Artykuły, na które trafili nie były dostosowane do ich potrzeb.
Z artykułu dowiesz się:
Zobacz również
- Co to jest UX writing?
- Jakie są najważniejsze założenia UX writingu?
- Jak pisać, żeby inni chcieli czytać?
Pisanie do internetu wcale nie jest łatwe. Czy da się połączyć SEO z założeniami content marketingu i stworzyć teksty, które odbiorcy chcą czytać? Dzięki założeniom UX writingu jest to możliwe. Musisz tylko pamiętać, że użytkownicy chcą przede wszystkim:
- szybko znaleźć informację (nie mają czasu),
- bez wysiłku przyswoić wiedzę (nie chcą się męczyć),
- znaleźć odpowiedź na pytanie (nie interesuje ich nic innego).
Internauci w 5 sekund zdecydują, czy Twoja strona lub blog jest tym, czego szukają. Jeśli odstraszy ich wygląd artykułu – nie wrócą ponownie. Plus jest taki, że nawet nie zapamiętają Twojego imienia i nazwiska, bo odbiorców interesuje tylko to, co możesz dla nich zrobić, a nie to, kim jesteś. Dlatego, przede wszystkim nie kłam w tekstach i pisz je zgodnie z zasadami UX writingu.
UX writing to połączenie słów user experience i writing, co w praktyce oznacza projektowanie treści (w warstwie słownej i wizualnej) użytecznych dla odbiorców. Ten sposób tworzenia tekstów sprawdza się przy stronach internetowych, formularzach i artykułach.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Do zaczytania jeden krok
Pierwsze wrażenie jest najważniejsze – ta zasada sprawdza się doskonale w UX writingu. Twoją stronę projektowali designerzy? Nie musisz się martwić. Dostosowali projekt do aktualnych trendów. Zacząłeś pracę w firmie, która sama prowadzi bloga? Na początek sprawdź kilka rzeczy:
- czy teksty mają odpowiedni kontrast (najlepiej sprawdzą się barwy achromatyczne – ciemne litery na jasnym tle),
- jak teksty są sformatowane (wielkość fontu, interlinii, przejrzystość tekstu),
- czy tekst jest wyrównany do lewej krawędzi,
- czy w tekstach zastosowano wyróżniki (pogrubienia, linki, tabele, ramki, listy),
- jakie formy wzmocnienia wiarygodności tekstu są stosowane (grafiki, infografiki, wideo).
Na większość tych pytań odpowiedziałeś negatywnie? Przed Tobą długa droga, ale naprawdę warto!
Słowa to nie wszystko
Internauta oczekuje od Ciebie czegoś więcej niż tylko sucho podanych faktów. Zadbaj o dobrej jakości zdjęcia, grafiki i infografiki. Nagrałeś wideo? Świetnie – wzbogać nim treść.
Spójrz na swój artykuł. Widzisz „ścianę tekstu”? Wyrzuć dzieło do kosza albo napisz je jeszcze raz. Brak akapitów, wyróżników, czy za mały font sprawia, że treść jest nieczytelna.
Który z powyższych tekstów czyta Ci się lepiej? Jak widzisz małe rzeczy mają znaczenie. Nie utrudniaj życia czytelnikowi. Jeśli podasz mu świetną treść w nieujednoliconej formie – użytkownik zamiast przeczytać artykuł, kliknie czerwony krzyżyk w prawym górnym rogu. Ups. Właśnie straciłeś czytelnika. A tego nie chcesz, prawda?
Prosto w sedno
Staraj się, jak najlepiej poznać Twoich czytelników. Śledź komentarze pod artykułami, dyskusje w social mediach i dopasuj do odbiorców styl wypowiedzi. Dopiero zaczynasz przygodę z marką i nie wiesz, gdzie znaleźć inspirację? Skorzystaj z narzędzi do monitorowania internetu (np. SentiOne, Brand24, Newspoint) i wyszukaj słowa związane z branżą. Pisz prosto. Pod żadnym pozorem nie stosuj żargonu branżowego.
Staraj się:
- podmiot stawiać blisko orzeczenia,
- przymiotnik stawiać przed podmiotem,
- pisać w stronie czynnej,
- unikać wielu zaimków.
Pamiętaj!
Tekst, aby dobrze się go czytało, powinien być napisany prostym językiem, ale nie może brakować w nim dynamizmu i choć odrobiny zmysłowości. Najnowszej ustawy nikt nie przeczyta, ale ciekawie opisane case study już tak. Dlatego stosuj dynamiczne czasowniki i połącz je ze zmysłowymi przymiotnikami. To prosty sposób na sukces.
Krótko i na temat
W pisaniu prosto pomoże kolejna zasada – pisanie krótko. Im mniej złożone zdania, tym informacja prostsza do zrozumienia. Nie owijaj w bawełnę, „nie lej wody” i pamiętaj, że mniej słów to mniej błędów, a i lepsze wrażenie na odbiorcach. Dziś nikt już nie chce czytać długich esejów o wszystkich i o niczym. Odbiorca chce znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie.
Internauci przeczytają Twój tekst, jeśli będzie przejrzysty, zdania proste,
a informacja łatwa do zrozumienia.
Focus na dialog
Zainicjuj dialog. Zwracaj się do czytelnika na „ty” – chyba że branża, w jakiej pracujesz, na to nie pozwala. Spróbuj zadać pytanie odbiorcy i zwiększyć prawdopodobieństwo uzyskania odpowiedzi twierdzącej. Zostań najlepszym przyjacielem czytelnika. Kiedy rozbudzisz w nim dziecięcą ciekawość, zbudujesz chęć posiadania produktu czy skorzystania z usług marki – wygrasz.
Pewność siebie w cenie
Dobrze wiesz, że tekst, który ma sprzedać, musi być dopracowany do perfekcji. Nie ma w nim miejsca na wątpliwości. Dlatego pisząc, unikaj słów, które wprowadzają niepewność takich jak: może, gdyby, ale, jeśli.
To Ci się przyda!
7 narzędzi UX writera
- Zacerka
- Jasnopis
- Synonim.net
- Wordcounter
- Easel.ly/Piktochart
- Crello/Canva
- Picmonkey
Zanim opublikujesz artykuł – sprawdź go kilka razy. Usuń nic nieznaczące wątki poboczne. To samo zrób z powtórzeniami. Przeczytaj tekst na głos. Dzięki temu łatwo wykluczysz słowa takie jak: generalnie, właściwie, praktycznie, prawie, niemal. Niesamodzielne czasowniki spróbuj przeredagować na ich zastępniki (np. „zadawałam pytania” zamień na „pytałam”). Niepotrzebne są też słowa podpórki, czyli: moim zdaniem, uważam, że, jak sądzę. Zapomnij o oczywistościach. Nie można się przecież cofać do tyłu, efekt zawsze jest ostateczny, a prezent – darmowy.
Pamiętaj, że coraz częściej treści są konsumowane na urządzeniach mobilnych. Lektura takich tekstów jest trudniejsza i często wpływają na nią negatywne bodźce z zewnątrz (hałas, zmiany otoczenia, rozmowy). Twórz treści według zasady odwróconej piramidy (najważniejsze informacje na początku) i UX writingu, aby Twój artykuł nie tylko został przeczytany, ale też był przyjemny w odbiorze.
Checklista
Przed publikacją artykułu:
- zrób korektę (usuń błędy językowe, stylistyczne, ortograficzne i interpunkcyjne),
- zadbaj o wysokiej jakości zdjęcia, grafiki i infografiki,
- oceń przejrzystość artykułu (interlinia co najmniej 1.5-2 wysokości fontu, każdy akapit oddzielony śródtytułem, kontrast, font bezszeryfowy z polskimi znakami, minimum 16 pkt),
- wyrównaj tekst do lewej krawędzi.
Powodzenia!
Przeczytaj także:
>>> Jak pisać dobre microcopy?
>>> Webwriting – jak tworzyć treści internetowe?
>>> Poprawność językowa w tekstach reklamowych
>>> Teksty reklamowe, których nie chciałbyś mieć na swojej stronie
>>> Epoka tysiąca i jednej przeszkadzajki – tworzenie angażujących treści w trudnych czasach