Grafika: Fotolia
Pozostałe teksty z tej serii >>
Oczywiście koszt aplikacji powiązanych np. z Foursquare czy postawionych na osobnym serwerze (żeby podpiąć pod inne kanały social media) to już poważniejszy wydatek, ale czasem warto się nad nim zastanowić.
Gry i zabawy
W co się bawić? Puzzle, zbieranie przedmiotów, gry typu memo, znajdowanie różnic, ping-pong, strzelanki, refleksy, wybuchy, tory przeszkód - cokolwiek przyjdzie wam do głowy, a może wiązać się z marką lub produktem.
Głównym zadaniem tego typu dodatków jest zwiększanie świadomości marki, generowanie pozytywnych skojarzeń, czasem edukacja. Wykorzystując mechanizm gry, możemy wyjaśnić skomplikowane procesy lub przekonać do swojego punktu widzenia.
Grywalizacja jest też coraz częściej wykorzystywanym mechanizmem np. aby rekrutować pracowników czy wyłonić ambasadorów marki. Więcej poczytacie o tym na blogu eksperta w tym temacie - Pawła Tkaczyka.
T-Mobile zaproponował swoim klientom zabawę w bieganie. Każdy przebiegnięty kilometr to pieniądze przekazane na rzecz Fundacji TVN Nie jesteś sam.
Konkursy
Na Facebooku kiedyś aplikacje były jedyną przestrzenią, gdzie można było przeprowadzać konkursy, ale wraz z niedawnymi zmianami już nie ma takiego obowiązku. Nie zmienia to jednak faktu, że dobrze zaprojektowana aplikacja konkursowa działa lepiej niż publikacja posta na fanpage'u.
Konkursy dzielą się na 3 główne rodzaje:
- konkursy tekstowe – w tym wypadku pytamy o hasło reklamowe, opisz, dlaczego lubisz nasz produkt, napisz recenzję. Do tej kategorii należą też quizy i testy.
- konkursy multimedialne, czyli te, które zapraszają do dzielenia się treściami graficznymi i wideo (lub innymi). Wyślij do nas swoje zdjęcie z wakacji, nagraj filmik, jak się cieszysz albo podeślij projekt muralu.
- kreatory kontentu (które występują też bez mechanizmu konkursu). Wymyśl mema, zaprojektuj nowy wygląd naszej puszki czy uzupełnij dymki komiksu swoimi propozycjami.
Zadaniem konkursów jest wykorzystanie mechanizmu crowdsourcingu, oferując w zamian wartościowe dla uczestników nagrody.
Konkurs marki Plus łączy w sobie grę i nagradzanie fanów.
Kreatory kontentu
Czasem można zachęcić społeczność do wchodzenia w interakcję bez obietnicy nagrody lub oferując małe podziękowanie. W zamian za wygenerowaną treść fan otrzymuje np. zniżkę czy jakiś mały gratis.
Generować można wszystko: porady dla społeczności – podziel się z nami swoimi przepisami, poradnik dla podróżujących, jak oszczędzać energię elektryczną; treści marketingowe dla marki – nowe slogany, opakowania, smaki produktu; pomysły – zmiany w firmie, usprawnienia dla marki; treści – memy, materiały wysłane przez fanów, pytania do firmy.
Podziel się swoją historią związaną z Coca-Colą to ciekawy przykład kreatora treści.
Sprzedażówki
Wszystko to, co dotyczy procesu sprzedażowego. Promocje, oferty, zniżki, zintegrowanie sklepu, kupony, zbieranie pieczątek – każda aplikacja, której celem jest bezpośrednie zwiększenie sprzedaży. Mówi się, że fejs nie sprzedaje, ale ile tak naprawdę stron ma jakiekolwiek zintegrowane narzędzia, które mogą w tym pomóc?
Prosta zakładka umożliwiająca uzyskanie voucherów Multikino Polska
Doładuj konto w Orange przez fanpage.