Pieśń o szczęściu oficjalnym spotem kampanii Dolnośląskiego Centrum Onkologii

Tematem oficjalnego spotu kampanii Onkologika, realizowanej przez Dolnośląskie Centrum Onkologii we Wrocławiu stała się pełna emocji historia pary, która wspólnie walczy z chorobą nowotworową.
O autorze
3 min czytania 2017-11-29

Film z udziałem Anny Krotoskiej i Mirosława Baki do „Pieśni o szczęściu” w wykonaniu Meli Koteluk oraz Czesława Mozila został po raz pierwszy zaprezentowany podczas konferencji eksperckiej „Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE”. Zarówno dzisiejsze wydarzenie, jak i cała kampania mają na celu promowanie profilaktyki antynowotworowej.

W 2,5-minutowym spocie produkcji Marcina Kurka i reżyserii Julii Popkiewicz obserwujemy historię pary, która mierzy się z chorobą nowotworową. Kobieta wykrywa u siebie guzek, słyszy diagnozę – rak piersi i podejmuje ciężką, pełną skrajnych emocji oraz bólu walkę z chorobą. Przez cały czas może liczyć na wsparcie swojego partnera. Wygrywa. Chce jednak podzielić się ze światem ważną wiadomością – nie wolno czekać, aż choroba się rozwinie, aż guz będzie wyczuwalny w piersi. Gdyby bohaterka wykonywała regularnie profilaktyczne badania mammograficzne, o nowotworze dowiedziałaby się zanim pojawiły się objawy, a walka z nim byłaby dużo łatwiejsza.

– Na zwycięstwo bohaterki z chorobą złożyły się trzy elementy – badania profilaktyczne, skuteczne leczenie oraz wsparcie i akceptacja jej życiowego partnera. To właśnie kobiecość w połączeniu z relacją damsko-męską, a także harmonia, życie i śmierć stały się inspiracją do stworzenia „Pieśni o szczęściu”. Tworząc tego typu produkcje, zawsze stawiamy sobie pytanie, czy nie poszliśmy o krok za daleko w emocjach czy wydźwięku filmu. W przypadku profilaktyki antynowotworowej musimy jednak dotknąć rzeczy kardynalnych – życia i śmierci. Musimy powiedzieć jasno – możesz uniknąć choroby, możesz się wyleczyć, ale musisz się badać – mówi Marcin Kurek z Media Brigade, producent spotu.

W „Pieśni o szczęściu” zagrali Anna Krotoska oraz Mirosław Baka.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Jestem w grupie ryzyka i o profilaktyce antynowotworowej wiem dosyć sporo. To doświadczenie – udział w spocie, przejście przez przyspieszony, 2-dniowy proces leczenia, rozmowy z lekarzami oraz pielęgniarkami, pozwoliło mi zdobyć jeszcze większą wiedzę, a co za tym idzie – bać się choroby jeszcze mniej. I o to w tym wszystkim chodzi – żeby nie bać się badań. Mam nadzieję, że ten film uświadomi odbiorcom, jak ważne są badania profilaktyczne oraz wsparcie bliskich w chorobie – komentuje Anna Krotoska, aktorka, która zagrała w „Pieśni o szczęściu”.

Na wykorzystanie swojego utworu jako podkładu muzycznego zgodzili się Mela Koteluk oraz Czesław Mozil, którzy oficjalnie wsparli kampanię. Spot promujący profilaktykę antynowotworową w ramach Onkologiki pokazywany będzie w dolnośląskich kinach i trafi do kilkuset tysięcy odbiorców.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Oficjalna premiera spotu odbyła się 28 listopada podczas konferencji eksperckiej „Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE”. W trakcie wydarzenia zaplanowano również panel dyskusyjny o stanie polskiej oraz dolnośląskiej profilaktyki onkologicznej z udziałem Jerzego Michalaka, Członka Zarządu Województwa Dolnośląskiego, prof. dr n. med. Adama Maciejczyka, Dyrektora Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, Pawła Zawadzkiego, Prezesa Fundacji „Razem Wygramy”, Kamili Majchrzak, psychologa pracującego w Dolnośląskim Centrum Onkologii we

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wrocławiu oraz Magdaleny Salamon, Prezes Stowarzyszenia Amazonek „Femina-Fenix” Wrocław. W konferencji udział wzięli również uczniowie wrocławskich szkół ponadgimnazjalnych, dla których zostały przeprowadzone wykłady na temat czterech typów nowotworów – raka szyjki macicy, piersi, płuc oraz skóry.

Dyskusja na temat profilaktyki antynowotworowej na Dolnym Śląsku jest potrzebna. Tylko 16,3% Wrocławianek zgłosiło się na badania cytologiczne w latach 2014-2017. Niechlubny rekord w regionie należy do Milicza, tu z cytologii korzysta jedynie 5,16% kobiet. Z kolei profilaktyczną mammografię we wskazanych latach wykonało 45,31% mieszkanek Dolnego Śląska, najwięcej w Trzebnicy – 52,75%, najmniej w Wałbrzychu – 30,2%. W krajach, w których wskaźnik regularnego wykonywania badań przesiewowych piersi kształtuje się na poziomie minimum 75%, odnotowano stopniowy spadek umieralności. Do tego poziomu brakuje nam jednak wiele i dlatego promocja profilaktyki antynowotworowej, ze szczególnym uwzględnieniem badań przesiewowych, jest tak istotna.

To właśnie na promowaniu profilaktyki antynowotworowej wśród mieszkańców Dolnego Śląska koncentruje się kampania Onkologika, realizowana przez Dolnośląskie Centrum Onkologii we Wrocławiu. Podejmowane działania ukierunkowane są na podnoszenie świadomości onkologicznej i edukację Dolnoślązaków w obszarze czynników zwiększających ryzyko zachorowania, konieczności poddawania się regularnym badaniom czy prowadzenia zdrowego trybu życia. Odczarowanie mitów dotyczących choroby nowotworowej i pokazanie, że poprzez odpowiednią profilaktykę możemy ustrzec się przed zachorowaniem albo zwiększyć swoje szanse na wyleczenie to kolejne zadanie, które stawia sobie DCO.

Onkologika to kampania realizowana przy wsparciu finansowym Samorządu Województwa Dolnośląskiego. – Środki na promocję profilaktyki antynowotworowej powinny znaleźć się w budżecie każdego regionu. Edukacja w tym zakresie jest równie ważna i efektywna w procesie dążenia do spadku zachorowalności czy wzrostu wskaźnika przeżyć, jak budowa nowoczesnych szpitali bądź badania nad nowymi metodami leczenia. Na Dolnym Śląsku mocno stawiamy na zdrowie naszych mieszkańców – mówi Jerzy Michalak, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

W trakcie najbliższych 6 miesięcy zaplanowano zróżnicowane działania, ukierunkowane na rozpowszechnianie wiedzy. W ramach kampanii powstanie artystyczny spot, którego oficjalna premiera zostanie połączona z konferencją ekspercką 28 listopada w Dolnośląskim Centrum Filmowym. Od listopada wystartują również warsztaty edukacyjne w szkołach ponadgimnazjalnych z całego regionu. Przewidziano aż 100 spotkań młodzieży z onkologami i psychologami z DCO. Do tego aktywna współpraca z mediami oraz kanały social media, na których będą publikowane filmy eksperckie oraz inne interaktywne materiały informacyjne. Powstanie także platforma internetowa dedykowana profilaktyce antynowotworowej. Wiosną 2018 roku mieszkańcy Dolnego Śląska zostaną zachęceni do udziału w konkursie, polegającym na wybieganiu kształtu logo kampanii i publikacji swojej trasy w mediach społecznościowych. Wspólny bieg ulicami Wrocławia, połączony z dniem zdrowia – darmowymi konsultacjami lekarskimi, podstawowymi badaniami przesiewowymi, poradami dietetyków czy trenerów – oficjalnie zakończy kampanię.