźć przykłady twardych kompetencji, które są obowiązkową pozycją w CV kandydata na to stanowisko – bo nie ma certyfikatów, które są gwarancją sukcesu w tej pracy. Tu liczy się „to coś”.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?

Zdecydowanie najbardziej ekscytująca jest walka o pozyskanie nowego klienta. Ogromnym plusem tego stanowiska jest także możliwość poznawania nowych ludzi i budowanie z nimi relacji – niestety często trwa bardzo długo, dlatego warto być cierpliwym. Największą nagrodą dla New Business Managera jest moment, w którym nowy klient staje się stałym klientem firmy. Jestem osobą, która uwielbia dzielić się wiedzą. Czuję się jak ryba w wodzie, prowadząc prezentacje i konferencje. Na tym stanowisku trzeba być pewnym siebie, pewnym swojej wiedzy i siły produktu, który się reprezentuje. A skoro reprezentuję firmę z TOP5 wydawców na polskim rynku, to mogę gwarantować swoim klientom wysoką jakość kampanii. To silny argument w prezentacjach i negocjacjach.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Największą trudnością w tej pracy jest prowadzenie wielu wątków i projektów jednocześnie. Często też te wszystkie zadania trzeba realizować będąc z dala od biura, w podróży czy pomiędzy spotkaniami. Jak w każdej pracy związanej ze sprzedażą trzeba mieć dużo wytrwałości i uporu, bo walka o klienta nie jest łatwa. Spotykam się czasami z niezrozumieniem zasad, jakimi rządzi się sprzedaż kampanii online. Ale tę przeszkodę da się pokonać. Nauczyłam się spokojnie tłumaczyć wszelkie niezrozumiałe kwestie i wyjaśniać wątpliwości, jakie rodzą się w głowie klienta.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Pracodawcy w różny sposób traktują stanowisko New Business Managera, zarobki więc wahają się w zależności od kompetencji i zakresu zadań. Pracownik z „New business” w tytule – jak każdy handlowiec pracuje zazwyczaj w systemie prowizyjnym.

Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?

Osobom szukającym pracy na tym stanowisku polecam marketingowe portale branżowe, które często publikują ogłoszenia rekrutacyjne. Odważniejszym proponuję bezpośredni kontakt z pracodawcami np. za pomocą portali typu Linkedin. To świetny sposób, by wykazać się tak pożądaną na tym stanowisku łatwością nawiązywania nowych relacji.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?

Na każdej rozmowie kwalifikacyjnej pracodawca weryfikuje umiejętności kandydata, które zostały wymienione w CV. Warto więc pracować nad tymi, w których czujemy się niewystarczająco silni i może to zostać zauważone. Jest to praca przede wszystkim dla tych, którzy lubią i potrafią pracować samodzielnie. New business manager to osoba otwarta, komunikatywna, konkretna, zdecydowana i zaangażowana. Jeśli posiadasz te cechy, aplikuj na to stanowisko.

———————————————————–

Piotr Łuczak
Client Service Director, TalentMedia

Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Szczeble kariery i potencjalne możliwości rozwoju na stanowisku NBM różnią się w zależności od agencji. New Business Manager przeważnie funkcjonuje w ramach działu Client Service, ma dość płaską strukturę i często raportuje bezpośrednio do osób na najwyższych stanowiskach, czyli COO lub CEO. Z racji na znajomość procesów, rynku czy swoją sieć kontaktów i bliską współpracę z kierownictwem dobry NBM ma możliwość wejścia na poziom kierowania całym biznesem.

Co należy do obowiązków New Business Managera?

Głównym obowiązkiem jest rozwój biznesu, czyli zarządzanie procesem pozyskiwania nowych klientów, w głównej mierze prowadzenie przetargów i monitorowanie rynku. NBM kompletuje więc zespół, dba o przepływ informacji, ustalenie jasnego podziału obowiązków i jakość materiałów, które wychodzą do klienta.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Bardzo dużo zależy od umiejętności pracy z ludźmi i dogadywania się z nimi, a oprócz tego trzeba być pewnym siebie, umieć prezentować i być odpornym na stres. Niezbędna jest też twarda wiedza na temat zasad procesów przetargowych i tego, jak funkcjonuje agencja. Osoby, które mają cały zestaw niezbędnych cech określam mianem „graczy” :).

