Allegro znowu pod lupą UOKiK-u – tym razem chodzi o zmiany w regulaminie platformy

Allegro znowu pod lupą UOKiK-u – tym razem chodzi o zmiany w regulaminie platformy
Po wielu skargach klientów UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk popularnej platformy Allegro. Tym razem chodzi o zmiany w regulaminie związane z prowizjami od sprzedaży.
O autorze
1 min czytania 2020-09-04

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczęły napływać skargi dotyczące zasad współpracy między Allegro a sprzedawcami. W związku z tymi sygnałami prezes UOKiK postanowił wszcząć postępowanie wyjaśniające w sprawie popularnej platformy.

O co dokładnie chodzi? Otóż jak czytamy w komunikacie, w ramach postępowania wyjaśniającego UOKiK chce ustalić, czy Allegro czerpie nieuzasadnione korzyści kosztem sprzedawców profesjonalnych i incydentalnych – zgodnie z nowymi zasadami w regulaminie prowizją objęta jest bowiem cała transakcja: cena oraz koszty przesyłki opłacone przez kupującego. Zmiany te spowodowały wzrost pobieranych przez Allegro prowizji oraz spotkały się z negatywnymi reakcjami sprzedających.

– Dociera do nas wiele skarg ze strony przedsiębiorców na zmieniony mechanizm opłat pobieranych przez Allegro. Pojawiły się nawet sugestie, iż mechanizm ten może służyć podwyższeniu wyceny spółki przed jej wejściem na giełdę. Zweryfikujemy, czy mechanizm opłat stosowany przez Allegro, który jest największym przedsiębiorcą segmentu e-commerce w Polsce, nie narusza prawa konkurencji – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Pod lupę Urzędu trafią również przyjęte przez Allegro zasady zwrotów pobranych prowizji (naliczanie tzw. rabatów transakcyjnych) w sytuacji, w której kupujący odstępuje od umowy zawartej za pośrednictwem platformy internetowej. Urząd przeanalizuje również zasady funkcjonowania usługi Allegro Smart.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak zaznaczył UOKiK w komunikacie – na tym etapie działań nie są formułowane zarzuty w odniesieniu do przedsiębiorców ani osób zarządzających. Mogą jednak zakończyć się one wszczęciem postępowania antymonopolowego w sprawie praktyk ograniczających konkurencję. 

PS

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pod koniec 2019 roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Allegro, mające na celu sprawdzenie czy platforma złamała prawo antymonopolowe, faworyzując swój sklep internetowy w stosunku do innych sprzedawców.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS2

Kilka dni temu UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań spółek AMS i Ströer Polska na rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie – celem jest ustalenie, czy firmy te nie zawarły porozumienia ograniczającego konkurencję.