1. Joanna Adamowska, New Business Director, INSIGNIA
2. Katarzyna Bienussa, Business Development Manager, ContentHouse
3. Marcin Wojtoń, Dyrektor ds. Obsługi Klienta, Ideo sp. z o.o.
4. Radosław Smorga, Business Development Director, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
5. Tomasz Mazurek, Client Service Director, IMAGINE
6. Adam Piechocki, New Business Manager, Opcom
7. Klaudia Szałowska, New Business Manager w Royal Ad
8. Bartosz Majkowski, New Business Manager, Ströer Digital Media
9. Adrian Martinez, New Business Manager w THEY.PL
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Zobacz również
Joanna Adamowska
New Business Director, INSIGNIA
Jak zostałaś new business managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Bycie handlowcem od zawsze było moją pasją. Zainteresowanie stanowiskiem new businessa wynikło ze zmian jakie niesie za sobą rynek. Spowodowane było także chęcią rozszerzania zarówno swoich kompetencji, jak i portfela obsługiwanych klientów. Aby osiągnąć cel i w konsekwencji móc pracować dla dużych klientów prowadziłam sprzedaż powierzchni reklamowej jednego z portali parentingowych. Ta praca dała mi możliwość poznania specyfiki domów mediowych. Kolejnym krokiem było stanowisko business relations managera w niezależnym domu mediowym. Po roku otrzymałam propozycję pracy w Agencji Interaktywnej na stanowisku new business managera.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Kariera na tym stanowisku uzależniona jest od indywidualnych potrzeb agencji. Często pierwszym krokiem jest staż, następnie stanowisko new business relations (osoba odpowiedzialna wyłącznie za budowanie bazy klientów), kolejnym szczeblem kariery jest stanowisko new business managera, które ma szersze kompetencje, ale odpowiada przed new business directorem. Dyrektor działu nadzoruje prace całego zespołu oraz odpowiada bezpośrednio przed dyrektorem zarządzającym. Zdarza się także, że ścieżka kariery jest mocno rozbudowana i spotyka się rozdzielenie kompetencji pomiędzy juniorów czy też seniorów pracujących na tym stanowisku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co należy do obowiązków new business managera?
New business manager jest odpowiedzialny przede wszystkim za rozbudowę bazy klientów, a także utrzymywanie pozytywnych relacji z obecnymi klientami agencji. W ramach zadań jest także zobowiązany do przygotowywania prezentacji, a także prowadzenia ich podczas spotkań z klientami. Często też to new business odpowiedzialny jest za negocjacje i doprowadzenie do podpisania umowy korzystnej dla każdej ze stron. Do obowiązków należy także analiza rynku i konkurencji. New business manager kontaktuje się z klientem do momentu rozpoczęcia współpracy, wtedy też przekazuje klienta wyznaczonemu accountowi, którego zadaniem jest dalsze prowadzenia projektu.
Kogo poszukuje się na stanowisko new business managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Kandydat na to stanowisko powinien posiadać przede wszystkim umiejętności prezentacji i negocjacji. Nieocenione są także umiejętności przygotowania dedykowanej prezentacji, w stworzeniu której pomocny będzie wykonany wcześniej research i wywiad z klientem na temat jego potrzeb i oczekiwań.
Powinien być także odporny na stres, gotowy na częste spotkania z klientami i wyjazdy służbowe. Na etapie spotkań i rozmów z klientem niezbędne są miękkie umiejętności w postaci łatwego budowania relacji oraz umiejętność wykorzystywania zdobytych informacji w ramach researchu. Ważne jest to, aby new business manager swoją osobą potrafił wzbudzić zaufanie klienta i stanowił równorzędnego partnera do dyskusji.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy new business managera?
Zdecydowanie możliwość poznawania nowych ludzi, budowanie relacji, które zdarza się, iż trwa bardzo długo i często nabiera szerszego wymiaru. Ponadto jestem osobą, która nie lubi przewidywalnych sytuacji, powtarzających się czynności, dlatego to idealna praca, dzięki której nigdy nie wiem, co się wydarzy 😉
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Zdecydowanie największą trudnością jest umiejętność radzenia sobie z presją czasu. Rolą new business managera jest dostarczanie wystarczającej ilości pracy pozostałym pracownikom agencji. Często jest też tak, że z powodu zbyt dużej ilości bieżących projektów musimy rezygnować z przygotowania oferty przetargowej. Wówczas musimy odmówić klientowi, któremu wcześniej poświęciliśmy dużo pracy i uwagi i poprosić go o możliwość współpracy w przyszłości. To zdecydowanie najtrudniejsza chwila dla mnie. Niekwestionowanym plusem jest możliwość pracy na samodzielnym stanowisku. Organizacja i udział w spotkaniach z klientami jest też dla mnie ogromną zaletą, dającą możliwość poznania nowych ludzi. Warto też tutaj zauważyć, że kiedy cała agencja ma pełne ręce pracy, czyli najczęściej w okolicy świąt lub długich weekendów, new business manager może spokojnie bez wyrzutów sumienia pójść na zasłużony urlop 😉
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Agencje reklamowe czy też domy mediowe w różny sposób traktują stanowisko new business managera, zarobki więc wahają się w zależności od kompetencji i zakresu zadań.
Gdzie szukać pracy jako new business manager?
Często agencje ogłaszają nabór na nowe stanowiska na swoich stronach internetowych czy też we własnych kanałach social media, licząc na zgłoszenia od osób pracujących w branży od minimum roku. Osobom szukającym pracy na tym stanowisku polecam także marketingowe portale branżowe, które często publikują ogłoszenia związane z rekrutacją.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać new business managerami?
Przede wszystkim zalecam determinację i chęć zdobywania wiedzy branżowej. Na każdej rozmowie kwalifikacyjnej sprawdzane są zarówno umiejętności miękkie jak i twarde kandydata. Warto więc popracować nad tymi, które tego wymagają. Jest to praca przede wszystkim dla tych, którzy lubią i potrafią pracować samodzielnie. New business manager to osoba konkretna, zdecydowana, zdeterminowana i zaangażowana. Jeśli posiadasz te cechy, bez obaw aplikuj na to stanowisko.
———————————————————–
Katarzyna Bienussa
Business Development Manager, ContentHouse
Jak zostałaś new business managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
New businessem zostałam trochę przez przypadek – ale ten przypadek okazał się być moim przeznaczeniem. 🙂
Na ostatnim roku studiów zaczęłam pracę w swoim zawodzie (nauczyciel języka polskiego). Już po kilku miesiącach byłam pewna, że nie jest to praca dla mnie…
Złożyłam wypowiedzenie, zaczęłam przeglądać ogłoszenia i szukać alternatywy – i tak zostałam handlowcem w firmie SEO/SEM. Chyba dobrze wypadłam na rozmowie kwalifikacyjnej – pamiętam, że musiałam sprzedać rekrutującym swój telefon. A było to pewnego rodzaju wyzwanie – sprzedać kobiecy model telefonu dwóm facetom. 🙂
Bardzo ciepło wspominam ten okres – dużo się nauczyłam i szybko przekonałam się, że praca handlowca daje mi spełnienie i satysfakcję.
W kolejnych latach zdobywałam doświadczenie jako new business – w agencjach interaktywnych i reklamowych. Każda, kolejna firma wiązała się z wyższym stanowiskiem – podyktowanym doświadczeniem – zarówno w branży – jak i w pracy z klientem.
Tylko raz znalazłam się „po tej drugiej stronie lustra” – czyli w dziale marketingu – ale czym prędzej wracałam do „swojego przeznaczenia”.
Co należy do obowiązków new business managera?
Osoba zatrudniona na tym stanowisku jest odpowiedzialna przede wszystkim za pozyskiwanie nowych klientów. Dobry new business powinien też umiejętnie rozwijać relacje z już pozyskanymi klientami.
Każdy kolejny szczebel kariery jest gwarantem dodatkowych obowiązków – takich jak koordynowanie pracy zespołu new businessowego, planowanie strategii jego rozwoju, doradztwa w wyborze strategii i rozwoju obsługiwanych klientów etc.
Tak naprawdę każda agencja ma inne wytyczne – jeżeli chodzi o zakres obowiązków new businessa. Niektóre firmy uznają, że new business powinien zainicjować pierwszy kontakt, zorganizować spotkanie prezentacyjne – i oddać tego klienta w ręce accounta.
Osobiście uważam, że new business (czyli osoba, którą klient w tym pierwszym kroku obdarzył zaufaniem) powinien – we współpracy z accountem – trzymać pieczę nad „swoim” klientem przez cały okres współpracy. Opiekować się, dopieszczać – a przy okazji dbać o jego nowe, rodzące się w trakcie współpracy potrzeby – i odpowiadać na nie ofertą.
Kogo poszukuje się na stanowisko new business managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Zawsze, podczas rekrutacji osób do działu handlowego, na samym początku zadawałam kandydatom pytanie: „Czy lubisz sprzedawać?” Bo to – czy ktoś lubi być sprzedawcą jest o wiele bardziej istotne niż wiedza nabyta podczas studiów czy szkoleń.
New business (tak jak każda inna, szukająca pracy osoba) powinien znaleźć się w miejscu, w którym będzie pracował najbardziej twórczo, z wewnętrzną motywacją i pasją.
Jak każdy handlowiec, new business musi mieć olbrzymią cierpliwość, by po każdym, kolejnym niepowodzeniu dalej, z radością zdobywać następnych klientów. New business – podobnie account – musi także być swego rodzaju pasjonatem komunikacji międzyludzkiej.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy new business managera?
Fascynują mnie ludzie i ich zachowania – a dzięki swojej pracy mam możliwość poznawania ciągle to nowych osobowości.
Lubię spotkania z klientami – szczególnie z tymi, którzy stali się pasjonatami branży, w której pracują. Chyba żaden inny zawód nie daje możliwości poznania od podszewki tylu dziedzin, specjalizacji – jak praca handlowca w agencji.
Praca new businessa to także konieczność podróży. Te z kolei dają możliwość poznawania miejsc, w których być może nie miałabym nigdy okazji się znaleźć.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
O plusach dużo napisałam powyżej. Dodałabym do nich możliwość rozwoju, dzięki uczestnictwu w wielu konferencjach i szkoleniach branżowych.
Minusy pracy… Nie jest to praca dla każdego – ale o tym też napisałam powyżej. Ja mam to szczęście, że moja praca jest poniekąd moją pasją.
Co najbardziej „boli” w tym zawodzie? Chyba to, kiedy inni z zespołu zawodzą, a cała odpowiedzialność skupia się na new businessie – czyli tym, który jako pierwszy obiecał…
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
New business – jak każdy handlowiec pracuje zazwyczaj w systemie prowizyjnym. Zarówno podstawa jak i prowizja tak naprawdę zależna jest od indywidualnych ustaleń z pracodawcą – a także od doświadczenia, kompetencji i ilości pełnionych obowiązków.
Gdzie szukać pracy jako new business manager?
W agencjach interaktywnych, reklamowych, PR-owych czy sieciowych. Firmach SEO/SEM, software house’ach czy firmach technologicznych.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać new business managerami?
Żeby mocno przemyślały tę decyzję – i odpowiedziały sobie na najważniejsze pytania: czy lubią sprzedaż oraz ludzi. 🙂
———————————————————–
Marcin Wojtoń
Dyrektor ds. Obsługi Klienta, Ideo sp. z o.o.
Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją przygodę z IT rozpocząłem w Kapitał Plus (obecnie Ideo) 13 lat temu. Zaczynałem na stanowisku Project Managera. Z czasem zająłem się „nowymi biznesami” oraz tworzeniem i rozwojem działu Obsługi Klienta. Jedną z naszych pierwszych decyzji było wyjście z ofertą poza rynek lokalny. W efekcie spędzaliśmy większość czasu w delegacjach i na spotkaniach z Klientami na terenie całej Polski. Po kilku latach obsługiwaliśmy już tylu Klientów z Warszawy i okolic, że koniecznym stało się otwarcie biura w stolicy, by być „na miejscu”. Przeszło rok temu zdecydowaliśmy się wyjść ze sprzedażą na rynki europejskie. Aktualnie posiadamy swoje oddziały w Austrii, Niemczech, Norwegii i Szwecji.
Kroki te doprowadziły mnie do miejsca, w którym jestem obecnie. Jako Dyrektor ds. Obsługi Klienta odpowiadam za pracę działu, w którym aktualnie pracuje z ponad 30 osób. Są to zarówno Kierownicy Projektów Informatycznych, jak i New Business Managerowie.
W Ideo staramy się konstruktywnie zarządzać zasobami ludzkimi. Osobom bez doświadczenia proponujemy pracę na stanowiskach asystenckich. Jest to okres, w którym mają możliwość poznać specyfikę pracy w firmie, zakres obowiązków Kierownika Projektów Informatycznych oraz nasze produkty i usługi. Ich nauka polega na wdrażaniu rozwiązań, które będą w przyszłości sprzedawać. Nigdy nie wrzucamy nowych pracowników na głęboką wodę oraz nie pozostawiamy ich samych sobie. Wiemy, że nie wyszłoby to na zdrowie ani takiej osobie, ani naszej firmie.
Rozwój na stanowisku New Business Managera związany jest rozwojem umiejętności sprzedażowych oraz nabywaniem wiedzy dotyczącej produktów i usług oferowanych przez firmę, jak i konkurencję.
Co należy do obowiązków New Business Managera?
W dużym skrócie – pozyskiwanie nowych Klientów. Ale nie takie, jakie przychodzi nam do głowy na myśl o pozyskiwaniu Klientów. 🙂
Na szczęście w Ideo mamy ten komfort, że nie musimy stosować metod związanych z telemarketingiem czy akwizycją. Dzięki naszemu doświadczeniu i bardzo dobrym referencjom Klienci zgłaszają się do nas wiedząc, że w pierwszej kolejności jesteśmy doradcami. Szczere podejście do Klienta, które czasem przewrotnie kończy się przekonaniem go, że nie potrzebuje danego rozwiązania jest w naszym przypadku jedną ze skuteczniejszych metod sprzedaży. Nic tak nie buduje zaufania jak świadomość, że obu stronom zależy na budowaniu korzyści Klienta.
Do zadań New Business Managera należy m.in. rozpoznanie sytuacji Klienta, zbadanie jego motywacji i problemów, z którymi się spotyka. Dopiero wtedy możliwe jest sporządzanie propozycji rozwiązań i ofert handlowych dostosowanych do najistotniejszych potrzeb Klientów. Można powiedzieć, że negocjowanie warunków współpracy i podpisywanie umów to tylko „wisienka na torcie”.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Prowadząc nabór bazuję na określonym profilach kompetencyjnych, ale także bardzo uważnie słucham własnej intuicji. Istnieje duże ryzyko, że kandydat, który nie wywrze na mnie pozytywnego wrażenia, nie wzbudzi także zaufania potencjalnego Klienta. Dobry handlowiec w pierwszej kolejności potrafi łatwo nawiązywać kontakty. To osoba o plastycznym umyśle, otwarta na nowe doświadczenia oraz bardzo aktywna.
New Business Manager jest między innymi doradcą Klienta, dlatego powinien wykazywać się dużą wiedzą z zakresu technologii internetowych oraz znajomością problematyki tworzenia oprogramowania.
Przyda się także znajomość technik negocjacyjnych i sprzedażowych oraz wysoki poziom inteligencji emocjonalnej, ale nie stawiam tych umiejętności na pierwszym miejscu.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?
Odpowiem krótko: nowe wyzwania oraz możliwość pracy dla znanych marek zarówno krajowych, jak i zagranicznych. To co niewątpliwie dodaje energii do działania to świadomość, że istnieje obszar, w którym jesteś w stanie doradzać firmom, które niejednokrotnie są liderami w swoich branżach.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Jeśli stanowisko jest dobrze dopasowane do cech osobowościowych kandydata to praca ta nie ma minusów. 🙂
Czasem zdarza się trudniejszy/bardziej wymagający Klient, praca pod presją czasu czy następujące dzień po dniu wyjazdy służbowe. Bądźmy jednak szczerzy – ktoś kto tego nie lubi nie zgłasza się do pracy na takim stanowisku.
New Business Manager często ma do zrealizowania określone plany sprzedażowe. Wiąże się to z pewną porcją stresu, dlatego osoba na takim stanowisku powinna być wytrzymała oraz zmotywowana wewnętrznie.
Plusem jest na pewno brak monotonii.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Trudno podać widełki. Zwykle jest podstawa plus premia od sprzedaży. Na wysokość pensji mogą wpływać również zdolności negocjacyjne kandydata oraz dotychczasowe doświadczenie. Prowizja zależy od bardzo wielu czynników, chociażby późniejszej rentowności zdobytego projektu.
Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?
W Ideo. 🙂
Obecnie mamy jeden wakat na stanowisko New Business Manager w naszym warszawskim oddziale. Tak poważnie – jeśli ktoś jest stworzony do pracy na takim stanowisku, to najczęściej nie musi szukać, bo rekruterzy sami go znajdą. 🙂
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?
