10 lat działań i 6 mln zaktywizowanych zawodowo kobiet na świecie. Coca-Cola świętuje finał projektu 5by20

Coca-Cola na całym świecie od lat wspiera kobiety, by te mogły uwalniać swój potencjał zawodowy. Podczas międzynarodowego Dnia Kobiet, globalny producent napojów z dumą ogłasza i świętuje osiągnięcie ambitnych celów swojej inicjatywy 5by20.
O autorze
2 min czytania 2021-03-09

Coca-Cola od lat dostrzega niezastąpioną rolę kobiet w rozwoju gospodarek i społeczności lokalnych. Praca kobiet ma znaczący wkład w PKB, są one motorem rozwijających się biznesów, a jednocześnie łączą wiele ról. Bez wiedzy ekonomicznej, znajomości narzędzi czy pomocy, np. mentora, często nie są one w stanie wykorzystać w pełni swojego potencjału zawodowego. To dlatego Coca-Cola postanowiła wesprzeć kobiety na całym świecie. Tak w 2010 r. powstała globalna strategia 5by20, zakładająca uwolnienie niewykorzystanego potencjału przynajmniej 5 mln kobiet w ciągu dekady.

Lokalne programy aktywizujące kobiety z całego świata

5by20 to ambitna inicjatywa, której celem jest wsparcie przedsiębiorczych kobiet w tworzeniu nowych biznesów, udoskonalaniu tych już prowadzonych, rozwijaniu własnej kariery, przezwyciężaniu barier oraz zwiększaniu pewności siebie i wiary we własne możliwości. W ramach licznych, lokalnych akcji, kobiety z całego świata wzięły udział w bezpłatnych szkoleniach biznesowych, kursach finansowych i skorzystały z pomocy mentorów. Miały (i mają) również dostęp do platform wymiany wiedzy i doświadczeń, a także doradztwo i wsparcie w postaci dostępu do korzystnych kredytów i pożyczek. Inicjatywy te docierały w szczególności do małych firm, współpracujących z Coca-Cola w prawie 200 krajach. Działania wspierały m.in. kobiety obecne na każdym etapie łańcucha wartości firmy – zatrudnione w rolnictwie, w zakładach produkcyjnych, rzemieślniczych, dystrybucji czy sprzedaży detalicznej.

W Polsce, w ramach programu 5by20, Coca-Cola wraz z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką uruchomiła w 2016 r. program aktywizacji zawodowej kobiet Sukces TO JA. W jego ramach powstał dedykowany serwis internetowy z wartościowymi, bezpłatnymi kursami online, a także odbywa się wiele szkoleń oraz spotkań lokalnych grup rozwoju, prowadzonych przez Ambasadorki programu. Od momentu startu programu, skorzystało z niego już 700 tys. kobiet z całego kraju.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kobieta na czele polskiej spółki Coca-Cola

Coca-Cola wspiera i rozwija talenty kobiet również we własnej organizacji. Zgodnie z Zobowiązaniami Zrównoważonego Rozwoju ogłoszonymi przez spółki systemu Coca-Cola w Polsce, obie spółki dbają o to, aby kobiety pełniły kluczowe role w organizacji w równym stopniu, co mężczyźni. Już teraz stanowiska kierownicze w Coca-Cola Poland Services w 52 proc. piastują kobiety. Z kolei w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie w 12-osobowym Zespole Zarządzającym zasiada 5 kobiet, które odpowiadają za obszary takie jak: Sprzedaż, Zintegrowany Łańcuch Dostaw, Marketing, HR oraz Komunikacja Korporacyjna i Public Affairs. Co więcej, co trzecia zatrudniona kobieta w Coca-Cola HBC Polska zajmuje stanowisko kierownicze.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dziś jedna ze spółek systemu ogłasza kolejny ważny krok – od kwietnia 2021 rolę nowej dyrektor generalnej dla Polski i Krajów Bałtyckich w Coca-Cola Poland Services obejmie kobieta – Natalia Stroe.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Natalia Stroe ma ponad siedemnastoletnie doświadczenie w firmach systemu Coca-Cola, gdzie zajmowała wysokie stanowiska kierownicze w marketingu i sprzedaży w różnych krajach Europy Południowo-Wschodniej. Z kolei od 2019 roku pełniła rolę Dyrektora Generalnego Czech i Słowacji. W każdej z ról osiągała doskonałe wyniki biznesowe.

– Polska to bardzo konkurencyjny rynek, a Coca-Cola ma tutaj wspaniały zespół, dlatego nie mogę się doczekać kolejnych wyzwań. Moja radość jest podwójna, bo właśnie świętujemy wspaniałe zwieńczenie naszej dziesięcioletniej pracy, dzięki której wspólnie uwolniliśmy potencjał zawodowy ponad 6 milionów kobiet na całym świecie. Coca-Cola jest firmą globalną, ale głęboko zakorzenioną w lokalnych społecznościach, którym służy i w których działa. Dlatego będziemy kontynuować nasze wysiłki w tym obszarze – mówi Natalia Stroe.

Przez ostatnie 10 lat firma współpracowała z niezliczoną liczbą partnerów, aby zapewnić kobietom szkolenia biznesowe, programy rozwojowe i mentoring, skutecznie pomagające im poprawić warunki życia. Teraz firma podsumowuje osiągnięcia inicjatywy 5by20 i planuje kolejne programy, które pomogą społecznościom na całym świecie.