Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

„Kobiety kontra koronawirus. Jak pandemia zmieniła ich życie i pracę” – wyniki raportu Kantara na zlecenie Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.pl

Aż dwa razy więcej kobiet straciło pracę w czasie pandemii COVID-19. To głównie one zajmują się w domu edukacją zdalną dzieci – tak wynika z badania zrealizowanego przez Kantar na zlecenie redakcji Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.pl.
O autorze
2 min czytania 2021-04-08

W przeprowadzonym na zlecenie Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.pl badaniu, którego partnerem jest State Street Bank, zapytano kobiety oraz mężczyzn m.in. o to, jak wygląda ich obecna sytuacja na rynku pracy, jak pandemia wpłynęła na ich zdrowie psychiczne, a także na związki i życie rodzinne. Dodatkowo sprawdzano w ankietach, w jaki sposób pandemia rzutowała na aktywne zawodowo matki, w tym na te samotnie wychowujące dzieci. 

Z raportu „Kobiety kontra koronawirus” wynika, że pandemia odcisnęła piętno na wielu obszarach życia rodzinnego, społecznego, a także na sytuacji gospodarczej oraz rynku pracy. Najbardziej uderzyła w te grupy, które już wcześniej miały trudną sytuację – kobiety samotnie wychowujące dzieci, rodziny żyjące na odległość, osoby z różnymi chorobami lub niepełnosprawnościami. Przyniosła strach przed zachorowaniem i obawy o zdrowie swoje i bliskich, ale też lęk o utratę pracy, obawy związane z przyszłością oraz lęk o sytuację materialną.

Ze zgromadzonych przez Kantar informacji wynika, że 46% kobiet i 25% mężczyzn odczuwa bezradność w trakcie pandemii. Kobiety znacznie częściej niż mężczyźni mają obawy związane ze zdrowiem, przyszłością i sytuacją materialną. Problemy ze snem przed pandemią miało aż 36% badanych kobiet, a w obecnej sytuacji ten problem jeszcze bardziej się u nich nasilił.

Spośród badanych obecnie pracuje 65% mężczyzn i 45% kobiet; mężczyźni częściej niż kobiety pracują w formie samozatrudnienia lub prowadzą własną firmę zatrudniającą pracowników. Pandemia silniej uderzyła w kobiety, bo aż 10% spośród nich straciło w tym czasie pracę – to 2 razy wyższy odsetek niż wśród mężczyzn. Stanowisko pracy w trakcie pandemii częściej traciły osoby młodsze (w grupie wiekowej 25-34 jest to 14%) i z wykształceniem podstawowym lub zawodowym (10%). Większość osób, które straciły pracę, znalazło już nową, z czego 43% musiało się przekwalifikować.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kobiety i mężczyźni mają podobne poczucie stabilności finansowej, ale to kobiety w trakcie pandemii częściej ograniczały wydatki na siebie. Mężczyźni byli bardziej niż kobiety skłonni do wydawania pieniędzy na własne hobby, sprzęt technologiczny do komunikacji na odległość oraz zakup mebli i wyposażenia do domu. W przypadku 55% pracujących wynagrodzenie w czasie pandemii pozostało bez zmian, a dla 23% się zmniejszyło. Są także osoby (co piąty pracujący), których wynagrodzenie zwiększyło się w czasie pandemii.

W trakcie badania pytano również ankietowanych o ich sytuację w domu – opiekę nad dziećmi, pomoc w nauce zdalnej oraz podział obowiązków. Z raportu wynika, że ponad połowa pracujących rodziców (55% spośród nich, a 48% kobiet) twierdzi, że nauka zdalna dziecka wpływa negatywnie na ich pracę, a 41% rodziców (w tym 47% kobiet) deklaruje, że nie ma to żadnego wpływu na ich pracę. Mężczyźni częściej niż kobiety twierdzą, że zaangażowanie obojga rodziców w naukę zdalną jest takie samo. Kobiety natomiast częściej są zdania, że to one głównie zajmują się nauką zdalną dziecka/dzieci.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Niemal 1/3 rodziców deklaruje, że w obecnej sytuacji dziecko potrzebuje częstej pomocy przy nauce. To znacznie więcej niż przed pandemią – tylko 12% rodziców uważa, że dziecko wymagało wówczas takiego wsparcia. W kwestii opieki nad dzieckiem przed i w trakcie pandemii obraz rysowany przez kobiety i mężczyzn także się różni, podobnie jak przy nauce zdalnej. Mężczyźni częściej twierdzą, że podział opieki był i jest równy. Kobiety natomiast częściej deklarują, że to przede wszystkim one zajmują i zajmowały się dziećmi.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Sytuacja spowodowana pandemią koronawirusa na niektóre aspekty życia wpłynęła natomiast pozytywnie – zdecydowana większość osób doceniła swoją sytuację życiową, ponad połowa ma więcej czasu dla siebie, a 31% kobiet i 21% mężczyzn odczuwa satysfakcję ze zmiany trybu funkcjonowania.

Cały raport dostępny jest na stronie.