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?

Myślę, że większość osób, które pracują na tym stanowisku, zgodzi się, że brak nudy, setki poznanych nowych osób, ciągłe zmiany i bycie na bieżąco z najnowszymi trendami na rynku.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

To stanowisko o ile gwarantuje brak nudy, wystawia też na wielkie obciążenia – stres, emocje, odpowiedzialność za wynik firmy. Trzeba zachować ciągły entuzjazm i motywację do pracy oraz umieć podnosić się po porażkach. Plusem jest oczywiście cały splendor tego świata, który spływa na nas po sukcesach i rekompensuje wysiłek, również w postaci gratyfikacji finansowej.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

W odróżnieniu od większości innych stanowisk w agencji tutaj prawie zawsze możemy liczyć na podstawę wypłacaną co miesiąc i bonus. Premie zależą od wysokości sprzedanego kontraktu i tego, ile firma na nim rzeczywiście zarabia. Dlatego zarobki na tym stanowisku kształtują się bardzo różnie, wszystko zależy od tego, jak duży budżet uda się pozyskać wraz z klientem, który do nas przyszedł. Ale zarobki mogą być naprawdę satysfakcjonujące.

Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?

Jeśli startujemy bez żadnego doświadczenia, to dobrym miejscem na początku drogi będzie staż w jednej z sieciowych agencji. Choć dostanie się na taki staż nie jest łatwe, ale warto próbować, bo czasami wystarczy proaktywnie się zgłosić. Praca w ramach dużej struktury z ułożonymi procesami pozwoli zbudować niezbędną bazę i zminimalizuje ryzyko, że będziemy się uczyć tylko na własnych błędach. Maile kontaktowe są podane na stronach www agencji, sporo ofert pojawia się też na LinkedIn czy różnych grupach na Facebooku, na których pojawiają się oferty pracy i stażu, więc warto takie grupy śledzić.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?

Przede wszystkim, żeby zanim wejdą w buty NBM, poznały życie agencji i problemy klientów od najniższych szczebli w dziale Client Service. W ten sposób droga będzie trochę dłuższa, ale zebrane doświadczenie zaprocentuje. Niezwykle istotne jest też dbanie o relacje z ludźmi, pielęgnowanie swoich pasji i wybieranie tych miejsc do pracy gdzie jest dobra energia.

———————————————————–

Karol Kowalczyk
Business Development Manager w MoveApp, Grupa Me & My Friends

Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Chciałem się rozwijać, dlatego zacząłem szukać nowych kierunków zawodowych inspiracji. Wybrałem stanowisko New Business Managera. Był to strzał w dziesiątkę. Moje zainteresowania oscylujące wokół internetu, aplikacji mobilnych, start-upów czy marketingu w pełni pokrywały się z zakresem tego, co leży w obowiązkach osoby pełniącej tę funkcję.

Co należy do obowiązków New Business Managera?

