NowyMarketing prognozuje rok 2018: Delecta

NowyMarketing prognozuje rok 2018: Delecta

O podsumowanie roku 2017 i prognozy na 2018 poprosiliśmy przedstawicieli wielu marek. Na nasze pytania odpowiedziała również Monika Rożnowska, Senior Brand Manager Delecta, Bakalland S.A.

Najważniejsze wydarzenie dla Państwa marki w 2017 roku

Trudno jest wskazać jedno konkretne wydarzenie, ponieważ zmiany w ramach marki Delecta należy oceniać w kontekście ostatnich dwóch lat. W 2016 roku zapoczątkowaliśmy procesy, których pierwsze efekty mogliśmy obserwować na przestrzeni ostatnich 12. miesięcy. Dokonaliśmy repozycjonowania marki, zmieniliśmy opakowania, zoptymalizowaliśmy portfel produktowy tak, aby jak najlepiej odpowiadał zmieniającym się potrzebom konsumentów, wynikającym z nowych i rozwijających się trendów.

Stanęliśmy przed kolosalnym zadaniem, które wymagało ogromnej precyzji i trudnych decyzji, bo mieliśmy świadomość, że pracujemy nad marką, którą Polacy znają i kochają od lat za szczerość, autentyczność i słodki „ciastowy” charakter. Nie chcieliśmy odebrać jej tożsamości, lecz nadać nowy blask. Dlaczego? Bo obecność Delecty, niczym dobrej koleżanki, na cotygodniowej sobotniej kawie czy imieninowym podwieczorku stała się dla konsumentów tak oczywista, że niemal niezauważalna… A nasza marka ma przecież większe aspiracje! Chce być modna, inspirująca, pragnie dzielić się radością, wyznaczać trendy - czerpiąc z bogactwa swego doświadczenia. Tak, jak dla współczesnej Polki, dumnej ze swojej rodziny i ciepłej więzi z bliskimi, dla Delecty codzienne drobne gesty prosto z serca i szczere intencje liczą się najbardziej. Ponieważ to proste rozwiązania przynoszą radość z dawania i sprawiają, że ludzie stają się sobie naprawdę bliscy. Dlatego odważnie wprowadziliśmy nowe logo, nowe hasło – Prosto z serca, nowe opakowania i zmienioną strategię komunikacji.

Proces wymiany opakowań wszystkich produktów na nowe zakończyliśmy w 2016 roku. Jakie są teraz? Naturalnie proste w przekazie, nowoczesne i czytelne graficznie. Wprost komunikują wysoką jakość, szczerość i autentyczność intencji. Zostały doskonale ocenione przez konsumentów i konsekwentnie stają się znakiem rozpoznawczym odmienionej marki.

Lata 2016-2017 przyniosły też nową komunikację z delikatnie odświeżonym pozycjonowaniem, skupiającym się na emocjonalnej więzi z marką, która pomaga budować i rozwijać relacje między ludźmi w prosty i nienachalny sposób. Słodki deser czy pyszne ciasto to nie tylko zapach w domu, to przede wszystkim zaangażowanie płynące z głębi serca. Delecta odważnie zaczęła nowy rozdział w swojej historii, zachęcając do budowania szczerych relacji, naturalnie… Prosto z serca!

Najważniejszy sukces dla Państwa marki w 2017 roku?

Najbardziej cieszy nas fakt, że nowa twarz Delecty – w mediach i na półce – spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem. Idąc za ciosem spełniamy obietnice, jakie komunikuje marka. Stopniowo wprowadzamy do portfolio produkty wpisujące się w trend naturalności i zabawy smakiem. Niech za przykład posłużą kisiele Owocowy kubek KIDS 100% natury z „czystą etykietą” i wartościowym, naturalnym składem czy budynie jaglane wchodzące w skład linii z Serca natury. Nasze ostatnie nowości - Ciasto Brownie i Babeczki Brownie to kolejne przykłady produktów, które wyznaczają trendy i zachęcają Polki do przygotowywania ciast własnoręcznie poprzez inspirowanie smakiem, nowymi formami, czystym składem i dobrymi recepturami, wzbogaconymi o szlachetne składniki.

Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marki w 2017 roku

Dużym wyzwaniem jest niewątpliwie kreowanie kategorii, które nie rozwijają się tak dynamicznie jak dawniej, co wynika z jednej strony ze zmiany stylu życia (żyjemy „szybciej”, mamy mniej czasu i umiejętności, często szukamy gotowych zamienników), a z drugiej z powrotu do korzeni, zwracania uwagi na to, co jemy, ograniczania słodkości w naszym codziennym menu. Jak to pokonać? Oferując unikalne produkty – modne, wnoszące poczucie wyjątkowości do kuchni i gwarantujące efekt zaskoczenia. „Czyszcząc receptury” (zgodnie z ideą „clean label”) i kreując nowe produkty w oparciu o zdrowsze kompozycje składników. Szukając potencjału w nowych grupach docelowych (np. linia KIDS 100% natury kierowana jest do dzieci poprzez matki, jako decydentki zakupu). Nieustannie dbając o jakość produktu na każdym etapie jego tworzenia i kontaktu po zakupie.

