Poznań pozbywa się krzykliwych billboardów w centrum miasta

Poznań pozbywa się krzykliwych billboardów w centrum miasta
Projekt uchwały krajobrazowej zakłada całkowity zakaz dużych reklam w centrum Poznania oraz dodatkowe wytyczne dotyczące pozostałych nośników reklamowych. Być może już na początku przyszłego roku nowe przepisy wejdą w życie.
O autorze
1 min czytania 2019-04-12

zdjęcie: depositphotos.pl

Krzykliwe billboardy to zmora wielu miast. Poznańscy radni postanowili położyć kres reklamom, które psują naturalny krajobraz miasta i stworzyli projekt uchwały, która pozwoli na uporządkowanie przestrzeni publicznej w mieście.

Punktem wyjścia do ustanowienia nowych przepisów była przyjęta przez Sejm RP tzw. „ustawa krajobrazowa”, która dała samorządom możliwość tworzenia podobnych dokumentów na poziomie gminy.

W projekcie uchwały krajobrazowej, stworzonej przez poznańskich radnych, podzielono miasto na cztery obszary – pierwszy z nich to obszar staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę, drugi to obszar centrum i dzielnic historycznych, trzeci natomiast to obszar przyrodniczy wrysowany w klinowo-pierścieniowy system zieleni oraz ostatni, obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Uchwała zakłada, że billboardy o maksymalnym rozmiarze 18m2, mogą pojawić się jedynie w obszarze czwartym, czyli zurbanizowanym, i ewentualnie na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice – przy drogach głównych i głównych ruchu przyspieszonego. Natomiast słupy ogłoszeniowo-reklamowe oraz tzw. citylighty będą dopuszczone we wszystkich obszarach, lecz w obszarze staromiejskim będą dotyczyły ich pewne ograniczenia.  

Jeśli zaś chodzi o wielkoformatowe banery to poznańscy radni wnioskowali o to, by obejmował je całkowity zakaz. Ostatecznie w uchwale przyjęto, że owe nośniki reklamowe mogą się pojawić tylko na rusztowaniach w czasie prowadzonego remontu elewacji. Dopuszczalne natomiast będą murale reklamowe na ścianach szczytowych budynków lecz z pewnymi ograniczeniami wielkościowymi.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Projekt uchwały krajobrazowej reguluje również wywieszanie szyldów reklamowych – podzielono je odpowiednio na grupy, w związku z czym np. największa forma szyldu, czyli pylon o maksymalnej wysokości do 25 m.,, może pojawić się tylko przy budynkach o powierzchni zabudowy powyżej 15 tys. m2 i tylko w ramach obszaru zurbanizowanego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ostateczny projekt uchwały pod koniec roku trafi do Biura Rady Miasta Poznania i wówczas jeżeli zostanie przyjęty – przepisy wejdą w życie na początku przyszłego roku.

PS

Nakładem Miasta Gdyni, we współpracy ze stowarzyszeniem Traffic Design, został wydany poradnik dla przedsiębiorców i zarządców nieruchomości. Nosi on tytuł „Od strony ulicy” i jest znakomitą podpowiedzią, jak powinien wyglądać szyld w modernistycznym śródmieściu Gdyni.

PS2

Zespół konsultacyjny Parku Kulturowego odwiedził ponad 500 przedsiębiorców. Każdy z nich otrzymał komplet materiałów informacyjnych i wsparcie techniczne, które pozwoli szybciej i prościej uporządkować reklamy i witryny, by przestrzeń publiczna poznańskiego Starego Miasta była czytelna i estetyczna.