Do obowiązków takiej osoby należy przede wszystkim budowanie bazy kontaktów przedstawicieli gałęzi biznesu, którą się reprezentuje. Na samym początku trzeba się dobrze zastanowić, kto jest naszym idealnym klientem, i zwyczajnie określić target po głębokiej analizie rynku. Najważniejsze jest poznanie klienta: jego potrzeb, charakteru, grupy docelowej – po prostu od A do Z. Mając te wszystkie informacje, stworzymy atrakcyjną i odpowiadającą jego wymaganiom oraz oczekiwaniom ofertę. Po dobrze przeprowadzonej analizie doskonale się wie, z kim powinno się kontaktować, jakich stanowisk szukać i kto będzie najlepszym partnerem do rozmowy. Bo to właśnie to, ten dialog, jest w tym zawodzie najważniejszym elementem pracy – w oparciu o niego buduje się relację oraz zaufanie. Nie bez znaczenia jest także trzymanie ręki na branżowym pulsie i bycie cały czas na bieżąco z nowinkami. Regularna obserwacja portali biznesowych, social mediów, czytanie branżowej prasy czy uczestnictwo w dedykowanych wydarzeniach – zdobyte w ten sposób informacje to najlepsze źródło tego, co aktualnie dzieje się na rynku. Nie można też zapomnieć o regularnym dokształcaniu się i zwiększaniu swoich kompetencji poprzez czytanie branżowej literatury, prasy oraz udział w szkoleniach. Networking i zdobywanie nowych kontaktów rządzi w tej branży.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Z pewnością stanowisko to wiąże się ze sporą dawką odpowiedzialności. Wymaga dużej odporności na stres oraz dobrej samoorganizacji, a co za tym idzie – umiejętności walki z uciekającym czasem i deadline’ami. Druga cecha to empatia i wyrozumiałość wobec reprezentowanego klienta. Trzecia to właściwe wyczucie, prezencja i asertywność, co się przekłada na umiejętności negocjacyjne. A na sam koniec przyda się uśmiech na twarzy, nawet jak ma się zły dzień. Potrafi zdziałać cuda i skrócić niepotrzebny dystans, szczególnie w przypadku częstego kontaktu z klientem.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?

To z pewnością praca z ludźmi i dla ludzi. Najciekawsze dla mnie jest poznawanie nowych osób, budowanie relacji, odpowiadanie i zaspokajanie potrzeb klientów oraz pomaganie w realizacji wyznaczonych celów.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Klienci są różni, dlatego trzeba być elastycznym, wyrozumiałym i cierpliwym w kontakcie z nimi. Zdarza się, że zakończenie procesu sprzedażowego w postaci braku sprzedaży może nie satysfakcjonować New Business Managera. W takiej sytuacji należy przeanalizować błędy, które się popełniło i wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski, tak by w przyszłości się nie zdarzały. Klienci dla New Business Managera są również dobrym źródłem inspiracji. Ciągłe poznawanie ich potrzeb i pomysłów, które pobudzają kreatywność, jest ogromnym plusem w tej pracy. Warto też samemu ich zaskakiwać i wychodzić z inicjatywą, co z pewnością docenią.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki są zależne od wielkości firmy, w której się pracuje. Najczęściej jednak wynagrodzenie na tym stanowisku składa się z dwóch części: podstawy i prowizji. Efektywność prowadzonych działań to bowiem najcenniejsza rzecz w tym zawodzie.

Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?

Ofert warto oczywiście szukać na serwisach pracy, w social mediach czy stronach interesujących nas agencji. Najlepiej zbierać rekomendacje i polecenia od zadowolonych klientów, a następnie umieszczać je w swoich profilach założonych w serwisach poświęconych społeczności zawodowej. Wtedy rekruterzy sami pukają do wirtualnych drzwi takich portali.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?

Otwartość – nomen omen – w tym zawodzie otwiera wiele drzwi, podobnie jak ludzi na osoby z tą cechą charakteru. Dlatego jeśli ktoś dobrze się czuje w środowisku nowo poznanych osób, lubi rozmawiać z ludźmi oraz wie, czym jest target, KPI i na czym polega lejek sprzedażowy, to polecam zainteresować się pracą jako NBM.

———————————————————–

Tomasz Woźniak
Key Account Manager w MakoLab

Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Interesowałem się światem reklamy i digitalem, wysłałem CV do jednej agencji interaktywnej i tak to się zaczęło, później jedna agencja, druga i tak minęło tych kilkanaście lat. 🙂

Co należy do obowiązków New Business Managera?

Pozyskiwanie klientów, zdobywanie ich zaufania, co w konsekwencji przekłada się na realizację ich celów biznesowych.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Myślę, że osoby ciekawe świata, komunikatywne, chcące się uczyć i rozwijać. Pytasz, jakie umiejętności twarde i miękkie należy rozwijać? Wydaje mi się, że z umiejętności miękkich najważniejsza jest empatia – umiejętność słuchania i rozumienia tego, co ma do powiedzenia klient. To bardzo trudne, ale konieczne w tej pracy.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?