Przede wszystkim zdobądź gruntowną wiedzę na temat produktów i usług, które chcesz w przyszłości sprzedawać. Warto śledzić najnowsze trendy pojawiające się w branży, która nas interesuje. Rynki zagraniczne są bardzo perspektywiczne, dlatego warto też poza językiem angielskim czy niemieckim uczyć się mniej popularnych języków np. norweskiego.
Cenię sobie ludzi, który potrafią ryzykować i wychodzić poza własną strefę komfortu – dlatego ważne jest, aby nieustannie stawiać sobie nowe cele i wyzwania.
———————————————————–
Radosław Smorga
Business Development Director, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
Jak zostać New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Modelowa ścieżka kariery? Nie istnieje. Zazwyczaj New Business to człowiek z przeszłością w szeroko rozumianym dziale Client Service, gdzie zajmował się bieżącą obsługą klienta, budował z nim relacje i rozpychał się w jego portfelu. Po drodze zauważył, że ma do tego predyspozycje, a zabawa może być jeszcze ciekawsza i bardziej emocjonująca, gdy będzie miał możliwości pozyskiwania klientów i budowania z nimi relacji od samego początku.
Co należy do obowiązków New Business Managera?
Słownikowo: poszukiwanie potencjału rynkowego i pozyskanie wartościowych kontaktów, które przełożą się na biznes i rozwój firmy. Innymi słowy musi wiedzieć kto, z kim, gdzie, po co i za ile. New Business jest twarzą agencji od momentu pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem, przez co wyznacza standard relacji i jako pierwszy zaczyna budować wizerunek agencji. Pracuje w zespole i z zespołem, bo pozyskanie klienta jest każdorazowo dynamicznym procesem na styku kilku różnych specjalizacji.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
New Business nigdy nie wie, na kogo trafi, dlatego powinien umieć porozumieć się na każdym polu. Z każdym. Umie walczyć o swoje i znaleźć kompromis. Podejmuje ryzyko, ale jest odpowiedzialny za jego konsekwencje. Rajcują go zmiany, ale potrafi opanować chaos. Na koniec dnia sprzedaje bardzo specyficzny produkt: idee, wizje, a przede wszystkim także pracę i wysiłek innych ludzi.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?
Wyzwania, nieprzewidywalność, adrenalina. Konieczność poruszania się i odnalezienia w różnych sytuacjach, rynkach, kategoriach. To, że każdy przetarg jest inny i nie ma w nim miejsca na korekty, a tym bardziej na błędy, chociaż wszystko odbywa się w bardzo szybkim tempie. Co poza tym? Satysfakcja, gdy wygrywam i przekazuję tę wiadomość całemu zespołowi. Czasem pojawia się też nauczka na przyszłość i złość, gdy przegrywam.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Chociaż na polskim rynku reklamy przejawem zachodnich standardów wciąż bywa głównie wolna amerykanka, to pocieszające są oznaki pewnych pozytywnych zmian. Coraz więcej marketerów w naszym kraju traktuje agencje reklamowe jako poważnych partnerów już na etapie „pitchu”. I świetnie, bo każda agencja życzyłaby sobie rzetelnego feedbacku i rozstrzygania przetargów, najlepiej w oparciu o jakość oferty. Nie wiem czy to dobre miejsce, by o tym wspomnieć, ale marzę o markach, które za wielogodzinną pracę zespołów przetargowych płacą agencjom ustalone na etapie ogłoszenia przetargu fee, dzięki któremu agencje pracowałyby o wiele swobodniej.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Satysfakcjonująco.
Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?
Zazwyczaj to praca szuka New Businessa.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?
Kupuj, sprzedawaj, rozmawiaj z ludźmi, nie ignoruj żadnej znajomości. Od małego. 🙂
———————————————————–
Przeszedł w agencji IMAGINE wszystkie szczeble kariery. Zaczynał jako Account Manager, aby później pełnić obowiązki New Bussines Managera, zaś obecnie piastuje stanowisko Client Service Directora.
Jak zostałeś new business managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
New business manager to nie zawód na pierwszą pracę. Kompetencje takiej osoby to mieszanka doświadczenia z umiejętnościami miękkimi. Dobry NBM to osoba, która pełniła takie stanowisko gdzie indziej lub doskonale zna firmę i została NBM zamieniając dotychczasowe obowiązki. Dla mnie praca jako NBM była szczeblem kariery pracy w agencji. Początkowo łączyłem stanowisko account managera i new business managera.
Co należy do obowiązków new business managera?
Niestety prawidłowością naszej branży jest to, że granice pomiędzy poszczególnymi stanowiskami, w szczególności w szeroko pojętym Client Serwis są dość płynne. New business manager w zależności od firmy może mieć trochę inny zakres obowiązków. Ja na to patrzę z perspektywy agencji reklamowej. Generalizując NBM odpowiada za pozyskiwanie nowych klientów, zaś Account Manager za ich obsługę. Tak więc w kompetencjach NBM jest analizowanie rynku, poszukiwanie nowych Klientów i budowanie dla nich oferty.
Kogo poszukuje się na stanowisko new business managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
NBM to przede wszystkim osoba, która w łatwy sposób potrafi budować relacje z nowymi partnerami. Z drugiej strony musi posiadać odpowiednio duży bagaż doświadczenia i wiedzy na temat tego co firma oferuje, aby w wiarygodny sposób budować te relacje. Tak więc kluczowym elementem są umiejętności prezentacyjne i umiejętność określania potrzeb potencjalnych klientów.
Inna sprawa to znajomość rynku, na którym się poruszamy. Kontakty i wyrobione dotychczasowe relacje będą tu nieocenionym atutem.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy NBM?
To cały czas nowe wyzwania i konieczność podejmowania nowych projektów. Oczywiście w dużej mierze zależy to od tego, co firma oferuje, ale dla mnie każdy nowy klient to nowy pomysł, nowe wyzwanie. Konieczność analizy danego segmentu rynku, aby dobrze wstrzelić się w potrzeby i cele jakie są do osiągnięcia.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Dla mnie to co jest atutem może być dla innych trudnością. Nie ma w tej pracy dużej powtarzalności. Jeśli chcemy uczciwe podchodzić do swoich obowiązków, musimy każdego klienta traktować indywidualnie. To dla niektórych może być minus tej pracy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W dużej mierze zależy to od wielkości firmy i rynku na jakim się poruszamy. Zarobki zaczynają się od kilku tysięcy, a mogą kończyć na kwotach kilkukrotnie wyższych, w przypadku osób które mają duże doświadczenie i wyrobioną siatkę kontaktów.
Gdzie szukać pracy jako new business manager?
Dość dużo ogłoszeń na stanowisko NBM można znaleźć na największych portalach ogłoszeń z pracą. A jeśli zawęzimy poszukiwania do portali specjalistycznych, to poszukiwania będą jeszcze łatwiejsze. Inną drogą jest bezpośrednie aplikowanie do agencji.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać new business managerami?
Jeśli nie lubisz ludzi to nie jest praca dla Ciebie. W dużej mierze opiera się na obcowaniu z drugą często nieznajomą osobą, więc jeśli masz z tym problem nie będziesz dobrym NBM.
———————————————————–
Adam Piechocki
New Business Manager, Opcom
Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Wszystko zaczęło się parę lat temu, kiedy odkryłem, że trzeba zarabiać, aby wydawać. Niestety samymi jagodami człowiek nie zapłaci za głupoty życia, nie zabierze też kobiety na kawę, oferując w zamian odpowiednią ilość warzyw z własnego ogródka.
W moich wypowiedziach niestety nie znajdziecie „poprawności politycznej”, wydaję mi się również, że nie będzie to złoty środek na zostanie New Businessem – bo tak naprawdę trudno mi powiedzieć, gdzie i kiedy pojawiła się sprzedaż w moim życiu.
Ale może od początku. Czy podobnie jak mi, Wam również zdarzyło się pracować – sprzedawać w małej firmie, która swoją siedzibę ma w szopie z dużym logo na wejściu? Jeśli tak, to dobrze, bo jest to pierwsza lekcja tego, czym sprzedaż nie jest! A co dalej z tym zrobicie zależy od Was. Dla mnie był to początek czegoś więcej, może właśnie pierwszy szczebel w tak zwanej karierze „na tym stanowisku” – choć według mnie nie jest to stanowisko, tylko funkcja.
Patrząc dalej, wychodzisz z szopy, masz pewne przemyślenia, wizję tego, czego nie chcesz robić. Nie chcesz być akwizytorem z teczką, który na wstępie oferuje 40 proc. rabatu na swoje produkty – i dobrze! Jednak idąc dalej wchodzisz do trochę większej szopy, w której ktoś daję Ci na starcie szkolenia, poszerzasz swoją wiedzą, poznajesz parę fajnych osób. Po kilku dniach stwierdzasz, że ta szopa dalej nie jest Twoim miejscem, więc bierzesz siano, które Ci się „należy” i pchasz wózek dalej.
W końcu jesteś w całkiem spoko miejscu, w którym ktoś nie wskazuje Ci drogi, jednak pomaga Ci ją znaleźć. Zaczynasz myśleć: no to teraz będzie z górki, ale jednak tak nie jest. Parę kroków dalej dowiadujesz się, czym są przekonania, jak nad nimi pracować, doświadczasz sprzedaży i jest! Moment, w którym stwierdzasz, że jest ona czymś fajnym, jest zabawą, która daje Ci pieniądze, jak również masę fajnych kontaktów i możliwości. Właśnie wtedy pojawia się sprzedaż – przynajmniej w moim życiu.
Według mnie nie ma tutaj konkretnych szczebli kariery. Określiłbym to bardziej, jako etapy, w których uczymy się, pracujemy nad sobą, swoimi myślami i podejściem do drugiego człowieka/klienta. Przechodząc przez poszczególne zagadania stajemy się New Business Managerem – brzmi trochę jak super bohater!
Co należy do obowiązków New Business Managera?
Najłatwiej byłoby napisać: pozyskiwanie nowych klientów i podpisywanie umów. Jednak według mnie, to nie ten kierunek.
Jak już wspomniałem, New Business Manager to bardziej funkcja niż stanowisko. Pełniąc ją należy nawiązywać relacje, na podstawie których tworzy się biznes. W umiejętny sposób jest się partnerem dla swoich klientów, a co najważniejsze jest też rzecznikiem klienta w swojej firmie.
Oczywiście jest również zakres, który na stałe jest przywiązany do NB:
- planowanie i realizacja powierzonego targetu,
- kompleksowa koordynacja obsługi przetargów,
- ciągły proces pozyskiwania nowych klientów i podtrzymywanie relacji z istniejącymi,
- przygotowywanie ofert handlowych w odpowiedzi na obecne i prognozowane potrzeby klientów,
- prowadzenie negocjacji handlowych,
- udział we wstępnej fazie projektu,
- analiza działań konkurencji,
- sporządzanie raportów kwartalnych
- BYCIE RÓWNIEŻ WIZYTÓWKĄ FIRMY, bo jak Cię widzą, tak również postrzegają Twoją Agencję/Firmę
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Kogoś, kto chce! Są momenty, kiedy brakuje motywacji, pomysłu, jednak nigdy nie może zabraknąć chęci – kontaktu, rozmowy, motywacji do dalszej pracy i nauki i właśnie takiej osoby powinno się szukać do takiej funkcji.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?
Niezależność! To właśnie New Business decyduje o tym, nad jakimi projektami pracuje zespół. Różnorodność, jeśli nie lubisz monotonii w swoim życiu, jest to zajęcie dla Ciebie.
