Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

10 pytań, które warto sobie zadać podczas analizy i mierzenia contentu (cz. 2)

10 pytań, które warto sobie zadać podczas analizy i mierzenia contentu (cz. 2)
Content króluje obecnie w każdej dziedzinie marketingu i w zależności od postawionych celów mierzony jest na wiele sposobów. Z punktu widzenia SEO istotna jest nie tylko jego atrakcyjność, ale również odpowiednia optymalizacja oraz dopasowanie do potrzeb i zapytań użytkownika.
O autorze
4 min czytania 2018-11-27

Mówiąc o mierzeniu i analizie contentu w perspektywie SEO, warto zadać sobie 10 pytań, które pomogą nam w analizie efektów tworzonych treści i zaplanowaniu dalszych prac nad ich ulepszaniem.

Poniżej przedstawiamy drugą część artykułu i kolejne 5 pytań. Pierwszą część możecie przeczytać tutaj.

1. Czy do pisanych przez nas treści prowadzą linki zwrotne?

Linki zwrotne (inaczej backlinki) to odnośniki z innych serwisów, które prowadzą do stron naszej witryny. Podobnie jak dobry content są dla Google jednym z ważniejszych czynników do oceny wiarygodności i zaufania witryny. W przypadku linków bardzo ważne jest jednak to, na jakich stronach się one pojawiają. Z perspektywy Google, ale również wizerunkowym firmy, najlepiej jest posiadać linki na stronach jakościowych i powiązanych tematycznie z naszym brandem.

Tworząc różnego rodzaju treści, które publikowane są na zewnątrz (np. informacje prasowe, artykuły sponsorowane), czy podczas współpracy partnerskiej, warto pamiętać, by linki prowadzące do naszej strony zamieszczać w treściach. Na przykład, dzięki informacjom prasowym można pozyskać linki na wartościowych stronach, a oprócz wzmianki o naszym brandzie, odbiorca ma możliwość bezpośrednio przejść na stronę i zdobyć jeszcze więcej informacji o marce.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Narzędziami, jakie pomogą nam przeanalizować czy do naszej strony prowadzą linki zwrotne są np. Ahrefs, Majestic i Google Search Console. Dwa pierwsze narzędzia są narzędziami zewnętrznymi, z których korzystać możemy, rejestrując się i zakładając konto. Natomiast Google Search Console to narzędzie wewnętrzne, dostępne tylko pod warunkiem, że podepniemy je do naszego serwisu w celu dokonania analiz (podobnie, jak Google Analytics).

Ahrefs i Majestic to narzędzia, dzięki którym możemy przeanalizować, gdzie znajdują się linki do naszego serwisu (czy to fora internetowe, portale partnerskie albo serwisy tematyczne), a także jaki jest status naszych linków. Warto wziąć pod uwagę to, że niekiedy strony w naszym serwisie są usuwane i generują błąd 404. W przypadku, gdy linki zwrotne prowadziły do stron, które obecnie już nie istnieją, warto zastanowić się, czy nie dokonać przekierowania 301, aby linki nadal były wartościowe i prowadziły do stron podobnych tematycznie, jak linki pierwotne.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Skąd użytkownicy trafiają do naszych treści?

Ogromne znaczenie w analizie efektywności treści ma Google Analytics. Możemy sprawdzić m.in. skąd użytkownicy trafiają na nasz serwis, czyli czy ruch pochodzi z organica (bezpłatnych wyników wyszukiwań), czy też z reklam, a może użytkownicy wpisują bezpośrednio adres witryny do wyszukiwarki. Możemy również przeanalizować, ile osób przechodzi z serwisu zewnętrznego na nasz serwis (np. przez linkowanie w tekście) i dzięki temu sprawdzić, które strony generują najwięcej ruchu, a tym samym współpraca z nimi przynosi najlepsze efekty.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. Jak sprawdzić czy nasze treści są interesujące w ocenie użytkowników?