Każde spotkanie z klientem jest inne, każdy klient ma własną historię do opowiedzenia, myślę, że to jest w tej pracy najciekawsze, możliwość spotykania się z różnymi ludźmi, często z ludźmi z różnych krajów, kultur. 🙂

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Trzeba być przygotowanym na różne nieprzewidziane sytuacje. Z plusów to fajna praca, każde spotkanie czegoś uczy, współpracuje się na różnorodnych polach. Przede wszystkim ważny jest ciągły kontakt z ludźmi, ponieważ często spotykamy się z klientami i budujemy z nimi relacje, poszerzamy horyzonty i poznajemy specyfikę funkcjonowania różnych branż, różnych firm. Każdy dzień może być okazją do tego, aby się czegoś nowego dowiedzieć.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Trudno powiedzieć – to zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od indywidualnej skuteczności zawodowej… 🙂

Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?

Przede wszystkim w Internecie (ogłoszenia np. na portalach oferujących pracę, w serwisach społecznościowych), chociaż zdarza się również, że rekomendacja znajomych może się przydać.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?

Nie bójcie się rozmów z klientami, nawet jeśli czasem będą trudne, starajcie się słuchać, bądźcie przyjaźnie nastawieni i dbajcie o relacje nie tylko z klientami, ale również z zespołem. 🙂

———————————————————–

Szymon Dominik
New Business Manager, Veneo

Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Zanim zostałem New Business Managerem zajmowałem się SEO od kuchni. Już jako młody, 16 letni chłopak na własną rękę zajmowałem się pozycjonowaniem kilku projektów, co dało mi wiedzę, którą teraz mogę dzielić się z klientami. Doświadczenie praktyczne okazało się bardziej wartościowe niż teoria wykładana na studiach, dlatego swoją pierwsza pracę związaną ze sprzedażą usług SEO rozpocząłem od razu po zdanej maturze. Pracując 3 lata, jako Account Manager nabyłem ogłady w rozmowach handlowych, prezentacjach, rozmowach biznesowych, co otworzyło mi drzwi do pracy jako New Business Manager.

Wydaje mi się, że w przypadku New Businessa nie ma schematu kariery. O wiele bardziej istotne jest to, w jakim kierunku może się potoczyć dalsza kariera skutecznego New Business Managera. Jeżeli nabędziemy odpowiednich umiejętności sprzedażowych, biznesowych i przywódczych, możemy zacząć prowadzić własny zespół sprzedażowy. Konsekwentnie rozwijając karierę, możemy wchodzić głębiej w struktury agencyjne jako Dyrektorzy Sprzedaży czy otrzymać miejsce w zarządzie agencji. Jeżeli mamy odpowiednie predyspozycje możemy po zebraniu odpowiedniego doświadczenia skupić się na rozwijaniu własnych działalności.

Co należy do obowiązków New Business Managera?

Pytanie z kategorii na pozór prostych. Wiele osób może powiedzieć, że do zadań New Business Managera należy przede wszystkim kontakt z potencjalnym klientem, rozmowa handlowa, która ma na celu poznanie potrzeb klienta, późniejsza analiza pod kątem marketingowym, przedstawienie oferty, często w formie prezentacji, spotkanie biznesowe i w konsekwencji sprzedaż usługi. Oczywiście wszystkie te elementy New Business Manager musi mieć doprowadzone do perfekcji. Ale czy to naprawdę wszystko?

Moim zdaniem nie. Najważniejsze w pracy New Business Managera jest zrozumienie, że klientowi nie wystarczy tylko sprzedać usługę. Musimy doprowadzić do sytuacji, w której klient dzięki naszym usługom rozwija swój biznes, zaczyna sprzedawać więcej, jego dochody rosną. Tylko w ten sposób możemy budować zaufanie i zdrową współpracę biznesową, opartą na formule win-win. Dlatego często powtarzam – New Business musi być świetnym handlowcem, natomiast świetny handlowiec niekoniecznie musi być dobrym New Business Managerem.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Prowadząc zespół sprzedażowy, miałem okazję zajmować się rekrutacją na to stanowisko. Powiem szczerze, ciężko jest ocenić dobrego New Businessa tylko po umiejętnościach twardych. Oczywiście potencjalny NBM musi doskonale rozmawiać przez telefon oraz na spotkaniach biznesowych, przeprowadzać prezentacje, musi posiadać wiedzę z zakresu produktów, które oferuje i ciągle ją udoskonalać. Na korzyść kandydata wpływa, chociażby znajomość języków obcych, odpowiednie studia kierunkowe z zakresu marketingu czy zarządzania, wiedza specjalistyczna.

