Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Kilka słów o siewie pietruszki, czyli jak ciekawie pisać na nudne tematy

Kilka słów o siewie pietruszki, czyli jak ciekawie pisać na nudne tematy
Lubisz pisać. I robisz to dobrze. Już w czwartej klasie pani pochwaliła Cię za doskonałą charakterystykę Pana Kleksa. Przez kolejne lata Twoje historie porywały tłumy (a przynajmniej dziadków), aż dotarłeś do pracy.
O autorze
2 min czytania 2018-03-05

I okazało się, że fascynujące tematy przestały być codziennością. Co teraz z Tobą będzie? Prześledź nasz przykład pisania ciekawego tekstu o siewie pietruszki.

Nie jesteś sam

Nie każdy architekt projektuje ultranowoczesne centra kongresowe i filharmonie, powalające na kolana światowych krytyków. Sporo z nich robi projekty powtarzalnych domów jednorodzinnych. Podobnie jest z copywriterami. Raz trafia się temat, dla którego jesteś gotów zrezygnować z przerwy obiadowej – taki jest zajmujący i tak świetnie Ci się go opisuje. Palce same śmigają po klawiaturze, zapominasz o całym świecie… Na pewno znasz to uczucie, ale umówmy się – jest ono raczej rzadkie. Klienci są różni, a wśród nich może trafić się producent nasion, który chciałby, aby i na jego stronie pojawił się doskonały content. Pamiętaj jednak: jest gdzieś na świecie copywriter, który pisze o inflacji w Tuvalu. Nie jesteś więc z tym sam.

Research is king

To najnudniejsza część pracy nad nudnym tematem. Research. Nie da się ciekawie opisać tematu, którego się nie rozumie. Dlatego przysiądź do tego zadania wyjątkowo solidnie i rozwiewaj wątpliwości, pytając specjalistów. Z pomocą przyjdą Ci użytkownicy forów internetowych, którzy posługują się żywym językiem, a nie naukowymi formułkami. Weźmy się za tę pietruszkę. Można o niej poczytać nie tylko na stronach dla rolników – sporo dzisiaj blogów zielarskich czy stron o zdrowym odżywianiu. A może czeka Cię seria opisów SEO do bawełnianych koszulek w rozmiarze XXL? Poszukaj w sieci opinii na temat odzieży producenta, dowiedz się też czegoś o samej marce i jej historii. Niech z pozoru nudny temat stanie Ci się bliski.

Opowiedz historię

Storytelling trzyma się mocno. Skoro zaczęliśmy od szkoły, wróćmy do niej na chwilę. Z pewnością wiesz, że ciekawe ujęcie tematu zależy przede wszystkim od tego, kto opowiada. Historia może być litanią dat, a może być fascynującą podróżą przez życie w dawnych czasach, poznawaniem obyczajów, potraw i mody. Podobnie jest z każdym innym zadaniem. Jeśli dostałeś zlecenie na temat, od którego z nudów automatycznie ziewasz, zacznij od znalezienia ciekawostki. Da się! Wiedziałeś, że dla starożytnych Greków pietruszka była świętą rośliną? A jeśli nie chcesz odpływać myślami tak daleko, napisz po prostu, że pietruszka jest jednym z najłatwiejszych w uprawie warzyw.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Uruchom wyobraźnię

Jesteś copywriterem, więc wyobraźnię masz wyćwiczoną. Kiedy piszesz artykuł o pietruszce, przypomnij sobie zapach świeżej, wiosennej ziemi, oczekiwanie na pierwsze kiełki, listki, moment, kiedy nastaje upragniony koniec zimy. Pomoże Ci to wczuć się w temat. Nawet w tekstach, w których ciężko o polot i poetyckie opisy, można pozwolić sobie na niewielki luz. Ważne, by znać umiar i nie stworzyć parodii. Jeśli więc zaczynasz artykuł o sadzeniu pietruszki, nie przenoś czytelnika do słonecznej Italii, ale opisz w barwny sposób warunki, jakich potrzebują nasiona, by wykiełkować.

Przykład:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przełom marca i kwietnia, kiedy czekamy z niecierpliwością na nadejście prawdziwej wiosny, to właściwy okres na posadzenie pietruszki korzeniowej. Zadbaj o odpowiednią ziemię: lekką i próchniczą. Mokra i kwaśna nie przysłuży się Twoim warzywom. Kiedy doczekasz się już pierwszego wzrostu, pamiętaj o tym, by regularnie pozbywać się chwastów. Ważne jest też spulchnianie ziemi, żeby młoda pietruszka miała dobry dostęp do powietrza.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Brzmi lepiej niż:

Pietruszkę korzeniową sadzi się na przełomie pierwszego i drugiego kwartału, w lekkiej glebie próchniczej. Regularne odchwaszczanie i spulchnianie gleby, będące czynnością mającą na celu rozluźnienie jej struktury, to niezbędne wymogi przynoszących satysfakcję zbiorów…

prawda?

Wyjaśniaj to, co może być niejasne dla laika – nadasz tekstowi płynności i lekkości. Nie szalej jednak, jeśli nie piszesz dla dzieci. Nie ma potrzeby informować dorosłych ludzi o tym, że z pietruszki jadamy zarówno korzeń, jak i nać.

Potraktuj nieciekawe tematy jak wyzwanie i ćwiczenie swojej wyobraźni, języka, pióra. Tam, gdzie jest to możliwe, stawiaj na plastyczne opisy, odwoływanie się do miłych skojarzeń. Nie zapominaj o konkretach, ale jeśli tylko możesz, pozwalaj sobie na luz i pisz z uśmiechem!