Rozwój swojej osoby, nie tylko pod kątem umiejętności, jak również osobowości – duże zmiany, zmieniają dużo. Masa różnych, fajnych kontaktów.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Minusy przekształcam w plusy, dzięki czemu każdy dzień daję tysiące możliwości i miliony pozytywnych niespodzianek.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Tak jak chcesz. Możesz zarabiać tysiące albo grosze. To, jakie masz nastawienie i myśli, będzie odzwierciedleniem Twojego portfela.
Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?
Wszędzie – żeby wejść na ostatnie piętro, trzeba zacząć od parteru.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?
Słabi muszą się zajechać, silni muszą przetrwać.
———————————————————–
Klaudia Szałowska
New Business Manager w Royal Ad
Jak zostałaś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Przez większość zawodowego życia pracowałam na stanowisku Key Account Manager w agencjach reklamowych i e-commerce. Zdobywałam klientów, budżety, tworzyłam nowe rozwiązania reklamowe. Robię to do dziś i za nic w świecie nie mogłabym przestać.
Zaczynałam od szeregowego stanowiska, następnie zostałam koordynatorem w dziale BTL, Junior Account, Account Managerem, a później Key Account Managerem. Dziś pracuję jako New Business Manager i wiem, że bez zdobytego doświadczenia byłoby mi dużo trudniej osiągnąć to co mam obecnie.
Co należy do obowiązków New Business Managera?
Osoba zatrudniona na stanowisku New Business Managera jest odpowiedzialna za pozyskiwanie nowych klientów. W zakresie obowiązków ma m.in. tworzenie analiz rynkowych, tworzenie prezentacji dla klientów, negocjowanie warunków współpracy, finalizację umów i to, co najbardziej lubię – utrzymanie długotrwałych relacji z klientem.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Jeśli chodzi o umiejętności twarde, to kandydat powinien posiadać wyższe wykształcenie, znać minimum jeden język obcy, a także nieustannie podnosić umiejętności branżowe oraz z zakresu technik sprzedaży.
W przypadku umiejętności miękkich kandydata powinno cechować analityczne myślenie, łatwość prowadzenia prezentacji, bardzo dobra organizacja pracy, konsekwencja w działaniu i nastawienie na cel. Atutem będzie też wysoka kultura osobista, komunikatywność i to, co ja uważam za bardzo ważne – otwartość na ludzi i samodzielność.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?
Bardzo lubię poznawać nowych i interesujących ludzi. Ich historie, a także historie firm, w których pracują. Ogromną satysfakcję sprawia mi fakt dobrze wykonanej pracy. Cieszę się jak dziecko, kiedy klient osobiście dziękuje mi za współpracę i rekomenduje znajomym w innych firmach.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Jeśli chodzi o trudności, to największą z nich jest dotarcie do osoby decyzyjnej i umówienie pierwszego spotkania. Dobry handlowiec przeważnie nie ma z tym problemu, ale nie zawsze. Zdarzają się sytuacje, że ktoś z najróżniejszych pobudek nie chce się spotkać, nikt i nic nie jest w stanie wpłynąć na zmianę jego zdania.
Trudnością w pracy New Business Managera może być również stres, to jednak nieodzowny element chyba każdej pracy. New Business pracuje znacznie dłużej niż 8 godzin dziennie, dlatego czasem utrzymanie work life balance bywa wyzwaniem. Pewnymi trudnościami może być też obawa przed niewykonaniem targetu, bądź spotkaniem z klientem, z czym zmagają się osoby na tym stanowisku, choć niechętnie się do tego przyznają.
Jeśli chodzi o plusy, to możliwość poznawania nowych interesujących ludzi, praca z rozpoznawalnymi światowymi i polskimi markami. Poza tym udział w interesujących, często międzynarodowych projektach, a przede wszystkich satysfakcjonujące wynagrodzenie, oczywiście adekwatne do zaangażowania i wiedzy, a także dodatki pod postacią najróżniejszych benefitów.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Bardzo różnie. Wszystko zależy od doświadczenia, umiejętności, a także wielkości firmy. Dobry New Business może zarobić nawet powyżej 10 000zł.
Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?
Przede wszystkim w agencjach reklamowych oraz domach mediowych.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?
Podnoście swoje umiejętności zawodowe poprzez udział m.in. w najróżniejszych szkoleniach i spotkaniach branżowych. Czytajcie wartościowe książki z zakresu przyszłej pracy i nie zapominajcie o prasówce. Dobry New Business to osoba, która nieustannie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe i nigdy nie spoczywa na laurach.
———————————————————–
Bartosz Majkowski
New Business Manager, Ströer Digital Media
Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zawsze w naturalny sposób pociągała mnie praca polegająca na nawiązywaniu relacji, interakcji z drugim człowiekiem. Ktoś dał mi kiedyś szansę i okazało się, że całkiem dobrze potrafię tę pasję przekuwać na wyniki.
Szczeble kariery wyglądają różnie. Zazwyczaj zaczyna się od juniora – szkolisz się pod okiem seniora, chodzisz z nim na spotkania, później sam zaczynasz testować umiejętności sprzedażowe na swojej grupie potencjalnych klientów. Na tym etapie zarówno ty, jak i twój pracodawca dochodzicie do wniosku, czy się sprawdzasz (i spełniasz) na tym stanowisku. Słowo spełniasz jest tu bardzo ważne, bo wielu ludzi traktuje niubiz jako pierwszy krok do kariery accounta i na dłuższą metę aktywna sprzedaż ich nie interesuje. Jeśli jednak mówisz niubizowi „tak” (a „on” odpłaca się tym samym), to później sam dorastasz do seniora, następnie szefa działu, dalej szefa sprzedaży całej firmy (który jak wiadomo jest trzecią po prezesie i dyrektorze finansowym osobą w firmie). Przy dobrych wiatrach możesz zakończyć marsz nawet na pozycji CEO – osoby mające realne doświadczenia w kontaktach z klientami, często lepiej sprawdzają się jako szefowie firm niż „tabelkowcy”.