Dużo ważniejsze jest jednak to, jak potencjalny kandydat radzi sobie w sytuacjach stresowych, czy potrafi się odpowiednio zmotywować do działania oraz, czy w sytuacji, kiedy klient nie będzie do końca zadowolony, będzie w stanie wyjść z sytuacji obronną ręką, nie nadszarpując wcześniej wypracowanego zaufania. New Business musi być osobą charyzmatyczną, potrafić działać pod presją czasu, często kierować działaniami zespołu wyznaczonymi do pracy z klientem.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?

Dla mnie najciekawsi są ludzie, których spotykam na swojej drodze. Miałem okazję poznać dziesiątki, jeśli nie setki osób, które prowadzą własne biznesy lub decydują o marketingowej drodze dużych firm. Każdy z nich prezentuje inne podejście, od każdego mogę się wiele nauczyć, lub na odwrót – zobaczyć, jakie błędy popełnili i na ich podstawie wyciągnąć odpowiednie wnioski. Oczywiście dużą satysfakcję przynosi moment, w którym klient dzięki moim propozycjom czy usługom, które mu zaproponowałem, zaczyna odnosić sukcesy w swojej branży. To motywuje do dalszej pracy i umacnia w przekonaniu, że to co robię jest słuszne.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie, bo staram się widzieć same plusy. 🙂 Dla niektórych trudnością może być praca pod presją czasu, stres podczas spotkań z klientami, natomiast dla mnie są to czynniki motywujące.

Na pewno dużym plusem jest możliwość spotkania setek fantastycznych ludzi, brania udziału w różnych branżowych wydarzeniach, możliwość pracy na samodzielnym stanowisku. To, w jaki sposób pozyskujemy klientów zależy tylko od nas – ta dowolność sprawia, że praca ta jest pasjonująca. Ciągle próbujemy czegoś nowego, odkrywamy nowe możliwości rozwoju, nuda na tym stanowisku nam nie grozi.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki zależą od tego, jak skuteczny jesteś oraz w jakiej miejscowości działasz, natomiast widełki na tym stanowisku to 3-10 tyś. złotych.

Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?

Agencje interaktywne, digitalowe, PR-owe, domy mediowe, startupy, ale coraz częściej specjaliści w tej dziedzinie są także potrzebni w firmach o standardowym profilu biznesowym, gdzie nazywa się ich np. Menadżerami ds. Rozwoju.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?

Obawiam się, że nie mamy tyle miejsca, o tym powinno się napisać książkę. 🙂 Najważniejsze jednak jest to, żeby nie zapominali, że klient ma być Twoim partnerem. Niestety, takie podejście jest rzadko spotykane, a powinno być codziennością.

———————————————————–

Patricia Kosterski
New Business Managerka w Neon Shake

Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Kariera new business managera to często okazja do poznawania nowych branż oraz ciągłego doskonalenia się w zrozumieniu potrzeb klientów i ich marek. Tak naprawdę od początku mojej kariery zajmuję się growth hackingiem i ten obszar działań towarzyszył mi od pierwszych wyzwań biznesowych. Teraz, pracując jako new business manager, mam okazję do konfrontowania swoich doświadczeń z pracy po stronie klienta z aktywnością w prężnej agencji reklamowej, gdzie mogę liczyć na wsparcie swoich kolegów i koleżanek oraz szefów. W zależności od organizacji, na tego typu stanowiskach możliwy jest zarówno rozwój pionowy – na stanowiskach seniorskich czy dyrektorskich oraz przejście do pracy w innych zespołach agencji, np. najmocniej powiązanym z moją pracą zespołem obsługi klienta.

Co należy do obowiązków New Business Managera?

New Business Manager w agencji reklamowej jest często growth hackerem. Poszukuje dla klientów agencji rozwiązań, które pomogą rozwijać ich biznes przy jednoczesnym zadbaniu o uzyskanie jak najwyższej rentowności ze strony organizacji, dla której pracuje. To także praca na bazach danych, przygotowanie riserczów, ale przede wszystkim spotkania, prezentacje, rozmowy przez telefon i przetargi. W takiej firmie jak Neon Shake mogę współtworzyć również strategię wizerunkową i promocyjną klientów, choć to nie jest takie powszechne na tym stanowisku. Na pewno nie brakuje nad nim też wyzwań związanych z planowaniem działań, raportowaniem i omawianiem założonych celów i stopnia ich realizacji.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Świetny kontakt z ludźmi, umiejętność autentycznego słuchania, bardzo dobre zorganizowanie i świetna orientacja w narzędziach marketingowych to podstawy warsztatowe każdego skutecznego new business managera w agencji reklamowej. Coraz częściej agencje szukają na tego typu stanowiska ludzi z potencjałem, dla których kontakt z ludźmi jest czymś naturalnym i pozwalają im na rozwijanie kompetencji biznesowych i marketingowych. Ogromnie istotna jest także odporność, szczególnie na brak natychmiastowych sukcesów oraz koncentracja na mozolnym budowaniu relacji. Cenna jest także pozytywna energia, którą dajemy odczuć klientom.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?

W pracy new business managera ogromnie cenię różnorodność i kreatywność. Kontakt z klientami oraz praca twórcza z zespołem agencji dają mi olbrzymią satysfakcję. Cieszy mnie to, że w nowym miejscu mogę liczyć na wsparcie koleżanek i kolegów z pracy oraz szefów. Dzięki temu razem możemy podjąć wiele wyzwań.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

To praca na ciągłej adrenalinie, w której nagłe zwroty akcji czy niespodzianki są wpisane w DNA codzienności. Na pewno ogromnym plusem jest możliwość doskonalenia się i realizacji wielu ciekawych projektów dla różnych marek. Dobry new business manager nie powinien bać się deadlinów i wyzwań „na już”. Na pewno dużo lepiej pracuje się w miejscach takich jak moje, gdzie do zaoferowania mamy rozwiązania i usługi, które są wysokiej jakości i co do których sami jesteśmy przekonani.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki to kwestia bardzo mocno zindywidualizowana i zależą od wielu kryteriów. Znaczące w nich są premie za pozyskanie klientów, które stanowią od kilku do kilkudziesięciu procent wynagrodzenia.

Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?

Dobry new business manager wszędzie znajdzie pracę. Jednak dzisiaj na tym stanowisku oprócz kompetencji sprzedażowych istotną rolę mają np. znajomość języków obcych czy ciągłe doskonalenie warsztatu marketingowego. Dzisiaj na rynku jest bardzo wiele ofert, jednak warto dopasować swoje oczekiwania np. do kultury organizacyjnej nowego pracodawcy i jasno wypracować zasady, na których będzie opierać się ta współpraca.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?

New Business Manager musi lubić pracować z ludźmi oraz świetnie orientować się w meandrach marketingu. Dlatego zawsze warto podnosić swoje kompetencje i uczestniczyć w spotkaniach networkingowych, budujących bazę potencjalnych kontaktów. Zawsze powinniśmy też dbać o świetny kontakt zarówno z klientem, jak i z zespołem agencji, dlatego ogromnie istotna jest też dbałość o kompetencje interpersonalne i zarządzanie projektami. Ważny jest także start. Dla mnie szczególnie ciekawy, bo nową pracę w Neon Shake zaczęłam od wielu kontaktów z potencjalnymi klientami, co mam nadzieję zaowocuje nowymi wyzwaniami.

———————————————————–

Julia Jędrzejewska
New Business Manager, Grandes Kochonos

Jak zostałaś New Business Managerem?

