Narzędziownia e-commerce managera

Narzędziownia e-commerce managera
Do codziennych zadań e-commerce managerów należy m.in. analizowanie statystyk i danych, prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych, optymalizacja strony sklepu, czy komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna. Jakie narzędzia i aplikacje ułatwiają im pracę?
O autorze
6 min czytania 2018-12-17

>>> Narzędziownia PR-owca (cz. 1)
>>> Narzędziownia PR-owca (cz. 2)
>>> Narzędziownia social media managera (cz. 1)
>>> Narzędziownia content managera

Sprawdziliśmy, z jakich programów i narzędzi korzystają w codziennej pracy Marcin Janczewski, współzałożyciel sklepu drtusz.pl, Marek Lubacz, e-commerce specialist, Coffeedesk, Sandra Szydlik, PPC team leader w x-kom.

Najczęściej używane narzędzia to:

  • reklama internetowa: Google Ads, Menadżer reklam Facebooka, Facebook Business Manager, Go.pl
  • analiza statystyk WWW: Google Analytics
  • analiza i optymalizacja stron WWW: Google Optimize, Google Search Console
  • analiza zachowania użytkowników: HotJar
  • analiza trendów w wyszukiwaniach: Google Trends
  • monitoring mediów i internetu: Brand24, SentiOne, Sotrender
  • SEM: SEMSTORM, Google Keyword Planer, Positionly
  • raporty i statystyki dotyczące sprzedaży: TrendWatch
  • komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna: Microsoft Outlook, Skype, Messenger, Slack, Expert Sender, Freshmail, Deskpro
  • raportowanie, analiza i wizualizacja danych: Microsoft Excel, Google Sheets, Google Data Studio
  • organizacja pracy i zarządzanie zadaniami, projektami: Asana
  • edycja i tworzenie dokumentów: Google docs
  • przygotowywanie grafik: Photoshop
  • pobieranie zdjęć: Unsplash
  • tworzenie landing page: Landingi.pl
  • notatnik: Google Keep

Marcin Janczewski
współzałożyciel sklepu drtusz.pl

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Google Analytics – zaplanowanie fajnej kampanii to pierwszy krok do sukcesu. Później trzeba jeszcze zweryfikować jej efekty i wyciągnąć wnioski. W tej roli świetnie sprawdza się zestaw rozbudowanych funkcjonalności Google Analytics. Szczegółowa analiza ruchu w serwisie czy sprawdzanie efektywności kampanii z różnych kanałów – to tylko dwie z obszernej listy możliwości oferowanych przez dzieło programistów Google’a. Na tym jednak nie koniec. Analytics posiada właściwie nieograniczone możliwości, dlatego wciąż odkrywamy je na nowo.
  • Google Optimize – testy A/B powinny stanowić stały element każdego serwisu. Dzięki testom A/B jesteśmy w stanie określić, które z naszych nowych rozwiązań sprawdza się lepiej. Googlowskie narzędzie pozwala przeprowadzić je szybko i wygodnie. Proste rozwiązania często bywają najlepsze.
  • Google Search Console – wyszukiwarka Google’a to dla każdego w branży e-commerce niezwykle cenne źródło ruchu. Darmowa usługa Search Console pozwala na monitoring pozycji naszego sklepu w wynikach organicznych i pracę na jego optymalizacją.
  • HotJar – budowa funkcjonalnej strony sklepu internetowego wymaga obserwacji zachowań klientów. Z pomocą HotJar analizujemy miejsca, w których odwiedzający napotykają trudności. Narzędzie tworzy też mapę cieplną witryny i sprawdza, w których momentach najczęściej dochodzi do przerwania procesu zakupów. W skrócie, HotJar pomaga zrozumieć, które elementy wymagają z naszej strony poprawy.
  • Positionly – praca nad SEO powinna być ciągła i konsekwentna. Positionly wykorzystujemy do bieżącego monitoringu SEO. Dostępność kilku usług w obszarze jednego interfejsu również działa na plus tego narzędzia.
  • Facebook Business Manager – skuteczne wdrażanie kampanii w social media wymaga dobrego narzędzia. Posty sponsorowane, targetowanie grup odbiorców, część akcji remarketingowych, pozyskiwanie nowych użytkowników, reklama mobilna oparta na geolokalizacji i wiele innych działań koordynujemy za pomocą Facebook Business Managera.
  • Google Ads – w dobie wszechobecnych reklam Google Ads zdaje się być jedną z najbardziej subtelnych form dotarcia do klientów. Korzystamy z tej usługi od lat i nie planujemy od niej odchodzić. Wręcz przeciwnie – dostrzegamy w niej spory potencjał.
  • Go.pl – personalizacja i remarketing są ważnym elementem naszej strategii sprzedaży, dlatego chętnie korzystamy z funkcjonalności Go.pl. Dzięki nim możemy ponownie dotrzeć do naszych klientów.
  • Freshmail – skuteczne kampania mailingowa wymaga dobrego przygotowania, a następnie wdrożenia. W całym procesie przydaje się FreshMail. Za jego pomocą tworzymy spersonalizowane newslettery trafiające do konkretnych odbiorców.
  • Google Sheets – arkusz kalkulacyjny online bardzo się przydaje, gdyż może z niego korzystać równolegle kilku użytkowników. Nawet jego najprostsze funkcje znacząco ułatwiają porządkowanie i wymianę informacji.
  • Google Keep – najlepszy podręczny notatnik do zapisywania pomysłów „do szuflady” i dzielenia się nimi z innymi. Prosty w obsłudze i darmowy.
  • SentiOne – w przypadku śledzenia wzmianek na nasz temat czy zapytań technicznych opieramy się na tym narzędziu. Dzięki Sentione jesteśmy w stanie szybko reagować, gdy ktoś wywołuje DrTusza do odpowiedzi, a także pomagać nieznającym nas jeszcze internautom w sprawach związanych z tonerami czy tuszami.
  • Sotrender – działania w mediach społecznościowych wymagają dokładnej analizy. Narzędzia i raporty Sotrendera pozwalają nam na śledzenie efektów naszych działań w różnych kanałach social media.
  • Slack – komunikator niezastąpiony w komunikacji wewnętrznej. Odciąża osobiste skrzynki e-mailowe i pozwala na szybką wymianę informacji. Możliwość tworzenia różnych wątków sprawia, że wymieniamy się za jego pomocą pomysłami, jak i obiadowym menu.
  • Deskpro – w branży e-commerce szybkie odpowiadanie na e-maila to podstawa, dlatego korzystamy z Deskpro. Sprawne narzędzie do obsługi poczty ułatwia nam automatyczne delegowanie maili do odpowiednich działów, w zależności od tematu i treści.
  • Asana – im więcej ludzi w zespole, tym więcej zadań do delegowania. Asana jest webową aplikacją służącą do zarządzania pracą całego działu. Dzięki niej wszystkie zadania są skoordynowane i przypisane do właściwych osób.
  • Autorskie narzędzia do monitorowania ruchu i zachowań użytkowników – czasem dostarczane przez developerów, gotowe rozwiązania nie wystarczą. Wówczas korzystamy z naszych autorskich narzędzi, stworzonych specjalnie na potrzeby DrTusza.

Marek Lubacz
e-commerce specialist, Coffeedesk

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Asana – proste narzędzie, które wspomaga działanie w zespole, a także stanowi swoisty notatnik, w którym lądują wszystkie, lepsze i gorsze, pomysły na zdobycie szturmem kawowego rynku 🙂 Przy odrobinie organizacji i zaangażowania całej ekipy stworzyliśmy system, pozwalający na bardzo sprawne zarządzanie zadaniami i wspólną pracę nad projektami, bez chaosu. Jeśli Twoja firma nie używa jeszcze narzędzia do zarządzania taskami, to czas najwyższy! Jak już nabierzecie wprawy w obsłudze, to długie rozmowy przez e-mail i odkopywanie informacji z różnych kanałów będą tylko rzewnym wspomnieniem.
  • Slack – komunikator o bardzo wielu obliczach. Od oficjalnego kanału kontaktu z osobami pracującymi zdalnie, po czysto praktyczne i trywialne czynności jak biurowe ploteczki i zbieranie zamówień na lunch 🙂 Idealne rozwiązanie dla każdej firmy, w której część osób pracuje zdalnie, a nawet dla tych, które są po prostu rozsiane po kilku biurach i szukają sposobu na usprawnienie komunikacji.
  • Google Analytics – codzienny poranny przegląd wyników, najlepiej z filiżanką kawy w ręku, pozwala dobrze zacząć dzień, a czasem bardzo skutecznie podnieść ciśnienie 🙂
  • Google docs – pakiet biurowy Google’a – prosty, skuteczny, pozwala na wygodną pracę w zespole. Najczęściej używam Google Sheets. Nie jest aż tak rozbudowany jak MS Excel, ale po dorzuceniu kilku dodatków (polecam Powertools) pozwala na sprawną pracę przy obrabianiu danych i raportów. Dodatkowym atutem jest to, że pliki przechowywane są w chmurze, przez co zawsze i wszędzie masz dostęp do ważnych dokumentów.
  • Google Data Studio – świetne narzędzie do raportowania i przedstawiania istotnych danych. Banalne w obsłudze – po połączeniu z kontem Google Analytics i konfiguracji interesujących KPI, możesz przygotować comiesięczny raport w zaledwie kilka sekund. Zaoszczędzony czas wykorzystasz na zaparzenie dobrej kawy 🙂
  • Expert Sender – oprogramowanie do e-mail marketingu, które bardzo szybko zdobyło moje uznanie i zaufanie. Wzorowy wręcz support, ogromne możliwości segmentowania klientów (przydatne nie tylko przy newsletterach), wysoka dostarczalność i niezawodność. Polecam!
  • Photoshop – nie jest to esencja pracy specjalisty e-commerce, ale są takie momenty, gdy trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i coś „narysować”. Może nie jest do tego od razu potrzebny cały pakiet Adobe, ale warto poświęcić trochę czasu na opanowanie podstaw Photoshopa, aby potem można było samemu nanieść proste zmiany w grafice do newslettera czy na bannerze.
  • Unsplash – strona, na której znajdziecie całkiem sporą kolekcję zupełnie darmowych i całkiem niezłych zdjęć stockowych. Tak, można ich używać komercyjnie 🙂
  • Hotjar – cóż powiedzieć, w wolnych chwilach jeden ogląda filmy ze szczeniaczkami, a ja oglądam zapisy wizyt na stronie 🙂 Dodatkowo używane do ustawiania dziesiątek heatmap przy każdej z wprowadzanych lub planowanych zmian na stronie.
  • Landingi.pl – „Stwórzmy taką prostą stronkę…”, tak zaczyna się wiele dyskusji w działach marketingu. Rzadko kiedy cokolwiek z tego wychodzi, bo stworzenie strony, choćby najprostszego one-pagera, wymaga minimalnie kilku godzin pracy grafika i programisty. Na szczęście ktoś wpadł na pomysł, aby to ułatwić i umożliwić każdemu postawienie landing page’a bez pomocy specjalistów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Sandra Szydlik
PPC Team Leader, x-kom