Może się jednak okazać, że jesteś tak dobry jako new biznes działający „na pierwszej linii frontu”, że ani ty, ani twój przełożony nie będziecie czuli potrzeby, byś szedł wyżej. I nie ma w tym nic złego. Myślę, że tylko na stanowisku stricte sprzedażowym możesz pozostać „głodnym wyzwań” niezależnie, czy jesteś na górze, pośrodku, czy dopiero zaczynasz.
Co należy do obowiązków New Business Managera?
Najprościej mówiąc pozyskiwanie nowych klientów. W jaki sposób to zrobi, zależy od niego i jego inwencji. Błędem jest narzucanie sztywnych granic w sposobie pozyskiwania klientów.
Z pewnością jednak każdy, kto chce dobrze wykonywać pracę na tym stanowisku, powinien polubić się z telefonem. Rozmowa telefoniczna to nadal najskuteczniejszy sposób na zbadanie potrzeb potencjalnych klientów, wyczucie ich nastawienia do nas i naszej propozycji, umówienie spotkania – w skrócie , wykonanie pierwszego kroku, otwarcie drzwi.
Dalej trzeba przygotować się na odbycie znacznej liczby spotkań, wysłanie tony podsumowań, ofert itp. Niewątpliwie bardzo przyjemnym obowiązkiem jest jednak podziękowanie klientowi za deklarację podjęcia współpracy z nami i wysłanie zlecenia do podpisu.
Obecnie wielu new biznesów łączy obowiązki stricte sprzedażowe z koordynacją kampanii, czyli zadaniami zarezerwowanymi nominalnie dla accountów, czy project managerów. Wynika to często z tego, że pracodawcy nie mają odpowiednich zasobów kadrowych, by rozdzielać te funkcje. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Do tych pierwszych należy zaliczyć możliwość zdobywania bezcennej wiedzy i doświadczenia, niemożliwych do zyskania, gdy zajmujemy się jedynie „otwieraniem drzwi”. Osoba o doświadczeniach new businessowo-accouncko-project managementowych będzie w stanie poradzić sobie później na różnych stanowiskach, u innych pracodawców.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Najbardziej pożądaną cechą miękką u adeptów sztuki niubizowej jest odwaga i przebojowość, brak lęku przed rozmową, kontaktem z drugą osobą. Jeśli ktoś jest introwertykiem, to raczej nie wróżę mu kariery w tym obszarze.
Umiejętności twarde są mniej istotne w większości przypadków, bo najważniejsze jest posiadanie predyspozycji, o których piszę wyżej. Na tej bazie buduje się umiejętności twarde, które przychodzą wraz z czasem i praktyką. Oczywiście typowo twarde umiejętności, które warto mieć już na starcie, to znajomość obsługi podstawowych narzędzi do przygotowywania prezentacji handlowych i ofert, takich jak Power Point czy Excel (choć w dzisiejszych czasach to brzmi trochę jak umiejętność obsługi komputera, której wymagali pracodawcy od naszych rodziców).
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?
Możliwość poznawania nowych ludzi i specyfiki biznesowej firm oraz branż, w jakich te osoby funkcjonują. Na spotkaniach i przygotowując oferty, strategie mediowe, research często zdobywam informacje, które wcześniej były poza moją percepcją, np. ilu ludzi w Polsce aktywnie korzysta z platform forexowych. Albo np. jaki procent ludności naszego kraju zatrudniony jest w rolnictwie w porównaniu do np. Niemiec. Mnie takie rzeczy kręcą, bo poszerzają horyzonty i pozwalają lepiej rozumieć świat i zależności w nim występujące.
Druga rzecz, która mnie bardzo nakręca to emocje, jakie zapewnia ta praca. Te związane z inicjowaniem, a później prowadzeniem rozmów biznesowych z ludźmi, którzy odpowiadają za tak ważną działkę w przedsiębiorstwie, jaką jest marketing, są jedyne w swoim rodzaju. A satysfakcji pojawiającej się w momencie, gdy uda się pozyskać klienta do współpracy, nie da się zastąpić niczym.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
O ile moment nawiązania współpracy jest niezwykle przyjemny, to sam proces często nie jest usłany różami. Trzeba liczyć się z tym, że ludzie będą nas ignorować, nie będą chcieli odbierać od nas telefonów, nie będą odpisywać na maile – bo w większości nie są zainteresowani tym, co możemy im oferować. W moim odczuciu uodpornienie się na wszechobecne “nie”, niechęć do odpowiadania na pytania i oferty, czy wręcz otwartą wrogość ze strony potencjalnych klientów stanowi w tej pracy największą trudność (ale też wyzwanie). Wiele osób taka sytuacja bardzo szybko “wypala” – tracą motywację, chęć do wykonania kolejnego kontaktu. A ciągłe przezwyciężanie impasu i oswajanie się z nim jest czynnikiem niezbędnym, by osiągać stawiane przed nami cele.
Niewątpliwym minusem jest również bycie na “pierwszej linii strzału” w momencie, gdy coś idzie nie tak – klient zawsze wini new biznesa, bo to on na początku zapewniał, że wszystko będzie dobrze. Nie interesuje go, że ktoś na dalszym etapie realizacji projektu popełnił błąd.
Co warto też podkreślić – na pewno nie jest to praca monotonna. Jest sporo pracy biurowej, ale drugie tyle “w terenie”. Mamy możliwość uczestniczenia w projektach skomplikowanych, które wymagają przeprowadzania burz mózgów i tony pracy kreatywnej. Ale z drugiej strony pojawiają się też łatwe i przyjemne “deale”, które nie wymagają aż takiego zachodu.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Nie chciałbym się wypowiadać tutaj w tonie znawcy tematu, bo nim nie jestem. Na pewno dysproporcje w wynagrodzeniach są spore, nawet jeśli mówimy o samych podstawach. Zazwyczaj jednak znaczną część wynagrodzenia “nju biznesów” stanowią prowizje – i tu sky is the limit. W zależności od liczby pozyskanych kontraktów nasza pensja może wyglądać mizernie albo zbliżać się do tej prezesowskiej. Zdecydowanie bardziej pociągająca jest ta druga perspektywa 🙂
Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?
Tam, gdzie szuka się każdej innej pracy. De facto oferty pracy na stanowiska new businessowe i pokrewne są jednymi z najczęściej publikowanych na serwisach ogłoszeniowych. Praktycznie każda firma, niezależnie w jakiej branży funkcjonuje, poszukuje specjalistów od pozyskiwania nowego biznesu.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?
Ważne jest nastawienie, z jakim rozpoczniecie pracę na tym stanowisku – jeśli podejdziecie do tego na zasadzie “nie lubię sprzedawać, ale będę to robił, bo nie udało mi się znaleźć nic lepszego”, to raczej daleko nie pojedziecie. Na pewno warto dać sobie czas i sprawdzić, czy dobrze się w tym czujemy – do pracy new businessowej (czy szerzej – handlowej) często dojrzewa się po jakimś czasie. Ale nic na siłę, bo do sprzedaży trzeba mieć serce 😉
———————————————————–
Adrian Martinez
New Business Manager w THEY.PL
Jak zostałeś New Business Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Wydaje mi się, że inaczej niż większość New Business Managerów w agencjach marketingowych. Swoją przygodę z branżą zaczynałem od stanowisk Account Managera i Project Managera. Obsługiwałem klientów i projekty w agencjach interaktywnych, w których pracowałem. Zawsze byłem zdania, że aby skutecznie sprzedawać produkt, trzeba go najpierw poznać. Te doświadczenia na początku mojej drogi oraz przygoda z IAB Polska pozwoliły mi zrozumieć zarówno narzędzia, potrzeby klientów, jak i sposób budowania kontaktu i relacji.
Co należy do obowiązków New Business Managera?
Niektórzy myślą, że praca New Business Managera to godziny spędzone na słuchawce i na spotkaniach. W dużej mierze to prawda. Ja wolę jednak postrzegać to jak ciągłe szukanie nowych sposobów na wzbudzenie zainteresowania i ciekawości u odpowiednich osób. Ważne jest szukanie nowych metod kontaktu i budowanie takiej relacji, z której obie strony czerpią korzyści. Dla agencji to nowi klienci i wyzwania, dla klienta – wiedza i wspólne osiąganie ważnych dla niego celów.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Wiedza na temat tego, kto powinien zajmować stanowisko New Business Managera w agencji marketingowej, jest w dalszym ciągu niewielka. W wielu agencjach tę rolę odgrywają Account Managerowie. Niektóre agencje zatrudniają sprzedawców z innych branż. Główne pytania, które należy sobie postawić, brzmią: co powinien umieć taki pracownik, jaką wiedzę posiadać? Moim zdaniem wcześniejsze doświadczenie w pracy w agencji lub w marketingu po stronie klienta jest bardzo ważne. Niezbędne okazują się jednak wysokie umiejętności komunikacji interpersonalnej, jakimi odznaczają się doświadczeni sprzedawcy. Sprzedajemy w końcu wizję, którą skutecznie i ciekawie trzeba przekazać, budując jednocześnie relację z klientem opartą na zaufaniu do naszego profesjonalizmu i zaangażowania.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy New Business Managera?
Seth Godin powiedział kiedyś, że ludzie nie kupują dóbr i usług, ludzie kupują relacje, historie i magię. Moim zdaniem to właśnie ta możliwość tworzenia historii dla naszych klientów i budowania długotrwałej relacji opartej na zaufaniu jest powodem, dla którego warto pracować na tym stanowisku.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Najtrudniejsza w tej pracy jest konkurencja. Wiele agencji w Polsce tworzy oferty i projekty na bardzo wysokim poziomie, więc rywalizacja rozgrywa się na wysokim poziomie. Sztuka i niewątpliwe wyzwanie to umiejętność wywarcia wrażenia i skuteczne, barwne przekazanie wizji agencji. Codzienne wyzwanie stanowi największą trudność, jak i największy plus tej pracy. Umożliwia bowiem nieustanne doskonalenie umiejętności komunikacyjnych i prezentacyjnych, zmuszając do ciągłego poszukiwania wiedzy i nowości.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Ponieważ świadomość potrzeby stanowiska New Business Managera nadal jest zróżnicowana w zależności od stopnia rozwoju agencji, a wiedza na temat wymagań wobec tego stanowiska – różna, więc również zarobki są zróżnicowane. Tak, brak konkretu bywa irytujący, ale niestety ciężko podać w tym przypadku stałe widełki.
Gdzie szukać pracy jako New Business Manager?
Najczęściej New Business Managerowie są potrzebni w agencjach młodych, które nadal się rozwijają i muszą szukać okazji do rozwoju. Szukaj więc pracy w młodym, ambitnym zespole, który nie boi się wyzwań i chce się rozwijać.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać New Business Managerami?
Zacznij pracę od stanowiska Account Managera, Project Managera lub Social Media Managera. Poznaj nie tylko produkt, lecz przed wszystkim klienta. Jego potrzeby, wymagania, jak również sposób komunikacji, dowiedz się, co lubi i na czym mu zależy. Praca na tych stanowiskach pozwoli Ci także nauczyć się współpracy z ludźmi wewnątrz agencji, którzy będą kluczowi w osiąganiu przez Ciebie sukcesu na tym stanowisku. Mówię tutaj o Art Directorach, strategach czy kreatywnych. To od nich w dużej mierze zależy twój sukces, ponieważ to oni tworzą produkt, który będziesz później sprzedawał.
Drugą część artykułu przeczytasz tu>