Dla mnie była to trochę droga przypadku. Zaczęłam pracę jako Junior Account Manager, jednocześnie studiując, uczyłam się tworzyć kampanie i rozwiązania komunikacyjne. Studia kolidowały z bieżącą pracą z klientem, dlatego coraz bardziej byłam angażowana w projekty new businessowe i ich nadzór, który odbywał się raczej na poziomie wewnętrznym agencji, a niekoniecznie wymagał codziennego kontaktu z klientem. Szybko okazało się, że ta droga jest dla mnie dużo właściwsza i kiedy skończyłam edukację, mogłam poświęcić się wszystkim nowym projektom w agencji.

Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

New Business Manager nie jest stanowiskiem wyjściowym w karierze w branży reklamowej – wymaga nie tylko umiejętności miękkich, ale też doświadczenia i znajomości rynku. To stanowisko łączy w sobie elementy client service’u, ale również planowania, strategii i szeroko pojętej sprzedaży. Dlatego znalezienie się na tej pozycji jest raczej wynikiem poszukiwania i próbowania swoich sił na różnych polach pracy w agencji. Z tej mieszanki ma szansę powstać dobry New Business Manager.

Co należy do obowiązków New Business Managera?

Najogólniej New Business Manager odpowiada za pozyskiwanie nowych klientów. Oznacza to nieraz wyjście na zewnątrz i inicjatywę własną, a także prowadzenie przetargów od strony agencji. Jest to długa droga: od briefu i dobrego zrozumienia potrzeb klienta, poprzez analizy rynku, konkurencji, trendów, koordynację i nadzór prac, po prezentację agencji i owoców jej pracy, a przy szczęśliwym zakończeniu negocjacje warunków współpracy. Ponadto, ciągłym procesem jest budowanie i pielęgnowanie relacji z klientami.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? -Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Osoba na tym stanowisku musi łączyć w sobie wiele cech – musi mieć umiejętność proaktywnego słuchania – w celu zrozumienia potrzeb klienta oraz analityczny umysł, by zrozumieć otoczenie rynkowe. Powinna być otwarta i komunikatywna, posiadać charyzmę, która jest bezcenna z perspektywy prezentacji pomysłów, reprezentowania agencji i budowania relacji. Biorąc pod uwagę ilość składowych procesu, ważna jest też umiejętność dobrej organizacji pracy.

Jeśli chodzi o umiejętności twarde, w przypadku tej pracy są trudne do sprecyzowania. Na pewno ważna jest świetna znajomość języka angielskiego, bo w dzisiejszych czasach otwartych granic rynku nowy biznes można pozyskać niemalże z dowolnego zakątka świata.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?

Dla mnie najciekawsza jest dynamika i zmienność. Nie ograniczam się do jednego klienta, kategorii, czy produktu. Nigdy nie wiem, jaki będzie następny projekt, czego nowego się przy nim nauczę i kogo nowego poznam.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Trudna jest na pewno praca pod nieustanną presją oczekiwań – własnych i wszystkich członków zespołu. Przy każdym projekcie New Businessowym dajesz z siebie wszystko, co masz, pokazujesz i wystawiasz na ocenę owoce ciężkiej pracy wielu osób, za każdym razem ryzykując odrzucenie. Bywa i tak, że na koniec nie dostajesz nawet odpowiedzi, a rzetelny feedback jest zawsze wskazówką, jak być lepszym następnym razem.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Bardzo różnie, to zależy zarówno od doświadczenia, jak od skali firmy i pozyskiwanych biznesów. Do tego dochodzi kwestia różnic w podstawach i ewentualnych prowizjach. To powoduje, że zarobki New Business Managera mogą mieć bardzo duże amplitudy.

Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?

Wszędzie wyzwania są mniej więcej podobne, dlatego warto szukać zespołu, z którym z przyjemnością stawi się im czoła.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?

Zacznij od pracy w dziale client service, to uczy indywidualnego podejścia do klienta – zrozumienia jego potrzeb, znajomości produktu i otoczenia rynkowego. Takie indywidualne podejście powinno się mieć do każdego nowego Klienta. Co ważne, praca w client service uczy też organizacji pracy, zarówno z podmiotami zewnętrznymi, jak i zespołem w agencji, a to ułatwia życie w przyszłości. Ponadto ciągle szukaj szans rozwoju zarówno dla siebie, jak i dla biznesu klienta.