Kolejne wyzwania to: właściwe wyróżnienie się na półce, czyli widoczność w dość zatłoczonym sektorze, atrakcyjność promocyjna dla konsumentów oraz wspieranie marki nie tylko w mediach, ale szukanie innych, efektywnych kanałów dotarcia, zwłaszcza on-line. Konsekwentnie, krok po kroku mierzymy się z tymi wyzwaniami. Rozwijamy np. blog Delektujemy.pl, który jest świetnym narzędziem budowania relacji z konsumentem i kreowania interakcji z marką, poprzez wymianę przepisów i doświadczeń, dostarczanie inspiracji i porad.

Najciekawsze trendy dla Państwa marki w 2017 roku

Na bieżąco przyglądamy się rozwijającym się trendom. Niektóre z nich są dla nas szczególną inspiracją. W ubiegłym roku najciekawsze wydały nam się te dotyczące sfery nowych konceptów produktowych: trend „naturalności jedzenia” (autentyczne i proste receptury, naturalne składniki, powrót do korzeni), postrzeganie „jedzenia, jako rozrywki” (wpływanie produktem na przeżycia płynące z jedzenia, z jego smaku). Poza tym wciąż przybierające na znaczeniu trendy „slow calories”, preferowanie prostoty, czy „spersonalizowane zdrowie”, zapewniające równowagę. Większość z nich jest dość oczywista, bo wynika ze zmieniającego się stylu życia konsumentów, rosnącej wiedzy o żywieniu, o tym co dobre i modne.

W zgodzie z dwoma trendami, które wymieniłam jako pierwsze – „naturalnością jedzenia” i traktowania „jedzenia, jako rozrywki” - budujemy portfolio produktowe marki Delecta. W ich kontekst doskonale wpisują się nasze ostatnie nowości: Babeczki Brownie, budynie jaglane, Babeczki dyniowe czy kisiele Owocowy kubek KIDS. Nowy rok przyniesie kolejne…

Wnioski płynące z obserwacji trendów przekładają się także na obszar naszych działań wspierających markę w mediach, z rosnącą rolą Internetu i mediów społecznościowych.

Jak oceniają Państwo obecną kondycję branży marketingowej w Polsce?

Ogólnie dobrze. Pojawia się wiele nowych możliwości i narzędzi, które mogą z sukcesem wspierać realizację założonych celów, zarówno w obszarze wsparcia marek, jak i w działaniach trade marketingowych. Ogromny potencjał do dalszego wykorzystania ma nadal Internet.

Nowe produkty to też obszar do długofalowego rozwoju, a znajomość trendów i dogłębna wiedza o preferencjach konsumenckich (zakres badań jest coraz bogatszy) pozwalają na coraz bardziej trafne dopasowanie oferty do profilu odbiorcy.

Jakie macie Państwo najważniejsze plany na 2018 rok? Jakie wyzwania czekają Państwa w 2018 roku?

Po pierwsze, dalsze konsekwentne budowanie marki zgodnie z jej pozycjonowaniem, między innymi poprzez niestandardowe działania w mediach. Dobrym na to przykładem jest nasza ostatnia akcja Powiedz to na słodko, budująca relacje z marką w długim horyzoncie czasowym. Jej celem jest przekonanie konsumentów, że pieczenie ciast czy przygotowywanie deserów w domu nie jest przykrym obowiązkiem, lecz może być przyjemnością, sprawianą najbliższym tak po prostu, bez specjalnej okazji.

Po drugie, chcemy konsekwentnie uatrakcyjniać portfel produktowy, wzbogacając go o nowości unikalne na poziomie rynku, ale wpisane w trendy, a tym samym oczekiwania konsumentów.

Po trzecie, zapewnienie dostępności naszych produktów w sklepach poprzez optymalizację ekspozycji, która ułatwi znalezienie marki wśród ofert konkurencji.

Po czwarte, promocja marki przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi takich, jak np. telewizja, ale również dalszy rozwój aktywności w Internecie, zwłaszcza na blogu Delektujemy.pl, który jest naszym głównym medium w kanale społecznościowym.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018 roku?

W naszej ocenie, kolejny rok przyniesie wzmocnienie i rozwój trendów, które zaistniały w tym roku. Takie aspekty jak: naturalność, przyjemność, inspiracja, świadomy wybór, indywidualizacja potrzeb czy ekspresja własnej tożsamości będą nadal w centrum uwagi konsumentów.

Czy planują Państwo istotne zmiany w strukturze budżetu na 2018 r.? Czy któreś kanały znacząco stracą lub zyskają na znaczeniu?

Planujemy optymalnie wykorzystać, zgodnie z profilem marki i grupą docelową, dostępne kanały komunikacji. Szukamy też naszych szans w szeroko rozumianym Internecie (YT, FB, blogosfera). Bierzemy pod uwagę też telewizję oraz akcje dla konsumentów, zarówno w miejscu sprzedaży, jak i w Internecie i innych kanałach. Konstruując media plan zawsze mamy na uwadze charakterystykę konsumentki, jej styl życia oraz miejsca styku z marką. Chcemy komunikacyjnie towarzyszyć jej w możliwie wielu sytuacjach w ciągu całego dnia.

 

O rozmówczyni:

Monika Rożnowska
Senior Brand Manager Delecta, Bakalland S.A.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij