Filmowcy w reklamie: Aleksandra Terpińska

Filmowcy w reklamie: Aleksandra Terpińska
– W mojej pracy kręci mnie opowiadanie emocjonalnych historii za pomocą obrazów, dźwięków, muzyki i wszelkich innych środków inscenizacyjnych – na temat pracy filmowca, a także o produkcji reklamowej rozmawiamy z Aleksandrą Terpińską, reżyserką filmową.
O autorze
3 min czytania 2021-02-25

Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >

Dlaczego zdecydowałaś się zająć filmem i reklamą?

W mojej pracy kręci mnie opowiadanie emocjonalnych historii za pomocą obrazów, dźwięków, muzyki i wszelkich innych środków inscenizacyjnych. Ta mnogość sztuk, które łączy film czy reklama jest szczególnym wyzwaniem, daje ogromne możliwości i chyba to jest w niej tak fascynujące. Drugim ważnym czynnikiem jest praca z ludźmi, możliwość wzajemnego inspirowania się i wymiany energii. To dla mnie bardzo ważne.

Gdzie zdobywałaś wykształcenie potrzebne do pracy jako filmowiec?

Ukończyłam reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji w Katowicach, brałam udział w wielu międzynarodowych programach i stypendiach (Cannes Next Step, TIFF Talent Lab, Nipkow Program), ale z pewnością najwięcej nauczyłam się pracując na planach, asystując Wojtkowi Smarzowskiemu przy takich filmach jak Wołyń czy Kler, a przede wszystkim robiąc własne filmy krótkometrażowe, reklamy, teledyski, czy reżyserując seriale. Jednak najważniejszą dla mnie szkołą jest praca nad moim debiutem fabularnym „Inni ludzie” który będzie miał premierę jesienią 2021.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najważniejsze cechy i umiejętności w pracy filmowca

Jeśli chodzi o reżyserię, to czasem mam wrażenie, że jest to konglomerat różnych często przeciwstawnych cech. Trzeba mieć grubą skórę słonia oraz wrażliwość i delikatność motyla. W tym zawodzie istotne wydają mi się cechy takie jak wytrwałość, cierpliwość, spokój i konsekwencja. Jeśli chodzi o umiejętności, to na pierwszym miejscu postawiłabym umiejętność opowiadania historii. Równie ważny jest zmysł estetyczny, wrażliwość oraz umiejętność pracy z ludźmi.

Który ze zrealizowanych projektów wspominasz najlepiej?

To jak odpowiedzieć na pytanie – które swoje dziecko kocha się najbardziej. To niemożliwe – każde kocha się inaczej. Każda z moich prac to zupełnie inna przygoda. Czasem satysfakcjonujące będzie robienie niskobudżetowego teledysku, który pozwoli na wizualne eksperymenty, a czasem ta satysfakcja płynie z realizacji precyzyjnie przemyślanej kampanii i dołożenia swojej cegiełki do kreatywnej pracy agencji oraz założeń klienta.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Stworzenie reklamy dla jakiej marki najbardziej Ci się marzy?

Nie mam w głowie jednej marki, z którą chciałabym pracować – istotniejsze są dla mnie konkretne pomysły na reklamy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Którą produkcję reklamową uważasz za najciekawszą i dlaczego?

Jestem fanką kampanii społecznych – wykorzystywania narzędzi reklamowych do mówienia o ważnych tematach. Np. dlaczego to niesprawiedliwe, że kobiety za tę samą pracę otrzymują niższe wynagrodzenia, o czym mówi np. kampania zrealizowana na zamówienie norweskiego związku zawodowego zrzeszającego pracowników sektora finansowego.

Albo reklama Always odczarowująca sformułowanie „like a girl”.

Największe wyzwania w pracy filmowca

Największe wyzwania to te długodystansowe – kiedy jednym projektem zajmujemy się kilka lat (film, serial). Ważne jest, by w tym czasie nie stracić świeżości spojrzenia i fascynacji projektem.

Trendy w produkcji reklamowej

Obecnie mam wrażenie, że epidemia wymusiła na twórcach bardziej kreatywne podejście do sprawy. Zamiast wielkich produkcji w drogich dekoracjach mamy reklamy kręcone telefonami, czy na ekranach ledowych z mniejszą liczbą osób i wirtualną scenografią. Ale mnie zawsze ciekawią ograniczenia, bo one stymulują kreatywność, więc przyglądam się temu z ciekawością.

Ocena polskiej branży produkcji filmowej i reklamowej

Mam wrażenie, że ciągle się ona rozwija, co mnie bardzo cieszy.

Których filmowców najbardziej podziwiasz i dlaczego?

Wojtek Smarzowski, Andrea Arnold, Barry Jenkins, Greta Gerwig, Ricky Gervais, Mathieu Kassovitz, Luc Besson, Mike Leigh i wielu innych – kocham ich filmy głównie za poruszające historie opowiedziane w niewymuszony sposób, z czułością do bohaterów, o których opowiadają.

Skąd czerpiesz inspiracje?

Myślę o inspiracjach w dwojaki sposób. Po pierwsze – jeśli chodzi o tematykę i historie, które chciałabym opowiedzieć, tu inspiracje powstają na styku obserwacji tego, co dzieje się w społeczeństwie, w świecie mnie otaczającym, i tego, co jest we mnie. Które z tych tematów rezonują z moim wnętrzem, które mnie wzruszają i wydają mi się istotne? Na te kieruję swoją uwagę. Natomiast jeśli chodzi o inspiracje wizualne – to staram się dużo oglądać właściwie wszystkiego, bo i filmów, i reklam, i teledysków, i seriali, a także zdjęć czy obrazów. Trzeba nieustająco się pobudzać i szukać nowych sposobów opowiadania.

Jakiej rady udzieliłabyś początkującym filmowcom?

Żeby zawsze kończyć to, co się zaczęło, nawet jeśli nie wychodzi tak, jak to sobie wyobrażaliśmy. Konsekwencja w działaniu to podstawa. Uczymy się na swoich błędach i to normalne, że je popełniamy. Nieważne ile razy upadniesz, ważne ile razy wstaniesz i pójdziesz dalej.

 

O rozmówczyni:

Aleksandra Terpińska

Autorka filmów krótkometrażowych, reklam, teledysków i dokumentów. Absolwentka Szkoły Filmowej w Katowicach.

Wyreżyserowane przez nią Najpiękniejsze fajerwerki ever pokazywano w sekcji Tydzień Krytyki na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 2017 roku, gdzie zostały nagrodzone Rails d’Or oraz Nagrodą Canal+. Jej film dyplomowy Ameryka oraz pierwszy krótki metraż Święto Zmarłych, zdobyły uznanie na licznych festiwalach w Polsce i na świecie. Aleksandra jest również autorką dokumentów Pierwszy raz i Czeski łabędź. W reklamie współpracowała m.in. z Maybelline, Idea Bank czy Oriflame.

W roku 2019 rozpoczęła prace nad debiutem fabularnym Inni ludzie, będącym adaptacją książki Doroty Masłowskiej, którego premiera jest planowana na jesień 2021 roku.

W reklamie reprezentuje ją impresariat bluebird artists