Na co dzień zajmuję się koordynowaniem i analizowaniem zadań wdrażanych przez cały dział PPC w x-kom. Dlatego tak ważne w mojej pracy są narzędzia, które pozwalają odkrywać mi nowe możliwości reklamy internetowej, zanim inni zdążą o nich usłyszeć.

  • Google Ads – jest to jedno z pierwszych narzędzi, z którym miałam styczność w naszej firmie, dlatego darzę je szczególną sympatią. Każde logowanie do konta traktuję jak nową przygodę z analizą danych i tworzeniem kampanii. Atutem Google Ads jest ciągły rozwój tego systemu, który pozwala tworzyć różnorodne rozwiązania w niemal nieskończonych ilościach.
  • Menedżer reklam Facebooka – daje szerokie możliwości targetowania kampanii, co pozwala nam na realizowanie konkretnych celów. Tutaj mogę zaplanować wszystkie działania, od miejsca po czas, w którym chcemy wdrożyć daną kampanię.
  • Google Analytics – kolejny niezbędnik w mojej pracy. Z jego pomocą analizuję wszystkie wdrożone działania i wyciągam wnioski na przyszłość. Pozwala mi to na przygotowanie skutecznej strategii na kolejne kwartały.
  • Brand24 – jedno z najcenniejszych źródeł pozwalających analizować informacje rozproszone w internecie i wyciągać wnioski z naszych działań. To w konsekwencji pozwala na stworzenie jeszcze lepiej dopasowanej oferty dla naszych klientów.
  • Google Keyword Planer – nie wiem, czy komukolwiek trzeba jeszcze przedstawiać to narzędzie. Wspomnę tylko, że dzięki niemu wyszukuję najlepsze propozycje słów kluczowych do kampanii oraz sprawdzam ich skuteczność i prognozy.
  • TradeWatch – dostarcza mi dużą ilość informacji na temat sprzedaży dla każdej kategorii Allegro, które w późniejszym etapie służą mi do tworzenia efektywnych strategii sprzedażowych.
  • Microsoft Outlook, Skype, Messenger – komunikatory codziennego użytku. Dzięki nim mogę szybko skontaktować się z zespołem, zorganizować spotkanie, czy zweryfikować plan zadań.
  • Google Trends – narzędzie pełne ciekawostek i inspiracji. Dzięki niemu mogę sprawdzić, czego najczęściej szukają internauci. Wyniki są czasami bardzo zaskakujące, co pozwala mi na tworzenie niestandardowych rozwiązań.
  • SEMSTORM – wiedza o tym, co robi konkurencja jest w biznesie kluczowa. SEMSTORM daje możliwość uzyskania takich informacji oraz analizowanie aktualnych trendów.
  • Microsoft Excel – czym byłoby życie bez raportów? Jedno z najczęściej wykorzystywanych przeze mnie narzędzi do tworzenia zaawansowanych zestawień danych. Pozwala szybko analizować wyniki oraz udostępniać je innym członkom mojego zespołu.
  • Smartfon – ułatwia mi śledzenie wdrożonych kampanii. Dzięki dodatkowym aplikacjom, takim jak Google Ads oraz Analytics mogę na bieżąco analizować dane i dynamicznie manewrować działaniami. Pozwala to w pełni wykorzystywać potencjał każdej akcji.
  • Notes – niezbędnik, w którym zapisuję wszystkie swoje pomysły. Towarzyszy mi na każdym spotkaniu oraz wyjeździe, więc już niedługo chyba zabraknie w nim miejsca.