Jak zbudować dobry produkt cyfrowy? Pytania, które powinieneś sobie zadać, aby stworzyć użyteczne rozwiązanie

Jak zbudować dobry produkt cyfrowy? Pytania, które powinieneś sobie zadać, aby stworzyć użyteczne rozwiązanie
Świetny pomysł nie wystarczy, jeśli chcesz stworzyć naprawdę dobry produkt. Budowanie rozwiązania cyfrowego jest procesem trudnym samym w sobie. Wciąż rosnąca konkurencja, mnogość aplikacji i usług podnosi oczekiwania użytkowników, co wcale nie ułatwia tego zadania.
O autorze
2 min czytania 2018-01-19

Z pomocą może tu przyjść podejście user experience, które pomaga podnieść atrakcyjność produktu na każdym etapie jego tworzenia. Poniżej przedstawiamy zbiór wskazówek, w jaki sposób można zaimplementować UX do nowego projektu.

KROK 1: Zbierz informacje na temat celów biznesowych i potencjalnych użytkowników

To podstawa, bez której nie warto rozpoczynać procesu projektowego. Musisz wiedzieć, jakie cele chcesz osiągnąć, jakie zasoby mogą Ci w tym pomóc. Odpowiedzi na poniższe pytania pomogą Ci stworzyć spójną wizję produktu i określić, jakie wymagania muszą zostać spełnione. Zarówno holistyczne spojrzenie na produkt i jego cechy, jak i czynniki wpływające na jego docelowy kształt to podstawa do wyznaczenia elementów determinujących dalsze etapy tworzenia produktu, a co za tym idzie, ustalenie odpowiedniej strategii działania. To jest również idealny moment na stworzenie listy niewiadomych, na które będziesz potrzebować odpowiedzi w kolejnych etapach.

  •  Jakie są ograniczenia?
  • Z jakich zasobów możemy korzystać?
  • O czym musimy pamiętać podczas tworzenia produktu?
  • Jakie jest nasze value proposition?
  • Co już wiemy?
  • Czego musimy się jeszcze dowiedzieć?
  • Na jakie platformy projektujemy?
  • Jak możemy posegmentować odbiorców produktu?
  • Kto jest grupą docelową?
  • Jakie są cele biznesowe?

KROK 2: Poznaj swoją konkurencję

By wygrać, potrzebna jest odpowiednia strategia. Znalezienie dobrych i złych wzorców pomoże Ci uniknąć błędów już popełnionych przez Twoich rywali, a być może nawet zainspiruje Cię i nakieruje na nowe, ciekawe rozwiązanie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

  • Kim jest nasza konkurencja?
  • Jakie są jej mocne strony?
  • Czego możemy nauczyć się na jej błędach?
  • W jaki sposób możemy z nią konkurować?
  • Co możemy zrobić lepiej i jak?

KROK 3: Zbierz informacje o użytkownikach

Dowiedz się, jakie potrzeby mają osoby, do których chcesz dotrzeć. Ludzie nie kupują produktów, kupują rozwiązania swoich problemów. Postaraj się poznać ich jak najlepiej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Kim są potencjalni klienci?
  • Jakie są ich potrzeby?
  • W jakim kontekście i w jaki sposób korzystaliby z produktu?
  • Jakie są ich problemy?
  • Jakie mają oczekiwania względem produktu?
  • Z jakich konkurencyjnych rozwiązań korzystają obecnie?

KROK 4: Określ obszar działań

Na podstawie informacji zebranych do tej pory, stwórz listę docelowych cech i funkcji produktu. Ustal, które są priorytetowe i jakie są między nimi zależności.

  • Które funkcjonalności są niezbędne?
  • Z których możemy zrezygnować na wcześniejszym etapie?

KROK 5: Określ scenariusze użycia

Przemyśl dokładnie, jakie są możliwe działania, które użytkownicy mogą wykonać podczas korzystania z Twojego rozwiązania. Zadbaj o to, by ścieżki były optymalne, bez żadnych ślepych zaułków. Diagramy i wstępne szkice ekranów mogą okazać się tutaj bardzo pomocne.

  •  Jak będzie wyglądała krok po kroku ścieżka użytkowników podczas korzystania z produktu?
  • Ile takich ścieżek możemy zidentyfikować?
  • Jakie są scenariusze korzystania z produktu?
  • W jaki sposób użytkownicy będą realizować swoje główne zadania?

KROK 6: Przejdź do szczegółów

Teraz jest czas, by przełożyć swój pomysł na kartkę papieru.

  • Jakie ekrany będzie trzeba zaprojektować?
  • Jakich elementów użyjemy i w jaki sposób powinny zostać rozmieszczone na poszczególnych ekranach?
  • Które sekcje lub elementy powinniśmy wyróżnić?
  • Czy zaproponowane rozwiązanie pokrywa wszystkie możliwe scenariusze użycia?

KROK 7: Przetestuj swój koncept na potencjalnych użytkownikach

Sprawdź, czy Twój pomysł jest intuicyjny i atrakcyjny dla grupy odbiorców. Testy użyteczności pomogą wychwycić największe błędy i niedociągnięcia już przed wdrożeniem, pozwalając tym samym zaoszczędzić na ewentualnych kosztach późniejszych poprawek.

  • Czy zaprojektowane rozwiązanie jest optymalne?
  • Jak użytkownicy radzą sobie z wykonywaniem głównych zadań?
  • Co jeszcze można usprawnić przed implementacją?

KROK 8: Upewnij się, czy produkt spełnia pierwotne założenia

Podczas procesu tworzenia grafiki, jak również w fazie wdrożenia, mogą nastąpić niespójności pomiędzy założeniami a „wizją” designera lub programisty. Pilnuj, by tak się nie stało lub by zaproponowane zmiany były korzystne dla użytkowników.

  • Czy ostateczny wygląd produktu dostosowany jest do grupy odbiorców?
  • Czy ostateczny projekt jest spójny z założeniami i wcześniejszą wizją?
  • Czy główne CTA i pozostałe elementy wyróżniają się odpowiednio i wyglądają na interaktywne?
  • Czy interakcje są intuicyjne?
  • Czy produkt spełnia ustalenia założone na wcześniejszych etapach?
  • Czy zachowana została odpowiednia hierarchia elementów, taka sama, jak na wcześniej zaprojektowanych i przetestowanych makietach?

Kroki, które przedstawiliśmy, są podstawą wiedzą pomocną przy tworzeniu rozwiązań cyfrowych. Dzięki nim Twoje produkty będą przemyślane i zaprojektowane w sposób, który usatysfakcjonuje użytkowników.