Ten rok stanowił i w dalszym ciągu stanowi dla nas test społecznej odpowiedzialności organizacji. Lidl podsumowuje 2020 rok

Ten rok stanowił i w dalszym ciągu stanowi dla nas test społecznej odpowiedzialności organizacji. Lidl podsumowuje 2020 rok

Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2020 roku marka Lidl? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2021 roku?

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

O roku 2020 dla marki Lidl opowiada Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR, Lidl Polska.

Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Lidl w 2020 roku

2020 rok okazał się dla naszej branży jak i dla wielu innych bardzo nietypowy. Pandemia covid-19 znacząco wpłynęła na sposób prowadzenia biznesu jak i zachowania konsumentów. Sprawiła, że musieliśmy na nowo przemyśleć jak odpowiadać w aktualnych czasach na potrzeby klientów.

To co stanowiło dla nas największe wyzwanie, jednocześnie okazało się też źródłem naszego największego sukcesu. Pomimo wymagających i nieustannie zmieniających się okoliczności, bez przeszkód udało się nam wypełniać naszą podstawową misję, czyli dostarczać żywność społeczeństwu. Sklepy Lidl Polska były nieprzerwanie otwarte dla swoich klientów, w regularny sposób dostarczając produkty. Z powodzeniem wprowadzaliśmy nowe środki bezpieczeństwa, czasami reagując wręcz z dnia na dzień. Finalnie zwiększyliśmy poziom ochrony w naszych sklepach i sprawiliśmy, że klienci czują się u nas bezpiecznie. Nie udałoby się tego osiągnąć, gdyby nie nasz zaangażowany zespół pracowników, których rola w funkcjonowaniu sklepów Lidl jest ogromna. Ten rok stanowił i w dalszym ciągu stanowi dla nas test społecznej odpowiedzialności organizacji i uważamy, że udało nam się go zdać z powodzeniem.

Pandemia sprawiła, że dostosowaliśmy również nasze działania marketingowe i promocyjne do aktualnych warunków. W początkowych miesiącach pandemii część powierzchni marketingowych przeznaczyliśmy na podziękowania dla pracowników, tzn. zamiast regularnej promocji produktów zdecydowaliśmy, że to jest odpowiedni czas i miejsce, aby powiedzieć wszystkim naszym pracownikom „dziękuję” za ich zaangażowanie. Kampanie „Jesteście bohaterami” oraz „Niezależnie od sytuacji praca w Lidlu” zdobyły później główne nagrody w ramach Employer Branding Excellence Awards 2020.

3 najciekawsze akcje w 2020 roku

W tym roku przeprowadziliśmy wiele akcji dla klientów. Wprowadziliśmy promocję „W Lidlu oszczędzanie ma swój dom”, starając się zwrócić uwagę na kwestię domowego budżetu. Codziennie małe oszczędności w trakcie zakupów w sklepach Lidl, to w skali roku dodatkowe sumy pieniędzy na domowe wydatki. W ramach promocji klienci otrzymywali ceramiczne skarbony, które symbolizują oszczędności, ponieważ robiąc zakupy w naszych placówkach klienci oszczędzają czas i pieniądze. Wprowadziliśmy także koncept „Lidlowe ceny”, który również podkreśla aspekt cenowości – to obietnica naszej marki, że w sklepach Lidl zawsze dostępne są produkty wysokiej jakości, w niskich, lidlowych cenach. Na koniec roku zdecydowaliśmy się również zaproponować klientom akcję promocyjną, w ramach której można zdobyć naszą najnowszą książkę, pt. „Dom”. Aktualnie dom to dla większości z nas absolutne centrum wszystkiego – pracy, nauki i odpoczynku, dlatego przygotowaliśmy książkę o domowym gotowaniu, domowych sprawach i domowym szczęściu. Akcja promocyjna cały czas trwa, do wyczerpania zapasów. Jesteśmy również szczególnie zadowoleni z kolejnej odsłony kampanii poświęconej naszym dostawcom – w ten sposób podkreślamy rolę polskich przedsiębiorstw w zaopatrywaniu społeczeństwa w żywność. Do udziału w kampanii zaprosiliśmy cztery firmy: Roślinna Magda, Zakłady Mięsne Skiba, producenta jaj Ovovita oraz Spółdzielnię Mleczarską Ryki. Warto także dodać, że w ofercie Lidl Polska znajduje się kilkaset produktów spożywczych z oznaczeniem „Produkt polski”. Oznaczenie to pozwala klientom na łatwe znalezienie artykułów wytworzonych w Polsce z użyciem polskich surowców.

