Co o badaniach myślą Polacy

Niedawno zakończony projekt badawczy Organizacji Firm Badania Opinii i Rynki oraz Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii wskazuje, że wyniki badań społecznych i rynkowych są jednym z najważniejszych źródeł wiedzy o Polsce i Polakach, a zaufanie do badań jest większe niż do mediów.
O autorze
1 min czytania 2017-11-08

Źródła Wiedzy to projekt badawczy zrealizowany w połowie 2017 r. przez PTBRiO i OFBOR przy wsparciu Harvard Business Review Polska oraz Konfederacji Lewiatan. Badanie miało hybrydowy charakter i zostało zrealizowane na ogólnopolskiej próbie Polaków (GfK i IPSOS, N=2019) oraz na próbie firm.

„Jednym z najważniejszych odkryć naszego projektu jest to, że wyniki badań są traktowane jako najbardziej obiektywne źródło informacji funkcjonujących w przestrzeni publicznej. Za godne zaufania uznaje je 63% Polaków. W odniesieniu do programów informacyjnych w mediach komercyjnych ten odsetek wynosi 56%, w mediach publicznych 55%, informacji na Facebooku 51%, a komentarzy zamieszczanych w Internecie 46%.” mówi Anna Karczmarczuk, członek zarządu OFBOR, reprezentująca Radę Badania.

Raport Źródła Wiedzy wskazuje, że Polacy postrzegają badania nie tylko w wymiarze zaufania, ale także użyteczności i sprawczości. Wg jego wyników co drugi Polak uwzględnia wyniki badań dokonując decyzji zakupowych, a prawie trzech na czterech Polaków jest przekonanych, że firmy zlecają badania aby ich produkty i usługi były jak najlepiej przystosowane do potrzeb konsumentów. Uważamy także, że dostęp do wyników rzetelnych badań jest istotnym komponentem demokracji (77%), a same badania są ważnym źródłem wiedzy o Polsce i Polakach (57%). Blisko 60% respondentów deklaruje, że opinie wyrażane w badaniach to sposób w jaki obywatele mogą wpływać na rządzących. Autorzy projektu zapytali także, czy warto brać udział w badaniach, na co pozytywnej odpowiedzi udzieliło 66% badanych.

Za stronę merytoryczną badania odpowiadała Rada Programowa, w skład której weszło dziewięciu ekspertów reprezentujących różne obszary badawcze: Anna Karczmarczuk (OFBOR/Ipsos), Adam Polasz (PTBRiO/ONE ELEVEN), Mikołaj Cześnik (Instytut Nauk Społecznych, Uniwersytet SWPS), Tomasz Dulinicz (Smartscope), Radosław Kucko (Interia), Jan Zając (Sotrender), Agata Wiszniewska (EEI), Arkadiusz Wódkowski (ABM), Rafał Zacłona (Harvard Business Review Polska)

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Organizatorami badania Źródła Wiedzy była obchodząca w tym roku dwudziestolecie istnienia Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (www.ofbor.pl) oraz Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii (www.ptbrio.pl). Projekt powstał przy współpracy Harvard Business Review Polska oraz Konfederacji Lewiatan oraz wsparciu firm GfK, Ipsos oraz Webankieta.

Więcej informacji na www.zrodlawiedzy.pl

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się