Aby sprawdzić, czy nasze treści są interesujące dla użytkownika, istotne jest, abyśmy ustalili wskaźniki, na podstawie których będziemy je mierzyć. Możemy podzielić je na dwa główne rodzaje:

  • ilościowe,
  • jakościowe.

Ilościowe mierzenie zainteresowania dotyczyć może np. czasu spędzonego na stronie, liczby sesji, unikalnych użytkowników czy też współczynnika odrzuceń (bounce rate). Z kolei mierzenie jakościowe dotyczy, ogólnie mówiąc, zachowania użytkownika, czyli jakie kroki podejmuje, będąc na naszej stronie, np. w jakie linki klika, gdzie najczęściej wchodzi albo jak się zachowuje na danej podstronie. Co ważne, dzięki zdarzeniom możemy także analizować zainteresowanie użytkowników, np. zdarzenia dotyczące scrollowania strony (ile osób przeszło na koniec artykułu czy danej podstrony), ile osób pobrało plik czy kliknęło w obrazek.

Narzędziem pomocnym przy analizie zachowań użytkowników na stronie może być również Yandex Metrica. Oprócz statystyk na temat ruchu na stronie, mamy dostęp także do bardziej szczegółowych informacji – map kliknięć oraz nagrań poszczególnych sesji. Dzięki temu możemy śledzić doświadczenia użytkowników (user experience), będących na naszej stronie, co z kolei stanowi nieocenioną pomoc w jej optymalizacji. Warto na przykład sprawdzić, w jaki element na stronie najczęściej klikają użytkownicy, np. jaki obrazek albo link jest najczęściej klikany, czy też, które miejsca na stronie są najchętniej odwiedzane.

4. Czy po przeczytaniu treści użytkownicy trafiają w głąb serwisu?

W tym przypadku niezwykle pomocne są zdarzenia, jakie możemy tworzyć w Google Analytics.

Dzięki analizie ścieżki użytkownika możemy dowiedzieć się na przykład, od jakiej strony w serwisie użytkownicy zaczynają, gdzie dalej przechodzą, ile czasu spędzają na jakiej podstronie i co dalej robią. W przypadku analizy treści możemy chociażby sprawdzić, co robią użytkownicy na stronie bloga, na przykład ilu użytkowników ze strony bloga przechodzi na karty produktów (Product Details Impressions).

Dzięki opcji „wymiar dodatkowy” możemy z kolei zobaczyć, jakie są dalsze ścieżki użytkownika, tzn. jak zachowuje się na poszczególnych poziomach swojej „podróży” po serwisie. W ten sposób możemy przeanalizować, które strony generują dalsze przejścia i zachęcają odbiorcę do dalszego zapoznania się z serwisem, a które generują najwięcej wyjść ze strony, dając tym samym do myślenia, co warto zmienić, by jednak zatrzymać użytkownika.

5. Czy moja treść bierze udział w procesie zakupowym?

Kolejną możliwością do analizy, dzięki dodawaniu zdarzeń w Google Analytics, jest sprawdzenie ile procent użytkowników, którzy trafili na nasze treści, a następnie na karty produktów, dokonało zakupu (np. zakup wycieczki, kosmetyków czy innego asortymentu) w danym okresie czasu. W ten sposób możemy dowiedzieć się i przeanalizować ile zostało dokonanych transakcji, jaka była wartość koszyka czy też średnia wartość zamówienia.

Podsumowanie

Mierzenie efektywności treści jest niezwykle istotne przy tworzeniu całej strategii contentowej i planowaniu kolejnych działań. Warto pamiętać, że oprócz wysokiej jakości, ciekawych i unikalnych treści istotne są takie aspekty SEO, jak m.in. analiza popularności fraz kluczowych oraz wykorzystanie ich w danych elementach treściowych. Dzięki połączeniu wartościowych treści dopasowanych do zapytań użytkowników, a także stale ulepszanemu contentowi (np. poprzez aktualizację istniejących treści), możemy zwiększyć widoczność naszego serwisu, a co za tym idzie, pozyskać wartościowy ruch i nowych odbiorców, którzy mogą stać się lojalnymi klientami naszej marki.