Jako społecznie odpowiedzialna firma zaproponowaliśmy naszym klientów również inne akcje i rozwiązania z tego zakresu. Od kwietnia wprowadziliśmy w naszych sklepach kasy pierwszeństwa dedykowane: wolontariuszom wspierającym seniorów w dokonywaniu zakupów spożywczych, pracownikom sektora opieki medycznej (lekarzom, pielęgniarkom i pielęgniarzom, ratownikom medycznym) oraz przedstawicielom pozostałych służb (strażakom, policjantom, żołnierzom Wojsk Obrony Terytorialnej czy strażnikom miejskim) niosącym pomoc osobom starszym lub tym przebywającym na kwarantannie. Innym zaadoptowanym w tym roku działaniem jest wprowadzanie na stałe tzw. „cichych godzin”, dedykowanych osobom ze spektrum autyzmu. W wyznaczonych godzinach w naszych sklepach jest wyciszona muzyka oraz komunikaty w systemie nagłośnienia. Klienci deklarujący, że są osobami ze spektrum autyzmu, bez weryfikacji są obsługiwani poza kolejnością w tzw. kasach pierwszeństwa (jest to zazwyczaj kasa nr 1). W trakcie standardowego funkcjonowania sklepów „ciche godziny” odbywają się w każdy piątek w godzinach 8:00 – 10:00 oraz sobotę od 19:00 – 21:00.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

W tym roku korzystaliśmy z szerokiego zestawu kanałów komunikacji, w tym internet, radio, TV oraz z naszych własnych kanałów dotarcia do klientów, czyli m.in. social mediów Lidl Polska, które nieustannie rozwijamy, stron www (lidl.pl, lidl-sklep.pl, winnicalidla.pl, kuchnialidla.pl) gazetek produktowych, aplikacji Lidl Plus oraz komunikacji bezpośredniej w sklepach. Nasze kanały dotarcia do klientów poszerzyły się ostatnio o autorski podcast „Dobry Temat”, który miał swoją premierę w listopadzie. W ten sposób chcemy dotrzeć do słuchaczy z ciekawymi treściami, którymi pragniemy się podzielić i liczymy, że również dla nich okażą się wzbogacające. W naszych działaniach nie zabrakło także różnych nietypowych projektów – jak np. przygotowanie wspólnie z zespołem Mikromusic utworu inspirowanego winem pt. „Winna”. Piosenka weszła do regularnego repertuaru grupy, spotkała się z pozytywnym odbiorem fanów, ponieważ stanowi zupełnie naturalny projekt, a my jako sieć zaznaczamy swoją obecność bardzo subtelnie poprzez linkowanie do strony winnicalidla.pl. Podjęliśmy także pierwsze działania za pośrednictwem Tik Tok, m.in. przy współpracy z blogerami realizując #taniasobotachallenge, co warto podkreślić niewiele firm zrobiło do tej pory. Takich form promocji będziemy z pewnością poszukiwać w przyszłości, aby możliwie najtrafniej docierać do naszych klientów.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Wśród trendów marketingowych w dalszym ciągu uważamy, że digitalizacja stanowi kierunek na przyszłość. Zauważamy także, że branża marketingowa otwiera się na komunikację prospołeczną, podkreślającą społeczną odpowiedzialność firmy i produktów, czy też usług które oferuje. Bieżący rok z pewnością przyczynił się do wzrostu tego trendu jeszcze bardziej.

3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok

W tym roku podjęliśmy wiele działań, aby rozwijać naszą aplikację zakupową Lidl Plus, z której aktualnie korzysta blisko 7 mln użytkowników. Ze względu na covid-19 przyspieszyliśmy prace nad płatnościami mobilnymi i tak w I połowie roku wprowadziliśmy nową funkcjonalność Lidl Pay, czyli nasze własne płatności mobilne. W ten sposób za pomocą jednego skanowania aplikacji jednocześnie naliczane są wszystkie rabaty i promocje Lidl Plus oraz dokonywana jest płatność: bezpiecznie, wygodnie i szybko. W przyszłym roku w dalszym ciągu planujemy pracę nad aplikacją. Warto także zaznaczyć, że z powodzeniem realizowaliśmy sprzedaż online artykułów niespożywczych za pośrednictwem naszego online sklepu lidl-sklep.pl, którego rola w warunkach pandemii znacznie wzrosła. To pozwoliło na bezpieczne zakupy w warunkach domowych, tylko poprzez odwiedzenia naszej witryny. W przyszłości planujemy również rozwój tego projektu. Co więcej mamy w planach rozwój platformy winnicalidla.pl, czyli serwisu poświęconemu rezerwowaniu produktów alkoholowych i odbieraniu ich w sklepach wraz z regularnymi zakupami spożywczymi. Będziemy rozwijać ofertę online oraz wprowadzać liczne ciekawe akcje i promocje. Możemy również zapowiedzieć, iż w 2021 r. wydamy nasz drugi raport zrównoważonego rozwoju Lidl Polska, który publikujemy raz na dwa lata. Prace nad kolejnym raportem już trwają. Ostatni dokument jest ogólnie dostępny na tej stronie.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij