Usuwanie negatywnych opinii na Goworku

Usuwanie negatywnych opinii na Goworku
Szukasz pracy? A może chciałbyś nieco więcej dowiedzieć się o konkurencji? Gdzie będziesz poszukiwał tych informacji? Odpowiedź jest prosta – odpalisz Google i skorzystasz z zamieszczonych w sieci publikacji. . Internet znacząco przyspieszył proces zdobywania wiedzy oraz komunikację.
O autorze
6 min czytania 2019-12-02

Dziś w ciągu kilku sekund możesz poznać opinie byłych i obecnych pracowników wybranej organizacji. Nie musisz z nimi rozmawiać, by dowiedzieć się, co sadzą na temat swojego pracodawcy. Wystarczy Ci dostęp do komputera, smartphone’a bądź tabletu i sprawnie działająca sieć wi-fi. Interesujące Cię kwestie z łatwością odszukasz na rozmaitych forach dyskusyjnych, takich jak GoWork. To obecnie jedno z najpopularniejszych miejsc w sieci, gdzie udziela się informacji na temat warunków pracy i samych pracodawcach. Forum zgromadziło już ponad 2,5 milionów opinii o przedsiębiorstwach. Jesteś przedsiębiorcą? To miejsce, o którego istnieniu warto wiedzieć nieco więcej!

Fora internetowe, takie jak GoWork są bezcennym miejscem informacji na temat codziennego funkcjonowania firmy, jej produktów i oferowanych usług. Przy czym należy wiedzieć, że nie wszystkie pojawiające się tutaj opinie są zawsze zgodne z prawdą. Dlatego zarówno jako przedsiębiorca, jak i pracownik bądź kandydat na pracownika powinieneś być tego w pełni świadomy. GoWork jest miejscem, w którym możesz trafić na fałszywe negatywne opinie, wystawiane nie tylko przez niezadowolonych pracowników, ale również nieuczciwą konkurencję. Dlatego śledzenie wzmianek na temat Twojej firmy to teraz konieczność! Publikacja recenzji uderzającej w wizerunek firmy może nastąpić w każdym momencie… Wśród nieprzychylnych opinii znajdziesz zarówno takie, na które warto odpowiedzieć, broniąc profesjonalnego wizerunku firmy, jak i te zasługujące na natychmiastowe skasowanie.

W poniższym artykule podpowiadamy, jak reagować na negatywne i nieprawdziwe opinie pojawiające się na GoWorku. Tłumaczymy również, jak tego typu publikacje wpływają na postrzeganie przedsiębiorstw i jakie problemy za sobą pociągają. Wyjaśniamy, dlaczego mogą one doprowadzić do spadku rentowności, a w skrajnych przypadkach do upadku firmy.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pojawienie się negatywnych i nieprawdziwych opinii o firmie

Internet to miejsce, w którym zdecydowana większość internautów czuje się całkowicie bezkarna. Poczucie anonimowości skłania niektórych do publikowania często rażących publikacji, jakie mają na celu oczernianie, obrażanie i pomawianie. Kiedy tego typu aktywność dotyczy firmy dla jej wizerunku i przyszłości, nie wróży to niczego dobrego. Skoro źródłem wiedzy jest dziś dla nas Internet, to wiele zamieszczanych w sieci publikacji traktujemy jako prawdziwych bez konieczności dokładnej weryfikacji. W ten sposób przedsiębiorstwo może stracić nie tylko klientów, ale także kontrahentów i pracowników. Pojawiające się negatywne i nieprawdziwe wzmianki wyjątkowo mocno wpływają na decyzje podejmowane przez potencjalnych kandydatów. Jeżeli dana osoba zainteresuje się rekrutacją, przeprowadzaną w firmie i napotka tego typu publikacje, może się mocno zniechęcić do udziału w postępowaniu rekrutacyjnym. Nierzadko zdarza się, że również wybrani kandydaci przechodzący do kolejnych etapów, rezygnują z ubiegania się o pracę, ponieważ trafiają na fałszywe opinie wystawiane na GoWorku.

Co takiego można przeczytać? Wśród nieprawdziwych opinii krążą pogłoski o mobbingu, niewypłacalności firmy, nadliczbowych godzinach pracy, problemach z urlopami, łamaniem zasad bhp i wielu innych niedogodnościach. Opisywanie prezesów i managerów, którzy źle traktują zespoły. Wskazywanie na liczne zaniedbania w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. To tylko część negatywnych treści pojawiających się na forum w najmniej spodziewanych momentach.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na samych publikacjach zawierających nieprzychylne wzmianki się przeważnie nie kończy. Jeżeli ktoś opublikuje treści wzbudzające szok, złość, niedowierzanie często wiąże się to z rozpoczęciem dyskusji. Musisz wiedzieć, że reagowanie przez innych internautów na wpisy wpływa na ich pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Oznacza to, że jeżeli Twoja firma stanie w ogniu oszczerstw to niestety dostęp do nich wzrasta wraz z rozwojem dyskusji… Udział w wymianie zdań i poglądów internautów powoduje bardzo często powstawanie mylnego wyobrażenia o danym przedsiębiorstwie. Firma może zacząć być postrzegana jako nieprofesjonalna i nierzetelna. W ciągu kilku minut przedsiębiorstwo może również okazać się prawdziwym, pracowniczym piekłem, do którego absolutnie nikt nie zechce już dołączyć. Negatywne opinie budzące reakcje innych internautów działają niczym śnieżna kula. Mogą przedostawać się do kolejnych kanałów komunikacji np. będąc udostępnianym w social mediach, na forach branżowych itp. powielane i przekazywane dalej niszcząc wizerunek firmy jako pracodawcy, partnera biznesowego, usługodawcy czy marki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Szkalowanie pracowników i pracodawców

Nieprzychylne publikacje dotyczyć mogą każdego obszaru działania przedsiębiorstwa. Słowem, możesz być zmieszany z botem na tysiące sposobów. Siła rażenia hejtu i agresji nierzadko dotyka wspomnianych pracodawców i pracowników. Personalne oczernianie i przypisywanie konkretnym osobom zachowań, do których nigdy się nie dopuściły to standard wśród hejterów i jednocześnie przestępstwo. Pomówienia i zniesławienie są karalne i w polskich regulacjach prawnych znajdują się na nie odpowiednie artykuły 212 i 216 Kodeksu Karnego. Anonimowość w sieci jest pozorna, ponieważ znalezienie konkretnego IP autora tego typu opinii nie zajmuje policji i prokuraturze wiele czasu. Dlatego, gdy dotknie Ciebie jako pracodawcę lub Twojego pracownika personalny atak za czyny niezgodne z prawdą to nie wahaj się, by podjąć odpowiednie działania! Broń wizerunku i dobrego imienia! Nie daj się oskarżać publicznie o mobbing, molestowanie, niewypłacalność, marne płace jak za miskę ryżu bądź oferowanie usług lub produktów niskiej jakości…

Tego typu oskarżenia zamieszczone w sieci mogą powodować zagrożenie nie tylko dla rentowności firmy. Przykładowo, jeżeli na GoWorku pojawiają się wzmianki o molestowaniu i znęcaniu psychicznym nad pracownikami zespołu prowadzonego przez hipotetycznego Kowalskiego, to tego typu publikacje mijające się z prawdą mogą znacząco wpłynąć na jego dalszą karierę zawodową. W końcu rekruterzy również zaglądają do sieci, szukając nowych pracowników. Nikt nie zechce podjąć współpracy z managerem, który w poprzedniej firmie dopuszczał się tego typu czynów. Jednocześnie nikogo nie będzie interesowało to, czy zamieszczona informacja jest prawdziwa, co w konsekwencji jest sporym problemem w uzyskaniu przez Kowalskiego nowej pracy. Podobnie będzie w przypadku, gdy tego typu opinie o nim przeczytają nowi podwładni lub współpracownicy bądź kontrahenci. Taka publikacja już na starcie stawia go na straconej pozycji, powoduje brak zaufania i negatywne postrzeganie. Oznacza to, że nieprawdziwa opinia może zrujnować czyjąś karierę zawodową i przełożyć się na pogarszającą sytuację finansową…

W przypadku pracodawców tego typu oskarżenia działają odpychająco, co przekłada się na problemy z rekrutowaniem nowych pracowników, rotacje już zatrudnionych i kłopoty z zatrzymaniem w przedsiębiorstwie wyszkolonej kadry. Wiąże się to jednoznacznie ze spadkiem wydajności, co doprowadziło wiele przedsiębiorstw do upadku. Siła działania opinii w Internecie jest obecnie potężna i powinien docenić ją każdy przedsiębiorca troszczący się o swój biznes.

Mylne utrwalanie się negatywnego wizerunku firmy

Jeżeli nie będziesz reagował na negatywne opinie pojawiające się w sieci nie tylko na GoWorku, to popadniesz w spore kłopoty. Dodatkowo pozwolisz, by w świadomości internautów będących nierzadko potencjalnymi klientami, pracownikami i partnerami biznesowymi, utrwalił się na stałe negatywny wizerunek przedsiębiorstwa. Z firmą, o której mówi się źle w sieci, nikt nie zechce współpracować!

