TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Podatek reklamowy – znamy założenia nowego projektu ustawy

Podatek reklamowy – znamy założenia nowego projektu ustawy
Ministerstwo Finansów opublikowało założenia nowego projektu ustawy, która wprowadzi tzw. „składkę solidarnościową” naliczaną od przychodów z reklam. Nowe przepisy mają wejść w życie w lipcu br.
O autorze
2 min czytania 2021-02-03

Zaledwie wczoraj informowaliśmy Was o tym, że portal wPolityce.pl dotarł do informacji o nowym projekcie ustawy, w ramach której wszyscy wydawcy, telewizje, rozgłośnie radiowe, kina, a nawet koncerny technologiczne świadczące usługi reklamy internetowej na terytorium Polski, byliby zobowiązani do zapłacenia tzw. „składki solidarnościowej” – wysokość kwoty byłaby zaś naliczana od przychodów z reklam.

Natomiast krótko po tym, bo 2 lutego br. po południu, w wykazie prac legislacyjnych rządu Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Nowe przepisy wprowadzą składkę z tytułu reklamy internetowej i tradycyjnej.

W projekcie ustawy czytamy, że składka z tytułu reklamy internetowej będzie wynosiła 5% podstawy wymiaru składki i będzie obowiązywała wyłącznie te podmioty, które w danym roku obrotowym, bez względu na miejsce ich osiągnięcia, przekroczyły ponad 750 mln euro wpływów, natomiast w Polsce – powyżej 5 mln euro przychodów z reklam internetowych.

Jeśli zaś chodzi o reklamę tradycyjną, to nowy podatek będzie naliczany dla nadawców telewizyjnych, radiowych, operatorów kin, a także nośników reklamy zewnętrznej, w momencie gdy w danym roku kalendarzowym przekroczą 1 mln zł wpływów reklamowych. Z kolei w przypadku wydawców prasowych, próg ten wyznaczono na 15 mln zł. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tym samym prasę będą obowiązywały stawki: 2% od wpływów do 30 mln zł i 6% od wpływów powyżej 30 mln zł. Zaś gdy przedmiotem reklamy będą towary kwalifikowane, stawki te wyniosą odpowiednio 4% i 12%.

Wyższe kwotu będą musiały zapłacić inne niż prasa media – m.in. telewizje, rozgłośnie radiowe czy też operatorów kin – tutaj stawki podstawowe wyniosą 7,5% od przychodów nieprzekraczających 50 mln zł i 10% w zakresie przychodów przekraczających tę kwotę. W sytuacji gdy przedmiotem reklamy będą towary kwalifikowane, stawki wyniosą odpowiednio 10% i 15%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Podatek od przychodów reklamowych ma zacząć obowiązywać od lipca br. Ministerstwo Finansów szacuje zaś, że w 2022 roku nowa „składka solidarnościowa” przyniesie ok. 800 mln zł.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Gdzie trafią pieniądze? Otóż, środki uzyskane z nowego podatku zostaną podzielone między trzy państwowe podmioty: NFZ (50%), Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów (35%) oraz Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków (15%).

Pełne założenia nowego projektu ustawy dostępne są na stronie. 

PS

Trzeci kwartał 2020 roku przyniósł spodziewane odbicie dynamiki rozwojowej reklamy online. Wartość komunikacji cyfrowej wzrosła w tym czasie o ponad 4% w porównaniu do porównywalnego okresu roku 2019 – wynika z badania IAB Polska/PwC AdEx.