Strategia od podstaw: Strategia komunikacji - przegląd serwisów społecznościowych cz. 3

Strategia od podstaw: Strategia komunikacji - przegląd serwisów społecznościowych cz. 3

Dzisiejsza kolekcja to trochę żelaznych pozycji jak Wiki i platformy do blogowania, ale także mniej znane zakamarki internetu typu Hi5, Bebo czy Plaxo. To ostatnia część opisu różnych portali społecznościowych. Potem ruszymy znów do teorii.

grafika: fotolia.pl

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Poprzednie części cyklu znajdziesz tutaj.

Wikipedia (i inne Wiki)

Portale, w których to użytkownicy tworzą treści. Nadają się świetnie na encyklopedie, bazy wiedzy czy projekty wymiany pomysłów i myśli. Umożliwiają podpinanie różnych treści, jeśli ktoś umie wykorzystywać specyficzny język potrzebny do edytowania stron w Wiki.

Dla kogo?

Każda marka, która chce stworzyć bazę wiedzy.

Zalety

  • każdy może współtworzyć stronę
  • szybko zgromadzi dużo informacji
  • pozwala stworzyć własną społeczność

Wady

  • zdarzają się kłopoty z edycją

Wordpress (Blogger, Blogspot itp.)

Platformy blogowe. Umożliwiają instalowanie bloga na swoim serwerze lub skorzystanie z serwera platformy. Zazwyczaj edycja jest dość łatwa, można dostosować wygląd strony do własnych potrzeb i gustów. Zawiera dużo wtyczek i opcji społecznościowych - komentarze, dzielenie się, system ocen, publikowanie treści na portalach społecznościowych itd.

Wybór najlepszej platformy zależy od naszych założeń, potrzeb i możliwości.

Dla kogo?

Każdy, kto chce założyć bloga. Czyli w sumie każdy :).

Zalety

  • blog na własnym hostingu można dowolnie dostosowywać, a blog hostowany w sieci zwykle jest darmowy i wymaga mniej edycji
  • “jestem blogerem” - to brzmi dumnie, można kupować sobie koszulki z Koszulkowa i jeździć na konwenty blogerów. I domagać się gratisów.

Wady

  • wymaga dużo pracy, żeby przekierować ruch na swoją stronę i żeby się dobrze wypozycjonować

Soup.io (patrz też: Tumblr)

Platformy do miniblogowania. Niczego nie ściągasz, tylko odpalasz bloga i piszesz. Wrzucasz cytaty, grafiki, filmiki, teksty, linki, dialogi... Szybko dzielisz się treściami z innymi zupami czy tumblrami. Mini pamiętniki, a może bardziej pudełka ze wspomnieniami?

Dla kogo?

Blog to za dużo? Skomponuj własną zupę lub zaprojektuj tumblr

Zalety

  • obsługuje się łatwo, szybko i przyjemnie
  • uwzględnia osobne formaty na różne rzeczy (inne style do cytatów, inne do dialogów, jeszcze inne do dłuższych form itd.)

Wady

  • nie daje zbyt wielu możliwości dostosowywania

Kwejk (patrz też: demotywatory, 9gag, wachamksiazki itd.)

Portale do dzielenia się treściami. Jeśli obrazek z czarną ramką i głęboką myślą białą czcionką, to na Demoty. Memy i głupoty na Kwejka, komiksy na komixxy, 9gag to zagraniczny kwejk, a wachamksiazki to dla bibliofili. W zależności od potrzeb istnieje jeszcze wiele innych stron tego typu dla różnych społeczności.

Dla kogo?

Każdy, kto chce wypromować swoje zdjęcia/grafiki/memy/filmy.

Zalety

  • społeczności zwykle są duże i chętne do dzielenia się treściami

Wady

  • ciężko się przebić


Wykop (patrz też: Digg, Reddit)

Portale do promowania linków. Dodajesz swoją stronę/artykuł/cokolwiek do Wykopu i jeśli społeczność pokocha Twoją treść, może stać się mega popularna. Głosuje się wykopując, można komentować, podpinać własne treści.

Dla kogo?

Każdą treść w sieci możesz wykopać ze specyficzną społecznością Wykopowiczów.

Zalety

  • generuje super ruch, jeśli się uda

Wady

  • ciężko trafić w gust społeczności i przebić się przez ilość zamieszczanych treści. szczególnie jak się trafi na aferę zbożowo-betonową (ale jak pokazał Ciechan - można też wygrać internety)

Delicious (patrz też: Stumbleupon)

Portale do kolekcjonowania zakładek. Publicznego kolekcjonowania zakładek.

Dla kogo?

Umożliwia tworzenie siatek linków i interesujących treści. Dla każdego. Używane raczej przez internetowych pasjonatów.

Zalety

  • generuje ruch
  • nie wymaga wiele wkładu

Wady

  • w Polsce bywa niezbyt skuteczne

Fora

Istnieje ich wiele w sieci. Skrypty forów, takie jak phpBB czy Phorum umożliwiają postawienie własnego forum - na swoim hostingu lub na gotowym serwerze. Jedno z najstarszych narzędzi w social mediach. Umożliwia tworzenie wątków, wypowiedzi, profili, wysyłania prywatnych wiadomości i mają w sobie nutkę oldschoolu :)

Dla kogo?

Jeśli chcesz namówić ludzi do rozmowy, szczególnie, gdy są nastolatkami - próbuj. Chociaż może fora są już dla starszych ludzi?

Zalety

  • dobre forum może stanowić kopalnię wiedzy, świetne miejsce do wymiany doświadczeń
  • istnieje wiele forów z różnymi grupami docelowymi

Wady

  • sam koncept jest troszkę archaiczny
  • trudno rozkręcić forum od zera

W skrócie inne portale:

  • Bebo - gry, rozrywka i inne dobra dla nastolatek; randki i grupy też są
  • Friendfeed - do tworzenia innej listy aktualności (czyli z kilku portali społecznościowych)
  • Hi5 - gry, wspólne zainteresowania i poznawanie nowych ludzi
  • About.me - profil do zbierania innych profili społecznościowych. Taka wizytówka sieciowa.
  • Orkut - najpopularniejszy portal społecznościowych w Brazylii by Google
  • Plaxo - książka adresowa aktualizująca dane z portali społecznościowych
  • NK - portal, którego założeniem jest odszukanie znajomych ze szkoły i przeszłości; fora, grupy, gry, aplikacje i co tylko można sobie wymarzyć w zamian za gąbeczki, którymi się płaci
  • Technorati - dla blogofrików
  • Ning - do tworzenia własnych społeczności

Nawet nie wspominam o portalach z grami, wirtualnych światach, livecastach (typu Justin.tv) czy bardziej skomplikowanych tworach społecznych. Każdy z podanych portali ma kilka odpowiedników w różnych krajach lub podobne strony oferujące trochę inne narzędzia. Dobór odpowiedniego portalu to podstawa działań strategicznych. Naprawdę nie każdy musi mieć fanpage na Facebooku i czasem działanie na mniejszej witrynie przynosi lepsze efekty niż inwestowanie czasu i pieniędzy w przeładowanego Fejsa.

Skoro wiemy, czym możemy pływać, pora zająć się odpowiedzią na pytanie, jak przygotować samą strategię komunikacji. 

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij