SEM/SEO na przełomie 2019/2020 (cz. 1)

SEM/SEO na przełomie 2019/2020 (cz. 1)
Które kampanie z obszaru SEM/SEO okazały się najciekawsze w 2019 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed SEM/SEO w 2020 roku?
O autorze
12 min czytania 2019-12-17

Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu > 

SEM/SEO na przełomie 2019/2020 podsumowują: Dominika Mączka z Verseo, Rafał Trąbski z Bluerank, Adam Cieśla z Sempai, Paweł Sikora z Reprise, Piotr Szymański z Digital Resolution. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dominika Mączka
content marketing manager Verseo

3 najciekawsze akcje/kampanie z obszaru SEM/SEO z 2019 roku 

Pod względem kreatywności i strategii, która dokładnie wzięła pod lupę insighty dotyczące zachowań klientów, wygrywa kampania OLX. Kampania prowadzona była na bardzo szeroką skalę, wykorzystując różne media i kanały dotarcia do użytkowników. Na miano najciekawszej zasługuje przede wszystkim dlatego, że sam format oraz sposób promocji idealne wpasował się w tegoroczne trendy (połączenie influencer marketingu, wideo oraz najnowszych kanałów promocji).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Do grona najciekawszych kampanii SEM zaliczyć można też wszelkie kampanie z wykorzystaniem najnowszych możliwości YouTube’a, jakimi są reklamy Trueview for action. Ten format reklamy wykorzystuje w pełni firma Grammarly, która nie tylko zadbała o samą kreację (sytuacje z życia pracowników biura, z którymi wielu z nas miało styczność) ale także najnowsze formaty reklam, które pozwalają użytkownikowi podjąć działanie, tj. kliknąć w button, który przekieruje go do sklepu z aplikacją.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Bardzo ciekawą inicjatywą, zupełnie wychodzącą poza ramy kreatywności dzisiejszych reklamodawców reprezentujących duże firmy, były akcje outdoorowe Netfliksa. To tylko dowód na to, że era reklam offline jeszcze nie minęła. Niemniej jednak, to tylko wskazówka, że 2020 rok będzie rokiem multikanałowym. Marki będą więc musiały docierać do potencjalnych klientów wykorzystując różne kanały marketingowych (zarówno offline, jak i online) oraz testować rozmaite formaty reklam, by przyciągnąć ich uwagę.

3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na obszar SEM/SEO

Google Marketing Live – czyli konferencja organizowana przez Google dla właścicieli największych agencji marketingowych na świecie. W tym roku ten event przeszedł najśmielsze oczekiwania użytkowników, nie tylko pod względem organizacyjnym, ale również zaskoczył nowościami jakie powoli już zostają wprowadzane w życie, m.in zmiany w Google Ads, nowe możliwości reklamowe na YouTubie czy same update algorytmu.

Równie znaczącym wydarzeniem był sam update algorytmu, nazwanym przez Google Bertem. W wyniku tej zmiany wyszukiwane frazy przez użytkowników przestają być traktowane, jako osobne słowa, a pod uwagę brane jest całe zdanie. W praktyce skutkuje to lepszymi, bardziej dopasowanymi odpowiedziami w wyszukiwarce na nasze zapytania. Na razie Google przeprowadza jednak testy w wyszukiwaniach po angielsku, nie mniej jednak, niedługo zajmie się i tymi polskimi.

Trzecim, choć w nieco mniejszym stopniu wpływającym na branżę SEO/SEM wydarzeniem, było spotkanie Facebook Marketing Partners for Technical Services. Ostatnio wiele działo się wokół Facebooka, a tegoroczny event wskazał w jakim kierunku, mimo przeciwności, zmierza największy serwis społecznościowy. Na tym wydarzeniu wiele mówione było o najnowszych trendach dotyczących treści sponsorowanych oraz insightach zakupowych użytkowników Facebooka.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed SEM/SEO w 2020 roku

Na pewnym etapie rozwoju firmy po prostu trzeba sprzymierzyć się z maszynami, aby skutecznie skalować swój biznes. W związku z tym obserwujemy postępujący proces automatyzacji. To już ostatni gwizdek, by agencje pomyślały o wykorzystaniu inteligentnych algorytmów opartych na uczeniu maszynowych. Kto prześpi tę rewolucję, może w niedalekiej przyszłości wypaść za burtę.

Warunki pracy w środowisku Google stanowią jedną wielką niewiadomą. W każdej chwili może pojawić się nowy algorytm, który wywróci dotychczasowe zasady do góry nogami. Do pewnego stopnia można zabezpieczyć się na taką ewentualność, ale znacznie ważniejsza okazuje się umiejętność adaptowania się do panujących warunków. W związku z tym zyskają firmy, które potrafią najsprawniej odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

Wyniki organiczne w wyszukiwarce są coraz bardziej wypierane przez płatne kreacje w zróżnicowanych formach. Użytkownicy muszą przedrzeć się przez reklamy sponsorowane i reklamy produktowe, aby dostać się standardowych wyników. W związku z tym specjaliści ds. SEO będą musieli jeszcze bardziej się natrudzić, aby utrzymać efekty swojej pracy na wysokim poziomie.

Nowinki technologiczne a SEM/SEO w 2020 roku

Choć firmy produkujące smartfony, tablety czy komputery w ostatnich latach nie ogłosiły bardzo spektakularnych zmian, jednak pojawiające się trendy w sposobie odbierania treści przez użytkowników dają o sobie znać. I tak, nowe formaty wideo oraz wertykalne wytyczne do grafik, zmuszają reklamodawców do przystosowania swoich reklam, np. poprzez tworzenie grafik reklamowych o nowych wymiarach, najlepiej pasujących do upodobań oraz zachowania odbiorów podczas korzystania np. ze smartfonów.

Algorytm BERT znacząco zmienił funkcjonowanie wyszukiwarki Google. Mechanizm działania staje się coraz mądrzejszy. Nie opiera się on już wyłącznie na pojedynczych frazach, ale rozumie szerszy kontekst zapytań użytkowników. Tym samym jest w stanie precyzyjniej odpowiadać na potrzeby odbiorców.

Warto również zwrócić uwagę na rozwój Smart Local Campaigns, które wpływają na łączenie konwersji online i offline. Dzięki temu sklepy internetowe zyskują szerszy zakres możliwości na potrzeby liczenia odwiedzin w sklepach internetowych. Z tego faktu wynika też usprawnienie dodatkowych funkcjonalności, które znajdą zastosowanie w innych typach kampanii. W polskich realiach ten system działa obecnie tylko na niektórych kontach, ale w 2020 roku można spodziewać się znacznego poszerzenia skali działania.

Rafał Trąbski
head of paid search, Bluerank

3 najciekawsze akcje/kampanie z obszaru SEM z 2019 roku 

Wskazanie takich kampanii jest trudne – często to, co w nich najciekawsze kryje się w przyjętej strategii oraz w wyjątkowym sposobie realizacji, a więc w elementach, które nie są dostępne dla szerokiej publiczności.

Gdybym miał wskazać kampanie, które zasługują na wyróżnienie to na pewno polegałbym na opiniach jurorów największych konkursów branżowych, takich jak np. European Search Awards. W tegorocznej edycji w kategoriach związanych z PPC zwyciężyły dwa projekty z Polski. Były to: kampania dla Szlachetnej Paczki realizowana przez Harbingers oraz kampania dla Mall.pl nagrodzona w kategorii Best Use of Search – Retail, za którą odpowiada Bluerank.

3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na obszar SEM

  1. Zdominowanie działań w obszarze Google Shopping przez kampanie typu Smart. Wprowadzenie tego typu kampanii spowodowało konieczność zmiany podejścia do ich optymalizacji. Teraz, jeśli chcemy mieć jakikolwiek wpływ na to w jaki sposób będzie działać kampania trzeba działać poza nią samą. Ważna stała się przede wszystkim optymalizacja plików produktowych.
  2. Rozwój obszaru reklamowego wideo. Dzięki wprowadzeniu nowych formatów i narzędzi coraz częściej przekonywaliśmy się, że video potrafi sprzedawać albo przynajmniej przyczynia się do pozyskiwania konwersji. To wpłynęło na wzrost wiary reklamodawców w tę formę promocji i przełożyło się na często znaczący wzrost budżetów przeznaczanych na video advertising.
  3. Pojawienie się Responsive Search Ads (elastyczne reklamy tekstowe). Przedefiniowało to podejście i sposób tworzenia reklam tekstowych, które wciąż są kluczowe w wyszukiwarce Google. Przede wszystkim wykorzystany został w nich machine learning, który ma wpływ na ostateczny kształt wyświetlanych w reklamie elementów. Dzięki reklamom RDA testy efektywności naszego copy mogą być teraz nie tylko łatwiejsze, ale też bardziej skuteczne.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed SEM w 2020 roku

  1. Ważnym wyzwaniem, które stoi przed specjalistami związanymi z branżą SEM w obszarze PPC jest odnalezienie możliwie najlepszej drogi dla prowadzonych działań w kontekście postępującej automatyzacji. Kluczowe będzie poznanie ich mocnych oraz słabych stron i świadome wykorzystywanie. Dzięki zaoszczędzeniu czasu na czynnościach manualnych jeszcze większą uwagę warto będzie skupiać na strategii i na dobieraniu taktyk oraz rozstrzyganiu, które z nowinek są korzystne dla danego reklamodawcy, a których należałoby unikać. Oczywiście zachęcam do podejmowania decyzji na bazie testów.
  2. Innym istotnym punktem będzie zrozumienie, że SEM/PPC, tak jak i inne kanały nie jest narzędziem marketingowym oderwanym od pozostałych. Dużą rolą strategów SEM będzie edukowanie swoich klientów, aby przekonać ich, że działania płatne dobrze działają tylko wtedy, kiedy są częścią większej całości. Tym co powinniśmy promować w nadchodzącym roku będzie więc odejście od patrzenia na koszt pojedynczej konwersji, którą widzimy w statystykach i przejście na myślenie o life time value klienta.
  3. Trzeci punkt w dużej części łączy się z poprzednim. Wyzwaniem będzie skuteczne dobieranie działań w obszarze brand awareness i przekonywanie do nich naszych klientów. Dlaczego warto je prowadzić? Po pierwsze potencjał wyszukiwarki nie jest nieskończony. Po drugie kampanie opierające się na listach remarketingowych potrzebują stałego dopływu nowych użytkowników. Po trzecie, skupianie działań tylko na dole lejka konwersji w dłuższej perspektywie może szkodzić biznesowi, który promujemy.

Nowinki technologiczne a SEM w 2020 roku

W mojej ocenie tym co wpłynie na obszar SEM/PPC najbardziej będą:

  1. Mierzenie konwersji offline – coraz ważniejszy temat związany z faktem, że już ok. 80% użytkowników smartfonów szuka usług lub produktów, które byłyby dostępne w pobliżu. Trend oczywiście znajduje już odzwierciedlenie w dostępnych narzędziach, a przykładem mogą być Local Campaigns w Google Ads. Myślę, że już niebawem będą ważną częścią prowadzonych działań.
  2. Wykorzystanie narzędzi do optymalizacji mediów – szczególnie ważne w dzisiejszym świecie mediów i reklamy, gdy użytkownicy wchodzą w interakcję z markami na wiele różnych sposobów. Bez wiedzy skąd przychodzi do nas użytkownik, który po przebyciu ‘customer journey’ staje się naszym klientem oraz które z touchpoint’ów na tej drodze są tymi szczególnie wartościowymi nigdy nie będziemy w stanie naprawdę świadomie decydować o wydatkach. Pierwszym krokiem jest tu oczywiście atrybucja data-driven, ale kluczowym jest wykorzystanie tych danych to podziału budżetów na kanały reklamowe w sposób adekwatny do ich roli i skuteczności, w celu maksymalizacji zwrotu z inwestycji w media. Klienci Bluerank już teraz mogą skorzystać z naszego autorskiego narzędzia do optymalizacji mediów – BlueAttribution.
  3. Alternatywne formy wyszukiwania – na znaczeniu zyskiwać będą Voice Search oraz Visual Search. W Polsce być może nie są to (jeszcze!) popularne sposoby korzystania z wyszukiwarki, ale prowadzący działania na rynkach zagranicznych (szczególnie w USA) już widzą jaką dynamikę ma ten trend.

Adam Cieśla
SEM manager w Sempai

3 najciekawsze akcje/kampanie z obszaru SEM/SEO z 2019 roku 

Intrygująca była kampania Bluerank dla Brand24, która poprzez dynamiczne umieszczanie wzmianek o konkretnym użytkowniku w kierowanych do niego przekazach reklamowych, skuteczniej zachęcała do rejestracji i korzystania z narzędzia.

Ciekawie przedstawiła się hybrid.ai w marcu 2019, jako pierwsza automatyzując synchronizację reklam online z kampaniami telewizyjnymi. Technologia TV Sync zadebiutowała w Polsce w barwach Volvo Euroservice, targetując użytkowników z Mazowsza.

Sempai także nie próżnował. Poprzez zaawansowane mechanizmy segmentacji w sieci reklamowej Google dla Showroom.pl udowodniliśmy, że odzież można z powodzeniem sprzedawać zarówno w wyszukiwarce jak i GDN, a kampania znalazła się w finale europejskiego konkursu Google Premier Partner Awards 2019.

3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na obszar SEM/SEO

Tradycyjnie już SEM to u nas monopol Google Ads, więc skoncentrujmy się na tym systemie. Rewolucją, w zakresie reklam dla e-commerce było rozpowszechnienie się w Polsce tzw. CSS-ów, czyli reklam w boksach produktowych wyszukiwarki Google emitowanych przez zewnętrzne porównywarki inne niż Google Shopping. Ciąg przyczynowo-skutkowy zaczął się wcześniej, bo już w 2017 roku, ale dopiero w mijającym roku zjawisko to zafunkcjonowało na rynku i w świadomości, klienci o to pytają.

Druga kwestia to rozwój automatyzacji w zakresie Google Ads, tutaj z jednej strony „inteligentne” (smart) typy kampanii i strategie zarządzania stawkami od Google, z drugiej strony wysyp narzędzi do wspierania działań specjalistów przez maszyny.

Na naszym podwórku najmocniej absorbowało nas szlifowanie, a ucieszyło wystartowanie, narzędzia Sempai Merchant 360. Łączy ono w sobie mechanizmy automatyzacji z opcjami CSS-ów i generalnie pozwala wykorzystać największe atuty Google Ads w zaawansowanych kampaniach e-commerce.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed SEM/SEO w 2020 roku

Tutaj niezmiennie moja wielka trójka to: kreacja, atrybucja i automatyzacja. Zaczynając od końca… w 2019 roku Google przyjęło narrację machine learningu (automatyzacja) i już widać, że ten trend będzie pogłębiony. W zakresie atrybucji, po lekkim falstarcie 2 lata temu, pod koniec 2019 roku wreszcie – na szersze użytkowników – otwiera się narzędzie Google Attribution (jako moduł dostępny w Google Analytics). Last but not least – kreacje, tutaj także daje o sobie znać automatyzacja, począwszy od usystematyzowania elastycznych reklam tekstowych i displayowych z automatycznymi propozycjami od Google, aż po tzw. „bumper machine”, czyli mechanizm, który sam pokroi długie wideo tak, aby powstał krótki (bumper ad to 6 sekund) filmik reklamowy, który ma logiczny sens.

Nowinki technologiczne a SEM/SEO w 2020 roku

Nowinki nieodzownie łączą się z wyzwaniami. Przewiduję, że ze wspomnianym już narzędziem Attribution, Google będzie chciało nadrobić opóźnienia z ostatnich lat, tym bardziej, że w międzyczasie w ubiegłym roku pod strzechy zawitał konkurencyjny w tym zakresie system Facebook Attribution. Czeka nas tutaj wyścig zbrojeń?!

Już jakiś czas temu Google Ads pojawił się nowy typ urządzenia w targetowaniu – Smart TV – spodziewałbym się szybkiego wzrostu potencjału reklamowego dla tego medium. Na pewno Google będzie także szlifować i forsować swoje smart typy kampanii, może doczekamy się inteligentnych kampanii wideo?

Paweł Sikora
SEO coordinator w Reprise (Grupa IPG Mediabrands)

3 najciekawsze akcje/kampanie z obszaru SEO z 2019 roku 

Ze względu na niejawność działań SEO, trudno wskazać akcje/kampanie, które wyróżniały się w 2019 roku.

Na uwagę zasługują natomiast w mojej opinii działania Rossmanna, który w blisko rok odbudował swoją widoczność w SERPie, po niezbyt udanej migracji w Q4 2018, kiedy to stracił ponad 3/4 widoczności w skutek niedostatecznego przygotowania się do tego procesu. Przykład Rossmanna jest bardzo ciekawym casem. Pokazuje jak bardzo kwestie związane z SEO są istotne podczas projektowania nowego serwisu oraz jego późniejszego wdrażania.

3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na obszar SEO

  1. Szereg aktualizacji algorytmów Google – ten rok obfitował w aktualizacje algorytmów wyszukiwarki Google. W tym roku – pierwszy raz w historii – Google poinformował o aktualizacji przed jej „wypuszczeniem”, a nie po jak to zwykle miał w zwyczaju. Na przestrzeni 2019 roku mieliśmy 3 aktualizacje głównego algorytmu i kilka pomniejszych.
  2. BERT Update, który ma pomóc Google lepiej rozumieć naturalny język zapytań kierowanych przez użytkowników wyszukiwarki. W teorii BERT pozwoli Google lepiej dopasowywać wyniki do kontekstu zapytań użytkowników. W praktyce jednak będziemy musieli poczekać na BERTa nad Wisła dłużej niż np. koledzy nad Tamizą u których rozwiązanie funkcjonuje od końca października br.
  3. Mobile first – Obserwując dane dot. pozyskiwania ruchu w 2019 roku i porównując je z analizami z 2018 roku z całą pewnością mogę powiedzieć, że w obszarze SEO to był rok mobile. Jeżeli myślisz poważnie o SEO, swojej widoczności w SERPie postaw na mobile i zadbaj o swoją mobilną wersję witryny internetowej!

3 najważniejsze wyzwania stojące przed SEO w 2020 roku

  1. Coraz częściej docierają do nas informacje o możliwym wykluczeniu w przyszłości linków z czynników rankingowych. Faktyczne wykluczenie linków jako czynnika rankingowego może wywołać niemałe tsunami, zwłaszcza na naszym rodzimym rynku, na którym link building w dalszym ciągu ma się dobrze.
  2. Voice Search – 2 słowa, a milion możliwości i sposobów wyszukiwania. Warto już teraz zadbać o obszar wyszukiwań głosowych, chociaż w tym momencie polski język rozumie wyłącznie Google Asystent, ale to może się zmienić w 2020… Warto być gotowym już teraz na Voice Searcha!
  3. SEO w Amazonie, o ile plotki się potwierdzą, to 2020 rok będzie tym w którym zaobserwujemy Amazona skoncentrowanego na Polskę, a nie polska nakładkę na wersję niemiecką. Amazon w Polsce otworzy nowe możliwości w zakresie optymalizacji swoich stron produktowych w celu ich lepszego rankowania w wyszukiwarce Amazona.

Nowinki technologiczne a SEO w 2020 roku

SEO jest obszarem w którym zmiany zachodzą powolnie. W nadchodzącym roku w dalszym ciągu możemy spodziewać się kosmetycznych zmian wyglądu SERP. Być może będzie widoczny jeszcze większy nacisk na mobile, gdyż udział tych urządzeń rośnie zatrważająco szybko deprecjonując znaczenie klasycznego desktopu.

Warto przyjrzeć się ponadto zmianom jakie niesie za sobą BERT w przypadku rynków anglojęzycznych, gdyż prędzej czy później BERT nauczy się j. polskiego i wkroczy do Polski ze wszystkimi swoimi „dobrodziejstwami”.

Piotr Szymański
SEO & content specialist, Digital Resolution

3 najciekawsze akcje/kampanie z obszaru SEM/SEO z 2019 roku

SEO: Niestety, wyniki kampanii zazwyczaj nie są jawne, więc trudno wskazać najciekawszą kampanię.

3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na obszar SEM/SEO

  1. Wprowadzenie Asystenta Google w języku polskim. Ciężko w kilku zdaniach podsumować reperkusje tego wydarzenia. Do oczywistych należy wzrost częstotliwości wyszukiwania głosowego. To z kolei wymaga dalszego usprawniania algorytmów wyszukiwania, z uwzględnieniem intencji i semantyki. SEO coraz bardziej ewoluuje w kierunku UX, a ten kto tego nie zrozumie, nie przetrwa na rynku.
  2. Core algorithm update. W 2019 mieliśmy dwie aktualizacje głównego algorytmu wyszukiwania Google. Obie były odpowiedzialne za duże zawirowania w rankingach wyszukiwania. Nie oznacza to, nałożenia kar (ani ręcznych, ani algorytmicznych) a uzyskanie niższego wyniku w ocenie jakości w porówaniu z konkurencyjnymi witrynami. Po raz kolejny na świeczniku pojawia się angielski akronim EAT – Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness. To trzy słowa, które każdy w branży powinien mieć przed oczami, gdy tworzy content.
  3. Wprowadzenie algorytmu BERT. Coś czego nie mogło zabraknąć na tej liście, czyli kolejna przełomowa aktualizacja Google. Lepsze zrozumienia intencji użytkownika oraz semantyki contentu przez roboty Google było tylko kwestią czasu. Co prawda póki co mówimy o treściach w języku angielskim, który jest de facto prostszy od polszczyzny. Nie zmienia to faktu, że prędzej czy później dojdzie do wprowadzenia tej aktualizacji w naszym języku. Z pewnością w płynie to na sposób wyszukiwania keywordsów oraz na tworzone treści.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed SEM/SEO w 2020 roku

  1. Optymalizacja pod wyszukiwania głosowe. Liczba wyszukiwań głosowych narasta jak fala tsunami. Co ważne, w związku z tym, że wyszukiwanie głosowe wymaga znacznie większego zrozumienia intencji i semantyki, suche keywordsy zaczynają tracić na znaczeniu. Nie chodzi już tylko o optymalizację nowopowstających materiałów, co audyt wszelkich posiadanych w witrynie treści. W wielu przypadkach niezbędna będzie mozolna i czasochłonna optymalizacja.
  2. Rosnąca dominacja snieppetów i zeroclikcków. Użytkownicy nie muszą już szukać informacji na stronach, bo dostają odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, na „pozycji 0”. Nie zmienia to faktu, że witryny, z których zaciągają się snippety mają znacznie większą ilość wyświetleń. To ogromna szansa dla wszystkich, którzy tworzą dobry content, ponieważ featured snippets wcale nie musi zaciągać się z najlepiej wypozycjonowanej strony. Istotne są jednoznaczne, przejrzyste odpowiedzi oraz ich właściwe ustrukturyzowanie.
  3. Content wysokiej jakości. O tym, ze jakość jest ważniejsza niż ilość, wiemy od dawna. Użytkownicy chcą precyzyjnych odpowiedzi na swoje pytania i chcą ich natychmiast. To oznacza zoptymalizowany czas ładowania strony… i treść w standardzie prostej polszczyzny. Content będzie musiał być logicznie uporządkowany, rzeczowy i łatwy do strawienia – nie tylko dla człowieka. Branżowy bełkot nie będzie dłużej akceptowany – i bardzo dobrze. Ani użytkownicy, ani boty nie lubią takich treści.

Nowinki technologiczne a SEM/SEO w 2020 roku

  1. Wyszukiwanie wizualne. O tej technologii mówi się już od dawna. Póki co kupowanie produktów na podstawie np. zdjęcia butów to jeszcze przyszłość, ale grafiki jako takie możemy optymalizować już dziś. Z pewnością wpłynie to na wzrost transakcji oraz ułatwi przekonwertowanie się na nowe standardy w przyszłości.
  2. Blockchain. Co technologia związana z kryptowalutami ma wspólnego z SEO? Już odpowiadam. Technologia blockchainu może wpłynąć na bezpieczeństwo firmowych witryn, a co za tym idzie, kont użytkowników. To zapewniłoby również narzędzie do jednoznacznej identyfikacji użytkowników. Jeśli weźmiemy pod uwagę coraz częstsze wycieki danych oraz ich konsekwencje, tego typu wykorzystanie wspomnianej technologii jest całkiem możliwe. To z kolei wpłynęłoby na ogólnie przyjęty certyfikaty bezpieczeństwa, a w dalszym ciągu, na ocenę bezpieczeństwa witryny przez Google.
  3. Rozwój machine learning. Dalsze rozkwit tej technologii wpłynie nie tylko na algorytmy Google, lecz także na sposób tworzenia treści SEO. Będzie to również istotna metoda testowania konkretnych rozwiązań. Tego typu pogłębiona analiza może w przyszłości stać się aspektem, który oddzieli sukces od porażki. Z pewnością nie jest to proces, na który można patrzeć z założonymi rękoma