Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Raport #fashionklika 2020, czyli co w polskiej modzie klikało się najchętniej w mijającym rok

Zmiana behawioru użytkowników to zapewne marketingowe słowa mijającego roku. Jak bardzo, na zachowanie nabywców internetowych, wpłynęła pandemia i czy faktycznie ich koszyk zakupowy się zmienił?
O autorze
2 min czytania 2021-01-04

Platforma Domodi.pl sprawdziła, jak konsumowali modę Polacy oraz jakie kategorie: obuwia, odzieży oraz dodatków cieszyły się największą popularnością i w które najchętniej klikaliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Raport #fashionklika został podzielony na 3 części: Moda. Ludzie. Zakupy. Przedstawia on dane zebrane przez Domodi.pl w okresie od stycznia do grudnia 2020 roku. W tym czasie platformę odwiedzało średnio 4,9 mln użytkowników miesięcznie.

Moda

W 2020 roku zakupy modowe w kategorii odzież zdominowały kobiety. Na pierwszym miejscu podium znalazły się sukienki, w które kliknięto ponad 11,8 mln razy. Na drugiej pozycji znalazły się kurtki damskie, a na trzeciej – bluzki, również dedykowane Paniom. Na tle całego roku mocno wybijały się dresy oraz komplety dresowe. W porównaniu z 2019 ta kategoria urosła o ponad 200%, czego największą przyczyną był lockdown i przejście wielu konsumentów w tryb pracy zdalnej – co wiąże się z chęcią poczucia wygody i komfortu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W kategorii obuwia niezmiennie prym od lat wiodą buty sportowe. Ich udział rok do roku znacznie wzrósł. Dla porównania – w przedziale kwiecień-maj 2019 stanowiły one 25% wszystkich kliknięć, by w tym roku wzrosnąć do aż 41%. Drugie miejsce przypadło damskim botkom, a trzecie – sandałom.

Jeśli chodzi o dodatki, to hitem 2020 roku w tej kategorii okazały się klasyczne shopper bags, z ponad milionem kliknięć. Na drugim miejscu znalazły się listonoszki, a podium dopełniły zegarki. W przypadku akcesoriów TOP3 klików stanowiły kolejno: portfele, maseczki ochronne oraz męskie czapki z daszkiem. Tutaj wartym uwagi jest fakt, że w poprzednich latach kategoria masek ochronnych w ogóle nie istniała w katalogach wielu sklepów i marek. A ich druga obecnie pozycja pokazuje, jak mocny impakt na decyzje zakupowe miały wprowadzone w marcu restrykcje i ich dalsze konsekwencje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ludzie

Obok licznych zmian w behawiorze użytkowników na przestrzeni mijającego roku zauważalne były także zmiany w demografii kupujących. Pierwszym, zasadniczym czynnikiem, który zauważyła branża e-commerce jest oczywiście wzrost udziału w ruchu kupujących po 65 roku życia. To właśnie tę grupę najmocniej dosięgła rewolucja e-zakupowa. W przypadku Domodi.pl zauważalnym był także wzrost udziału mężczyzn w całości ruchu na stronie.

Zakupy

Sama czynność zakupowa również przeszła ewolucję. Jej wersja online stała się tą podstawową i zastąpiła onffline’owe doświadczenia. Dużą zmianę za to rynek fashion zanotował w przypadku peaków zakupowych. Znane dotychczas, trzy największe zakupowe wzrosty notowane były podczas: letnich wyprzedaży, Black Friday oraz okresu świątecznego. 2020 rok zweryfikował tą tendencję, zmieniając kalendarz. Tutaj obok Black Week’a oraz letnich wyprzedaży okresem peakowym okazały się miesiące kwiecień-maj, kiedy to łagodzone były obostrzenia związane z pandemią.

Pomimo pracy zdalnej, w zdecydowanej większości, użytkownicy pozostali wierni urządzeniom mobilnym, które zwiększyły swój udział w całości ruchu o 3% w porównaniu rok do roku.

To były wyjątkowe 365 dni dla handlu. Pełne niepewności, wzmożonej obserwacji i szybkich reakcji. Jednak pokazały one, że potencjał zakupy nie maleje, jednak zmienia się całkowicie oblicze polskiego konsumenta i jego potrzeb.