Dlatego warto troszczyć się o e-wizerunek i odważnie podjąć niezbędne działania. Co do nich należy? Przede wszystkim zacznij od podstaw i rozpocznij monitorowanie opinii na temat firmy w Internecie. Nie jest to trudne zadanie, choć wymaga precyzji i sporej ilości czasu. Korzystając z narzędzi do monitorowania Internetu i pojawiających się w nim wzmianek takich jak np. Brand 24 będziesz wiedział, co w sieci piszczy. Warto monitorować Internet regularnie trzymając rękę na pulsie i reagować na pojawiające się wzmianki. Uwagi i reakcji wymagają przede wszystkim te negatywne publikacje, ale mile widziane jest również podejmowanie interakcji z internautami, którzy przychylnie opiniują przedsiębiorstwo i jego działania. W ten sposób będziesz kreował pozytywny i profesjonalny wizerunek, który jest celem każdego przedsiębiorcy stawiającego na rozwój i zyski.

Jak właściwie reagować i walczyć z negatywnymi opiniami? Podpowiadamy!

Nie bój się hejtu i reaguj. Firma może odpisywać na komentarze pojawiające się na forach takich jak GoWork. Załóż firmowy profil i działaj, ale zachowaj rozsądek i trzymaj emocje na wodzy. Kierowanie się złością nigdy nie pomoże, dlatego niezależnie od sytuacji zawsze warto postawić na chłodny rozsądek. Bądź w pełni profesjonalny, gdy uderza w Twoje przedsiębiorstwo totalny brak profesjonalizmu. Wkrocz w dyskusję i zachęć do osobistego kontaktu telefonicznego lub mailowego osobę negatywnie opiniującą Twoje przedsiębiorstwo. Dąż do poznania przyczyn i rozwiązania zaalarmowanych problemów, a w przypadku oskarżeń mijających się ze zdroworozsądkowym uzasadnieniem nie bój się skierować problemu do administratora serwisu. Masz pełne prawo do tego, by zgłosić użytkownika naruszającego dobre imię firmy do usunięcia jego nieprzychylnych publikacji i zablokowania na forum jego konta. GoWork posiada regulamin, który jasno wskazuje, że tego typu aktywności mogą spotkać się z tego typu postępowaniem. Pamiętaj, jednak że proces ten może być czasochłonny, a czas w walce z hejtem jest na wagę złota. Tutaj liczy się szybkość i skuteczność reakcji! Nie każdy przedsiębiorca samodzielnie może stawić czoła temu zadaniu.

Prowadzenie biznesu wymaga sporej uwagi. Nie każdy też posiada odpowiednią wiedzę, umiejętności i czas, by to robić. Rozwiązaniem jest kontakt z profesjonalną agencją public relations, która zajmuje się monitoringiem sieci, moderowaniem treści i kreowaniem pozytywnego e-wizerunku. Eksperci wyręczą Cię w walce z hejtem, która toczona w pojedynkę dla wielu okazała się zbyt ciężka. Warto zaufać sprawdzonym zespołom takim jak Warsaw Media House, którzy 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu monitorują sieć, trzymając rękę na pulsie. Działając w branży PR od kilku lat, WMH wypracowało wiele relacji z administratorami popularnych forów internetowych i serwisów, co znacząco przekłada się na sprawne usuwanie negatywnych opinii i kont hejterów. Spotkasz tutaj ekspertów, którzy wiedzą jak reagować i walczyć z hejtem. Moderując nieprzychylne treści, odpowiadając na negatywne rekomendacje, chronią wizerunki firm z wielu branż (recenzje na temat działań agencji możesz przeczytać tutaj). Twoje przedsiębiorstwo może być kolejnym, które przekuje wizerunkowy kryzys w sukces. Umiejętne zarządzanie komunikacją kryzysową wbrew pozorom może wzmocnić Twoją markę i przyczynić się do zdobycia nowych klientów, partnerów biznesowych, pracowników. Nie czekaj, aż zaniedbany e-wizerunek odbije się czkawką na rentowności Twojego biznesu. Skontaktuj się z Warsaw Media House i poznaj szczegóły współpracy!

 

O autorach:

Piotr Sulewski, prezes zarządu Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedinie.

Marcin Konopiński, student socjologii ze specjalizacją marketing reklama i nowe media w Collegium Civitas, w WMH specjalista ds. e-wizerunku.

WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram