Szkoła, praca i dom pod jednym dachem. Tylko co piąty rodzic nie musi wspierać dzieci w zdalnej edukacji

Większość rodziców pracuje obecnie w domu i łączy obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi, co w ocenie 39%badanych jest trudne do pogodzenia. Jak wynika z badania Nationale-Nederlanden rodzice są zaniepokojeni swoim brakiem kompetencji, niezbędnych do wspierania dzieci w edukacji zdalnej.
O autorze
2 min czytania 2020-05-08

Społeczna izolacja dla większości rodziców to czas na aktywną współpracę i dzielenie się obowiązkami wychowawczymi. Do osiągnięcia celu kluczowe są uczciwe relacje z partnerem i wzajemne zaufanie. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden wynika, że aż 88% respondentów przyznaje, że razem z drugim rodzicem wspólnie sprawuje opiekę nad dzieckiem. Pozostali ankietowani są rodzicami samodzielnymi, tzn. sprawują wyłączną lub prawie wyłączną pieczę nad dziećmi. Wśród uczestników badania tę ostatnią rolę częściej pełnią kobiety (10%) niż mężczyźni (4%).

Zapanowanie nad chaosem w godzinach pracy

Większość rodziców potrafi dzielić się obowiązkami wychowawczymi. Nie jest to jednak zadanie proste. Według badania 49% rodziców pracuje zdalnie, w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin. W domu pracuje o 5% więcej kobiet niż mężczyzn (odpowiednio 24% i 19%). W tej sytuacji największym wyzwaniem jest zapanowanie nad pracą i procesem wychowawczym w tym samym czasie. Około jedna czwarta badanych przyznaje, że dzieli się opieką z partnerem, ale nie robi tego według ścisłego harmonogramu. Podział następuje w sposób naturalny i zależy od wolnego czasu w ciągu dnia. Tyle samo osób dla porządku układa harmonogram opieki nad dzieckiem, jednocześnie przyznając, że nie zawsze jest on skuteczny.

Prawie jedna czwarta rodziców potwierdza, że w ciągu dnia opieka nad dzieckiem jest głównie ich obowiązkiem. Z badania wyłania się tradycyjny model rodziny, bowiem taką deklarację złożyło 45% kobiet i tylko 11% mężczyzn. Szczególnie, że zgodnie z badaniami 44% mężczyzn nadal pracuje poza domem. W obecnej sytuacji rodzice niemal całkowicie zrezygnowali ze wsparcia w opiece nad dziećmi dziadków czy niań.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wsparcie i pomoc w nauce zdalnej

Czas spędzany z rodzicami jest niezwykle cenny, szczególnie w kontekście rozwoju i edukacji dziecka. Z badania Nationale-Nederlanden wynika, że podczas kwarantanny to na rodzicach głównie spoczywa obowiązek pomocy w nauce i organizacji czasu dziecka w ciągu dnia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Mamy świadomość, że wiele osób pracujących zdalnie łączy teraz swoje obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi. Zdajemy sobie sprawę, że pomoc dzieciom w ciągu dnia, może przekładać się na trudności w skupieniu na pracy. Dlatego w obecnej sytuacji kluczowa jest właściwa organizacja czasu i zadań. Jako pracodawca czujemy odpowiedzialność za nasz zespół, dlatego wyposażamy naszych pracowników w praktyczne wskazówki i porady dotyczące efektywnego zarządzania pracą z domu – mówi Michał Nestorowicz, dyrektor ds. badań i analiz rynkowych w Nationale-Nederlanden.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co piąty rodzic przyznaje, że wcale nie musi pomagać dzieciom w lekcjach i włączać się w proces edukacyjny, bo poziom przygotowania szkoły do zajęć jest bardzo dobry. Materiały, które nauczyciele przysyłają dzieciom są ich zdaniem angażujące i łatwe do zrozumienia. Większość rodziców jest jednak niezbędna w prawidłowym przebiegu edukacji zdalnej. W ocenie 44% badanych szkoła, jest dobrze przygotowana na prowadzenie zajęć, ale i tak konieczna jest pomoc dzieciom z lekcjami. Blisko jedna trzecia rodziców uważa, że poziom przygotowania szkoły jest słaby i to na nich głównie spoczywa wyzwanie organizacji procesu nauki zdalnej. Z kolei w ocenie 7% rodziców jego rola w edukacji zdalnej dziecka jest kluczowa, bo szkoła jest bardzo źle przygotowana na edukację online.

Dzielenie się sprzętem

Dzięki popularności technologii większość dzieci posiada własny komputer, z którego korzysta do spędzania czasu wolnego lub do nauki. Na pytanie jak organizowany jest w rodzinie sprzęt do zajęć online 61% badanych deklaruje, że jego dziecko posiada takie narzędzie na wyłączność. Na drugim miejscu znalazła się odpowiedź, że dziecko dzieli komputer lub laptop z innym domownikiem (32% wskazań). W gorszej sytuacji są ci, którzy w ogóle nie posiadają w domu odpowiedniego sprzętu do nauki online, na to wskazuje 7% badanych. Nierówność w dostępie do edukacji zdalnej bezpośrednio wpływa na poziom kształcenia. Z tego powodu część dzieci po zakończeniu pandemii może mieć duże zaległości i braki w wiedzy.

Pełen raport jest do pobrania tutaj.