UOKiK: UPC musi zapłacić rekompensatę klientom – bo nie informowało ich o dodatkowej opłacie

UOKiK: UPC musi zapłacić rekompensatę klientom – bo nie informowało ich o dodatkowej opłacie
UPC pobierało dodatkową opłatę od klientów za aktywowanie usługi, o której nie zostali poinformowani. Teraz prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał firmę do zakończenia szkodliwej dla konsumentów praktyki oraz przyznania im rekompensaty.
O autorze
2 min czytania 2021-02-15

W ubiegłym roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły liczne skargi od klientów UPC, w których wskazywali oni na nieprawidłowości w procedurze zawierania lub zmiany warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych w trybie na odległość. W związku z tym prezes Urzędu wszczął postępowanie i postawił spółce zarzuty.

Jak się okazało, operator włączał usługę „Pakiet Bezpieczeństwa UPC” (dodatkowy program antywirusowy) bez otrzymania uprzedniej zgody konsumentów – byli oni jedynie informowani o tym, że usługa będzie włączona, zaś jej koszt po okresie próbnym wyniesie 9 zł miesięcznie. 

Jak zauważa UOKiK, sama informacja jednak nie jest wystarczająca – potrzebne jest zapytanie konsumenta o zgodę, czego przedsiębiorca nie robił. Część konsumentów nie była w ogóle informowana o aktywacji „Pakietu Bezpieczeństwa UPC” i związanych z nim opłatami.

W efekcie prezes Urzędu zobowiązał firmę do zakończenia szkodliwej dla klientów praktyki oraz do usunięcia jej skutków poprzez przyznanie konsumentom rekompensaty, którą otrzymają automatycznie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Oznacza to, że spółka zwróci swoim klientom środki w postaci upustu na kolejnej fakturze. Z kolei byli abonenci zostaną poproszeni przez przedsiębiorcę o podanie aktualnego numeru rachunku bankowego w celu otrzymania zwrotu – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Ponadto, Urząd zobowiązał UPC do zmodyfikowania procedury zawierania umowy, której elementem jest program antywirusowy. Proponując „Pakiet Bezpieczeństwa UPC”, spółka będzie zadawać konsumentowi wyraźne pytanie o to, czy zgadza się on na ponoszenie opłaty za usługę dodatkową „Pakiet Bezpieczeństwa”. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W związku z decyzją UOKiK, UPC jest też zobowiązane do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji dotyczących ponoszenia opłat za „Pakiet Bezpieczeństwa”, które zostały zgłoszone w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia przez nich umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, oraz które wpłynęły lub wpłyną do spółki w okresie od 29 grudnia 2020 r. do 30 dni po wprowadzeniu przez operatora nowych procedur. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Firma musi też rozpatrzyć odrzucone reklamacje konsumentów obciążonych opłatą za „Pakiet Bezpieczeństwa UPC”, które wpłynęły do niej od połowy maja 2016 roku.

Decyzja UOKiK jest prawomocna.

PS

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej wysokości ponad 32 mln zł na największe sieci fitness, w tym spółkę Benefit Systems, operatora kart MultiSport, za porozumienie ograniczające konkurencję.

PS2

Pod koniec 2020 roku UOKiK nałożył ponad 723 miliony złotych kary na właściciela sieci sklepów Biedronka za nieuczciwy sposób zarabiania kosztem dostawców produktów spożywczych. To największa do tej pory sankcja za wykorzystywanie przewagi kontraktowej.

PS3

W 2019 roku prezes UOKiK ukarał UPC za stosowanie niedozwolonych klauzul – dotyczyły one m.in. podwyższania abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków w umowach. Kara to prawie 33 mln zł i nakaz zwrotu niesłusznie naliczonych opłat.